Gereformeerde Gemeenten

MGG

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

merel schreef: 23 jul 2024, 13:10
MGG schreef: 23 jul 2024, 11:22
HHR schreef: 23 jul 2024, 10:52
MGG schreef: 23 jul 2024, 10:29

Zending laat zich lastig vergelijken met een kerkdienst. De dominee preekt gewoon ergens anders en hij kan niet op twee plekken tegelijkertijd zijn. In een kerk horen we rekening te houden met de in onze ogen zwakheden van een ander.

Stel dat de Griek zeiden eerst aan de afgoden offeren of iets anders wat tegen Paulus zijn geweten was en dan willen we pas luisteren.
Afgoden offeren is natuurlijk een zonde.
Dit gaat over middelmatige zaken. Waar binnen de gemeenten verschillend over gedacht wordt.
Stel dat een predikant niet zou komen omdat hij het tempo van het zingen te langzaam of te snel vindt.
Of dat de ouderlingen gekleurde stropdassen dragen. Of dat er predikanten komen die autorijden op zondag.
Dit rijtje is aan te vullen met tal van voorbeelden waar verschillend over gedacht wordt.

Het zou toch een ingewikkelde boel worden.
Het is inderdaad ingewikkeld. Gezien de achtergrond van deze dominee begrijp ik het wel. Laten we mild zijn. Zeker naar christenen die uit wereld getrokken zijn of niet in de refokring opgevoed zijn.
Gezien zijn achtergrond begrijp ik het juist totaal niet. Juist van hem zou je meer nuance verwachten inzake de interpretatie van de bijbel en wettische regels
Hij heeft het heel duidelijk uitgelegd. Ik denk dat je op Digibron hier wel het een en ander over kan vinden.
Ararat

Bericht door Ararat »

MGG schreef: 23 jul 2024, 13:07 De GG wordt breder doordat een deel van rechts niks of bijna niks opschuift en een deel van links dat wel doet. Of dit logisch, zorgelijk, mooi of verdrietig is, kan iedereen voor zichzelf invullen.
Ik ben benieuwd of dit een feit of een mening is. Wat vinden andere betrokkenen hiervan?
refo

Bericht door refo »

Die gewetens zijn vreemde dingen.

De ene dominee kon om het geweten niet weg uit de PKN. De andere om het geweten niet mee in de PKN.
De één ent niet in om het geweten, de ander kan het om het geweten zijn kinderen weer niet aandoen ongevaccineerd te zijn.
En nu dit weer. Een gewetensprobleem om iets waarvan je als prediker niet eens iets merkt. Don't ask, don't tell zou hier wel handig zijn.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 23 jul 2024, 13:16
merel schreef: 23 jul 2024, 13:10
MGG schreef: 23 jul 2024, 11:22
HHR schreef: 23 jul 2024, 10:52
Afgoden offeren is natuurlijk een zonde.
Dit gaat over middelmatige zaken. Waar binnen de gemeenten verschillend over gedacht wordt.
Stel dat een predikant niet zou komen omdat hij het tempo van het zingen te langzaam of te snel vindt.
Of dat de ouderlingen gekleurde stropdassen dragen. Of dat er predikanten komen die autorijden op zondag.
Dit rijtje is aan te vullen met tal van voorbeelden waar verschillend over gedacht wordt.

Het zou toch een ingewikkelde boel worden.
Het is inderdaad ingewikkeld. Gezien de achtergrond van deze dominee begrijp ik het wel. Laten we mild zijn. Zeker naar christenen die uit wereld getrokken zijn of niet in de refokring opgevoed zijn.
Gezien zijn achtergrond begrijp ik het juist totaal niet. Juist van hem zou je meer nuance verwachten inzake de interpretatie van de bijbel en wettische regels
Hij heeft het heel duidelijk uitgelegd. Ik denk dat je op Digibron hier wel het een en ander over kan vinden.
Zijn beredenering ken ik ben ben het faliekant met hem oneens. Sterker nog ik betwijfel of iemand op deze wijze een zoutend zout en een lichtend licht is.
MGG

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 23 jul 2024, 13:20
MGG schreef: 23 jul 2024, 13:07 De GG wordt breder doordat een deel van rechts niks of bijna niks opschuift en een deel van links dat wel doet. Of dit logisch, zorgelijk, mooi of verdrietig is, kan iedereen voor zichzelf invullen.
Ik ben benieuwd of dit een feit of een mening is. Wat vinden andere betrokkenen hiervan?
Het is een mening, omdat zoiets bijna niet feitelijk te meten is. Pak je een preek van 50 jaar terug, dan zie je amper verschil. In zaken zolang rijden op zondag, verzekeren en vaccineren zie je een lichte verschuiving naar 'links'. Tot nu toe heb ik niemand duidelijk zien onderbouwen dat dit niet zo is. Het enige wat je zou kunnen noemen is wat vaker contact met de GGiN. Dit komt vooral doordat 1953 langer geleden is de toon gematigder is.

Bij een deel van de linkerflank heeft de tijd minder stilgestaan. Zie bijvoorbeeld acceptatie van de broek, andere vertaling dan sv, gezangen. Het als vrouw bij een kerkdienst geen hoed dragen was zover bij mij bekend 50 jaar geleden ondenkenbaar.
DDD

Bericht door DDD »

Wat betreft de hoed: 50 jaar geleden zou ik niet weten, maar 40 jaar geleden kwam dat wel degelijk voor.

En 70 jaar geleden droegen bijna alle vrouwen een hoed, dus dat heeft hier weinig mee te maken.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 23 jul 2024, 13:24 Die gewetens zijn vreemde dingen.

