Gereformeerde Gemeenten

GGG038

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Tom schreef: 23 jul 2024, 09:28 Ik zit aardig dicht op het vuur maar dit is een onjuiste weergave van zaken.
Helaas is het zo dat er binnen de GG verschillen zijn tussen predikanten, en de tegenstellingen lijken alleen maar groter te worden.
Dit niet alleen tussen de predikanten, maar ook tussen de gemeentes. De flanken worden groter.
Sommige kansels zijn al gesloten voor elkaar en er zullen er echt meer sluiten. Vanuit mijn kant weet ik dat dit bericht een jusite weergave van van zaken is, hoe verdrietig ook.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 23 jul 2024, 09:29 En zelfs dan dan is het de vraag, zit hem dat in onwenselijke bemoeizucht vanaf de kansel of in de exegese? Ik heb er geen mening over. Maar ik kan mij voorstellen dat als je twee keer stevig hebt moeten corrigeren als kerkenraad, dat je dan zegt, dit doen we niet meer. Je moet ook de opbouw van de gemeente dienen en als de kerkenraad na afloop van de dienst nog een dienstmededeling doet dat niet alles gezegd had moeten worden zoals het is gezegd, geeft dat ook veel ophef.

Terwijl dat soms wel een goede manier zou zijn.
Dat zou je nooit moeten doen, hoe bepaal je dat en je moet ook zien in welk context het is gezegd enzulks
Als gemeenten 2x zoveel leesdienst hadden nodigden ze waarschijnlijk wel meer/ruimer dominees uit.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 23 jul 2024, 09:11
Tiberius schreef: 23 jul 2024, 08:54
Hendrikus schreef: 22 jul 2024, 23:11
DDD schreef: 22 jul 2024, 22:31 Waarom? Een kerkdienst is openbaar. Waarom zou iemand niet mogen zien dat ik naar de kerk ga? Dat stoort mij in het geheel niet.

Er zijn inderdaad soms gasten van rouwdiensten die er een probleem van maken. Maar vrijwel allen kerken zenden hun kerkdiensten met beeld uit, en vaak zijn ook de bezoekers te zien. Ook zonder enige aankondiging is dat wat mij betreft heel normaal.

Ik zat gisteren te kijken naar de evensong in de Hooglandse kerk, en die had zelfs nog even een draaiende camera over de menigte. Met koningsdag is het niet anders. Er zijn zoveel momenten dat groepen gefilmd worden. Ik zie niet in wat daarvan het probleem is.
Als kerken zich houden aan de AVG-regels, geven ze bij de ingang aan dat er video-opnamen c.q. livestreams worden gemaakt, en wáár je kunt gaan zitten wanneer je niet in beeld wilt komen.
Ik ken diverse kerken waar bordjes met deze mededeling hangen (wat je er ook van mag vinden...)
Op zich een nette oplossing.
Maar de AVG gaat verder: iedereen die herkenbaar in beeld gebracht wordt, dient expliciet toestemming daarvoor te hebben gegeven.
Op enkele uitzonderingen na, maar die zijn voor de meeste kerkdiensten niet van toepassing.
Op grond van welk artikel zou dat zijn? Ik ben wel benieuwd. Ik heb alle handboeken over de AVG, maar met een artikel erbij zoekt het wat makkelijker.

https://www.security.nl/posting/399921/ ... preiden%3F

Als ik dit artikel van Arnoud Engelfriet lees, dan is er geen enkel probleem om in de kerk te filmen. Je ziet in het artikel dat hij nauwelijks een idee heeft van waarom gemeenteleden gefilmd worden, dus daar het belang ook niet zo van inziet. Maar als je dat belang als kerk wel ziet, dan is het meebeleven van de gehele kerkdienst, inclusief de samenkomst van de gemeente, geen enkel probleem, voor zover ik nu kan overzien.

https://www.hoeksteenemmeloord.nl/over- ... itzending/

Dit vind ik dus in eerste instantie wel heel netjes, maar ook een verkeerd uitgangspunt. De AP kan wel eens hebben 'gevonden' dat kerken geen openbare, maar besloten ruimten zouden zijn, maar dat beeld getuigt van een verkeerd begrip van de scheiding van kerk en staat en van de manier waarop mensen hun godsdienst zouden moeten beleven. Kerken moeten er mijns inziens niet aan meewerken dat geloven iets is voor de beslotenheid van de eigen persoonlijke leefomgeving.
Daar kom ik na mijn vakantie op terug, heb nu de boeken niet bij de hand.
DDD

