"De middelen gebruiken"
Re: "De middelen gebruiken"
Klopt. Geen enkel mens kan een ander mens vol bidden. Vol preken trouwens evenmin.
Gelukkig maar.
Gelukkig maar.
Het hangt mijns inziens allemaal samen met het beeld van God als een tiran in plaats van als een liefdevolle Vader.
Zo hoorde ik het ook altijd. Je krijgt wat je verdient. Geen voedsel voor je ziel? Dan ben je niet hongerig genoeg gekomen, of je hebt niet goed/genoeg gebeden enz.
Wat een foute bede van ds van Ruitenburg.
Verwacht het van Christus en nooit van mensen.
Verwacht het van Christus en nooit van mensen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re:
Net zoals met de opmerking 'Gods huis' is dit ook een veel gebruikt gezegde, maar lang niet altijd op z'n plaats.
Ik ga wel uit van de goede bedoelingen, maar vaak niet echt doordacht.
Re:
Volgens mij wordt er van de woorden iets anders gemaakt dan er mee bedoeld wordt.
Van Wie moet de dominee het hebben om de gemeente Gods Woord te verkondigen? Van de Heere! Zelf kan hij het ook niet.
En wat is het dan groot als de gemeente bidt!
Vraagt Paulus ook niet om voorbede door de gemeente?
Bezie het gebed als de bede: "Heere, mag de gemeente voor mij bidden, want ik ben zo afhankelijk van U, zodat ik dan mag preken zodat de gemeente vol wordt van U?"
Of is het dan ook een fout gebed?
- Niet meer zo actief -
Re: Re:
Als iedereen van goede bedoelingen uit ging, was de discussie over dit gebed hier niet ontstaan...
- Niet meer zo actief -
-
- Verbannen
Juist ja. Volgens mij wordt dat juist ook bedoeld. Het gebed van de rechtvaardige vermag veel.
En verder: kun je nog antwoorden op mijn post van een aantal maanden geleden??
-
- Verbannen
Precies. Voor ik nog eens iets zeg...Mannetje schreef: ↑27 jul 2024, 13:38Als iedereen van goede bedoelingen uit ging, was de discussie over dit gebed hier niet ontstaan...
Je moet in draadjes als deze je woorden in een weegschaal leggen, want anders verdraait men het volledig naar allerlei generaliserende vooroordelen.
Ik heb m'n buik er wel weer even vol van.

Wat is het probleem om dat dan ook zo te zeggen?Mannetje schreef: ↑27 jul 2024, 13:37Volgens mij wordt er van de woorden iets anders gemaakt dan er mee bedoeld wordt.
Van Wie moet de dominee het hebben om de gemeente Gods Woord te verkondigen? Van de Heere! Zelf kan hij het ook niet.
Bezie het gebed als de bede: "Heere, mag de gemeente voor mij bidden, want ik ben zo afhankelijk van U, zodat ik dan mag preken zodat de gemeente vol wordt van U?"
Nu moet iedereen het maar zelf invullen wat hij zou kunnen bedoelen.
Kan je me even helpen?GerefGemeente-lid schreef:Juist ja. Volgens mij wordt dat juist ook bedoeld. Het gebed van de rechtvaardige vermag veel.
Misschien heb ik het gemist of had ik er geen antwoord op of......
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
- Verbannen
Re:
Zie: viewtopic.php?p=1142390#p1142390Orchidee schreef: ↑27 jul 2024, 14:08Kan je me even helpen?GerefGemeente-lid schreef:Juist ja. Volgens mij wordt dat juist ook bedoeld. Het gebed van de rechtvaardige vermag veel.
Misschien heb ik het gemist of had ik er geen antwoord op of......
Jij reageert dan met deze reactie: viewtopic.php?p=1142554#p1142554
Waarom zou je het negatief invullen?Tiberius schreef: ↑27 jul 2024, 14:04Wat is het probleem om dat dan ook zo te zeggen?Mannetje schreef: ↑27 jul 2024, 13:37Volgens mij wordt er van de woorden iets anders gemaakt dan er mee bedoeld wordt.
- Niet meer zo actief -
Omdat het woordelijk gezien niet klopt.Mannetje schreef: ↑27 jul 2024, 14:20Waarom zou je het negatief invullen?Tiberius schreef: ↑27 jul 2024, 14:04Wat is het probleem om dat dan ook zo te zeggen?Mannetje schreef: ↑27 jul 2024, 13:37Volgens mij wordt er van de woorden iets anders gemaakt dan er mee bedoeld wordt.