De man heeft ogenschijnlijk een probleem en de vrouw moet het oplossen. De vraag is of dat de juiste verhouding is.
Wat doen we vandaag?
Re: Wat doen we vandaag?
Nee, we hebben moeite met de scheppingsorde. Daar lijkt me ook een kern te liggen. De vrouw wil gelijk zijn aan de man, en we merken tegelijk een vewijfdheid van mannen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Maanenschijn
Sommige zaken zijn toch gewoon onzedig, ongeacht man of vrouw?
Begeerte staat daar niet los van, en is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, van man en vrouw.
Begeerte staat daar niet los van, en is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, van man en vrouw.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeden zijn cultuur - en tijdgebonden. Begin vorige eeuw was een enkel onzedig en moest een vrouw die bedekken. In bepaalde culturen lopen vrouwen totaal bedekt en in andere culturen lopen vrouwen en mannen deels ontbloot. Blijkbaar hebben de mannen daar minder last van hun instincten;)Maanenschijn schreef: ↑14 aug 2024, 13:00 Sommige zaken zijn toch gewoon onzedig, ongeacht man of vrouw?
Is de wet der zeden dan ook tijdgebonden? Zie vragenboekje Hellenbroek.merel schreef: ↑14 aug 2024, 13:08Zeden zijn cultuur - en tijdgebonden. Begin vorige eeuw was een enkel onzedig en moest een vrouw die bedekken. In bepaalde culturen lopen vrouwen totaal bedekt en in andere culturen lopen vrouwen en mannen deels ontbloot. Blijkbaar hebben de mannen daar minder last van hun instincten;)Maanenschijn schreef: ↑14 aug 2024, 13:00 Sommige zaken zijn toch gewoon onzedig, ongeacht man of vrouw?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Maanenschijn
Ik ontken niet dat cultuur en tijd van invloed is op de normering wat wel en wat niet zedelijk is.merel schreef:Zeden zijn cultuur - en tijdgebonden. Begin vorige eeuw was een enkel onzedig en moest een vrouw die bedekken. In bepaalde culturen lopen vrouwen totaal bedekt en in andere culturen lopen vrouwen en mannen deels ontbloot. Blijkbaar hebben de mannen daar minder last van hun instincten;)Maanenschijn schreef: ↑14 aug 2024, 13:00 Sommige zaken zijn toch gewoon onzedig, ongeacht man of vrouw?
Los daarvan zijn er een aantal Bijbelse normen. Die vat ik kortweg samen in een paar zaken:
1) Onze schaamte moet bedekt zijn. Ik denk dat ik niet veel nader hoef uit te leggen wat daarbij bij man en vrouw bedoeld wordt. En met bedekt is dat wat mij betreft meer dan een klein driehoekje.
2) Begeren (wat mij betreft is dat meer dan alleen om het bed mee in te duiken) en begeerte opwekken mag niet. Wat mij betreft staat dat op de zelfde hoogte.
3) Onderscheid tussen man en vrouw is duidelijk zichtbaar.
Met deze uitgangspunten hou ik de man net zo verantwoordelijk voor zijn begeerlijke ogen als dat ik de vrouw verantwoordelijk hou voor de lengte van haar rokje/broekje. Met deze uitgangspunten wil ik graag recht doen aan het “mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen” en wil ik graag recht doen aan de keuze hoeverre men zich bloot geeft.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hellenbroek heb ik veel over gehoord, maar ken ik zelf niet. Denk dat het belangrijker is om de bijbel als uitgangspunt te nemen-DIA- schreef: ↑14 aug 2024, 13:11Is de wet der zeden dan ook tijdgebonden? Zie vragenboekje Hellenbroek.merel schreef: ↑14 aug 2024, 13:08Zeden zijn cultuur - en tijdgebonden. Begin vorige eeuw was een enkel onzedig en moest een vrouw die bedekken. In bepaalde culturen lopen vrouwen totaal bedekt en in andere culturen lopen vrouwen en mannen deels ontbloot. Blijkbaar hebben de mannen daar minder last van hun instincten;)Maanenschijn schreef: ↑14 aug 2024, 13:00 Sommige zaken zijn toch gewoon onzedig, ongeacht man of vrouw?
Ik denk ook dat het een wisselwerking is. Toch wordt in de praktijk 'het probleem' vooral bij de vrouw neergelegd.Maanenschijn schreef: ↑14 aug 2024, 13:20Ik ontken niet dat cultuur en tijd van invloed is op de normering wat wel en wat niet zedelijk is.merel schreef:Zeden zijn cultuur - en tijdgebonden. Begin vorige eeuw was een enkel onzedig en moest een vrouw die bedekken. In bepaalde culturen lopen vrouwen totaal bedekt en in andere culturen lopen vrouwen en mannen deels ontbloot. Blijkbaar hebben de mannen daar minder last van hun instincten;)Maanenschijn schreef: ↑14 aug 2024, 13:00 Sommige zaken zijn toch gewoon onzedig, ongeacht man of vrouw?
Los daarvan zijn er een aantal Bijbelse normen. Die vat ik kortweg samen in een paar zaken:
1) Onze schaamte moet bedekt zijn. Ik denk dat ik niet veel nader hoef uit te leggen wat daarbij bij man en vrouw bedoeld wordt. En met bedekt is dat wat mij betreft meer dan een klein driehoekje.
