"De middelen gebruiken"

Arja

Re: Re:

Bericht door Arja »

Mannetje schreef: 27 jul 2024, 13:37
Orchidee schreef: 27 jul 2024, 09:41 Wat een foute bede van ds van Ruitenburg.
Verwacht het van Christus en nooit van mensen.
Volgens mij wordt er van de woorden iets anders gemaakt dan er mee bedoeld wordt.
Van Wie moet de dominee het hebben om de gemeente Gods Woord te verkondigen? Van de Heere! Zelf kan hij het ook niet.
En wat is het dan groot als de gemeente bidt!

Vraagt Paulus ook niet om voorbede door de gemeente?

Bezie het gebed als de bede: "Heere, mag de gemeente voor mij bidden, want ik ben zo afhankelijk van U, zodat ik dan mag preken zodat de gemeente vol wordt van U?"
Of is het dan ook een fout gebed?
Eens met @Mannetje. Ik denk ook aan deze tekst: "Petrus dan werd in de gevangenis bewaard; maar van de Gemeente werd een gedurig gebed tot God voor hem gedaan." HANDELINGEN 12:5.

Of een voorganger nu in de gevangenis zit vanwege zijn geloof of in vrijheid zijn werk mag doen, het zou ons dagelijks werk moeten zijn om voor onze voorgangers te bidden.
Lieve vrienden, als je de namen van je vader en je kinderen noemt, noem dan ook de naam van je dominee. Geef hem een grote plaats in je hart, zowel in je persoonlijke als in je publieke gebed. Bemoedig hem. En bemoedig hem steeds weer door hem te laten weten dat je iets goeds ontvangen hebt. Bron: C.H. Spurgeon
Ik denk ook aan wat Paulus zegt tegen de gelovigen in Korinthe: "Hij heeft ons uit zo’n groot doodsgevaar verlost, en Hij verlost ons nog. Op Hem hebben wij de hoop gevestigd dat Hij ons ook verder verlossen zal, terwijl u ons ook mede te hulp komt door het gebed, opdat door velen dankzegging voor ons gedaan wordt voor de genadegave die door velen tot ons is gekomen.
Job

Bericht door Job »

Volgens mij wordt er van de woorden iets anders gemaakt dan er mee bedoeld wordt.
Van Wie moet de dominee het hebben om de gemeente Gods Woord te verkondigen? Van de Heere! Zelf kan hij het ook niet.

Bezie het gebed als de bede: "Heere, mag de gemeente voor mij bidden, want ik ben zo afhankelijk van U, zodat ik dan mag preken zodat de gemeente vol wordt van U?"
Precies. Er is niks mis mee. Een zegen op de prediking is niet werkloos te verwachten. Dat een dominee zijn preek biddend en werkend voorbereid, verwacht iedereen, maar de luisteraar heeft ook een grote taak.

Ook al moet ik er niet zoveel van hebben als alles helemaal tot op de draad worden dood-getheologiseerd, hoorde ik toch een predikant dit een keer over deze uitspraak zeggen: "Je kunt beter zeggen: bid de leraar vol, opdat hij u leeg mag prediken."
Terri

Bericht door Terri »

Mooi gezegd @Mannetje. Zo zou ik het als dominee ook verwoorden, dit is duidelijk.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mannetje schreef: 27 jul 2024, 14:20 Waarom zou je het negatief invullen?
Omdat problemen met de prediking al snel bij de gemeenteleden neergelegd worden.
KDD

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door KDD »

Uit De Waarheidsvriend
25 April, 1985

Er is een oude uitdrukking die zegt: wie de dienaar mag vol bidden, wordt door genade vol gepreekt. De dienaar heeft het gebed van de gemeente voortdurend nodig. Als dat gebed maar gefundeerd mag zijn in de voorbiddende Hogepriester, Jezus Christus onze Heere. Want alleen in en door Hem is er toegang tot de troon van de genade.

- Prof. Dr. P. Buitelaar
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

KDD schreef: 27 jul 2024, 17:09 Uit De Waarheidsvriend
25 April, 1985

Er is een oude uitdrukking die zegt: wie de dienaar mag vol bidden, wordt door genade vol gepreekt. De dienaar heeft het gebed van de gemeente voortdurend nodig. Als dat gebed maar gefundeerd mag zijn in de voorbiddende Hogepriester, Jezus Christus onze Heere. Want alleen in en door Hem is er toegang tot de troon van de genade.

