huisman schreef: ↑17 aug 2024, 11:45
Geytenbeekje schreef: ↑17 aug 2024, 09:47
Posthoorn schreef: ↑17 aug 2024, 09:41
Erskinees schreef: ↑17 aug 2024, 09:33
In het GG boekje "Ziedaar water" wordt mooi beschreven dat je mag pleiten op je doop. Dit is een uitgave van een deputaatschap, er lijkt dus niet een centrale gedachte binnen de GG te zijn dat je niet mag pleiten op je doop zoals jij aangeeft. Hier wordt verschillend over gedacht.
Jammer dat zulke boekjes verschijnen. Het is absoluut niet nodig te pleiten op je doop. God hoort een ieder die tot Hem komt. Jezus zegt: "Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen."
''U hebt zelf gezegd dat...'' wordt ook als pleiten gezien he, er zijn verschillende woordkeuzes die gebruikt worden.
Bijbels voorbeeld van pleiten? Jeremia 14 : 7-9. En nog vele andere plaatsen.
Ik citeer hier alleen vers 7 en 9
7.Hoewel onze ongerechtigheden tegen ons getuigen, o HEERE, doe het om Uws Naams wil; want onze afkeringen zijn menigvuldig, wij hebben tegen u gezondigd.
9. Waarom zoudt Gij zijn als een versaagd man, als een held die niet kan verlossen? Gij zijt toch in het midden van ons, o HEERE, en wij zijn naar Uw Naam genoemd; verlaat ons niet.
Ik wens een ieder die zijn nood recht heeft leren kennen zo’n pleitend gebedsleven toe.
Bedankt voor de wens @huisman
Vanmorgen heb ik een Bijbelstudie gedaan over "pleiten" in de Bijbel. Het wordt daar steeds gezien als
smeken, als
een vurig gebed, waarbij iemand voor anderen (en soms ook voor zichzelf) Gods genade zoekt. Voorbeelden zijn te vinden in de gebeden van Abraham, Mozes, en andere profeten. Idd Jeremia. Deze gebeden zijn intens maar bevatten altijd een stukje aanbidding en schuldbelijdenis.
Op den duur kwam ik bij de Heere Jezus uit. Mensen zoals Abraham, Mozes, Aäron en Jeremia waren onvolmaakte voorbidders, die soms niet in staat waren Gods oordeel af te wenden. Jezus Christus is daarentegen de volmaakte Voorbidder, die volmaakt voor ons bidt en het Zijn werk in ons ook zal voleinden (ga even van Gods kinderen uit): "En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen. Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt."
---
Daarna onderzocht ik wat Paulus zei tegen Timotheüs:
Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
1.
Smekingen: Deēseis (δεήσεις): Dit woord betekent "smeekgebeden" of "dringende verzoeken – oprechte smeekbede, voortkomend uit een diepe persoonlijke behoefte (gevoel van gebrek, behoefte).
2. Gebeden: Proskunein (προσκυνεῖν): Dit woord betekent zoiets als uitwisselen van wensen, bidden tot God. Algemeen woord voor bidden, gebed.
3. Enteuxis (ἔντευξις): Dit woord betekent "voorbede". Het wordt gebruikt om te verwijzen naar het bidden voor anderen. Interventie (kruispunt dat letterlijk "het doel raakt"); interventie geleid door God, die het kruispunt markeert tussen hemel en aarde omdat het de specifieke wil van de Heere weerspiegelt. Ware voorbedestreeft ernaar alleen te handelen zoals de Heer dat aangeeft, d.w.z. Zijn wil volgen om te handelen terwijl Zijn hand wordt uitgestrekt (vgl. 1 Joh. 4:17).
4. Eucharistein (εὐχαριστέω): Dit woord betekent "danken" of "dankzeggingen doen". Letterlijk: "het danken voor Gods genade."
Enfin, ik begin langzaam een beetje te denken dat "pleiten" niet hetzelfde zegt als smeken. En dat de profeten ook niet aan het pleiten waren, maar voorbede deden, smeekten, schuldbelijdenis deden en de HEERE aanbaden door Zijn namen en deugden te benoemen, door Zijn woorden te bidden.
Zoals Daniël: "Neig Uw oor, mijn God! en hoor, doe Uw ogen op, en zie onze verwoestingen, en de stad, die naar Uw Naam genoemd is; want wij werpen onze
smekingen voor Uw aangezicht niet neder op onze gerechtigheden, maar op Uw barmhartigheden, die groot zijn."
Nu mogen jullie weer verder met de doop-discussie