Bericht door DDD »

GGG038 schreef: 23 jul 2024, 09:33
Tom schreef: 23 jul 2024, 09:28 Ik zit aardig dicht op het vuur maar dit is een onjuiste weergave van zaken.
Helaas is het zo dat er binnen de GG verschillen zijn tussen predikanten, en de tegenstellingen lijken alleen maar groter te worden.
Dit niet alleen tussen de predikanten, maar ook tussen de gemeentes. De flanken worden groter.
Sommige kansels zijn al gesloten voor elkaar en er zullen er echt meer sluiten. Vanuit mijn kant weet ik dat dit bericht een jusite weergave van van zaken is, hoe verdrietig ook.
Het is juist heel gelukkig dat er verschillen zijn. Eenheidsworst is geen gevolg van het werk van de heilige Geest.

Los daarvan gaan mijn persoonlijke herinneringen niet verder dan 40 jaar terug, maar in die periode is de diversiteit eerder afgenomen dan toegenomen, in mijn beleving. En als je kijkt naar de eerste 20 jaar van het kerkverband, geldt dat ook.
GGG038

Bericht door GGG038 »

DDD schreef: 23 jul 2024, 09:29 En zelfs dan dan is het de vraag, zit hem dat in onwenselijke bemoeizucht vanaf de kansel of in de exegese? Ik heb er geen mening over. Maar ik kan mij voorstellen dat als je twee keer stevig hebt moeten corrigeren als kerkenraad, dat je dan zegt, dit doen we niet meer. Je moet ook de opbouw van de gemeente dienen en als de kerkenraad na afloop van de dienst nog een dienstmededeling doet dat niet alles gezegd had moeten worden zoals het is gezegd, geeft dat ook veel ophef.

Ik zou dit willen omdraaien. Zit het probleem in het willen opmerken van zogenaamde onwenselijke bemoeizucht of vermeende verkeerde exegese?
Het is opmerkelijk dat alleen de kerkenraad van deze gemeente hier problemen mee lijkt te hebben, terwijl andere gemeenten geen bezwaren hebben tegen deze vermeende verkeerde exegese.

Als je als kerkenraad denkt dat je de gemeente opbouwt met zo'n dienstmededeling, begrijp je het niet. Toch?
Voor inhoudelijk houdbare bezwaren is er immers een andere weg om deze aan te kaarten.
GGG038

Bericht door GGG038 »

DDD schreef: 23 jul 2024, 09:37
GGG038 schreef: 23 jul 2024, 09:33
Het is juist heel gelukkig dat er verschillen zijn. Eenheidsworst is geen gevolg van het werk van de heilige Geest.

Los daarvan gaan mijn persoonlijke herinneringen niet verder dan 40 jaar terug, maar in die periode is de diversiteit eerder afgenomen dan toegenomen, in mijn beleving. En als je kijkt naar de eerste 20 jaar van het kerkverband, geldt dat ook.
Eens.
Ds. G. van Reenen heeft eens opgemerkt, dat de Heere Jezus in Zijn hogepriesterlijk gebed wel gebeden heeft dat Gods kinderen één zijn, maar niet dat zij eender zouden zijn.
Dat is ook de discussie niet zolang elke predikant op hetzelfde aambeeld slaat.
Laatst gewijzigd door GGG038 op 23 jul 2024, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
mulder

Bericht door mulder »

Deze predikant past natuurlijk ook niet zo goed in de Gergem. ik zou mij niet verbazen als jij nog eens naar de Ggin overkomt. HHij is welkom wat mij betreft
GGG038

Bericht door GGG038 »

mulder schreef: 23 jul 2024, 09:53 Deze predikant past natuurlijk ook niet zo goed in de Gergem. ik zou mij niet verbazen als jij nog eens naar de Ggin overkomt. HHij is welkom wat mij betreft
Dit is een volbloed GG predikant. Ben je serieus?
Waarom zou hij niet zo goed passen?
Bobber

Bericht door Bobber »

Ik lees tegenstrijdige berichten. Hoe zit het nu eigenlijk?
MGG

Bericht door MGG »

mulder schreef: 23 jul 2024, 09:53 Deze predikant past natuurlijk ook niet zo goed in de Gergem. ik zou mij niet verbazen als jij nog eens naar de Ggin overkomt. HHij is welkom wat mij betreft
Wat een onzin bij past prima in de GG. Het is maar de vraag of hij door de selectie van de GGiN heen komt. Die lijkt namelijk nog veel strenger dan bij de GG.
HHR

Bericht door HHR »

Ik lees hier wel rare redeneringen, alsof een gemeente zich moet aanpassen aan een predikant,
Dat hoort precies andersom te zijn.

