Prima samenvatting. Ik zeg alleen liever in plaats van bepaalde kaders binnen de Bijbelse kaders. Dus geen ruimte voor homohuwelijk, vrouwelijke dominees, ongetrouwd samenwonen etc. Samengevat in geen ruimte voor de moderne manier van Bijbellezen waarbij de maatschappij normgevend lijkt. Wel voor andere vertalingen, gezangen 3 verbondenleer etc.Ararat schreef: ↑23 jul 2024, 18:34Ik snap dat wel, die spanning. En wat je schrijft over de intentie achter verschuivingen ook.MGG schreef: ↑23 jul 2024, 17:19Daar zit een spanningsveld. Verschuiving zonder dichter bij het ideaal te komen voelt niet nuttig. Dit neemt niet weg dat ik verschuivingen binnen de de Bijbelse lijnen acceptabel vind. Ik heb regelmatig meer moeite met de opstelling dan de wens of het gedrag op zich. In een kerk hoort orde en structuur te zijn. Dit telt ook voor de maatschappij. De gedachte van law en order staat mij wel aan.Ararat schreef: ↑23 jul 2024, 16:58Als je voor één groot behoudend reformatorisch kerkverband bent moet je naast de ontspanning naar rechts ook wel ontspannen staan tegenover de verschuiving naar links binnen de GG. Hoe is dat?MGG schreef: ↑23 jul 2024, 15:02 De ontspanning zie ik zeker. Dit zie je duidelijk aan de toon in de SB en WS. Het gebeurt ook dat de WS artikelen uit de SB overneemt. 1953 is voor vele iets wat opa en oma meegemaakt hebben. De behoefte om zichzelf te onderscheiden en keuzes te rechtvaardigen is gelukkig grotendeels weggezakt.
Naar mijn waarneming is de prediking inderdaad weinig veranderd. Of dit voor 'links' ook zo is weet ik niet. Daarvoor zou ik prekenboeken moeten lezen van dominees die pak hem beet 50 jaar gelden als links gezien werden.
Het breder worden van de GG moet in mijn ogen aan de linkerkant gezocht worden. Als iemand duidelijk onderbouwd dat dit niet is, dan pas ik mijn mening gerust aan. Persoonlijk vind ik het zorgelijk hoe sommige gemeenten zich opstellen. Ik voel er weinig voor om dat hier te bespreken.
Zelf ben ik voor één groot behoudend reformatorisch kerkverband. Ik zie daarin ruimte van OGG tot behoudend CGK/PKN. Natuurlijk zal het soms schuren maar de Bijbel en 3 formulieren van eenheid zijn leidend. In dat opzicht vind ik verbreding niet erg.
Een voorbeeld buiten de GG. Ik stoor mij behoorlijk aan CGK's die tegen de synode uitspraken in vrouwen in het ambt bevestigen. Los van inhoudelijk bezwaren is dit niet hoe je in een kerkverband te werk hoort te gaan. Volg de uitspraken en besluiten en ga niet je eigen gang als de meerderheid jouw standpunt niet volgt. In mijn ogen is het vergelijkbaar met een kleuter die om snoep blijft zeuren.
Ik zie mezelf overigens als midden, vandaar mijn mooie naam. Op dit forum word ik mogelijk wat rechtser gevonden worden. Dat compenseert mooi het stempel links wat ik vorige week kreeg. Het interessante van hokjes denken is dat iedereen de lijntjes tussen de hokjes anders zet. Met dat ik dit zeg, verraad ik waarschijnlijk waar de rest van mijn naam voor staat
![]()
Als ik het goed samenvat ben jij, als 'midden GG-er' (ik vroeg me idd weleens af waar die M voor zou staan) bereid om binnen bepaalde kaders verschuivingen te accepteren als de intentie één groot behoudend reformatorisch kerkverband is. Ik vind dat wel een mooie, ook nuchtere instelling eigenlijk!
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Goede aanvulling, dat had ik beter kunnen schrijven inderdaad.MGG schreef: ↑23 jul 2024, 19:36Prima samenvatting. Ik zeg alleen liever in plaats van bepaalde kaders binnen de Bijbelse kaders. Dus geen ruimte voor homohuwelijk, vrouwelijke dominees, ongetrouwd samenwonen etc. Samengevat in geen ruimte voor de moderne manier van Bijbellezen waarbij de maatschappij normgevend lijkt. Wel voor andere vertalingen, gezangen 3 verbondenleer etc.Ararat schreef: ↑23 jul 2024, 18:34Ik snap dat wel, die spanning. En wat je schrijft over de intentie achter verschuivingen ook.MGG schreef: ↑23 jul 2024, 17:19Daar zit een spanningsveld. Verschuiving zonder dichter bij het ideaal te komen voelt niet nuttig. Dit neemt niet weg dat ik verschuivingen binnen de de Bijbelse lijnen acceptabel vind. Ik heb regelmatig meer moeite met de opstelling dan de wens of het gedrag op zich. In een kerk hoort orde en structuur te zijn. Dit telt ook voor de maatschappij. De gedachte van law en order staat mij wel aan.
Een voorbeeld buiten de GG. Ik stoor mij behoorlijk aan CGK's die tegen de synode uitspraken in vrouwen in het ambt bevestigen. Los van inhoudelijk bezwaren is dit niet hoe je in een kerkverband te werk hoort te gaan. Volg de uitspraken en besluiten en ga niet je eigen gang als de meerderheid jouw standpunt niet volgt. In mijn ogen is het vergelijkbaar met een kleuter die om snoep blijft zeuren.
