Oké, er is dus (in de CGK dan) een precedent?! Weet je ook de reden? Of is dat niet openbaar bekend?huisman schreef: ↑11 jul 2024, 22:45In de CGK is dit in de tachtiger jaren van de vorige eeuw zeker één keer voorgekomen. Ik dacht zelfs twee keer maar dat weet ik niet helemaal zeker.TSD schreef: ↑11 jul 2024, 22:04Het punt is dat de classis uiteindelijk gaat over toelating tot ambt van predikant en niet de theologische school of het curatorium.Delftenaar schreef: ↑11 jul 2024, 22:00Gelukkig maar.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jul 2024, 22:59 Het is in theorie een examen, maar in de praktijk gewoon een formaliteit.
Stel je voor dat kandidaat x al een beroep naar y heeft aangenomen en vervolgens zakt voor het classicaal examen. Het aangenomen beroep wordt geannuleerd en dan?
Vandaar én examen én proefpreek voor de classis.
Maar als de classis nog iemand afwijst dan is er in het voortraject al behoorlijk wat mis gegaan, lijkte me. Dus de kans dat dat gebeurt is normaliter in de buurt van nihil.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als je van “of” “en” maakt, ben ik het met je eens.Job schreef: ↑11 jul 2024, 22:52Of de kandidaten bereiden zich gewoon altijd erg goed voor, dat is ook nog een optie. Want het zijn geen jip-en-janneke-vraagjes tijdens zulke avonden.TSD schreef: ↑11 jul 2024, 22:04Het punt is dat de classis uiteindelijk gaat over toelating tot ambt van predikant en niet de theologische school of het curatorium.Delftenaar schreef: ↑11 jul 2024, 22:00Gelukkig maar.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jul 2024, 22:59 Het is in theorie een examen, maar in de praktijk gewoon een formaliteit.
Stel je voor dat kandidaat x al een beroep naar y heeft aangenomen en vervolgens zakt voor het classicaal examen. Het aangenomen beroep wordt geannuleerd en dan?
Maar als de classis nog iemand afwijst dan is er in het voortraject al behoorlijk wat mis gegaan, lijkte me. Dus de kans dat dat gebeurt is normaliter in de buurt van nihil.
Nou, de vragen zijn niet zo complex hoor. Ik heb het een paar keer mee mogen maken, en ik denk dat de gemiddelde forummer hier het makkelijk kan beantwoorden. En anders wordt de kandidaat een handje geholpen door de vraagsteller.
Het is vergelijkbaar met het afleggen van geloofsbelijdenis voor de kerkenraad; het gebeurt daar ook zelden dat iemand zakt.
Het is vergelijkbaar met het afleggen van geloofsbelijdenis voor de kerkenraad; het gebeurt daar ook zelden dat iemand zakt.
Dat is in de CGK echt anders. Eerst een preekvoorstel en dan een pittig gesprek over preek, O.T, N.T, K.O. Confessie enz.Tiberius schreef: ↑11 jul 2024, 23:08 Nou, de vragen zijn niet zo complex hoor. Ik heb het een paar keer mee mogen maken, en ik denk dat de gemiddelde forummer hier het makkelijk kan beantwoorden. En anders wordt de kandidaat een handje geholpen door de vraagsteller.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja die weet ik maar ga die hier niet delen. Betrokken kandidaat is later beroepen in een andere classis en daar wel aangenomen.TSD schreef: ↑11 jul 2024, 22:53Oké, er is dus (in de CGK dan) een precedent?! Weet je ook de reden? Of is dat niet openbaar bekend?huisman schreef: ↑11 jul 2024, 22:45In de CGK is dit in de tachtiger jaren van de vorige eeuw zeker één keer voorgekomen. Ik dacht zelfs twee keer maar dat weet ik niet helemaal zeker.TSD schreef: ↑11 jul 2024, 22:04Het punt is dat de classis uiteindelijk gaat over toelating tot ambt van predikant en niet de theologische school of het curatorium.Delftenaar schreef: ↑11 jul 2024, 22:00
Gelukkig maar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik herken het door Tiberius geschetste beeld niet van het classicale examen.huisman schreef: ↑12 jul 2024, 00:20Dat is in de CGK echt anders. Eerst een preekvoorstel en dan een pittig gesprek over preek, O.T, N.T, K.O. Confessie enz.Tiberius schreef: ↑11 jul 2024, 23:08 Nou, de vragen zijn niet zo complex hoor. Ik heb het een paar keer mee mogen maken, en ik denk dat de gemiddelde forummer hier het makkelijk kan beantwoorden. En anders wordt de kandidaat een handje geholpen door de vraagsteller.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
De vragen zijn niet zo moeilijk, is mijn ervaring. En anders helpt inderdaad degene die de vraag stelt de kandidaat wel richting het goede antwoord.Job schreef: ↑11 jul 2024, 22:52Of de kandidaten bereiden zich gewoon altijd erg goed voor, dat is ook nog een optie. Want het zijn geen jip-en-janneke-vraagjes tijdens zulke avonden.TSD schreef: ↑11 jul 2024, 22:04Het punt is dat de classis uiteindelijk gaat over toelating tot ambt van predikant en niet de theologische school of het curatorium.Delftenaar schreef: ↑11 jul 2024, 22:00Gelukkig maar.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jul 2024, 22:59 Het is in theorie een examen, maar in de praktijk gewoon een formaliteit.
