Eens met @Mannetje. Ik denk ook aan deze tekst: "Petrus dan werd in de gevangenis bewaard; maar van de Gemeente werd een gedurig gebed tot God voor hem gedaan." HANDELINGEN 12:5.Mannetje schreef: ↑27 jul 2024, 13:37Volgens mij wordt er van de woorden iets anders gemaakt dan er mee bedoeld wordt.
Van Wie moet de dominee het hebben om de gemeente Gods Woord te verkondigen? Van de Heere! Zelf kan hij het ook niet.
En wat is het dan groot als de gemeente bidt!
Vraagt Paulus ook niet om voorbede door de gemeente?
Bezie het gebed als de bede: "Heere, mag de gemeente voor mij bidden, want ik ben zo afhankelijk van U, zodat ik dan mag preken zodat de gemeente vol wordt van U?"
Of is het dan ook een fout gebed?
Of een voorganger nu in de gevangenis zit vanwege zijn geloof of in vrijheid zijn werk mag doen, het zou ons dagelijks werk moeten zijn om voor onze voorgangers te bidden.
Ik denk ook aan wat Paulus zegt tegen de gelovigen in Korinthe: "Hij heeft ons uit zo’n groot doodsgevaar verlost, en Hij verlost ons nog. Op Hem hebben wij de hoop gevestigd dat Hij ons ook verder verlossen zal, terwijl u ons ook mede te hulp komt door het gebed, opdat door velen dankzegging voor ons gedaan wordt voor de genadegave die door velen tot ons is gekomen.Lieve vrienden, als je de namen van je vader en je kinderen noemt, noem dan ook de naam van je dominee. Geef hem een grote plaats in je hart, zowel in je persoonlijke als in je publieke gebed. Bemoedig hem. En bemoedig hem steeds weer door hem te laten weten dat je iets goeds ontvangen hebt. Bron: C.H. Spurgeon