Beroepingswerk discussie [7]

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef: 06 jul 2024, 13:59
GerefGemeente-lid schreef: 06 jul 2024, 13:29 Ik begrijp je reactie grotendeels. Maar vergis je niet in de offervaardigheid van sommige gemeenten. Ik weet van gemeenten waar de Dankdagcollectes een aantal tonnen aan euro's opbrengt.
Wat bedoel je precies?
Dat het dus niets zegt of een gemeente in de achterliggende jaren veel geld heeft uitgegeven of niet.
helma

Bericht door helma »

Dank Job.

Laten we de verantwoordelijkheid maar liggen tussen betreffende personen en God Zelf.
En ga met je raadsels en onbegrip over het beroepingswerk maar naar de Heere. Want het kan echt wel vragen oproepen. Maar breng dat op de plaats waar het hoort; de binnenkamer.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Maanenschijn schreef: 06 jul 2024, 09:16
MGG schreef:
Bourdon16 schreef: 06 jul 2024, 09:04 Is het in de GG dan zo dat hoe groter de gemeente is hoe hoger het traktement is?
De richtlijnen houden rekening met grote. Dit lijkt mij ook logisch gezien het samenhangt met de werkdruk. Gelukkig mag elke GG zelf weten wat zij met de richtlijnen doen.
De Bijbel geeft aan dat geldzucht de wortel is van alle kwaad (1 Tim. 6:10). Onwillekeurig kan dat zeker een belangrijke rol spelen in het aannemen van een beroep.

Het lijkt mij (om deze wortel te elimineren) heel verstandig om een standaard traktement te verplichten men gelijke betaling.

In een kerk in mijn nabije omgeving hangt een offerblok met de tekst:

“Voor den Leeraar”.

Dan ontvangt de ene predikant meer dan de ander, afhankelijk van zijn populariteit en preekgaven. Ook daar is inmiddels een minimum ingesteld wat de predikant mee krijgt. Anders werd het voor sommige wel erg mager.

Daarom: koppel het traktement los van de gemeente en de grootte van de gemeente. Een predikant is ook maar een mens met zijn zondige hart.
Het risico is er zeker. Toch vind ik het niet fair om elke predikant hetzelfde te betalen. Een arbeider is zijn loon waardig. In een gemeente met 100 leden is de arbeid een stuk minder dan in een gemeente met 1500 leden. Gezien de goed betaalde banen die een aantal dominees opgezegd hebben, denk ik dat de financiële prikkel wel meevalt. Dominee word je niet voor het geld.
Helemaal eens. Dominee word je niet voor het geld. Ik meen op grond van de Bijbel wel aan dat geld en aanzien iets is waar ieder mens gevoelig voor is. Als je het hebt, maar ook als je het niet (meer) hebt.

In de Hervormde kerken is het zo dat een volle predikantsplaats 12/12 inhoud. Dat heeft te maken met het aantal leden (en eventuele andere taken). Dan hebben kleine gemeenten die bijvoorbeeld op 8/12 komen een lagere financiële last. Als er veel meer leden zijn is er ruimte voor een pastoraal medewerker of een tweede predikant (die mogelijk 4/12 in een naburige gemeente kan invullen. Of in de zorg of..). Vergeet niet dat doordeweekse preekbeurten, kilometervergoeding en taken als deputaat etc afzonderlijk vergoed worden. Er zijn zelfs gevallen dat de pastorale koffie tijdens bezoek aan de studeerkamer nog wordt vergoed/gedeclareerd.

In dit systeem ontvangt de predikant een gelijk traktement en is het element van de financiële prikkel niet meer aanwezig. Alleen het formaat pastorie kan dan nog wat meespelen ;) .

Alleen al de wens om de suggestie en het gesprek van de financiële prikkel niet meer in het beroepingswerk aan de orde te laten komen, zou wat mij betreft een wijziging van de traktementsvrijheid rechtvaardigen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 06 jul 2024, 14:02
Job schreef: 06 jul 2024, 13:59
GerefGemeente-lid schreef: 06 jul 2024, 13:29 Ik begrijp je reactie grotendeels. Maar vergis je niet in de offervaardigheid van sommige gemeenten. Ik weet van gemeenten waar de Dankdagcollectes een aantal tonnen aan euro's opbrengt.
Wat bedoel je precies?
Dat het dus niets zegt of een gemeente in de achterliggende jaren veel geld heeft uitgegeven of niet.
Dankje!
Job

Bericht door Job »

helma schreef: 06 jul 2024, 14:06 Dank Job.

Laten we de verantwoordelijkheid maar liggen tussen betreffende personen en God Zelf.
En ga met je raadsels en onbegrip over het beroepingswerk maar naar de Heere. Want het kan echt wel vragen oproepen. Maar breng dat op de plaats waar het hoort; de binnenkamer.
Bedankt voor de wijze en terechte raad
Henk J

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 06 jul 2024, 14:00 Gelukkig is de richtlijn niet een bedrag maal het aantal leden.
Die richtlijn zal daar wel een rekening mee houden maar jij zei dat het werk in een kleine gemeente een stuk minder is. Ik zeg dat dat wel meevalt. Verder zou het mijns inziens goed zijn om die richtlijn verplicht te stellen maar we moeten er ook niet zo'n groot punt van maken. Laten we ervan uitgaan dat iedereen hier gewetensvol mee omgaat, dat is beter dan muggen afvangen.
DDD

Bericht door DDD »

@GG-lid:

Dank! Ik vind zelf een gemeente met meer dan 500 leden niet klein, maar van een normaal formaat. Alles boven de 1000 groot en groter dan 1500 is mega. Maar dat is nogal een kwestie van perspectief.

In een ideaal geval (dus als er voldoende mensen ook daadwerkelijk predikant zijn) dan zou ik gemeenten ook bij 700 leden of meer, meerdere predikanten gunnen.
Job

Bericht door Job »

Robbie schreef: 06 jul 2024, 09:04 Het gebed mag wel zijn: bewaar voor opstandigheid.
God zendt zijn knechten. Dat staat vast.
Mijn gemeente (rond de 500 leden) geeft ruim 120 beroepen uitgebracht de afgelopen 25+ jaar. Allemaal bedankt.
Als je dan op https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gereformeerde_Gemeenten onder plaatselijke gemeenten kijkt naar de lijst van grootste gemeenten, en als je dan kijkt naar wie er een dominee heeft, dan liggen de opstandige gedachten echt op de loer. Op basis van deze site " wist" ik dat st. Kriekaard het beroep naar H'veld zou aannemen. Zeker ook met de wetenschap dat ex-curator ds. Karels daar meer dan 20 jaar heeft gestaan en daar nog woont. Inderdaad: dit is een insinuatie, maar als er menselijke facytoren zijn in het aannemen, naast dat God Zijn knechten stuurt, zouden die dan ook eerlijk benoemd mogen worden?
Tegelijkertijd geloof en merk ik ook sterk dat de Heere in onze vacante gemeente sterk doorgaat.met Zijn werk. Dat hangt niet van predikanten af, maar van Zijn Geest.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Robbie, sterkte bij jullie zoveelste bedankbrief. Een eerlijke houding van je. Ik denk dat Helma de enige juiste raad heeft gegeven bij al die gedachten. En verder hoeft een vacante gemeente zeker niet minder gezegend te zijn dan een niet-vacante inderdaad. Niet-vacante gemeenten kunnen ook verwend raken en daardoor soms minder samenhang vertonen dan vacante gemeenten.

Wat bedoel je met dat het best aannemelijk zou zijn dat de kandidaat naar die Alblasserwaardse gemeente zou gaan omdat er een oud-curator woont die er lang heeft gediend? Biedt dat (alleen maar) voordelen dan? Of bedoel je meer dat die curator hem zou hebben overgehaald of dat de kandidaat de curator een dienst wil bewijzen? Ik kan me bij geen van die opties eigenlijk wat voorstellen.

Ds. M. Karens zei dat hij wilde verhuizen uit Werkendam om een eventuele opvolger niet voor de voeten te lopen. Waarom ds. Silfhout uit Capelle is vertrokken weet ik niet, zou dat ook in die denklijn liggen?
Mistig

Bericht door Mistig »

Job schreef: 06 jul 2024, 16:24 (…)
Waarom ds. Silfhout uit Capelle is vertrokken weet ik niet, zou dat ook in die denklijn liggen?
Nee, want hij woonde er nog toen zijn opvolger hier diende. Hij ging bijna tegelijk met zijn opvolger weg uit Capelle.

