Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het lastige bij een gastpredikant die dicht bij het Bijbelgedeelte blijft, is dat die geïsoleerde preek niet per definitie evenwichtig is.
-
Zending laat zich lastig vergelijken met een kerkdienst. De dominee preekt gewoon ergens anders en hij kan niet op twee plekken tegelijkertijd zijn. In een kerk horen we rekening te houden met de in onze ogen zwakheden van een ander.HHR schreef: ↑23 jul 2024, 10:18 Ik lees hier wel rare redeneringen, alsof een gemeente zich moet aanpassen aan een predikant,
Dat hoort precies andersom te zijn.
Als predikant voeg je je naar de gebruiken en de cultuur van de gemeente.
Wil je dat niet dan kom je niet.
Maar dat is een heel onbijbelse gedachte uiteraard.
Alsof de heggen en de steggen eerst geschikt gemaakt moeten worden voor evangeliedienaren, zodat het voor hen acceptabel genoeg geacht wordt om langs te komen om mensen te gaan dwingen om in te gaan.
Stel je voor dat Paulus tegen de Grieken gezegd zou hebben: eerst de Joodse gebruiken houden, en dan kom ik langs"
Stel dat de Griek zeiden eerst aan de afgoden offeren of iets anders wat tegen Paulus zijn geweten was en dan willen we pas luisteren.
Afgoden offeren is natuurlijk een zonde.MGG schreef: ↑23 jul 2024, 10:29Zending laat zich lastig vergelijken met een kerkdienst. De dominee preekt gewoon ergens anders en hij kan niet op twee plekken tegelijkertijd zijn. In een kerk horen we rekening te houden met de in onze ogen zwakheden van een ander.HHR schreef: ↑23 jul 2024, 10:18 Ik lees hier wel rare redeneringen, alsof een gemeente zich moet aanpassen aan een predikant,
Alsof de heggen en de steggen eerst geschikt gemaakt moeten worden voor evangeliedienaren, zodat het voor hen acceptabel genoeg geacht wordt om langs te komen om mensen te gaan dwingen om in te gaan.
Stel je voor dat Paulus tegen de Grieken gezegd zou hebben: eerst de Joodse gebruiken houden, en dan kom ik langs"
Stel dat de Griek zeiden eerst aan de afgoden offeren of iets anders wat tegen Paulus zijn geweten was en dan willen we pas luisteren.
Dit gaat over middelmatige zaken. Waar binnen de gemeenten verschillend over gedacht wordt.
Stel dat een predikant niet zou komen omdat hij het tempo van het zingen te langzaam of te snel vindt.
Of dat de ouderlingen gekleurde stropdassen dragen. Of dat er predikanten komen die autorijden op zondag.
Dit rijtje is aan te vullen met tal van voorbeelden waar verschillend over gedacht wordt.
Het zou toch een ingewikkelde boel worden.
-
- Verbannen
In Bodegraven mag je dus niet komen als je een standaard GG-exegese er op na houdt, als we @GGG038 moeten geloven. En dat doe ik. Dat is een rare gang van zaken natuurlijk.HHR schreef: ↑23 jul 2024, 10:52Afgoden offeren is natuurlijk een zonde.MGG schreef: ↑23 jul 2024, 10:29Zending laat zich lastig vergelijken met een kerkdienst. De dominee preekt gewoon ergens anders en hij kan niet op twee plekken tegelijkertijd zijn. In een kerk horen we rekening te houden met de in onze ogen zwakheden van een ander.HHR schreef: ↑23 jul 2024, 10:18 Ik lees hier wel rare redeneringen, alsof een gemeente zich moet aanpassen aan een predikant,
Dit gaat over middelmatige zaken. Waar binnen de gemeenten verschillend over gedacht wordt.
Stel dat een predikant niet zou komen omdat hij het tempo van het zingen te langzaam of te snel vindt.
Of dat de ouderlingen gekleurde stropdassen dragen. Of dat er predikanten komen die autorijden op zondag.
Dit rijtje is aan te vullen met tal van voorbeelden waar verschillend over gedacht wordt.
Maar goed, ik hoorde pas nog van een GG waar men predikanten zonder hoed weigert... Als ik dominee was stond ik daar dan dus niet op het preekrooster, hoe rechts ik ook ben...
-
Het is inderdaad ingewikkeld. Gezien de achtergrond van deze dominee begrijp ik het wel. Laten we mild zijn. Zeker naar christenen die uit wereld getrokken zijn of niet in de refokring opgevoed zijn.HHR schreef: ↑23 jul 2024, 10:52Afgoden offeren is natuurlijk een zonde.MGG schreef: ↑23 jul 2024, 10:29Zending laat zich lastig vergelijken met een kerkdienst. De dominee preekt gewoon ergens anders en hij kan niet op twee plekken tegelijkertijd zijn. In een kerk horen we rekening te houden met de in onze ogen zwakheden van een ander.HHR schreef: ↑23 jul 2024, 10:18 Ik lees hier wel rare redeneringen, alsof een gemeente zich moet aanpassen aan een predikant,
Goedendag GGL, in de GG zijn er toch wel veel predikanten die geen hoed dragen? In de OGGiN dragen ze nog wel veel een hoed.
