Geef nu eens antwoord op mijn vragen.
Een hoe lees jij ze zelf? Ben duidelijk genoeg denk.
Fijn dat u denkt dat u duidelijk genoeg bent, maar dat bent u dus niet.
Volgens mij staat alleen deze vraag nog open.
Na de zondeval kunnen wij uit eigen kracht niet meer aan Gods opdrachten voldoen. Gods eis (gehoorzaamheid) blijft staan, dus daarom eist God bekering.
Niet eens en te zwart wit. Een mens kán zich ook niet meer bekeren en kán uit zichzelf ook niet geloven. Dus ja, prima om de nadruk te leggen op de onwil, maar dat sluit het andere niet uit. Wij zijn van nature geestelijk dood en jouw eerste zin miskent dat feitelijk.CvdW schreef: ↑30 aug 2024, 10:20Volgens mij staat alleen deze vraag nog open.
Ja dus jij kan je eigen bekeren?
Laatst een goede preek gehoord over Lukas 11:32.
32 De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona; en zie, meer dan Jona is hier.
Ja, Gods Woord vertelt geen leugens. Moet ik het hele verhaal vertellen over naar Gods Beeld geschapen en over de zondeval en de komst van de Heere Jezus (meer dan Jona is hier) enz.
Staan er nog meer vragen open?
Een zondaar gaat verloren omdat hij niet wil, niet omdat hij niet kan. Bij niet kunnen geven we God de schuld, maar bij niet willen zijn we zelf schuldig. Daarom bekeert u.
Daarmee heb je niet alles gezegd over de eis van bekering. Nu lijkt die eis bijna een soort van 'loze kreet' zijn geworden met als enige functie dat het ons herinnert aan onze plicht die we niet meer kunnen voldoen. Maar zo is het niet. Wanneer Gods eis klinkt dan is dat een middel waarmee de Heilige Geest ons daadwerkelijk kan opwekken tot bekering. Juist daarom moet de oproep tot bekering en geloof altijd blijven klinken. Gods Woord is levend en krachtig (!!).
Dat laatste in mijn optiek.CvdW schreef: ↑30 aug 2024, 10:41 Inderdaad wellicht iets te zwart/wit.
32 De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona; en zie, meer dan Jona is hier.
Onbekeerden zullen opstaan in het oordeel en andere onbekeerden veroordelen.
Of hebben de mannen van Ninevé zich bekeerd en zullen opstaan als kinderen van God en onbekeerden veroordelen?
Ben het helemaal met u eens een misschien breng ik het niet goed onder woorden,maar zo bedoel ik het wel. Weet u ik heb mijn eigen willen bekeren op mijn manier. Een weet je wat er dan gebeurt,je wordt een monster. Waarom ik wilde wel maar God wilden niet. Totdat ik ergens was een de slag naar binnen kreeg. Ik moest sterven God ontmoeten een hoe zou dat nu kunnen. Buiten God en buiten Christus een als God dan om zijn recht komt hebben wij niets anders als zonden en schuld een wie dan betalen. Een wat geeft je dan als antwoord als God zegt bekeer je. Niet want je hebt geen rechten meer om voor Hem te bestaan Eén is er die met zijn bloed volkomen genoeg doening gedaan heeft,een voor zulke mensen kan en wil betalen . Een dat is nu het wonder van zalig worden.Ik schrijf even kort en snel neer. Maar het zalig woorden is een eenzijdig Gods werk Door Udoor U alleen om Eeuwig welbehagen.TSD schreef: ↑30 aug 2024, 10:36Niet eens en te zwart wit. Een mens kán zich ook niet meer bekeren en kán uit zichzelf ook niet geloven. Dus ja, prima om de nadruk te leggen op de onwil, maar dat sluit het andere niet uit. Wij zijn van nature geestelijk dood en jouw eerste zin miskent dat feitelijk.CvdW schreef: ↑30 aug 2024, 10:20Volgens mij staat alleen deze vraag nog open.