Ik zie mezelf overigens als midden, vandaar mijn mooie naam. Op dit forum word ik mogelijk wat rechtser gevonden worden. Dat compenseert mooi het stempel links wat ik vorige week kreeg. Het interessante van hokjes denken is dat iedereen de lijntjes tussen de hokjes anders zet. Met dat ik dit zeg, verraad ik waarschijnlijk waar de rest van mijn naam voor staat
![]()
Als ik het goed samenvat ben jij, als 'midden GG-er' (ik vroeg me idd weleens af waar die M voor zou staan) bereid om binnen bepaalde kaders verschuivingen te accepteren als de intentie één groot behoudend reformatorisch kerkverband is. Ik vind dat wel een mooie, ook nuchtere instelling eigenlijk!
Als ik dit zo lees denk ik toch dat niet iedere midden-GGer je dit zal nazeggen, maar misschien zegt dit meer over mijn beeld van mGG-ers

Hm, je wil een wet maken begrijp ik hoe groot een hoofddeksel moet zijn? Moet deze dan op de sabbat wat kleiner dan bij een doordeweekse dienst omdat het anders als last kan worden aangemerkt?GerefGemeente-lid schreef: ↑23 jul 2024, 19:22Ik zag zondag in de kerk van die haarbandhoeden. Sorry, maar dat vind ik echt vreselijk lelijk en het is daarnaast ook niet echt een hoofdbedekking, omdat het soms schuin op het hoofd zit en/of maar een gedeelte bedekt. We moeten niet van een hoofddeksel een haarstukje of een haaraccessoire maken wat enkel dient tot versiersel. Dan schiet je evenzo je doel voorbij als de mensen die helemaal geen hoed dragen.Zeeuw schreef: ↑23 jul 2024, 18:30Nee, over een dopje niet. En al helemaal niet hoe groot iets al dan niet is of moet zijn.Geytenbeekje schreef: ↑23 jul 2024, 16:53Je hebt nooit een mening over vrouwenoutfit oid?![]()
Ik zie wel verschil en dan vind ik het ene netter dan het andere. Hoofdbedekking moet wel wat van je hoofd beslaan anders heeft dat voor mij weinig waarde dat je zoiets draagt.
Houd dan gelijk ook rekening met een maximale maat. Soms is namelijk het hoofd van de echtgenoot ook welhaast bedekt.Zeeuw schreef: ↑23 jul 2024, 19:56Hm, je wil een wet maken begrijp ik hoe groot een hoofddeksel moet zijn? Moet deze dan op de sabbat wat kleiner dan bij een doordeweekse dienst omdat het anders als last kan worden aangemerkt?GerefGemeente-lid schreef: ↑23 jul 2024, 19:22Ik zag zondag in de kerk van die haarbandhoeden. Sorry, maar dat vind ik echt vreselijk lelijk en het is daarnaast ook niet echt een hoofdbedekking, omdat het soms schuin op het hoofd zit en/of maar een gedeelte bedekt. We moeten niet van een hoofddeksel een haarstukje of een haaraccessoire maken wat enkel dient tot versiersel. Dan schiet je evenzo je doel voorbij als de mensen die helemaal geen hoed dragen.Zeeuw schreef: ↑23 jul 2024, 18:30Nee, over een dopje niet. En al helemaal niet hoe groot iets al dan niet is of moet zijn.Geytenbeekje schreef: ↑23 jul 2024, 16:53
Je hebt nooit een mening over vrouwenoutfit oid?![]()
Ik zie wel verschil en dan vind ik het ene netter dan het andere. Hoofdbedekking moet wel wat van je hoofd beslaan anders heeft dat voor mij weinig waarde dat je zoiets draagt.
En dat is dan weer niet correct.
-
Hoofdbedekking is iets wat het hoofd bedekt.
Een zonnehoed wat vrouwen nog weleens zomers dragen dat gewoon het hele hoofd bedekt is wat mij betreft ook prima.
Een zonnehoed wat vrouwen nog weleens zomers dragen dat gewoon het hele hoofd bedekt is wat mij betreft ook prima.
Behalve als je erachter zit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
- Delftenaar
Daarom lopen de banken die verder weg staan in sommige gebouwen wat omhoog.
Dan kun je over de hoofden inclusief hoeden heen kijken.
Inderdaad. Hoe verder weg, hoe vlakker de zichtlijn, hoe meer last je hebt van de persoon voor je. Bij een vlakke vloer en een grote hoed / groot mens voor je neus kun je beter op de 2e rij zitten dan op de achterste.Delftenaar schreef: ↑24 jul 2024, 15:41 Daarom lopen de banken die verder weg staan in sommige gebouwen wat omhoog.
Tegelijk: teveel rijen betekent misschien een te groot gebouw, een te grote gemeente

-
Met een goed ontwerp kan je in ruime kring heel wat mensen kwijt. Als de vloer dan wat oploopt, dan kan je makkelijk tweeduizend mensen kwijt. Nog een galerij voor 500 man en de kerk is ruim genoeg voor bijna elke gemeente.
Prof A. Baars ( CGK) is van mening dat elke gemeente groter dan 500 leden gesplitst moet worden in nog een gemeente. Anders ga je voorbij aan het doel van de gemeente, huisgezin van God,
-