Pleiten op je doop

CvD

Re: Pleiten op je doop

Bericht door CvD »

CvdW schreef: 30 aug 2024, 09:25 Dat lezen we in Genesis al. God zoekt de mens eerst op.
Nu ben ik benieuwd hoe u de woorden van de Heere Jezus, 'bekeert u', leest.
Geef nu eens antwoord op mijn vragen.
Een hoe lees jij ze zelf? Ben duidelijk genoeg denk.
CvdW

Bericht door CvdW »

CvD schreef: 30 aug 2024, 09:46
CvdW schreef: 30 aug 2024, 09:25 Dat lezen we in Genesis al. God zoekt de mens eerst op.
Nu ben ik benieuwd hoe u de woorden van de Heere Jezus, 'bekeert u', leest.
Geef nu eens antwoord op mijn vragen.
Een hoe lees jij ze zelf? Ben duidelijk genoeg denk.
Fijn dat u denkt dat u duidelijk genoeg bent, maar dat bent u dus niet.
Antwoord op uw vraag: God zoekt de zondaar als eerste op. Elke keer opnieuw, nadat hij/zij gezondigd heeft.
Wat wil u nog meer van mij weten?
CvdW

Bericht door CvdW »

Als u voldoende weet, vind ik het fijn dat u iets zegt over de woorden van de Heere Jezus 'bekeert u, ... '.
CvD

Bericht door CvD »

CvdW schreef: 30 aug 2024, 10:04 Als u voldoende weet, vind ik het fijn dat u iets zegt over de woorden van de Heere Jezus 'bekeert u, ... '.
Als u de antwoorden heeft voor mij van de vragen die ik u gesteld heb hoor ik het ook graag.
CvdW

Bericht door CvdW »

CvD schreef: 30 aug 2024, 10:07
CvdW schreef: 30 aug 2024, 10:04 Als u voldoende weet, vind ik het fijn dat u iets zegt over de woorden van de Heere Jezus 'bekeert u, ... '.
Als u de antwoorden heeft voor mij van de vragen die ik u gesteld heb hoor ik het ook graag.
Volgens mij staat alleen deze vraag nog open.
Ja dus jij kan je eigen bekeren?
Laatst een goede preek gehoord over Lukas 11:32.
32 De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona; en zie, meer dan Jona is hier.
Ja, Gods Woord vertelt geen leugens. Moet ik het hele verhaal vertellen over naar Gods Beeld geschapen en over de zondeval en de komst van de Heere Jezus (meer dan Jona is hier) enz.

Staan er nog meer vragen open?

Een zondaar gaat verloren omdat hij niet wil, niet omdat hij niet kan. Bij niet kunnen geven we God de schuld, maar bij niet willen zijn we zelf schuldig. Daarom bekeert u.
MGG

Bericht door MGG »

Na de zondeval kunnen wij uit eigen kracht niet meer aan Gods opdrachten voldoen. Gods eis (gehoorzaamheid) blijft staan, dus daarom eist God bekering.
Laatst gewijzigd door MGG op 30 aug 2024, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW

Bericht door CvdW »

MGG schreef: 30 aug 2024, 10:23
Na de zondeval kunnen wij uit eigen kracht niet meer aandacht Gods opdrachten voldoen. Gods eis (gehoorzaamheid) blijft staan, dus daarom eist God bekering.
Helder.
TSD

Bericht door TSD »

CvdW schreef: 30 aug 2024, 10:20
32 De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona; en zie, meer dan Jona is hier.
Ja, Gods Woord vertelt geen leugens. Moet ik het hele verhaal vertellen over naar Gods Beeld geschapen en over de zondeval en de komst van de Heere Jezus (meer dan Jona is hier) enz.

Een zondaar gaat verloren omdat hij niet wil, niet omdat hij niet kan. Bij niet kunnen geven we God de schuld, maar bij niet willen zijn we zelf schuldig. Daarom bekeert u.
Niet eens en te zwart wit. Een mens kán zich ook niet meer bekeren en kán uit zichzelf ook niet geloven. Dus ja, prima om de nadruk te leggen op de onwil, maar dat sluit het andere niet uit. Wij zijn van nature geestelijk dood en jouw eerste zin miskent dat feitelijk.
Na de zondeval kunnen wij uit eigen kracht niet meer aandacht Gods opdrachten voldoen. Gods eis (gehoorzaamheid) blijft staan, dus daarom eist God bekering.
Daarmee heb je niet alles gezegd over de eis van bekering. Nu lijkt die eis bijna een soort van 'loze kreet' zijn geworden met als enige functie dat het ons herinnert aan onze plicht die we niet meer kunnen voldoen. Maar zo is het niet. Wanneer Gods eis klinkt dan is dat een middel waarmee de Heilige Geest ons daadwerkelijk kan opwekken tot bekering. Juist daarom moet de oproep tot bekering en geloof altijd blijven klinken. Gods Woord is levend en krachtig (!!).
CvdW

Bericht door CvdW »

Inderdaad wellicht iets te zwart/wit.

Onbekeerden zullen opstaan in het oordeel en andere onbekeerden veroordelen?
Of hebben de mannen van Ninevé zich bekeerd en zullen opstaan als kinderen van God en onbekeerden veroordelen?
TSD

Bericht door TSD »

CvdW schreef: 30 aug 2024, 10:41 Inderdaad wellicht iets te zwart/wit.

Onbekeerden zullen opstaan in het oordeel en andere onbekeerden veroordelen.
Of hebben de mannen van Ninevé zich bekeerd en zullen opstaan als kinderen van God en onbekeerden veroordelen?
Dat laatste in mijn optiek.

Denk je echt dat als je onbekeerd straks voor God zult staan, dat je dan nog anderen zult gaan veroordelen? De Bijbel zegt iets heel anders over die dag...
"Bergen valt op ons"
"En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden"

Het is een zijspoor maar ik kan dan ook helemaal niets met de uitspraak van sommige predikanten dat de bekering in Ninevé slechts een uiterlijke bekering was. Deze zin van de Heere Jezus bewijst voor mij dat er onder hen zijn geweest die zich van harte tot God hebben bekeerd. En ja, dat door Gods genade.
CvD

Bericht door CvD »

TSD schreef: 30 aug 2024, 10:36
CvdW schreef: 30 aug 2024, 10:20

Niet eens en te zwart wit. Een mens kán zich ook niet meer bekeren en kán uit zichzelf ook niet geloven. Dus ja, prima om de nadruk te leggen op de onwil, maar dat sluit het andere niet uit. Wij zijn van nature geestelijk dood en jouw eerste zin miskent dat feitelijk.
Daarmee heb je niet alles gezegd over de eis van bekering. Nu lijkt die eis bijna een soort van 'loze kreet' zijn geworden met als enige functie dat het ons herinnert aan onze plicht die we niet meer kunnen voldoen. Maar zo is het niet. Wanneer Gods eis klinkt dan is dat een middel waarmee de Heilige Geest ons daadwerkelijk kan opwekken tot bekering. Juist daarom moet de oproep tot bekering en geloof altijd blijven klinken. Gods Woord is levend en krachtig (!!).
Ben het helemaal met u eens een misschien breng ik het niet goed onder woorden,maar zo bedoel ik het wel. Weet u ik heb mijn eigen willen bekeren op mijn manier. Een weet je wat er dan gebeurt,je wordt een monster. Waarom ik wilde wel maar God wilden niet. Totdat ik ergens was een de slag naar binnen kreeg. Ik moest sterven God ontmoeten een hoe zou dat nu kunnen. Buiten God en buiten Christus een als God dan om zijn recht komt hebben wij niets anders als zonden en schuld een wie dan betalen. Een wat geeft je dan als antwoord als God zegt bekeer je. Niet want je hebt geen rechten meer om voor Hem te bestaan Eén is er die met zijn bloed volkomen genoeg doening gedaan heeft,een voor zulke mensen kan en wil betalen . Een dat is nu het wonder van zalig worden.Ik schrijf even kort en snel neer. Maar het zalig woorden is een eenzijdig Gods werk Door Udoor U alleen om Eeuwig welbehagen.
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

Al vaker benoemd maar Gods voorzienigheid en onze verantwoordelijkheid is niet 1+1=2
Dit is niet samen te vangen in een formule.
We blijven het in deze topics toch steeds weer proberen. De ene teveel naar rechts en de ander teveel naar links. Beide niet correct.
Spurgeon schrijft dit er over en dat vind ik verhelderend.
https://charlesspurgeon.nl/soevereine-g ... heid-mens/

En wat @arja gister schreef over wat God doet en wij doen, blijf ik ook erg duidelijk vinden.
Arja schreef: 29 aug 2024, 22:19
Geytenbeekje schreef: 29 aug 2024, 22:03
CvD schreef: 29 aug 2024, 22:01
CvdW schreef: 29 aug 2024, 21:53 We moeten de woorden van de Heere Jezus zelf niet verdraaien.
Ik verdraai niets kom,maar met bewijs dat ik Gods woord verdraai. Lees ook eens Ezechiël 16.
Niemand ontkent dat het niet door je eigen kan.
Eens met @Geytenbeekje, niemand ontkent dit. In Johannes 6:44 zegt de Heere Jezus: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage." Dus, de oproep tot bekering in bv. Markus 1:15 is niet alleen een menselijke beslissing, maar ook een geestelijke omkeer die alleen mogelijk is door de kracht van de Heilige Geest. En die Geest wordt nu juist belooft in het Evangelie, aan een ieder die komt.

"En op den laatsten dag, zijnde de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke. Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien. (en dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven)."

"En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden. En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven? Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven? Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?"

Dit Zijn de evangeliebeloften, die tot iedereen komen, die ze hoort. En ze zijn voor iedereen die ze nodig heeft.
CvdW

Bericht door CvdW »

TSD schreef: 30 aug 2024, 10:44
CvdW schreef: 30 aug 2024, 10:41 Inderdaad wellicht iets te zwart/wit.

Onbekeerden zullen opstaan in het oordeel en andere onbekeerden veroordelen.
Dat laatste in mijn optiek.

Denk je echt dat als je onbekeerd straks voor God zult staan, dat je dan nog anderen zult gaan veroordelen? De Bijbel zegt iets heel anders over die dag...
"Bergen valt op ons"
"En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden"

Het is een zijspoor maar ik kan dan ook helemaal niets met de uitspraak van sommige predikanten dat de bekering in Ninevé slechts een uiterlijke bekering was. Deze zin van de Heere Jezus bewijst voor mij dat er onder hen zijn geweest die zich van harte tot God hebben bekeerd. En ja, dat door Gods genade.
Laatste alinea is geen zijspoor. Het is inderdaad Gods genade. ik lees in mijn Bijbel niet dat de mannen van Ninevé baden of de God hen wilde bekeren.
Inmiddels heeft CvD gereageerd. Dank daarvoor.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

CvD schreef: 29 aug 2024, 18:32
Refojongere schreef: 29 aug 2024, 16:39 Voor gedoopte kinderen geldt dat God met hen een eeuwige genadeverbond opricht (aldus doopformulier).

Voor ongedoopte kinderen geldt dat God met hen in het verbond wil treden en hen daartoe nodigt.

Er is een verschil tussen Evangeliebeloften (bijv. Joh. 6:37) en verbondsbeloften (zoals Jer. 31:34). Die laatste gelden alleen de gedoopten.
En Joh 6 vers 65 dan?
Johannes 6:65 is geen belofte, maar het doopformulier zegt wel dat de Geest ons wil toe eigenen hetgeen we in Christus hebben (Jer 31:33).

Dat sluit wel aan op wat Jezus zegt in Joh. 6:65 nietwaar? De Geest doet het en waar Hij werkt wordt er gepleit op de beloften in Jezus Naam en omwille van Zijn offer.
TSD

Bericht door TSD »

Bedankt @CvdW en @CvD voor jullie reacties.
Plaats reactie