2) Begeren (wat mij betreft is dat meer dan alleen om het bed mee in te duiken) en begeerte opwekken mag niet. Wat mij betreft staat dat op de zelfde hoogte.
3) Onderscheid tussen man en vrouw is duidelijk zichtbaar.
Met deze uitgangspunten hou ik de man net zo verantwoordelijk voor zijn begeerlijke ogen als dat ik de vrouw verantwoordelijk hou voor de lengte van haar rokje/broekje. Met deze uitgangspunten wil ik graag recht doen aan het “mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen” en wil ik graag recht doen aan de keuze hoeverre men zich bloot geeft.
En dan gaat het niet alleen over tot kort of een driehoekje van een bikini.
In delen van Oost-Azie is het best okee om heel veel been te laten zien, maar blote schouders gaat wel te ver.
Verder is er echt een hoop context. De refovrouw met net iets te lange split op de fiets, die daardoor (onbewust) subtiel steeds wat been toont kan "verleidelijker" zijn dan de beachvolleybalster op de Olympische Spelen die constant heel veel huid laat zien.
Verder is er echt een hoop context. De refovrouw met net iets te lange split op de fiets, die daardoor (onbewust) subtiel steeds wat been toont kan "verleidelijker" zijn dan de beachvolleybalster op de Olympische Spelen die constant heel veel huid laat zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wij bezochten een Grieks-orthodoxe kerk in de vakantie. Buiten hing een bord dat blote schouders niet toegestaan waren. Onder het bord was een bak met sjaals om de blote schouders te bedekken. Blote benen bleek blijkbaar geen probleem.parsifal schreef: ↑14 aug 2024, 14:17 In delen van Oost-Azie is het best okee om heel veel been te laten zien, maar blote schouders gaat wel te ver.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- J.C. Philpot
Lezen
Boodschappen doen bij de Bi1 en Lidl
Zwemmen
In slaap vallen in de hangmat bij het meertje
Gelukkig is het iets minder warm als maandag hier (37 graden)
Boodschappen doen bij de Bi1 en Lidl
Zwemmen
In slaap vallen in de hangmat bij het meertje
Gelukkig is het iets minder warm als maandag hier (37 graden)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Zomercursus voor startende docenten. 5 dagen naar Gouda (da's best een eind vanuit het oosten des lands). Een heerlijk gemeleerd gezelschap van 17 jarigen die een paar maanden terug hun eindexamen hebben gedaan en nu gelijk gaan starten als docent op dezelfde school, tot zij-instromers die vanuit het bedrijfsleven of gezin de overstap maken naar het onderwijs.
Nu nog een dagopening voorbereiden om morgenvroeg voor die groep te houden. Ook een psalm zingen hoort daarbij. Meezingen doet deze groep wel. De vraag is nu, met of zonder gebruik van psalmboek.nl voor begeleiding (voor een bas zijn sommige zettingen best hoog)
Nu nog een dagopening voorbereiden om morgenvroeg voor die groep te houden. Ook een psalm zingen hoort daarbij. Meezingen doet deze groep wel. De vraag is nu, met of zonder gebruik van psalmboek.nl voor begeleiding (voor een bas zijn sommige zettingen best hoog)
Ik denk dat het valide is om op een forum als RF ook met dergelijke oudvaders als argument te komen. Natuurlijk is de Bijbel het belangrijkst.merel schreef: ↑14 aug 2024, 13:28Hellenbroek heb ik veel over gehoord, maar ken ik zelf niet. Denk dat het belangrijker is om de bijbel als uitgangspunt te nemen-DIA- schreef: ↑14 aug 2024, 13:11Is de wet der zeden dan ook tijdgebonden? Zie vragenboekje Hellenbroek.merel schreef: ↑14 aug 2024, 13:08Zeden zijn cultuur - en tijdgebonden. Begin vorige eeuw was een enkel onzedig en moest een vrouw die bedekken. In bepaalde culturen lopen vrouwen totaal bedekt en in andere culturen lopen vrouwen en mannen deels ontbloot. Blijkbaar hebben de mannen daar minder last van hun instincten;)Maanenschijn schreef: ↑14 aug 2024, 13:00 Sommige zaken zijn toch gewoon onzedig, ongeacht man of vrouw?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
De GBS heeft dat vragenboekje opgenomen in hun app en website; kan je zo online raadplegen; het is niet zoveel moeite om het even door te lezen.merel schreef: ↑14 aug 2024, 13:28Hellenbroek heb ik veel over gehoord, maar ken ik zelf niet. Denk dat het belangrijker is om de bijbel als uitgangspunt te nemen-DIA- schreef: ↑14 aug 2024, 13:11Is de wet der zeden dan ook tijdgebonden? Zie vragenboekje Hellenbroek.merel schreef: ↑14 aug 2024, 13:08
Zeden zijn cultuur - en tijdgebonden. Begin vorige eeuw was een enkel onzedig en moest een vrouw die bedekken. In bepaalde culturen lopen vrouwen totaal bedekt en in andere culturen lopen vrouwen en mannen deels ontbloot. Blijkbaar hebben de mannen daar minder last van hun instincten;)
Zie hier voor de uitgebreide versie: https://bijbel-statenvertaling.com/hell ... dstuk-1/#1
En hier de hertaalde versie: https://bijbel-statenvertaling.com/hell ... van-god/#1