Ja dus jij kan je eigen bekeren?
Laatst een goede preek gehoord over Lukas 11:32.
32 De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona; en zie, meer dan Jona is hier.
Ja, Gods Woord vertelt geen leugens. Moet ik het hele verhaal vertellen over naar Gods Beeld geschapen en over de zondeval en de komst van de Heere Jezus (meer dan Jona is hier) enz.
Staan er nog meer vragen open?
Een zondaar gaat verloren omdat hij niet wil, niet omdat hij niet kan. Bij niet kunnen geven we God de schuld, maar bij niet willen zijn we zelf schuldig. Daarom bekeert u.
Daarmee heb je niet alles gezegd over de eis van bekering. Nu lijkt die eis bijna een soort van 'loze kreet' zijn geworden met als enige functie dat het ons herinnert aan onze plicht die we niet meer kunnen voldoen. Maar zo is het niet. Wanneer Gods eis klinkt dan is dat een middel waarmee de Heilige Geest ons daadwerkelijk kan opwekken tot bekering. Juist daarom moet de oproep tot bekering en geloof altijd blijven klinken. Gods Woord is levend en krachtig (!!).
Arja schreef: ↑29 aug 2024, 22:19Eens met @Geytenbeekje, niemand ontkent dit. In Johannes 6:44 zegt de Heere Jezus: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage." Dus, de oproep tot bekering in bv. Markus 1:15 is niet alleen een menselijke beslissing, maar ook een geestelijke omkeer die alleen mogelijk is door de kracht van de Heilige Geest. En die Geest wordt nu juist belooft in het Evangelie, aan een ieder die komt.
"En op den laatsten dag, zijnde de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke. Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien. (en dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven)."
"En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden. En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven? Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven? Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?"
Dit Zijn de evangeliebeloften, die tot iedereen komen, die ze hoort. En ze zijn voor iedereen die ze nodig heeft.
Laatste alinea is geen zijspoor. Het is inderdaad Gods genade. ik lees in mijn Bijbel niet dat de mannen van Ninevé baden of de God hen wilde bekeren.TSD schreef: ↑30 aug 2024, 10:44Dat laatste in mijn optiek.CvdW schreef: ↑30 aug 2024, 10:41 Inderdaad wellicht iets te zwart/wit.
32 De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona; en zie, meer dan Jona is hier.
Onbekeerden zullen opstaan in het oordeel en andere onbekeerden veroordelen.
Of hebben de mannen van Ninevé zich bekeerd en zullen opstaan als kinderen van God en onbekeerden veroordelen?
Denk je echt dat als je onbekeerd straks voor God zult staan, dat je dan nog anderen zult gaan veroordelen? De Bijbel zegt iets heel anders over die dag...
"Bergen valt op ons"
"En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden"
Het is een zijspoor maar ik kan dan ook helemaal niets met de uitspraak van sommige predikanten dat de bekering in Ninevé slechts een uiterlijke bekering was. Deze zin van de Heere Jezus bewijst voor mij dat er onder hen zijn geweest die zich van harte tot God hebben bekeerd. En ja, dat door Gods genade.
Johannes 6:65 is geen belofte, maar het doopformulier zegt wel dat de Geest ons wil toe eigenen hetgeen we in Christus hebben (Jer 31:33).CvD schreef: ↑29 aug 2024, 18:32En Joh 6 vers 65 dan?Refojongere schreef: ↑29 aug 2024, 16:39 Voor gedoopte kinderen geldt dat God met hen een eeuwige genadeverbond opricht (aldus doopformulier).
Voor ongedoopte kinderen geldt dat God met hen in het verbond wil treden en hen daartoe nodigt.
Er is een verschil tussen Evangeliebeloften (bijv. Joh. 6:37) en verbondsbeloften (zoals Jer. 31:34). Die laatste gelden alleen de gedoopten.