Ik begrijp wat je zegt. Maar het niet verstrekken als kerkenraad en dan dus een omweg zoeken vind ik een beetje vreemd. Los van wel of geen beeld, want dat dat niet onmisbaar is, zijn we het wel over eens. Dat het wel fijn is je eigen predikant te zien, zeker als je aan huis gebonden bent, is dan ook echt wel weer fijn en moet ook niet onderschat worden.Job schreef: ↑22 jul 2024, 14:22Dat meeluisteren was dan met de eigen gemeente, zodat men toch iets van de eigen dienst kon volgen terwijl men op de kleintjes paste. Wat ik ermee aan wil geven: waar een wil is, is gewoon een weg. Dan staat het ontbreken van beeld niet in de weg.Zeeuw schreef: ↑22 jul 2024, 13:34Onmisbaar geloof ik ook zeker niet.Job schreef: ↑22 jul 2024, 13:11Ik zou woorden als onmisbaar niet in de mond nemen. Onmisbaar voor wat? Voor de zaligheid? Ik durf dit best te zeggen want wij hebben in de gemeente geen beeld, nooit gehad ook, en ja, ik moet door ernstige gezondheidszorgen momenteel ook veel thuis luisteren.Erskinees schreef: ↑22 jul 2024, 12:59 Besef wel dat het ook onmisbaar is geworden. Mijn vrouw heeft ook dit moment vermoeidheidsklachten en beleeft veel van de diensten via beeld mee. Voor haar is het beeld erbij inmiddels echt onmisbaar. De oudjes in het reformatorisch verzorgingshuis een paar dorpen verder kijken allemaal via video de kerkdiensten van een andere gemeente mee. Ik denk dat ze dat niet zouden willen missen. En voor velen, zeker nu in vakantietijd, is het meeluisteren via audio ondenkbaar en onmisbaar wanneer je aan beeld gewend bent.
Ik kan me nog goed heugen dat er vóór het digitale tijdperk alleen kerktelefoon beschikbaar was en dat die in onze gemeente enkel werd gegeven aan de echt ouden van dagen en uitgeleend bij ziekte. Gezinnen kregen het om reden van oppas op jonge kinderen niet. De kerkenraad trok die lijn heel scherp om gemakzucht in de kerkgang te voorkomen. Er was een heel netwerk in de gemeente van oppassende ouders die bij de avonddienst, wanneer er geen crèche was, met de huistelefoon belden naar mensen met kerktelefoon. De hoorn werd dan naast de kerktelefoon gelegd en zo kon men (piepend en krakend) meeluisteren met de dienst. Toen was dat blijkbaar nog geen probleem, slechts drie decennia terug.
Je laatste alinea is een beetje tegenstrijdig. Om reden van oppas kreeg je het niet, dus ging je piepend en krakend toch met een ander meeluisteren.
3 decennia terug is niet vergelijkbaar met nu wat dat betreft. Ik vind het fijn op vakantie mee te kunnen luisteren met onze eigen gemeente. Dat hebben we overigens wel zonder beeld gedaan.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Graag.MGG schreef: ↑22 jul 2024, 15:00Ik betwijfel of het nuttig is om het hier te bespreken. Hier wordt namelijk verschillend over gedacht. Als je er prijs op stelt, wil ik je wel een mailtje sturen.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 14:21Oké. Kun je een specifiek voorbeeld nemen van een verzorgingshuis waar dat zo gaat?
Verder eens hoor.
Volgens mij heeft betreffende predikant in zijn preken er ook wel een behoorlijk punt van gemaakt destijds. Dat zoekt hij dan toch zelf ook op? Dat een kerkenraad vasthoudt aan een besluit, in dit geval beelduitzending is wat mij betreft logisch. Moet er dan vooraf vanalles gecheckt worden wat ze wel en niet willen?MGG schreef: ↑22 jul 2024, 14:13 Ik vind het verdrietig dat een buitenkerkelijke die tot geloof komt zo gehandeld wordt. Ook ds. Harinck heeft teleurstellende zaken meegemaakt. Helaas is rekening houden met iemands achtergrond niet de sterkste kan van refos.
Het verzorgingstehuis verhaal klopt. Bij diverse reformatorische verzorgingstehuizen gaat het zo.