Als predikant voeg je je naar de gebruiken en de cultuur van de gemeente.
Wil je dat niet dan kom je niet.
Maar dat is een heel onbijbelse gedachte uiteraard.
Alsof de heggen en de steggen eerst geschikt gemaakt moeten worden voor evangeliedienaren, zodat het voor hen acceptabel genoeg geacht wordt om langs te komen om mensen te gaan dwingen om in te gaan.

Stel je voor dat Paulus tegen de Grieken gezegd zou hebben: eerst de Joodse gebruiken houden, en dan kom ik langs"
GGG038

Bericht door GGG038 »

HHR schreef: 23 jul 2024, 10:18 Ik lees hier wel rare redeneringen, alsof een gemeente zich moet aanpassen aan een predikant,
Dat hoort precies andersom te zijn.

Als predikant voeg je je naar de gebruiken en de cultuur van de gemeente.
Wil je dat niet dan kom je niet.
Maar dat is een heel onbijbelse gedachte uiteraard.
Alsof de heggen en de steggen eerst geschikt gemaakt moeten worden voor evangeliedienaren, zodat het voor hen acceptabel genoeg geacht wordt om langs te komen om mensen te gaan dwingen om in te gaan.

Stel je voor dat Paulus tegen de Grieken gezegd zou hebben: eerst de Joodse gebruiken houden, en dan kom ik langs"
Op wie/wat reageer je nu?
Want is lees hier niets terug over het niet willen aanpassen...
DDD

Bericht door DDD »

GGG038 schreef: 23 jul 2024, 09:42

Ik zou dit willen omdraaien. Zit het probleem in het willen opmerken van zogenaamde onwenselijke bemoeizucht of vermeende verkeerde exegese?
Het is opmerkelijk dat alleen de kerkenraad van deze gemeente hier problemen mee lijkt te hebben, terwijl andere gemeenten geen bezwaren hebben tegen deze vermeende verkeerde exegese.

Als je als kerkenraad denkt dat je de gemeente opbouwt met zo'n dienstmededeling, begrijp je het niet. Toch?
Voor inhoudelijk houdbare bezwaren is er immers een andere weg om deze aan te kaarten.
Ik schreef: 'of'. Wat je doet, is geen omdraaien, maar een geheel ander onderwerp behandelen.

Ik zou wel vaker zo'n dienstmededeling willen zien, maar dat zit ook in mijn karakter. Ik houd van helder en duidelijk communiceren. Ook van genuanceerd communiceren, maar dat sluit elkaar niet uit.

Je zou mijns inziens prima kunnen zeggen dat wat de kerkenraad betreft niet alle concrete uitwerkingen in de preek op deze manier aan de orde hadden moeten komen. Dan kan iedereen daar zijn eigen gedachten bij hebben.
HHR

Bericht door HHR »

Ik las dat er voorgangers zijn die de gekozen technische middelen om thuisluisteraars van dienste te zijn, doorslaggevend laten zijn om wel of niet langs te komen om het Evangelie te verkondigen.
Dan heb je een rare manier van denken over je bediening.
GGG038

Bericht door GGG038 »

DDD schreef: 23 jul 2024, 10:25
GGG038 schreef: 23 jul 2024, 09:42

Ik schreef: 'of'. Wat je doet, is geen omdraaien, maar een geheel ander onderwerp behandelen.

Ik zou wel vaker zo'n dienstmededeling willen zien, maar dat zit ook in mijn karakter. Ik houd van helder en duidelijk communiceren. Ook van genuanceerd communiceren, maar dat sluit elkaar niet uit.

Je zou mijns inziens prima kunnen zeggen dat wat de kerkenraad betreft niet alle concrete uitwerkingen in de preek op deze manier aan de orde hadden moeten komen. Dan kan iedereen daar zijn eigen gedachten bij hebben.
Duidelijk.

NB: ik schreef ook 'of'.
Plaats reactie