huisman schreef: ↑31 aug 2024, 22:27
Posthoorn schreef: ↑31 aug 2024, 17:25
Natuurlijk mogen de kinderen dat ook. Maar ik zeg: dat is niet genoeg. Iederéén die het Evangelie hoort, mag het zeggen. Daarmee vervalt de aparte 'status' van de gedoopten.
Maar ik zeg er in mijn vorige post ook nog wat bij. Daarmee laat ik zien dat ik niet per se tegen de kinderdoop. Wél tegen de theologie die eromheen gebouwd is en die niets toevoegt. Vandaar die oeverloze verbondsdiscussies.
Toen Petrus zei: U komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God toe roepen zal. Had hij toen niet moeten zeggen: Iedereen komt de belofte toe?
Nee, want wat hij had het adres al afgebakend, ik neem aan door de werking van de Heilige Geest. Hij zei dit alleen tegen Israelitische mannen (vers 5 en 22). De belofte is voor hen, voor hun kinderen, en ook voor degenen die daar verre zijn (de familie van de Israelische mannen die van verre kwamen)
Er is hier dus een specifiek adres.
Kanttekeningen bij vers 5 "En er waren Joden, te Jeruzalem wonende, godvruchtige mannen van allen volke dergenen, die onder den hemel zijn."
Te Jeruzalem wonende: zich onthoudende voor een tijd, òf om verder in den Joodsen godsdienst onderwezen te worden; Hand. 6:9, en Hand. 9:29, òf om het feest van Pinksteren te houden; Exod. 23:17.
Onder den hemel: Dat is, die door de vervolgingen der Assyrische, Babylonische, Egyptische en Syrische koningen in alle landen verstrooid waren, 1 Petr. 1:1, en alzo is vervuld hetgeen tevoren gezegd was; Jes. 43:5, 43:6.
Er waren ook Jodengenoten bij: Een Jodengenoot is een niet-Jood die de Joodse godsdienst had aangenomen.
Petrus had er hier nog geen idee van dat de Heere ook heidenen zou roepen. De ander apostelen ook niet. Zie Handelingen 10: "En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren (de Joden dus) zovelen als met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat de gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd." Zie ook 11:1-18.
Kanttekening: ontzetten zich: Namelijk
menende dat deze belofte alleen den huize Israëls toekwam
Hoewel de komst van Jezus Christus de zegeningen en beloften heeft uitgebreid naar de heidenen, blijven sommige beloften specifiek voor Israël
Aanrader om te lezen: C. Harinck - Het fundament van het christendom