- Prof. Dr. P. Buitelaar
Dank voor het delen!!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Buitelden de mensen ook over prof. Buitelaar? ;)
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Maar dit is toch ook een andere uitdrukking, hoewel ik nu zie dat dat ook een kwestie van accenten is. Ik interpreteerde het zo dat de dominee de gemeente vol preekt. Maar misschien was dat niet de bedoeling, en lag het accent op het vol gepreekt worden. Daarin staat de ervaring van de luisteraar door de heilige Geest centraal. Dat is iets heel anders dan vol preken.
refo

Bericht door refo »

25 April, 1985

- Prof. Dr. P. Buitelaar
Het gaat er dus om dat mensen die al 'vol' zijn, de prediker vol bidden en dan vol worden gepredikt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

refo schreef: 27 jul 2024, 22:41
25 April, 1985

- Prof. Dr. P. Buitelaar
Het gaat er dus om dat mensen die al 'vol' zijn, de prediker vol bidden en dan vol worden gepredikt.
Je bent heus wel zo slim om te snappen dat die mensen elke dag weer gevoed en gelaafd moeten worden, ook na ontvangen genade.

Dus je bewering is onjuist.

Hij heeft, na lang geduld,
met goederen vervuld
der hongerigen monden;
Hij zag geen rijken aan;
maar heeft z', in hunnen waan,
gans ledig weggezonden.

Lofzang van Maria: 6
pierre27

Bericht door pierre27 »

25 April, 1985

- Prof. Dr. P. Buitelaar
Dank voor het delen, volgens mij heldere taal.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD

Bericht door KDD »

refo schreef: 27 jul 2024, 22:41
25 April, 1985

- Prof. Dr. P. Buitelaar
Precies - vol van nood, vol van gebed, volledige ondersteund en bemoedigd. De prediker is maar een instrument.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Over vol en leeg gesproken. Er is een bekende uitdrukking: Genoeg aan Hem te hebben, maar nooit genoeg van Hem te krijgen.
Marco

Bericht door Marco »