-
De examens die ik bijgewoond heb, hadden de meeste forummers absoluut niet gehaald. Waarschijnlijk ligt het niveau van de vragen aan de capaciteiten van de kandidaat en aan de persoon die de vragen stelt.Tiberius schreef: ↑11 jul 2024, 23:08 Nou, de vragen zijn niet zo complex hoor. Ik heb het een paar keer mee mogen maken, en ik denk dat de gemiddelde forummer hier het makkelijk kan beantwoorden. En anders wordt de kandidaat een handje geholpen door de vraagsteller.
- J.C. Philpot
Dan zijn de vragen in de specifieke casus die jij hebt meegemaakt wel van een heel laag niveau geweest. Of je hebt een hogere pet op van "de gemiddelde forummer hier" dan dat ik dat heb

Er zijn een aantal forummers waarvan ik vind dat ze in de discussies een inhoudelijk goed niveau laten zien, maar veel discussies classificeer ik als "uit de heup schieten".
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 12 jul 2024, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
misschien kunnen we wat vragen gebruiken voor de volgende RF meeting om de kennis eens te peilen!?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- J.C. Philpot
Ik hou wel van quizzen, dus wat mij betreft een prima idee.
Echter denk ik wel dat de bezoekers van de RF meetings gemiddeld meer betrokken zijn en inhoudelijker discussiëren als het gemiddelde.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat zou kunnen, heb ik nog niet meegemaakt (de laatste keer was ik er niet). Maar dat zal wel met het opleidingsniveau te maken hebben.huisman schreef: ↑12 jul 2024, 00:20Dat is in de CGK echt anders. Eerst een preekvoorstel en dan een pittig gesprek over preek, O.T, N.T, K.O. Confessie enz.Tiberius schreef: ↑11 jul 2024, 23:08 Nou, de vragen zijn niet zo complex hoor. Ik heb het een paar keer mee mogen maken, en ik denk dat de gemiddelde forummer hier het makkelijk kan beantwoorden. En anders wordt de kandidaat een handje geholpen door de vraagsteller.
Voor een buitenstaander zien die examens er pittig uit.Tiberius schreef: ↑12 jul 2024, 08:00Dat zou kunnen, heb ik nog niet meegemaakt (de laatste keer was ik er niet). Maar dat zal wel met het opleidingsniveau te maken hebben.huisman schreef: ↑12 jul 2024, 00:20Dat is in de CGK echt anders. Eerst een preekvoorstel en dan een pittig gesprek over preek, O.T, N.T, K.O. Confessie enz.Tiberius schreef: ↑11 jul 2024, 23:08 Nou, de vragen zijn niet zo complex hoor. Ik heb het een paar keer mee mogen maken, en ik denk dat de gemiddelde forummer hier het makkelijk kan beantwoorden. En anders wordt de kandidaat een handje geholpen door de vraagsteller.
Ik ook niet. Hier een kleine inkijk. Ik had er niets van gebakken: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... tellenden.pierre27 schreef: ↑12 jul 2024, 06:07Ik herken het door Tiberius geschetste beeld niet van het classicale examen.huisman schreef: ↑12 jul 2024, 00:20Dat is in de CGK echt anders. Eerst een preekvoorstel en dan een pittig gesprek over preek, O.T, N.T, K.O. Confessie enz.Tiberius schreef: ↑11 jul 2024, 23:08 Nou, de vragen zijn niet zo complex hoor. Ik heb het een paar keer mee mogen maken, en ik denk dat de gemiddelde forummer hier het makkelijk kan beantwoorden. En anders wordt de kandidaat een handje geholpen door de vraagsteller.
Ja precies, vragen die veel catechisanten zo kunnen beantwoorden, met uitzondering wellicht van de laatste - niet geciteerde - vragen over die mannen van de Nadere Reformatie.Job schreef: ↑12 jul 2024, 08:17Ik ook niet. Hier een kleine inkijk. Ik had er niets van gebakken: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... tellenden.pierre27 schreef: ↑12 jul 2024, 06:07Ik herken het door Tiberius geschetste beeld niet van het classicale examen.huisman schreef: ↑12 jul 2024, 00:20Dat is in de CGK echt anders. Eerst een preekvoorstel en dan een pittig gesprek over preek, O.T, N.T, K.O. Confessie enz.Tiberius schreef: ↑11 jul 2024, 23:08 Nou, de vragen zijn niet zo complex hoor. Ik heb het een paar keer mee mogen maken, en ik denk dat de gemiddelde forummer hier het makkelijk kan beantwoorden. En anders wordt de kandidaat een handje geholpen door de vraagsteller.
Maar goed, wellicht hebben ze ds. Huijser wat willen sparen, omdat hij op mbo opleidingsniveau zit.