De ene dominee kon om het geweten niet weg uit de PKN. De andere om het geweten niet mee in de PKN.
De één ent niet in om het geweten, de ander kan het om het geweten zijn kinderen weer niet aandoen ongevaccineerd te zijn.
En nu dit weer. Een gewetensprobleem om iets waarvan je als prediker niet eens iets merkt. Don't ask, don't tell zou hier wel handig zijn.
En jij moet beter lezen. Want @GGG038 schreef over een andere dominee die in andere gemeenten wel gewoon in beeld is. Dus dan gaat het echt om theologische redenen.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 23 jul 2024, 13:56 Wat betreft de hoed: 50 jaar geleden zou ik niet weten, maar 40 jaar geleden kwam dat wel degelijk voor.

En 70 jaar geleden droegen bijna alle vrouwen een hoed, dus dat heeft hier weinig mee te maken.
Dat het 40 jaar geleden gebeurde dat GG vrouwen op zondag geen hoed op hadden is voor mij nieuw. Gelukkig gebeurt het tegenwoordig ook niet op grote schaal, maar naar wat ik waarneem wel vaker.
Ararat

Bericht door Ararat »

MGG schreef: 23 jul 2024, 13:35
Het is een mening, omdat zoiets bijna niet feitelijk te meten is. Pak je een preek van 50 jaar terug, dan zie je amper verschil. In zaken zolang rijden op zondag, verzekeren en vaccineren zie je een lichte verschuiving naar 'links'. Tot nu toe heb ik niemand duidelijk zien onderbouwen dat dit niet zo is. Het enige wat je zou kunnen noemen is wat vaker contact met de GGiN. Dit komt vooral doordat 1953 langer geleden is de toon gematigder is.

Bij een deel van de linkerflank heeft de tijd minder stilgestaan. Zie bijvoorbeeld acceptatie van de broek, andere vertaling dan sv, gezangen. Het als vrouw bij een kerkdienst geen hoed dragen was zover bij mij bekend 50 jaar geleden ondenkenbaar.
Dus - als ik je goed lees- is jouw observatie dat de prediking ongeveer gelijk gebleven is. Verder zie je dat er ter rechterzijde een kleine toenadering (of ontspanning?) richting de GGiN is en ter linkerzijde verschuiving (of ook ontspanning?) op het vlak van 'uiterlijke zaken' is.

Toch de onvermijdelijke vraag: wat moet hiervan gevonden worden?
refo

Bericht door refo »

DDD schreef: 23 jul 2024, 13:56 Wat betreft de hoed: 50 jaar geleden zou ik niet weten, maar 40 jaar geleden kwam dat wel degelijk voor.

In de jaren 60 moest ds H Rijksen de Goudse gemeente ook wel eens erop wijzen in de Kerkklanken dat een vrouw een hoofddeksel op moest. Er waren toen ook hoofddoekjes in zwang.
MGG

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 23 jul 2024, 14:45
MGG schreef: 23 jul 2024, 13:35

Dus - als ik je goed lees- is jouw observatie dat de prediking ongeveer gelijk gebleven is. Verder zie je dat er ter rechterzijde een kleine toenadering (of ontspanning?) richting de GGiN is en ter linkerzijde verschuiving (of ook ontspanning?) op het vlak van 'uiterlijke zaken' is.

Toch de onvermijdelijke vraag: wat moet hiervan gevonden worden?
De ontspanning zie ik zeker. Dit zie je duidelijk aan de toon in de SB en WS. Het gebeurt ook dat de WS artikelen uit de SB overneemt. 1953 is voor vele iets wat opa en oma meegemaakt hebben. De behoefte om zichzelf te onderscheiden en keuzes te rechtvaardigen is gelukkig grotendeels weggezakt.

Naar mijn waarneming is de prediking inderdaad weinig veranderd. Of dit voor 'links' ook zo is weet ik niet. Daarvoor zou ik prekenboeken moeten lezen van dominees die pak hem beet 50 jaar gelden als links gezien werden.

Het breder worden van de GG moet in mijn ogen aan de linkerkant gezocht worden. Als iemand duidelijk onderbouwd dat dit niet is, dan pas ik mijn mening gerust aan. Persoonlijk vind ik het zorgelijk hoe sommige gemeenten zich opstellen. Ik voel er weinig voor om dat hier te bespreken.

Zelf ben ik voor één groot behoudend reformatorisch kerkverband. Ik zie daarin ruimte van OGG tot behoudend CGK/PKN. Natuurlijk zal het soms schuren maar de Bijbel en 3 formulieren van eenheid zijn leidend. In dat opzicht vind ik verbreding niet erg.
huisman

Bericht door huisman »

40 jaar geleden kwam ik redelijk vaak in 3 verschillende GG’s. O.a. waar jij nu kerkt omdat ik daar mijn huidige vrouw heb weggeplukt. Vrouwen zonder hoed heb ik in die tijd in die 3 GG’s nooit gezien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 23 jul 2024, 14:55

In de jaren 60 moest ds H Rijksen de Goudse gemeente ook wel eens erop wijzen in de Kerkklanken dat een vrouw een hoofddeksel op moest. Er waren toen ook hoofddoekjes in zwang.
Ik zie het hier ook zelden. Er zijn enkele pubers die er een hekel aan hebben, maar die kun je hooguit op één hand tellen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

hoofddoekjes/sjaal vind ik nog netter dan een klein dopje die je ook weleens ziet.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Grappig dat jullie dan de ene, dan de andere predikant benoemen, zonder namen, maar toch weten over wie het gaat. :)

Echt ons kent ons. Toch ook wel mooi, dat wij-gevoel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie