Dat kan wel degelijk los van elkaar worden gezien. Er wordt hier op het forum steeds gesproken over het pleiten op beloften zonder dat er met een woord gerept wordt over de pleitgrond van het bloed van Christus.Refojongere schreef: ↑28 aug 2024, 18:19 Dat ben ik helemaal eens. Maar waar ik eerder tegen Posthoorn zei dat hij doop, verbond, beloften uit elkaar haalt, moet ik dit nu ook weer constateren. Je kunt het pleiten op de gedane beloften niet los zien van het pleiten op het bloed van Christus. De belofte van de doop houdt onder andere in dat we zo waar we gedoopt zijn in de naam van de Zoon, we verzekerd worden van de wassing met het bloed van Christus.
Je mag toch pleiten op wat je in Christus hebt/toegezegd krijgt?
Kun je me toelichten wat de gedoopte kinderen in Christus hebben zoals het formulier zegt?
In deze post lijkt te worden gezegd dat pleiten op de beloften impliceert dat de zondaar pleit op het bloed van Christus, of wel door een waar geloof gevlucht is tot het bloed van Christus om daarin alleen zijn/haar behoudenis te zoeken tegen de toorn van God en op die grond alleen de vervulling van de beloften verwacht. Het forum staat echter bol van beweringen waar met geen woord gerept wordt over het gelovig zijn zaligheid alleen te verwachten van Christus' voldoening. We hoeven niet te zoeken om honderden beweringen tegen te komen dat iedereen die gelooft dat de beloften waar zijn of die geloven dat het waar is dat Christus voor de wereld gestorven is, of die gelooft dat Christus voor hem/haar gestorven is zalig is terwijl er met geen woord gerept wordt over het vluchten tot het bloed van Christus en het verwachten van de zaligheid alleen op grond van Christus’ Borgwerk. Het geloof dat niet gegrond is op Christus Borgwerk is slechts de inbeelding van de dwaze maagden, waar we niet genoeg tegen kunnen waarschuwen.
Ik wil er daarom stellig aan vasthouden dat de zondaar expliciet tot Christus moet vluchten tot behoudenis van de ziel. Dat is het komen, het aannemen, het geloven waarvan gesproken wordt in de Bijbel en alleen in die weg kan de zondaar deel krijgen aan de beloften van het Evangelie. En dat niet als een werk dat hij zelf voortbrengt, maar als gave van de Heilige Geest.