Kom ik nog op terug, maar 'k ben nu te slaperig.:sleep:Oorspronkelijk gepost door ElmousseOnder de bediening van het genadeverbond? En wat houdt dat dan precies voor jou in?Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
En wat die genademiddelen betreft, die vallen m.i. onder de bediening van het genadeverbond.
Genadekarakter in verhouding tot uitwendige netheid
Klinkt allemaal wel vroom: we moeten ook op onze kerkgang de dood schrijven.
Wat wil je dan? Thuislezen?
Het is ook volkomen in tegenspraak met de belijdenis. Misschien in gezelschappen geaccepteerde taal, maar niet door God. Op zulke opmerkingen moet je de dood schrijven.
Als God goedertierenlijk predikers zendt en als Hij werkt door Zijn Geest en de predking, dan heb je maar te gaan.
Het is ook volkomen in tegenspraak met de belijdenis. Misschien in gezelschappen geaccepteerde taal, maar niet door God. Op zulke opmerkingen moet je de dood schrijven.
Als God goedertierenlijk predikers zendt en als Hij werkt door Zijn Geest en de predking, dan heb je maar te gaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Volgens mij draaf je weer lekker door, Refo. Wie heeft het hier over niet naar de kerk gaan?Oorspronkelijk gepost door refo
Klinkt allemaal wel vroom: we moeten ook op onze kerkgang de dood schrijven.
Het gaat erom dat onze uitwendige goede werken geen enkel loon bij God verdienen. En dat het doodeng is om netjes te gaan leven om zo toch maar een uitwendige zegen te krijgen.
En wat die gezelschapstaal betreft, misschien zegt Jes. 64:6 je iets.
- ndonselaar
- Contacteer:
Ten eerste over de uitwendige netheid.
We lezen in de geschiedenis niet zo veel meer over de mensen die juichten op de berg Karmel: de HEERE is God [Elija, Elija]. Wel lezen we dat de HEERE sprak tot Elia: Ik heb nog 7000 die de knieën voor de Baäl niet buigen. 7000 die het volk Israël voor het aangezicht des HEEREN brengen.
Er is een tekst in de Bijbel die hier ook wijst:
Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer.
De Heere spreekt hier tot Zijn volk Israël dat Hij verlost heeft uit de hand van de heidenen: Wendt u naar Mij toe. De HEERE beveelt het! Wendt u naar Mij toe, keer u om, look onto Me [KJV]. Nee, niet de uitwendige vroomheid, maar de ware bekering. Hoe? 'en wordt behouden' of beter vertaald: laat u zaligen / verlossen. Niet ons werk, maar Zijn werk.
Tot slot over Philpot. Als hij stelt dat er geen genademiddelen zijn dan zou hij dwalen, tenminste als hij dat zou zeggen van de bediening van het Woord. God zelf zegt in Zijn Woord: het geloof is door het gehoor en het gehoor door het gepredikte Woord van God.
We lezen in de geschiedenis niet zo veel meer over de mensen die juichten op de berg Karmel: de HEERE is God [Elija, Elija]. Wel lezen we dat de HEERE sprak tot Elia: Ik heb nog 7000 die de knieën voor de Baäl niet buigen. 7000 die het volk Israël voor het aangezicht des HEEREN brengen.
Er is een tekst in de Bijbel die hier ook wijst:
Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer.
De Heere spreekt hier tot Zijn volk Israël dat Hij verlost heeft uit de hand van de heidenen: Wendt u naar Mij toe. De HEERE beveelt het! Wendt u naar Mij toe, keer u om, look onto Me [KJV]. Nee, niet de uitwendige vroomheid, maar de ware bekering. Hoe? 'en wordt behouden' of beter vertaald: laat u zaligen / verlossen. Niet ons werk, maar Zijn werk.
Tot slot over Philpot. Als hij stelt dat er geen genademiddelen zijn dan zou hij dwalen, tenminste als hij dat zou zeggen van de bediening van het Woord. God zelf zegt in Zijn Woord: het geloof is door het gehoor en het gehoor door het gepredikte Woord van God.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Deze tekst begint in 63:7. Een heerlijk wonderlijk gebed van Jesaja. Het weggevoerde Israël, tot over hun oren in hun eigen zondestront. Zonder hoop en zonder zichtbare toekomst.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
misschien zegt Jes. 64:6 je iets.
En waar begint hij mee? Het roemen van Gods trouw en liefde!
De meest verbazingwekkende 2 zinnen uit de bijbel:"Want Hij zeide: Zij zijn immers Mijn volk, kinderen, [die] niet liegen zullen? Alzo is Hij hun geworden tot een Heiland.
In al hun benauwdheid was Hij benauwd, en de Engel Zijns aangezichts heeft hen behouden; door Zijn liefde en door Zijn genade heeft Hij hen verlost; en Hij nam hen op, en Hij droeg hen al de dagen van ouds.
En dan de rest van de boetedoening. Wat een prachtige tekst waar ellende-verlossing en dankbaarheid goed tot hun recht komen!
- ndonselaar
- Contacteer:
Elmousse wat zegt Philpot exact?Tot slot over Philpot. Als hij stelt dat er geen genademiddelen zijn dan zou hij dwalen, tenminste als hij dat zou zeggen van de bediening van het Woord. God zelf zegt in Zijn Woord: het geloof is door het gehoor en het gehoor door het gepredikte Woord van God.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Wil het wel voor je nazoeken... kom er nog op terug!Oorspronkelijk gepost door ndonselaarElmousse wat zegt Philpot exact?Tot slot over Philpot. Als hij stelt dat er geen genademiddelen zijn dan zou hij dwalen, tenminste als hij dat zou zeggen van de bediening van het Woord. God zelf zegt in Zijn Woord: het geloof is door het gehoor en het gehoor door het gepredikte Woord van God.