Ik lees ook dat Tom wat GGG038 beweert weer tegenspreekt. Wordt alleen deze dominee geweigerd of andere ds ook?
Ik lees ook dat Tom wat GGG038 beweert weer tegenspreekt. Wordt alleen deze dominee geweigerd of andere ds ook?
Laatst gewijzigd door Bobber op 23 jul 2024, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Het niet open stellen van kansels is iets dat breed voorkomt. Moeten we hier echt specifieke gemeente en predikanten gaan bespreken, met het risico dat het onwaarheden zijn? Het lijkt mij niet stichtelijk.
Blij dat jullie het aankaarten. Volgens mij doen dit nu ger. gemmers onder elkaar toch?
Ik reageerde op Refo die sprak van kwaadsprekerij en beweerde dat in Bodegraven alle predikanten welkom zijn.
De conclusie is, wel of niet ger. gemmers onder elkaar, dat dit niet zo is.
En ja, dat is niet stichtelijk. Dat is verdrietig.
Ja hallo, ik bedoel dit. De ene GG'er zegt hier van wel en de ander van niet.GGG038 schreef: ↑23 jul 2024, 09:33Helaas is het zo dat er binnen de GG verschillen zijn tussen predikanten, en de tegenstellingen lijken alleen maar groter te worden.
Dit niet alleen tussen de predikanten, maar ook tussen de gemeentes. De flanken worden groter.
Sommige kansels zijn al gesloten voor elkaar en er zullen er echt meer sluiten. Vanuit mijn kant weet ik dat dit bericht een jusite weergave van van zaken is, hoe verdrietig ook.
En waarom moet het niet besproken worden. Alles wordt maar geheim gehouden. Er komen wel zaken naar buiten van och en ach over kerkelijke eenheid maar intern is er enorme verdeeldheid.
Ik begrijp dat ze willen spreken met de OGG maar hoe moet dat dan? Moet de OGG dan gaan spreken met degenen die wel of niet in Bodegraven welkom zijn.
Wat heeft het nu voor nut alles breeduit te beredeneren. Laat elkaar in je waarderen ook als broeders van het zelfde kerkverband. Draag liever dan oplossingen aan zodat de ergenis of problemen worden opgelost. Een als er een oplossing is tussen een bepaalde ds en kerkenraad over een gevoelige kwestie dan is dat toch ook goed.
-
- Verbannen
Precies. Het is vreemd dat men dit nog goedpraat ook, terwijl men wel de loftrompet uitsteekt als er daar een predikant uit een ander kerkverband voorgaat.GGG038 schreef: ↑23 jul 2024, 12:13Ik reageerde op Refo die sprak van kwaadsprekerij en beweerde dat in Bodegraven alle predikanten welkom zijn.
De conclusie is, wel of niet ger. gemmers onder elkaar, dat dit niet zo is.
En ja, dat is niet stichtelijk. Dat is verdrietig.
Als je de predikanten uit je eigen kerkverband willens en wetens weigert en je gaat wel een HHK- of CGK-predikant uitnodigen, vraag ik me af wie er bezig is zich te vervreemden; de rechterflank van de GG? Of is er toch een andere oorzaak?
-
De GG wordt breder doordat een deel van rechts niks of bijna niks opschuift en een deel van links dat wel doet. Of dit logisch, zorgelijk, mooi of verdrietig is, kan iedereen voor zichzelf invullen.
Gezien zijn achtergrond begrijp ik het juist totaal niet. Juist van hem zou je meer nuance verwachten inzake de interpretatie van de bijbel en wettische regelsMGG schreef: ↑23 jul 2024, 11:22Het is inderdaad ingewikkeld. Gezien de achtergrond van deze dominee begrijp ik het wel. Laten we mild zijn. Zeker naar christenen die uit wereld getrokken zijn of niet in de refokring opgevoed zijn.HHR schreef: ↑23 jul 2024, 10:52Afgoden offeren is natuurlijk een zonde.MGG schreef: ↑23 jul 2024, 10:29Zending laat zich lastig vergelijken met een kerkdienst. De dominee preekt gewoon ergens anders en hij kan niet op twee plekken tegelijkertijd zijn. In een kerk horen we rekening te houden met de in onze ogen zwakheden van een ander.HHR schreef: ↑23 jul 2024, 10:18 Ik lees hier wel rare redeneringen, alsof een gemeente zich moet aanpassen aan een predikant,