Pleiten op je doop

Marco

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Marco »

Ik las een pagina of 25, 26 terug nog eens de discussie. Zo gek is de omschrijving van vd Brink toch niet: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... leitgrond/

Nu is de vraag niet meer of ik mag pleiten op mijn doop. In plaats daarvan is de vraag geworden: geloof ik dat Christus mij innerlijk gegeven heeft wat Hij mij uiterlijk verzegelt?

Die omschrijving mag je wat mij betreft toch nog steeds 'pleiten' noemen, maar heeft wel een iets andere toon dan puur 'iemand houden aan'. En inderdaad: hij heeft het gegeven, voltooide tijd.
De doop is dus niet iets van een uiterlijk verbond, een erf of zo. De doop verzegelt / garandeert / bevestigt / beeldt af /.. het echte ding.
MNB

Bericht door MNB »

Marco schreef: 27 aug 2024, 10:00
MNB schreef: 26 aug 2024, 22:22
Marco schreef: 26 aug 2024, 07:51(...)

@Refojongere: je hebt hier een wezenlijk punt te pakken, zij het niet direct voor Posthoorn. Als je werkelijk gelooft dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren en er daarbij nog moeite mee hebt of de doopouders dat wel zijn, en over het kind al helemaal geen uitspraak wil doen - dan is kinderdoop als teken en garantiebewijs van dat verbond onzinnig. Er kan dan alleen gedoopt worden als de betekenis van de doop wordt uitgehold, en dat is denk ik de achtergrond van een onderwerp als dit: kan je pleiten op iets dat zo uitgehold is?
We hebben het hier al eerder over gehad in een ander topic (viewtopic.php?t=15537&start=180). Onze voorvaderen volgden op grond van Gods Woord over het algemeen een andere lijn dan die u volgt, namelijk dat alleen de gelovigen in het genadeverbond zijn en daarmee de beloften en goederen van het genadeverbond toekomen en dat de ongelovigen er buiten staan. Ik zie ook geen enkele grond in Gods Woord om aan te nemen dat ongelovigen in het genadeverbond zijn.
Als dat de enige lijn is, dan moet je stoppen met de kinderdoop, want je kunt daar niet over gelovigen spreken. Al helemaal wordt het lastig, als volwassene zekerheid aan je kinderdoop te ontlenen. Maar 'onze voorvaderen' volgen een wat bredere of langere lijn dan je nu voorstelt, waarbij het genadeverbond wel degelijk is voor u en uw kinderen, en allen die verre zijn, die de Heer er toe roepen zal. De doopformulieren en de belijdenissen zijn daar duidelijk in als zij de kinderdoop verdedigen op grond van de schriften:

Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is.

Oftewel:

Ja, want de kinderen horen evengoed als de volwassenen bij Gods verbond en bij zijn gemeente1.
Ook worden aan hen evenals aan de volwassenen, door het bloed van Christus, de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, beloofd2.
Daarom moeten zij door de doop, als teken van het verbond, bij de christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen van de ongelovigen onderscheiden worden3.
In het oude verbond gebeurde dat door de besnijdenis4; in het nieuwe verbond is in plaats daarvan de doop ingesteld5.

1 Gen. 17:7.
2 Ps. 22:11; Jes. 44:1-3; Mat. 19:14; Hand. 2:39.
3 Hand. 10:47.
4 Gen. 17:14.
5 Kol. 2:11, 12.

De echo daarvan zit in het doopformulier: daarin wordt gesteld:

zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.

Deze formulering zou je zwak kunnen noemen: Dat is wat God wil. Vervolgens komt er dan alsnog een stuk over belofte en eis:

dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen.

Let op: het aanhangen, vertrouwen en liefhebben staat voorop. De rest volgt daar volgens de Heidelbergse Catechismus uit. Oftewel: de doop bevestigt dat je in Christus vrijgekocht bent van al je zonden, erfgenaam bent van de belofte. Dat is een zekere erfenis - maar die erfenis moet je niet laten liggen.
MNB schreef: 26 aug 2024, 22:22Verder begrijp ik niet waarom u de woorden garantiebewijs gebruikt en niet het altijd gebruikte woord ‘verzegelen’, want dat is wat de sacramenten doen als ze met een gelovig hart worden gebruikt. Ze betekenen niet alleen de in de Doop uitgebeelde zaken maar verzegelen ook het bezit van de in de Heilige Doop uitgebeelde zaken aan de gelovige. Steeds lijkt dit punt te worden vermeden en daarmee hollen juist de mensen die algemene beloften aan alle gedoopten leren de betekenis van de Heilige Doop uit, want er is van een persoonlijke verzegeling in het geheel geen sprake meer en daarmee is alle troost uit de Heilige Doop verdwenen en afhankelijk gemaakt van de mens.
1. Omdat verzegelen niet meer van deze tijd is. De terminologie 'verzegelen aan de gelovige' zegt mij eigenlijk helemaal niets, totdat die term uitgelegd wordt, of ik er aan gewend ben. Een garantiebewijs wel: daarin staat zwart op wit dat degene die dat heeft uitgereikt ergens voor garant staat. En net als met een garantiebewijs: je moet er gebruik van maken om er wat aan te hebben.
Overigens: net als een garantiebewijs is een zegel niet persoonlijk voor de ontvanger, en dat zou je bij beide een zwak punt in de analogie kunnen noemen. Het is persoonlijk van de afzender. Verzegelen aan de gelovige is daarmee eigenlijk een hele vreemde uitdrukking, die weliswaar uitlegt wat er met de doop wordt bedoeld, maar met het begrip verzegelen aan de haal gaat. Mijns inziens niet slim, aangezien je daarmee een sacrament dat op zich heel duidelijk moet zijn, gaat voorzien van een schil daaromheen die je moet begrijpen voor je de bedoeling ontdekt.
Dat alles blijkt ook als ik aan mijn collega's uitleg waarom ik blij ben dat ik gedoopt ben. Ik kan dan niets met 'zegel'. Wel met 'garantiebewijs'. Dat dekt de lading een stuk beter.

2. De doop wordt pas echt afhankelijk gemaakt van de mens als die wordt gebruikt als uitdrukking van het geloof van die mens. Ik zie je punt hier absoluut niet: juist als je de doop als zichtbaar garantiebewijs, verstrekt door de drieënige God ziet, kan je die niet verwarren met iets dat afhankelijk is van de mens.
De formulering die u kiest maakt het niet eenvoudig om te begrijpen wat u exact zeggen wilt:
  • Wat bedoelt u bijvoorbeeld met een zin als “'onze voorvaderen' volgen een wat bredere of langere lijn dan je nu voorstelt, waarbij het genadeverbond wel degelijk is voor u en uw kinderen” Ik kan dit volledig onderschrijven, maar denk dat u toch wat anders wilt zeggen dan hier lijkt te staan.
Ik wil echter proberen om aan te stippen waar volgens mij het grote punt van verschil zit, maar corrigeer me graag als ik dit verkeerd begrijp.
Wat u lijkt te zeggen is het volgende:
  • Alle kinderen die gedoopt zijn, zijn in het genadeverbond.
  • Zij moeten dit van hun kant echter nog bevestigen door het geloof
  • Als ze geloven zullen ze eens de vervulling van de beloften krijgen van het genadeverbond
  • Wanneer zij niet geloven gaan ze verloren
Dit strijdt mijns inziens volledig met de Gereformeerde leer die stelt:
  • Alleen door het geloof in het bloed van Christus gaat men over in het genadeverbond
  • Allen die in het genadeverbond zijn, bezitten alle weldaden van het genadeverbond: de verlossing van de zonden, Van Gods toorn, van de vloek op de zonde, vrede met God in Christus, de Heilige Geest in het hart
  • Zij die in het genadeverbond zijn kunnen daar nooit meer uit vallen.
  • Daarom zullen zij voorzeker het eeuwige leven ontvangen
Nu zult u niet gemakkelijk bovenstaande punten ontkennen, maar dan moet u tweeërlei manieren van in het genadeverbond te zijn leren waarbij de ene groep het heeft en de andere niet. Daar lees ik nergens over in Gods Woord. Ik lees wel over verbondskinderen die door ongeloof de beloften niet ontvangen, maar zij zijn nooit in het genadeverbond geweest. Ze hebben onder de bediening van het verbond geleefd, zijn mogelijk geboren uit gelovige ouders maar zijn zelf nooit door het ware geloof in het verbond in gegaan. Daarom zegt Gods Woord in Romeinen 9 vers 6 ook dat het niet alles Israël is dat de naam van Israël draagt. Zij hadden wel de naam, maar toch waren zij het niet, omdat ze het ware geloof misten. Daarom zegt Romeinen 9 vers 8 dat de kinderen der beloftenis voor het zaad gerekend worden. Het is hier onbetwistbaar dat met de kinderen der beloftenis het ware volk van God wordt bedoeld. Alle ongelovigen mogen gedoopt zijn, de naam van Christen dragen, toch behoren zij niet tot het volk van God en komt hun de beloftenissen niet toe.

