Gereformeerde Gemeenten

Terri

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Geweldig verhaal! :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef: 22 jul 2024, 19:50
GerefGemeente-lid schreef: 22 jul 2024, 19:06
Zita schreef: 22 jul 2024, 19:03
GerefGemeente-lid schreef: 22 jul 2024, 16:49 Ik kan het me niet voorstellen.

Voor zover ik weet is er in Eben-Haëzer en Rehobôth hiervan absoluut geen sprake. Dit zijn reformatorische verpleeghuizen waar de bewoners in diverse classisgemeenten lid zijn, als ze überhaupt al lid zijn van de GG. Dit zijn veelal oude(re) mensen die amper of niet kunnen omgaan met digitale middelen.

Zij luisteren allemaal via een kastje op de kamer naar de preek. Ik heb nog nooit gehoord dat dit gezamenlijk in de gemeenschappelijke zaal gebeurt.

Dit los van het bezwaar wat ik hiertegen heb, en wat dus niet alleen over beelduitzending gaat, maar ook over het stukje meeleven met de eigen thuisgemeente waar men vaak al jarenlang lid was.
In Beth San in Moerkapelle zitten de bewoners die dat willen elke zondag 2x in de grote zaal op een groot scherm naar de diensten van de Gereformeerde Gemeente te kijken. Oma geniet buitensporig: 'Je kunt voor de dienst de mensen de kerk in zien komen, zó keurig gekleed. En de dominee kun je zien en horen. Maar ik denk dat hij mij niet ziet, denk jij wel?'. :haha
Maar volgens mij gaat Beth San uit van de plaatselijke GG. Dus dat is dan een ander verhaal.

Ik ben zelf wel benieuwd of dit ook in de zorgcentra Nebo en Salem zo wordt gedaan.

Overigens is dat wel bijzonder dat je oma dat allemaal kan zien. Hier is alleen degene die spreekt in beeld en voor de dienst en tijdens het zingen en bidden het Psalmbord.
Beth San gaat uit van Cedrah. Niet van de GerGem. Oma is ook geen GerGem, trouwens.
Ik vermoed dat je voor de dienst het voorste gedeelte van de kerk kunt zien, en dus ook wat mensen die via die kant naar binnen komen. Maar daarvoor moet je zelf maar even naar de beelduitzendingen van Moerkapelle kijken.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/63 ... 7940000638
ja, je ziet de eerste rijen.
Cedrah gaat uit van de GerGem, hoewel er wel een verschil in identiteit is tussen de verschillende tehuizen.
DDD

Bericht door DDD »

Van oudsher was Uitzicht een combinatie GG en CGK. En dat is ook lang zo in Cedrah gebleven. Is dat niet meer zo?
DDD

Bericht door DDD »

DDD schreef: 22 jul 2024, 20:44 Van oudsher was Uitzicht een combinatie GG en CGK. En dat is ook lang zo in Cedrah gebleven. Is dat niet meer zo?
Zeker wel: ook van de CGK in Maassluis, Barendrecht, Scheveningen, 's Gravenzande, Spijkenisse, Rotterdam-Kralingen en Vlaardingen.

https://www.cedrah.nl/app/uploads/2021/ ... cedrah.pdf
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Cedrah lichtte altijd hun jaarverslag toe op classisvergaderingen van de GG.
JvW

Bericht door JvW »

Zeeuw schreef: 22 jul 2024, 19:13
MGG schreef: 22 jul 2024, 19:05
GerefGemeente-lid schreef: 22 jul 2024, 15:13
MGG schreef: 22 jul 2024, 15:00

Ik betwijfel of het nuttig is om het hier te bespreken. Hier wordt namelijk verschillend over gedacht. Als je er prijs op stelt, wil ik je wel een mailtje sturen.
Graag.
Graag een mailtje naar mgg2023rf@gmail.com sturen? Ik heb je mailadres namelijk niet.