-
Voor hem is het een zwaarwegend iets. Dat de kerkenraad vasthoudt aan haar besluit snap ik. Tegelijkertijd vind ik het verdrietig dat het zo loopt. Een broeder die door zijn verleden iets op principiële redenen niet wil, kan toch wel iets tegemoet gekomen worden? Het grootste deel van het bestaan van de gemeente was er geen beeld. Ik kan mij niet voorstellen dat een enkele (week)dienst per jaar geen beeld teveel gevraagd is voor de thuisluisteraars.Martijn schreef: ↑22 jul 2024, 15:35Volgens mij heeft betreffende predikant in zijn preken er ook wel een behoorlijk punt van gemaakt destijds. Dat zoekt hij dan toch zelf ook op? Dat een kerkenraad vasthoudt aan een besluit, in dit geval beelduitzending is wat mij betreft logisch. Moet er dan vooraf vanalles gecheckt worden wat ze wel en niet willen?MGG schreef: ↑22 jul 2024, 14:13 Ik vind het verdrietig dat een buitenkerkelijke die tot geloof komt zo gehandeld wordt. Ook ds. Harinck heeft teleurstellende zaken meegemaakt. Helaas is rekening houden met iemands achtergrond niet de sterkste kan van refos.
Het verzorgingstehuis verhaal klopt. Bij diverse reformatorische verzorgingstehuizen gaat het zo.
Waarom wil je dat zo graag weten? Heb je er bezwaren tegen?GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 15:13Graag.MGG schreef: ↑22 jul 2024, 15:00Ik betwijfel of het nuttig is om het hier te bespreken. Hier wordt namelijk verschillend over gedacht. Als je er prijs op stelt, wil ik je wel een mailtje sturen.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 14:21Oké. Kun je een specifiek voorbeeld nemen van een verzorgingshuis waar dat zo gaat?
Verder eens hoor.
-
- Verbannen
Ik kan het me niet voorstellen.Erskinees schreef: ↑22 jul 2024, 16:21Waarom wil je dat zo graag weten? Heb je er bezwaren tegen?GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 15:13Graag.MGG schreef: ↑22 jul 2024, 15:00Ik betwijfel of het nuttig is om het hier te bespreken. Hier wordt namelijk verschillend over gedacht. Als je er prijs op stelt, wil ik je wel een mailtje sturen.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 14:21 Oké. Kun je een specifiek voorbeeld nemen van een verzorgingshuis waar dat zo gaat?
Verder eens hoor.
Voor zover ik weet is er in Eben-Haëzer en Rehobôth hiervan absoluut geen sprake. Dit zijn reformatorische verpleeghuizen waar de bewoners in diverse classisgemeenten lid zijn, als ze überhaupt al lid zijn van de GG. Dit zijn veelal oude(re) mensen die amper of niet kunnen omgaan met digitale middelen.
Zij luisteren allemaal via een kastje op de kamer naar de preek. Ik heb nog nooit gehoord dat dit gezamenlijk in de gemeenschappelijke zaal gebeurt.
Dit los van het bezwaar wat ik hiertegen heb, en wat dus niet alleen over beelduitzending gaat, maar ook over het stukje meeleven met de eigen thuisgemeente waar men vaak al jarenlang lid was.
In Beth San in Moerkapelle zitten de bewoners die dat willen elke zondag 2x in de grote zaal op een groot scherm naar de diensten van de Gereformeerde Gemeente te kijken. Oma geniet buitensporig: 'Je kunt voor de dienst de mensen de kerk in zien komen, zó keurig gekleed. En de dominee kun je zien en horen. Maar ik denk dat hij mij niet ziet, denk jij wel?'.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 16:49Ik kan het me niet voorstellen.Erskinees schreef: ↑22 jul 2024, 16:21Waarom wil je dat zo graag weten? Heb je er bezwaren tegen?
Voor zover ik weet is er in Eben-Haëzer en Rehobôth hiervan absoluut geen sprake. Dit zijn reformatorische verpleeghuizen waar de bewoners in diverse classisgemeenten lid zijn, als ze überhaupt al lid zijn van de GG. Dit zijn veelal oude(re) mensen die amper of niet kunnen omgaan met digitale middelen.