Verder blijkt ook uit uw reden en de invulling die u geeft aan het woord verzegelen dat u van de persoonlijke verzegeling van de ontvangen genade zoals die in Gods Woord wordt uitgedrukt en in de belijdenissen en door de oudvaders bevestigd niets wilt weten.
MNB

Bericht door MNB »

DDD schreef: 27 aug 2024, 10:17 Is een certificaat van echtheid niet een beter beeld dan een garantiebewijs? Ik zoek ook maar naar een beeld, want ik ben het met je eens dat het begrip 'verzegelen' weinig toegevoegde waarde meer heeft en eigenlijk zelfs onjuist is. Tegenwoordig worden panden wel verzegeld, dan mag je er niet in. Dat is niet de strekking van de uitdrukking.
Nee, want dat woord dekt slechts een deel van de lading, maar daarmee verwerpen we de bevestiging van het persoonlijk deel hebben aan de wassing en reiniging in het bloed van Christus. En dat is de hoofdzaak van de verzegeling.
DDD

Bericht door DDD »

Waaruit blijkt dat dat de hoofdzaak van de verzegeling is?

Los daarvan: zelfs ds. I. Kievit spreekt over twee soorten kinderen van het verbond. Je schrijft grote woorden -daar kan ik op zich tegen- maar die zijn helemaal niet zo in overeenstemming met de gereformeerde leer als je zelf wel beweert.
Laatst gewijzigd door DDD op 27 aug 2024, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
MNB

Bericht door MNB »

Refojongere schreef: 27 aug 2024, 22:38 Natuurlijk verzegelt de doop het bezit. Het formulier dankt dat God ons en onze kinderen tot Zijn kinderen heeft aangenomen. Het hele doopformulier staat vol van voltooide tijd. Vandaar dat gelovige ouders zich mogen troosten dat hun kind in de hemel is als het jong sterft.

Dat bezit kan wel verspeeld worden door ongeloof. Zo gaat dat met al Gods beloften. Zie Hebr. 4:1 en 1 Kor. 10:1 tot 5. Dus een kind des verbonds moet wel wederom geboren worden en het verbond inwilligen, maar wat God betreft zijn al Zijn beloften voor hen.
Dit ben ik volledig met u oneens. Het bezit dat verzegeld wordt is de wassing en reiniging in Christus bloed. Van degenen die door Christus' bloed gereinigd zijn zal niemand verloren gaan, maar allen zullen behouden worden. Dit is een hoofdpunt van de strijd met de Remonstranten en wordt uigebreid weerlegd in de Dordse Leerregels en zou werkelijk alle troost voor Gods volk wegnemen, want zij lopen met hun zonden wel duizend maal in ongeloof bij Jezus weg. Lees eens Hosea 11 en sta dan verbaasd over Christus liefde voor weglopers die werkelijk niet anders doen en waardig zijn om eeuwig door Hem verlaten te worden:

Hosea 11: 7-11
7 Want Mijn volk blijft hangen aan de afkering van Mij; zij roepen het wel tot den Allerhoogste, maar niet één verhoogt Hem.
8 Hoe zou Ik u overgeven, o Efraïm, u overleveren, o Israël? Hoe zou Ik u maken als Adama, u stellen als Zebóïm? Mijn hart is in Mij omgekeerd, al Mijn berouw is tezamen ontstoken.
9 Ik zal de hittigheid Mijns toorns niet uitvoeren; Ik zal niet wederkeren om Efraïm te verderven; want Ik ben God en geen mens, de Heilige in het midden van u, en Ik zal in de stad niet komen.
10 Zij zullen den HEERE achternawandelen, Hij zal brullen als een leeuw; wanneer Hij brullen zal, dan zullen de kinderen van de zee af al bevende aankomen.
11 Zij zullen bevende aankomen als een vogeltje uit Egypte, en als een duif uit het land van Assur; en Ik zal hen doen wonen in hun huizen, spreekt de HEERE.

En dat is nu ook de troost van de Heilige Doop voor al Gods volk. Zij die tot het bloed van Christus zijn gevlucht tot verzoening van hun schuld vinden in Hem een overvloed van genade.
Laatst gewijzigd door MNB op 27 aug 2024, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
MNB

Bericht door MNB »

DDD schreef: 27 aug 2024, 23:30 Waaruit blijkt dat dat de hoofdzaak van de verzegeling is?
Omdat het kernpunt voor elk mens niet is of er bij God genade is, maar of hij/zij deze genade heeft ontvangen.
Met het eerste gaat u verloren als u het kunt uithouden buiten het bloed van Christus, met het tweede bent u voor eeuwig behouden.

Houden we vast aan het feit dat de Sacramenten zijn tot versterking van Gods volk om hun roeping en verkiezing vast te maken, dan is dat tweede onmisbaar. Het "Ik voor u daar u anders de eeuwige dood had moeten sterven" uit het Heilig Avondmaal.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is een cirkelredenering. Dat geldt feitelijk voor de tweede alinea ook.

En het voorgaande bericht is ook weer zoiets. Allereerst maak je een definitiefout. Refojongere heeft het niet over 'degenen die door Christus bloed gereinigd zijn', maar over de geadresseerden van de doopbeloften. En daarvan geldt: de DL doen daar helemaal geen uitspraak over. De reikwijdte van de verzoening laten de DL erg in het midden. Omdat je daar verschillend over kunt denken.

Nu beweer jij zomaar dat het daar in de DL om gaat. Dat zal deels waar zijn, voor zover het gaat om de zekerheid van het geloof en de verkiezing die daar de grondslag van is, maar het leidt zeker niet tot de conclusie hierboven.

Om het over deze vier punten ook nog maar even te hebben:
Alleen door het geloof in het bloed van Christus gaat men over in het genadeverbond
Allen die in het genadeverbond zijn, bezitten alle weldaden van het genadeverbond: de verlossing van de zonden, Van Gods toorn, van de vloek op de zonde, vrede met God in Christus, de Heilige Geest in het hart
Zij die in het genadeverbond zijn kunnen daar nooit meer uit vallen.
Daarom zullen zij voorzeker het eeuwige leven ontvangen
Mijns inziens zijn ze allemaal onjuist, laat staan dat dit 'de gereformeerde leer' zou zijn. Helemaal niet, zelfs. Het is de opvatting van ds. Kersten. En hij is een grote uitzondering in de gereformeerde traditie.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

MNB schreef: 27 aug 2024, 23:30
Refojongere schreef: 27 aug 2024, 22:38 Natuurlijk verzegelt de doop het bezit. Het formulier dankt dat God ons en onze kinderen tot Zijn kinderen heeft aangenomen. Het hele doopformulier staat vol van voltooide tijd. Vandaar dat gelovige ouders zich mogen troosten dat hun kind in de hemel is als het jong sterft.