@Zita heeft al een voorbeeld genoemd. De vraag is of je blij wordt van nog meer voorbeelden.
Er bestaat een mogelijkheid dat er op voorbeelden geen reactie meer komt :)
Net als op emails.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef: 22 jul 2024, 21:01 Net als op emails.
Welk adres gebruik je? Als je een bericht stuurt via mijn profiel op Refoforum, reageer ik altijd hoor. Het andere adres gebruik ik inderdaad nooit meer.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 22 jul 2024, 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef: 22 jul 2024, 21:00 Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Cedrah lichtte altijd hun jaarverslag toe op classisvergaderingen van de GG.
Het is voor mij ook nieuw inderdaad. Maar goed, hier in Zeeland is er niet veel anders dan GG. En de hele oude mensen gaan vaak ook niet (meer) over naar het kerkverband van hun (klein)kinderen.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Zita schreef: 22 jul 2024, 19:03 In Beth San in Moerkapelle zitten de bewoners die dat willen elke zondag 2x in de grote zaal op een groot scherm naar de diensten van de Gereformeerde Gemeente te kijken. Oma geniet buitensporig: 'Je kunt voor de dienst de mensen de kerk in zien komen, zó keurig gekleed. En de dominee kun je zien en horen. Maar ik denk dat hij mij niet ziet, denk jij wel?'. :haha
Ik vind dit mooi. Het is voor mensen fijn om iets meer van de dienst mee te maken, dat laat dit verhaal zien. Meer dan alleen een psalmbord voor aanvang van de dienst.
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik ook. Ik vind het heel ongezellig als je de kerkgangers niet ziet. Een soort knieval voor de privacygod van deze tijd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 22 jul 2024, 22:14 Dat vind ik ook. Ik vind het heel ongezellig als je de kerkgangers niet ziet. Een soort knieval voor de privacygod van deze tijd.
Dat is alleen het geval als je principieel niet tegen camera's bent maar wel dat het gefilmd wordt als mensen niet hun toestemming hebben gegeven. Dan zou je ieder lid toestemming moeten vragen en potentiële gasten die niet bij de gemeente horen.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom? Een kerkdienst is openbaar. Waarom zou iemand niet mogen zien dat ik naar de kerk ga? Dat stoort mij in het geheel niet.

Er zijn inderdaad soms gasten van rouwdiensten die er een probleem van maken. Maar vrijwel allen kerken zenden hun kerkdiensten met beeld uit, en vaak zijn ook de bezoekers te zien. Ook zonder enige aankondiging is dat wat mij betreft heel normaal.

Ik zat gisteren te kijken naar de evensong in de Hooglandse kerk, en die had zelfs nog even een draaiende camera over de menigte. Met koningsdag is het niet anders. Er zijn zoveel momenten dat groepen gefilmd worden. Ik zie niet in wat daarvan het probleem is.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 22 jul 2024, 22:31 Waarom? Een kerkdienst is openbaar. Waarom zou iemand niet mogen zien dat ik naar de kerk ga? Dat stoort mij in het geheel niet.

Er zijn inderdaad soms gasten van rouwdiensten die er een probleem van maken. Maar vrijwel allen kerken zenden hun kerkdiensten met beeld uit, en vaak zijn ook de bezoekers te zien. Ook zonder enige aankondiging is dat wat mij betreft heel normaal.

Ik zat gisteren te kijken naar de evensong in de Hooglandse kerk, en die had zelfs nog even een draaiende camera over de menigte. Met koningsdag is het niet anders. Er zijn zoveel momenten dat groepen gefilmd worden. Ik zie niet in wat daarvan het probleem is.
Als kerken zich houden aan de AVG-regels, geven ze bij de ingang aan dat er video-opnamen c.q. livestreams worden gemaakt, en wáár je kunt gaan zitten wanneer je niet in beeld wilt komen.
Ik ken diverse kerken waar bordjes met deze mededeling hangen (wat je er ook van mag vinden...)
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 23 jul 2024, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Verbannen

Geytenbeekje schreef: 22 jul 2024, 22:24 Dan zou je ieder lid toestemming moeten vragen en potentiële gasten die niet bij de gemeente horen.
De komende weken is er alhier sprake van een Biblebelt-invasie tijdens de zondagse erediensten. Het zijn de drukbezochtste erediensten van het jaar, en ook nog eens een predikant die veel mensen trekt. Er komt ongeveer de helft tot driekwart van het normale aantal zondagse bezoekers extra naar de kerk. Hoe is volgens jou in deze situatie 'toestemming vragen' praktisch haalbaar?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef: 22 jul 2024, 23:26
Geytenbeekje schreef: 22 jul 2024, 22:24 Dan zou je ieder lid toestemming moeten vragen en potentiële gasten die niet bij de gemeente horen.
De komende weken is er alhier sprake van een Biblebelt-invasie tijdens de zondagse erediensten. Het zijn de drukbezochtste erediensten van het jaar, en ook nog eens een predikant die veel mensen trekt. Er komt ongeveer de helft tot driekwart van het normale aantal zondagse bezoekers extra naar de kerk. Hoe is volgens jou in deze situatie 'toestemming vragen' praktisch haalbaar?
Niet. Daarom vind ik het goed opgelost dat alleen de kansel gefilmd wordt.
Plaats reactie