Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als je iets hoopt, dan is het er nog niet. De hoop die gezien wordt, is geen hoop.
Als je dus hoopt jarig te zijn, dan kan dat op iedere dag, behalve op je verjaardag.
Als je dus hoopt jarig te zijn, dan kan dat op iedere dag, behalve op je verjaardag.
Is het wel eens voorgekomen dat het classicaal examen niet gehaald werd?
Dat hoop ik niet.
Dus eigenlijk is het ten diepste een ceremonie.
-
Nou nee, het is een examen voor de classis. Daarmee wordt de kandidaat aan de classis voorgesteld en kan de classis besluiten of hij in de volle bediening gesteld wordt.
-
Formeel correct. In de praktijk weet iedereen al wat het antwoord is. Gelukkig is het vertrouwen in de theologische school hoog.
Het gaat niet zozeer om slagen of zakken, maar om het voorstellen aan de classis.
Dat staat op dat punt van de opleiding los van het vertrouwen in de opleiding.
-
Classicaal examen betekent eigenlijk voorstellen aan de classis. De inhoudelijke vragen die gesteld worden zijn geen examenvragen, maar kennismakingsvragen?Tiberius schreef: ↑10 jul 2024, 22:34Het gaat niet zozeer om slagen of zakken, maar om het voorstellen aan de classis.
Dat staat op dat punt van de opleiding los van het vertrouwen in de opleiding.
-
- Verbannen
Het is in theorie een examen, maar in de praktijk gewoon een formaliteit.
Gisteren werd het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente Wierden-Aadorp officieel in gebruik genomen.
Afgelopen zondag werd de laatste dienst in het oude kerkje gehouden.
Voor mij persoonlijk een bijzonder moment. Vaak heb ik in Wierden de weekdiensten bezocht.
Voor de laatste dienst in Wierden en de eerste in Aadorp zie links in topic Weekdiensten.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... start=3855
Afgelopen zondag werd de laatste dienst in het oude kerkje gehouden.
Voor mij persoonlijk een bijzonder moment. Vaak heb ik in Wierden de weekdiensten bezocht.
Voor de laatste dienst in Wierden en de eerste in Aadorp zie links in topic Weekdiensten.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... start=3855
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Delftenaar
Gelukkig maar.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jul 2024, 22:59 Het is in theorie een examen, maar in de praktijk gewoon een formaliteit.
Stel je voor dat kandidaat x al een beroep naar y heeft aangenomen en vervolgens zakt voor het classicaal examen. Het aangenomen beroep wordt geannuleerd en dan?
Het punt is dat de classis uiteindelijk gaat over toelating tot ambt van predikant en niet de theologische school of het curatorium.Delftenaar schreef: ↑11 jul 2024, 22:00Gelukkig maar.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jul 2024, 22:59 Het is in theorie een examen, maar in de praktijk gewoon een formaliteit.
Stel je voor dat kandidaat x al een beroep naar y heeft aangenomen en vervolgens zakt voor het classicaal examen. Het aangenomen beroep wordt geannuleerd en dan?
Vandaar én examen én proefpreek voor de classis.
Maar als de classis nog iemand afwijst dan is er in het voortraject al behoorlijk wat mis gegaan, lijkte me. Dus de kans dat dat gebeurt is normaliter in de buurt van nihil.
In de CGK is dit in de tachtiger jaren van de vorige eeuw zeker één keer voorgekomen. Ik dacht zelfs twee keer maar dat weet ik niet helemaal zeker.TSD schreef: ↑11 jul 2024, 22:04Het punt is dat de classis uiteindelijk gaat over toelating tot ambt van predikant en niet de theologische school of het curatorium.Delftenaar schreef: ↑11 jul 2024, 22:00Gelukkig maar.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jul 2024, 22:59 Het is in theorie een examen, maar in de praktijk gewoon een formaliteit.
Maar als de classis nog iemand afwijst dan is er in het voortraject al behoorlijk wat mis gegaan, lijkte me. Dus de kans dat dat gebeurt is normaliter in de buurt van nihil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Of de kandidaten bereiden zich gewoon altijd erg goed voor, dat is ook nog een optie. Want het zijn geen jip-en-janneke-vraagjes tijdens zulke avonden.TSD schreef: ↑11 jul 2024, 22:04Het punt is dat de classis uiteindelijk gaat over toelating tot ambt van predikant en niet de theologische school of het curatorium.Delftenaar schreef: ↑11 jul 2024, 22:00Gelukkig maar.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jul 2024, 22:59 Het is in theorie een examen, maar in de praktijk gewoon een formaliteit.