Blablabla... Leuk om het over allerhande termen en zinsneden te hebben die gebruikt worden, maar dit topic is al een dikke maand ontspoord. Kan iemand het nog eens hebben over het gebruik van Doop en Avondmaal, in plaats van de vraag of die-en-die predikant het wel precies goed bedoelde toen hij vroeg of de gemeente ook voor hém wilde bidden, of over een of andere bekende uitdrukking?
Johannes 3:16 schreef: 24 jun 2024, 20:53 In een preek zei één van de GG-kandidaten gisteren het volgende:
M'n onbekeerde medereiziger, waar zie jij op? Op alle omstandigheden van de tijd, hoe het er in kerkelijk Nederland allemaal aan toe gaat? Ach gemeente, daar moet u zichzelf niet zo druk om maken, want de Heere staat er Zelf voor in. Wat u moet doen is getrouw blijven aan z'n Woord en de middelen gebruiken, kon het zijn dat de Heere het zegenen wil.
O, dan hoop ik van harte dat vandaag nog de rust opgezegd wordt en u die God gaat zoeken, Die het zo eeuwig waard is om gevreesd en gediend te worden. En dan mag je vannacht weleens een paar uurtjes wakker liggen hoor, dat geeft echt niks. En dat je de knieën buigt, 'Heere, nu heb ik gehoord dat er een geluk is voor een volk, wat gekocht is met dat dierbaar bloed van U alleen. En zou ik daar ook iets van mogen leren kennen, om door Hem geleerd en bekeerd te mogen worden’. O, laat je plaatsje dan in de kerk nooit, maar dan ook nooit leeg.
Wat ik me afvroeg: wat zou er bedoeld worden met ‘de middelen gebruiken’?
Uiteindelijk draait deze kandidaat namelijk de zaken compleet om, als hij tenminste met 'de middelen' de sacramenten bedoelt:
1. De Heere staat er zelf voor in, inderdaad. Dan is een zinsnede 'kon het zijn dat de Heere het zegenen wil' grote onzin: Hij heeft beloofd dat Hij dat zegenen wil. Niks 'kon het zijn'. Waarom zegt een kandidaat (die nog niet bedorven is door jarenlange sleur) het nou eens niet gewoon recht voor z'n raap??
2. 'Dan hoop ik'... Daar zit hij compleet verkeerd. Getrouw aan Zijn Woord zijn zij die Zijn omgang gevonden hebben. De middelen gebruiken doen zij die het buiten zichzelf zoeken en alle zorgen op Hem leggen.
3. Niets mis met de oproep om niet rustig te blijven zitten als je weet dat je verkeerd zit. Maar de manier waarop in dit stuk preek gesproken wordt over vragen om bekering veronderstelt dat er door niet-bekeerden en niet-wedergeborenen tot God gesmeekt kan worden. Door mensen die uit zichzelf God haten en uit zijn op alle kwaad.. Ook hier geldt: zeg het nou eens recht voor z'n raap. Lig maar eens wakker, ga naar God en breng het voor Hem. Hij heeft beloofd dat Hij het wil doen. O, laat je plaatsje dan in de kerk nooit, maar dan ook nooit leeg. -> O, laat je plaats aan de avondmaalstafel nooit, maar dan ook nooit leeg.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Marco schreef: 13 aug 2024, 09:06 Blablabla... Leuk om het over allerhande termen en zinsneden te hebben die gebruikt worden, maar dit topic is al een dikke maand ontspoord. Kan iemand het nog eens hebben over het gebruik van Doop en Avondmaal, in plaats van de vraag of die-en-die predikant het wel precies goed bedoelde toen hij vroeg of de gemeente ook voor hém wilde bidden, of over een of andere bekende uitdrukking?
Johannes 3:16 schreef: 24 jun 2024, 20:53 In een preek zei één van de GG-kandidaten gisteren het volgende:
M'n onbekeerde medereiziger, waar zie jij op? Op alle omstandigheden van de tijd, hoe het er in kerkelijk Nederland allemaal aan toe gaat? Ach gemeente, daar moet u zichzelf niet zo druk om maken, want de Heere staat er Zelf voor in. Wat u moet doen is getrouw blijven aan z'n Woord en de middelen gebruiken, kon het zijn dat de Heere het zegenen wil.
O, dan hoop ik van harte dat vandaag nog de rust opgezegd wordt en u die God gaat zoeken, Die het zo eeuwig waard is om gevreesd en gediend te worden. En dan mag je vannacht weleens een paar uurtjes wakker liggen hoor, dat geeft echt niks. En dat je de knieën buigt, 'Heere, nu heb ik gehoord dat er een geluk is voor een volk, wat gekocht is met dat dierbaar bloed van U alleen. En zou ik daar ook iets van mogen leren kennen, om door Hem geleerd en bekeerd te mogen worden’. O, laat je plaatsje dan in de kerk nooit, maar dan ook nooit leeg.
Wat ik me afvroeg: wat zou er bedoeld worden met ‘de middelen gebruiken’?
Uiteindelijk draait deze kandidaat namelijk de zaken compleet om, als hij tenminste met 'de middelen' de sacramenten bedoelt:
1. De Heere staat er zelf voor in, inderdaad. Dan is een zinsnede 'kon het zijn dat de Heere het zegenen wil' grote onzin: Hij heeft beloofd dat Hij dat zegenen wil. Niks 'kon het zijn'. Waarom zegt een kandidaat (die nog niet bedorven is door jarenlange sleur) het nou eens niet gewoon recht voor z'n raap??
2. 'Dan hoop ik'... Daar zit hij compleet verkeerd. Getrouw aan Zijn Woord zijn zij die Zijn omgang gevonden hebben. De middelen gebruiken doen zij die het buiten zichzelf zoeken en alle zorgen op Hem leggen.
3. Niets mis met de oproep om niet rustig te blijven zitten als je weet dat je verkeerd zit. Maar de manier waarop in dit stuk preek gesproken wordt over vragen om bekering veronderstelt dat er door niet-bekeerden en niet-wedergeborenen tot God gesmeekt kan worden. Door mensen die uit zichzelf God haten en uit zijn op alle kwaad.. Ook hier geldt: zeg het nou eens recht voor z'n raap. Lig maar eens wakker, ga naar God en breng het voor Hem. Hij heeft beloofd dat Hij het wil doen. O, laat je plaatsje dan in de kerk nooit, maar dan ook nooit leeg. -> O, laat je plaats aan de avondmaalstafel nooit, maar dan ook nooit leeg.
Verveelde jij je vanmorgen?
Plaats reactie