Zij luisteren allemaal via een kastje op de kamer naar de preek. Ik heb nog nooit gehoord dat dit gezamenlijk in de gemeenschappelijke zaal gebeurt.
Dit los van het bezwaar wat ik hiertegen heb, en wat dus niet alleen over beelduitzending gaat, maar ook over het stukje meeleven met de eigen thuisgemeente waar men vaak al jarenlang lid was.

-
Graag een mailtje naar mgg2023rf@gmail.com sturen? Ik heb je mailadres namelijk niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 15:13Graag.MGG schreef: ↑22 jul 2024, 15:00Ik betwijfel of het nuttig is om het hier te bespreken. Hier wordt namelijk verschillend over gedacht. Als je er prijs op stelt, wil ik je wel een mailtje sturen.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 14:21Oké. Kun je een specifiek voorbeeld nemen van een verzorgingshuis waar dat zo gaat?
Verder eens hoor.
@Zita heeft al een voorbeeld genoemd. De vraag is of je blij wordt van nog meer voorbeelden.
-
- Verbannen
Maar volgens mij gaat Beth San uit van de plaatselijke GG. Dus dat is dan een ander verhaal.Zita schreef: ↑22 jul 2024, 19:03In Beth San in Moerkapelle zitten de bewoners die dat willen elke zondag 2x in de grote zaal op een groot scherm naar de diensten van de Gereformeerde Gemeente te kijken. Oma geniet buitensporig: 'Je kunt voor de dienst de mensen de kerk in zien komen, zó keurig gekleed. En de dominee kun je zien en horen. Maar ik denk dat hij mij niet ziet, denk jij wel?'.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 16:49Ik kan het me niet voorstellen.
Dit los van het bezwaar wat ik hiertegen heb, en wat dus niet alleen over beelduitzending gaat, maar ook over het stukje meeleven met de eigen thuisgemeente waar men vaak al jarenlang lid was.![]()
Ik ben zelf wel benieuwd of dit ook in de zorgcentra Nebo en Salem zo wordt gedaan.
Overigens is dat wel bijzonder dat je oma dat allemaal kan zien. Hier is alleen degene die spreekt in beeld en voor de dienst en tijdens het zingen en bidden het Psalmbord.
Er bestaat een mogelijkheid dat er op voorbeelden geen reactie meer komtMGG schreef: ↑22 jul 2024, 19:05Graag een mailtje naar mgg2023rf@gmail.com sturen? Ik heb je mailadres namelijk niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 15:13Graag.MGG schreef: ↑22 jul 2024, 15:00Ik betwijfel of het nuttig is om het hier te bespreken. Hier wordt namelijk verschillend over gedacht. Als je er prijs op stelt, wil ik je wel een mailtje sturen.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 14:21 Oké. Kun je een specifiek voorbeeld nemen van een verzorgingshuis waar dat zo gaat?
Verder eens hoor.
@Zita heeft al een voorbeeld genoemd. De vraag is of je blij wordt van nog meer voorbeelden.

Dat lijkt me ook heel goed. Veel beter dan vier of nog meer verschillende kerkdiensten beluisteren in zo'n huis. Is dat in d' Amandelhof niet zo dan?Zita schreef: ↑22 jul 2024, 19:03In Beth San in Moerkapelle zitten de bewoners die dat willen elke zondag 2x in de grote zaal op een groot scherm naar de diensten van de Gereformeerde Gemeente te kijken. Oma geniet buitensporig: 'Je kunt voor de dienst de mensen de kerk in zien komen, zó keurig gekleed. En de dominee kun je zien en horen. Maar ik denk dat hij mij niet ziet, denk jij wel?'.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 16:49Ik kan het me niet voorstellen.
Dit los van het bezwaar wat ik hiertegen heb, en wat dus niet alleen over beelduitzending gaat, maar ook over het stukje meeleven met de eigen thuisgemeente waar men vaak al jarenlang lid was.![]()
Beth San gaat uit van Cedrah. Niet van de GerGem. Oma is ook geen GerGem, trouwens.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 19:06Maar volgens mij gaat Beth San uit van de plaatselijke GG. Dus dat is dan een ander verhaal.Zita schreef: ↑22 jul 2024, 19:03In Beth San in Moerkapelle zitten de bewoners die dat willen elke zondag 2x in de grote zaal op een groot scherm naar de diensten van de Gereformeerde Gemeente te kijken. Oma geniet buitensporig: 'Je kunt voor de dienst de mensen de kerk in zien komen, zó keurig gekleed. En de dominee kun je zien en horen. Maar ik denk dat hij mij niet ziet, denk jij wel?'.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 16:49Ik kan het me niet voorstellen.