Dat bezit kan wel verspeeld worden door ongeloof. Zo gaat dat met al Gods beloften. Zie Hebr. 4:1 en 1 Kor. 10:1 tot 5. Dus een kind des verbonds moet wel wederom geboren worden en het verbond inwilligen, maar wat God betreft zijn al Zijn beloften voor hen.
Dit ben ik volledig met u oneens. Het bezit dat verzegeld wordt is de wassing en reiniging in Christus bloed. Van degenen die door Christus' bloed gereinigd zijn zal niemand verloren gaan, maar allen zullen behouden worden. Dit is een hoofdpunt van de strijd met de Remonstranten en wordt uigebreid weerlegd in de Dordse Leerregels en zou werkelijk alle troost voor Gods volk wegnemen, want zij lopen met hun zonden wel duizend maal in ongeloof bij Jezus weg. Lees eens Hosea 11 en sta dan verbaasd over Christus liefde voor weglopers die werkelijk niet anders doen en waardig zijn om eeuwig door Hem verlaten te worden:

7 Want Mijn volk blijft hangen aan de afkering van Mij; zij roepen het wel tot den Allerhoogste, maar niet één verhoogt Hem.
8 Hoe zou Ik u overgeven, o Efraïm, u overleveren, o Israël? Hoe zou Ik u maken als Adama, u stellen als Zebóïm? Mijn hart is in Mij omgekeerd, al Mijn berouw is tezamen ontstoken.
9 Ik zal de hittigheid Mijns toorns niet uitvoeren; Ik zal niet wederkeren om Efraïm te verderven; want Ik ben God en geen mens, de Heilige in het midden van u, en Ik zal in de stad niet komen.
10 Zij zullen den HEERE achternawandelen, Hij zal brullen als een leeuw; wanneer Hij brullen zal, dan zullen de kinderen van de zee af al bevende aankomen.
11 Zij zullen bevende aankomen als een vogeltje uit Egypte, en als een duif uit het land van Assur; en Ik zal hen doen wonen in hun huizen, spreekt de HEERE.

En dat is nu ook de troost van de Heilige Doop voor al Gods volk. Zij die tot het bloed van Christus zijn gevlucht tot verzoening van hun schuld vinden in Hem een overvloed van genade.
Beste MNB,

De doop functioneert alleen door het geloof. De kleine kinderen hebben geen geloof. Dus wat verzegelt de doop dan volgens jou bij de kleine kinderen, waarvan is het een teken en zegel?
MNB

Bericht door MNB »

DDD schreef: 27 aug 2024, 23:38 Dat is een cirkelredenering. Dat geldt feitelijk voor de tweede alinea ook.

En het voorgaande bericht is ook weer zoiets. Allereerst maak je een definitiefout. Refojongere heeft het niet over 'degenen die door Christus bloed gereinigd zijn', maar over de geadresseerden van de doopbeloften.
Refojongere heeft het over het doorlopend gebruik van de voltooide tijd in het Doopformulier dat het bezit van de zaak bevestigd. Dat ben ik van harte met hem eens. Hij betrekt dat hier specifiek op één zaak namelijk op de aanneming tot Gods kinderen maar sluit daar de andere zaken niet uit die in het doopformulier worden genoemd zoals deze zinsnede "ten tweede betuigt en verzegelt on de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus." en "als wij in den Naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed." en deze "wij danken en loven U dat Gij ons en onzen kinderen, door het bloed van Uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door Uw Heiligen Geest tot lidmaten van Uw eniggeboren Zoon, en alzo to Uw kinderen aangenomen hebt."
Nergens spreekt Refojongere enkel over een belofte in zijn stuk, hij noemt expliciet het bezit. Als hij dat niet bedoelt dan kan hij dat beter ook niet noemen.
En daarvan geldt: de DL doen daar helemaal geen uitspraak over. De reikwijdte van de verzoening laten de DL erg in het midden. Omdat je daar verschillend over kunt denken.
Ik had het hier uiteraard over het punt van de afval der heiligen, en dat wordt zeer zeker in de Dordse Leerregels bestreden. Zij die deel hebben aan de wassing in Christus bloed (wat ik staande houdt dat door Refojongere wordt bedoelt als hij zich niet op dit punt corrigeert) hebben deel aan Gods genade en kunnen daar niet meer uit vallen.