Ik had het over Jes. 64:6.Oorspronkelijk gepost door KawDeze tekst begint in 63:7. Een heerlijk wonderlijk gebed van Jesaja. Het weggevoerde Israël, tot over hun oren in hun eigen zondestront. Zonder hoop en zonder zichtbare toekomst.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De meest verbazingwekkende 2 zinnen uit de bijbel:"Want Hij zeide: Zij zijn immers Mijn volk, kinderen, [die] niet liegen zullen? Alzo is Hij hun geworden tot een Heiland.
In al hun benauwdheid was Hij benauwd, en de Engel Zijns aangezichts heeft hen behouden; door Zijn liefde en door Zijn genade heeft Hij hen verlost; en Hij nam hen op, en Hij droeg hen al de dagen van ouds.
En dan de rest van de boetedoening. Wat een prachtige tekst waar ellende-verlossing en dankbaarheid goed tot hun recht komen!
- Miscanthus
Wat wil je daarmee zeggen, afgewezen? Dan moet de gezelschapstaal wel de context meenemen en niet die een tekst uit zijn verband rukken en daar lekker naar gaan zitten staren.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenIk had het over Jes. 64:6.Oorspronkelijk gepost door KawDeze tekst begint in 63:7. Een heerlijk wonderlijk gebed van Jesaja. Het weggevoerde Israël, tot over hun oren in hun eigen zondestront. Zonder hoop en zonder zichtbare toekomst.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik meen dat Kaw de goede context aangeeft. We hoeven daarvoor zelfs niet zo heel ver terug te bladeren, kijk maar wat het vorige vers zegt: Jes 64:5 Gij ontmoet den vrolijke, en die gerechtigheid doet dengenen, die Uwer gedenken op Uw wegen; zie, Gij waart verbolgen, omdat wij gezondigd hebben; in dezelve is de eeuwigheid, opdat wij behouden wierden.
en niet minder belangrijk is het vers dat er op volgt: Jes 64:8 Doch nu, HEERE! Gij zijt onze Vader; wij zijn leem, en Gij zijt onze pottenbakker, en wij allen zijn Uwer handen werk.
Dus geen dood schrijven op al het onze en verder niks. Deze mensen wisten heel goed wie God was. Deze schuldbelijdenis staat in het licht van zaligmakende Godskennis.
- Miscanthus
Nee hoor, maar die teksten zijn niet bedoeld om de inhoud van déze tekst te 'neutraliseren'.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusJa,Oorspronkelijk gepost door AfgewezenHeb ik dat gezegd dan? Maar het staat er wel.Dus geen dood schrijven op al het onze en verder niks.
en we proberen net tegen je te zeggen dat ervoor en erna ook iets staat, maar dat schijn je te negeren...?
Dus? Dit gaat over de tijd voor Jezus kwam.... Dit gaat over het volk Israel die in ballingschap gingen omdat ze God vergaten. Je kan dit niet blindelings op alles en iedereen projecteren, dit gaat duidelijk over het volk Israel.... en bovendien is Jezus gekomen en heeft voor onze zonden geleden.... en de Geest is nu als plaatsvervanger van Hem en als Trooster op aarde gekomen en deelt Zijn gaven rijkelijk uit.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenHeb ik dat gezegd dan? Maar het staat er wel.Dus geen dood schrijven op al het onze en verder niks.
Ik wil hiermee niet zeggen dat we dus beter zijn of dat we tegenwoordig veel minder zondigen, ik wil alleen wel aangeven dat je niet iedere bijbeltekst zomaar op jezelf kan projecteren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tegenstelling tussen OT en NT??Oorspronkelijk gepost door MarnixDus? Dit gaat over de tijd voor Jezus kwam.... Dit gaat over het volk Israel die in ballingschap gingen omdat ze God vergaten. Je kan dit niet blindelings op alles en iedereen projecteren, dit gaat duidelijk over het volk Israel.... en bovendien is Jezus gekomen en heeft voor onze zonden geleden.... en de Geest is nu als plaatsvervanger van Hem en als Trooster op aarde gekomen en deelt Zijn gaven rijkelijk uit.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenHeb ik dat gezegd dan? Maar het staat er wel.Dus geen dood schrijven op al het onze en verder niks.
Ik wil hiermee niet zeggen dat we dus beter zijn of dat we tegenwoordig veel minder zondigen, ik wil alleen wel aangeven dat je niet iedere bijbeltekst zomaar op jezelf kan projecteren.
Geen tegenstelling, maar na Pinksteren is er wel veel veranderd. Joel mocht er van profeteren. Petrus mocht het aanwijzen. Een wereld van verschil.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenTegenstelling tussen OT en NT??Oorspronkelijk gepost door MarnixDus? Dit gaat over de tijd voor Jezus kwam.... Dit gaat over het volk Israel die in ballingschap gingen omdat ze God vergaten. Je kan dit niet blindelings op alles en iedereen projecteren, dit gaat duidelijk over het volk Israel.... en bovendien is Jezus gekomen en heeft voor onze zonden geleden.... en de Geest is nu als plaatsvervanger van Hem en als Trooster op aarde gekomen en deelt Zijn gaven rijkelijk uit.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenHeb ik dat gezegd dan? Maar het staat er wel.Dus geen dood schrijven op al het onze en verder niks.