Ik ben zelf wel benieuwd of dit ook in de zorgcentra Nebo en Salem zo wordt gedaan.
Overigens is dat wel bijzonder dat je oma dat allemaal kan zien. Hier is alleen degene die spreekt in beeld en voor de dienst en tijdens het zingen en bidden het Psalmbord.
Ik vermoed dat je voor de dienst het voorste gedeelte van de kerk kunt zien, en dus ook wat mensen die via die kant naar binnen komen. Maar daarvoor moet je zelf maar even naar de beelduitzendingen van Moerkapelle kijken.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/63 ... 7940000638
ja, je ziet de eerste rijen.
Ggl onderschat de technische vaardigheden van bejaarden.
Bovendien zijn er veelal behulpzame kleinkinderen die de techniek klaarzetten.
Bovendien zijn er veelal behulpzame kleinkinderen die de techniek klaarzetten.
Ik ken een zorgcentrum in hartje Zeeland waar je als je door de gangen loopt als het ware van kerkgenootschap naar kerkgenootschap zapt. De mensen hebben enig volume nodig om alles goed te verstaan. De zorgverleners horen zo preken van allerlei snitGerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 19:06Maar volgens mij gaat Beth San uit van de plaatselijke GG. Dus dat is dan een ander verhaal.Zita schreef: ↑22 jul 2024, 19:03In Beth San in Moerkapelle zitten de bewoners die dat willen elke zondag 2x in de grote zaal op een groot scherm naar de diensten van de Gereformeerde Gemeente te kijken. Oma geniet buitensporig: 'Je kunt voor de dienst de mensen de kerk in zien komen, zó keurig gekleed. En de dominee kun je zien en horen. Maar ik denk dat hij mij niet ziet, denk jij wel?'.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 16:49Ik kan het me niet voorstellen.

Over technische vaardigheden, ik hoorde een aardig verhaal over het luisteren via 'de weg der middelen':
Een broeder kwam op bezoek. "Jawoh, me kunnen saemen hoed luustern nih de dominnie!" De broeder vroeg wat door en voelde na wat onbekendheden en verwarring enige nattigheid. "Beeld? Glad nie, alleen geluud, uut een kastje!!
Maar de gemeente verstrekt geen kastjes waar geluud uit komt. Er wordt gestreamd. De beste mensen luisterden met een andere gemeente mee. Geen idee hoe dat inmiddels is.
-
- Verbannen
Ik verbaas me er over.Zita schreef: ↑22 jul 2024, 19:50Beth San gaat uit van Cedrah. Niet van de GerGem. Oma is ook geen GerGem, trouwens.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 19:06Maar volgens mij gaat Beth San uit van de plaatselijke GG. Dus dat is dan een ander verhaal.Zita schreef: ↑22 jul 2024, 19:03In Beth San in Moerkapelle zitten de bewoners die dat willen elke zondag 2x in de grote zaal op een groot scherm naar de diensten van de Gereformeerde Gemeente te kijken. Oma geniet buitensporig: 'Je kunt voor de dienst de mensen de kerk in zien komen, zó keurig gekleed. En de dominee kun je zien en horen. Maar ik denk dat hij mij niet ziet, denk jij wel?'.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 jul 2024, 16:49 Ik kan het me niet voorstellen.
Ik vermoed dat je voor de dienst het voorste gedeelte van de kerk kunt zien, en dus ook wat mensen die via die kant naar binnen komen. Maar daarvoor moet je zelf maar even naar de beelduitzendingen van Moerkapelle kijken.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/63 ... 7940000638
ja, je ziet de eerste rijen.
Maar goed, ik bekijk het maar van de positieve kant: ze luistert elke zondag naar de GG, en dat kan ik natuurlijk alleen maar promoten, of het nu wel of geen beeld is. Dat begrijp je wel.