Om het over deze vier punten ook nog maar even te hebben:
Alleen door het geloof in het bloed van Christus gaat men over in het genadeverbond
Allen die in het genadeverbond zijn, bezitten alle weldaden van het genadeverbond: de verlossing van de zonden, Van Gods toorn, van de vloek op de zonde, vrede met God in Christus, de Heilige Geest in het hart
Zij die in het genadeverbond zijn kunnen daar nooit meer uit vallen.
Daarom zullen zij voorzeker het eeuwige leven ontvangen
Mijns inziens zijn ze allemaal onjuist, laat staan dat dit 'de gereformeerde leer' zou zijn. Helemaal niet, zelfs. Het is de opvatting van ds. Kersten. En hij is een grote uitzondering in de gereformeerde traditie.
Het is jammer dat u de moeite in het geheel niet neemt om u te verdiepen in de leer van de Reformatie. Ik wil de moeite wel nemen om hier op in te gaan en dit vanuit Gods Woord, de belijdenisgeschriften en de (nadere) Reformatoren en Puriteinen te onderbouwen, maar deze punten zijn zeer duidelijk uiteen gezet onder meer door Brakel in de Redelijke Godsdienst met verwijzing naar honderden teksten. Lees daarvoor bijvoorbeeld Hoofdstuk XVI van Deel I van de Redelijke Godsdienst
Laatst gewijzigd door MNB op 28 aug 2024, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
MNB

Bericht door MNB »

Refojongere schreef: 27 aug 2024, 23:53

Beste MNB,

De doop functioneert alleen door het geloof. De kleine kinderen hebben geen geloof. Dus wat verzegelt de doop dan volgens jou bij de kleine kinderen, waarvan is het een teken en zegel?
Hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan moeten de ouders hun kinderen in het opgroeien onderwijs geven van de betekenis van de Heilige Doop. Deze is voor de kleine kinderen niet anders dan voor de ouderen. Echter zullen zij de vrucht ervan met bewustheid pas genieten wanneer zij deze dingen beginnen te verstaan en
  • door de beoefening van het reeds in hun kinderjaren geschonken geloof troost uit de Doop in hun kinderjaren ontvangen
  • door het onderwijs uit Gods Woord tot het ware geloof zullen komen en daarna de troost uit de Doop in hun kinderjaren ontvangen.
Zolang zij echter zonder het ware geloof blijven is de Doop voor hen een teken van..:
  • het grote voorrecht dat ze genieten onder de openbaring van de Weg der Zaligheid te leven
  • een zichtbaar Evangelie zelf dat hen onderwijst in hoe zij tot de zaligheid zullen komen, namelijk door een waar geloof in het bloed van Christus
  • een sterke aandrang en verplichting tot de beoefening van het ware geloof als een gave Gods om te zoeken door het geloof met God verzoend te worden die zoveel zorg aan hun zielen besteed door hen af te zonderen van de wereld en hen van zondag tot zondag hun verlorenheid en de weg tot behoud laat verkondigen.
  • een waarschuwing om de wereld niet lief te hebben en het heilige Evangelie niet te verachten omdat daarop Gods toorn te verwachten is die zwaarder zal zijn voor hen die onder de openbaring van het genadeverbond leven dan voor hen die de Weg niet geweten hebben en daarop niet gewandeld hebben.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dank voor het uitgebreide antwoord.

Kunnen we ons misschien vinden in wat ds. L. Vroegindeweij schreef:

"Het verbond zelf behelst alleen de uitverkorenen. Maar dit heeft God behaagt tijdelijk er ook anderen in op te nemen. Er zijn kwade ranken aan de goede wijnstok. Er zijn kinderen des vleses en kinderen der belofte. Het is meestal niet moeilijk om deze te onderscheiden. Maar wat vandaag voor ons oog verschijnt als een vleselijke Saulus kan morgen een belofterijke Paulus zijn. En wat vandaag als een dicipel aan ons oog zich voordoet kan morgen een verrader zijn. Ons oordeel is altijd voorlopig. Maar onderscheid is er. En het is te zien ook. Er is kaf onder het koren. Maar 't is ons niet opgedragen om het onkruid uit te zuiveren. We zouden mogelijk met hetzelve de tarwe uittrekken. Het kaf moet ook nog rond de korrel blijven zitten. Dat is goed voor de graankorrel, ja nodig.

Zo kunnen wij in het verbond zijn en toch niet van het verbond. Meen niet, dat degenen, die alleen maar in het verbond zijn gemist kunnen worden. En meen ook niet, dat er éne ware bondeling, die de Vader aan Christus heeft gegeven verloren kan gaan. Ja, maar ben ik een uitverkoren bondeling? Onderzoek uzelf of gij in het geloof zijt. En als ik niet in het geloof ben? Klopt en u zal opengedaan worden."

Hoe het ook zij: zonder geloof, zonder de Geest, biedt de doop geen troost en wordt wat we in Christus bezitten! (Zie doopformulier) ons niet toegeëigend. Dat ben ik eens.

Wel zou ik nog willen weten hoe je aankijkt tegen de zinsnede dat de gedoopte volgens het formulier dus iets bezitten wat hen toegeëigend moet worden. Volgens jou bezitten ze namelijk niets.
Marco

Bericht door Marco »

MNB schreef: 28 aug 2024, 00:11
Refojongere schreef: 27 aug 2024, 23:53

Beste MNB,

Hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan moeten de ouders hun kinderen in het opgroeien onderwijs geven van de betekenis van de Heilige Doop. Deze is voor de kleine kinderen niet anders dan voor de ouderen. Echter zullen zij de vrucht ervan met bewustheid pas genieten wanneer zij deze dingen beginnen te verstaan en
  • door de beoefening van het reeds in hun kinderjaren geschonken geloof troost uit de Doop in hun kinderjaren ontvangen
  • door het onderwijs uit Gods Woord tot het ware geloof zullen komen en daarna de troost uit de Doop in hun kinderjaren ontvangen.
Zolang zij echter zonder het ware geloof blijven is de Doop voor hen een teken van..:
  • het grote voorrecht dat ze genieten onder de openbaring van de Weg der Zaligheid te leven
  • een zichtbaar Evangelie zelf dat hen onderwijst in hoe zij tot de zaligheid zullen komen, namelijk door een waar geloof in het bloed van Christus
  • een sterke aandrang en verplichting tot de beoefening van het ware geloof als een gave Gods om te zoeken door het geloof met God verzoend te worden die zoveel zorg aan hun zielen besteed door hen af te zonderen van de wereld en hen van zondag tot zondag hun verlorenheid en de weg tot behoud laat verkondigen.
  • een waarschuwing om de wereld niet lief te hebben en het heilige Evangelie niet te verachten omdat daarop Gods toorn te verwachten is die zwaarder zal zijn voor hen die onder de openbaring van het genadeverbond leven dan voor hen die de Weg niet geweten hebben en daarop niet gewandeld hebben.
Als dat alles is, ziet het er voor pasgeboren baby's die overlijden niet best uit.
Arja

Bericht door Arja »

Marco schreef: 27 aug 2024, 22:33
Arja schreef: 27 aug 2024, 21:47
refo schreef: 26 aug 2024, 22:35 De doop verzegelt niet een bezit, maar een belofte. Een bezit heeft geen nadere verzegeling nodig. Je hebt iets in handen en wie kan je dat afnemen?
De term 'zegel' komt in het verband met besnijden zelfs helemaal niet voor, ook niet in Genesis 17, ook niet ergens anders in het Oude Testament. Waar Genesis 17:11 wel helder over is, zijn de andere twee sleutelwoorden: besnijdenis is ‘een teken van het verbond’.

Voor Paulus bezegelde Abraham's besnijdenis niet zijn opname in het verbond, of een belofte... maar zijn ‘rechtvaardigende geloof’ toen hij nog onbesneden was, zodat hij ‘de vader van allen die geloven’ kon worden, of zij nu besneden zijn of niet (Romeinen 4:11-12):

"En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend: opdat hij zou zijn een vader van allen, die geloven in de voorhuid zijnde, ten einde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde; En een vader der besnijdenis, dengenen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn maar die ook wandelen in de voetstappen des geloofs van onzen vader Abraham, hetwelk in de voorhuid was."

In Romeinen 4:11 komt het woord ‘verbond’ niet voor, ook gebruikte Paulus nooit de samenstelling ‘teken van het verbond’. Het ‘teken’ van Abraham's besnijdenis is een ‘bevestiging (σφραγίς) van de geloofsgerechtigheid die hij had, toen hij nog onbesneden was’.

Waarom zou de doop daarom geen bezit mogen verzegelen, zoals de besnijdenis dat bij ook Abrahams innerlijke werkelijkheid rechtvaardigheid, deed? *

Dit is niet helemaal zoals ik het zie, maar wel een serieuze vraag die ik kreeg.
Ik denk dat het heel dicht tegen elkaar aan ligt: belofte, geloof en bezit. De belofte is verbonden aan het geloof, zoals Paulus omschrijft. Tegelijk is de belofte verbonden aan een verbond, dat gesloten is met een volk, waartoe gelovigen zich mogen rekenen, en daarin begrepen de kinderen. Dat begon inderdaad met Abraham. En als God iets belooft, dan ligt het voor je klaar. Daar mag je dus op pleiten. Je mag God aan Zijn w/Woord houden. Klinkt misschien wat oneerbiedig, maar is het niet: Hem niet aan Zijn Woord houden betekent dat je Hem er van verdenkt dat Hij Zijn Woord niet zou houden. Dat is pas oneerbiedig.
De waarde van de doop is niet zozeer dat anderen mogen weten dat je het eeuwig leven bezit, maar jijzelf mag weten dat God het eeuwig leven voor je klaar heeft. Als je dat gelooft mag je daarom je twijfels overwinnen: je zekerheid ligt voortaan buiten jezelf. In die zin is er dus geen onderscheid meer tussen belofte, geloof, verbond en bezit. Dat geldt dus voor gelovigen. Voor hun kinderen, die nog niet kunnen geloven geldt dat ook, en daarom hoeven we niet te wanhopen (dat wil niet zeggen: niet verdrietig zijn) wanneer God een kind tot Zich neemt.

De term 'zegel' is een latere toevoeging uit de tijd waarin een zegel een kenmerk van echtheid was: aan het zegel kon je zien dat een document echt was. Een hele mooie term waar heel veel inzit, maar je moet niet teveel met die term aan de haal gaan, en bovendien begint die term zo verouderd te raken dat hij in de praktijk uitleg nodig heeft. Dat terwijl die term nou net als verduidelijking bedoeld was.
Ik begrijp wat je zegt over het zegel in je laatste stukje, na de alinea. Ik heb wat meer moeite met de andere dingen. Een zin als: "En als God iets belooft, dan ligt het voor je klaar. Daar mag je dus op pleiten", staat heel ver van mij vandaan eigenlijk.
DDD

Bericht door DDD »

Toch is dat wel zoals het zit. Geloof kan worden aangepraat, maar ongeloof ook. Als mensen voortdurend aan het twijfelen gemaakt worden of ze wel echt gelovig zijn. Of ze geen ingebeeld geloof hebben.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Marco schreef: 28 aug 2024, 08:42 Als dat alles is, ziet het er voor pasgeboren baby's die overlijden niet best uit.
Zullen we dat maar niet aan God overlaten? Trouwens, en al die pasgeboren baby's elders op de wereld overlijden dan?
Plaats reactie