Volgens mij had dat gewoon met ‘terug naar de roots’ te maken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Job

Bericht door Job »

Mistig schreef: 06 jul 2024, 16:51
Job schreef: 06 jul 2024, 16:24 (…)
Waarom ds. Silfhout uit Capelle is vertrokken weet ik niet, zou dat ook in die denklijn liggen?
Nee, want hij woonde er nog toen zijn opvolger hier diende. Hij ging bijna tegelijk met zijn opvolger weg uit Capelle.

Volgens mij had dat gewoon met ‘terug naar de roots’ te maken.
:super
Robbie

Bericht door Robbie »

Job schreef:
Robbie schreef: 06 jul 2024, 09:04 Het gebed mag wel zijn: bewaar voor opstandigheid.
Mijn gemeente (rond de 500 leden) geeft ruim 120 beroepen uitgebracht de afgelopen 25+ jaar. Allemaal bedankt.
Als je dan op https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gereformeerde_Gemeenten onder plaatselijke gemeenten kijkt naar de lijst van grootste gemeenten, en als je dan kijkt naar wie er een dominee heeft, dan liggen de opstandige gedachten echt op de loer. Op basis van deze site " wist" ik dat st. Kriekaard het beroep naar H'veld zou aannemen. Zeker ook met de wetenschap dat ex-curator ds. Karels daar meer dan 20 jaar heeft gestaan en daar nog woont. Inderdaad: dit is een insinuatie, maar als er menselijke facytoren zijn in het aannemen, naast dat God Zijn knechten stuurt, zouden die dan ook eerlijk benoemd mogen worden?
Tegelijkertijd geloof en merk ik ook sterk dat de Heere in onze vacante gemeente sterk doorgaat.met Zijn werk. Dat hangt niet van predikanten af, maar van Zijn Geest.

Robbie, sterkte bij jullie zoveelste bedankbrief. Een eerlijke houding van je. Ik denk dat Helma de enige juiste raad heeft gegeven bij al die gedachten. En verder hoeft een vacante gemeente zeker niet minder gezegend te zijn dan een niet-vacante inderdaad. Niet-vacante gemeenten kunnen ook verwend raken en daardoor soms minder samenhang vertonen dan vacante gemeenten.

Wat bedoel je met dat het best aannemelijk zou zijn dat de kandidaat naar die Alblasserwaardse gemeente zou gaan omdat er een oud-curator woont die er lang heeft gediend? Biedt dat (alleen maar) voordelen dan? Of bedoel je meer dat die curator hem zou hebben overgehaald of dat de kandidaat de curator een dienst wil bewijzen? Ik kan me bij geen van die opties eigenlijk wat voorstellen.

Ds. M. Karens zei dat hij wilde verhuizen uit Werkendam om een eventuele opvolger niet voor de voeten te lopen. Waarom ds. Silfhout uit Capelle is vertrokken weet ik niet, zou dat ook in die denklijn liggen?
Bedankt, Job!
Wat ik bedoel met die opmerking over die oud-curator het volgende. En het zijn vast opmerkingen vol ongeloof. Wat mij best echt wel opvalt, zijn een paar dingen die feitelijk controleerbaar zijn:
1. Als je mijn link naar Wikipedia bekijkt, dan zie je dat vacant zijn bij gemeenten boven de 1000 leden weinig voorkomt.
2. Opvallend is ook bij de aanname van studenten, dat ze vaak, maar zeker niet altijd, binding hebben met curatoren. Komen uit hun gemeenten, of curatoren zijn consulent. Of dat ze op de een of andere manier familie zijn van dienende predikanten.
Als je dit op je in laat werken, kan je misschien mijn onderbuikgevoel over H'veld en een oud-curator snappen, want die zou ook in dit rijtje passen.
En zouden er menselijke overwegingen zijn in aannemen van studenten of beroepen (zoals jij stellig ontkent, maar wat ik echt wel geloof), dan vind ik dat echt niet erg, maar dan zou het wel goed zijn als daar eerlijk over gesproken zou worden.

Job

Bericht door Job »

Robbie schreef: 06 jul 2024, 17:14
Job schreef:

Bedankt, Job!
Wat ik bedoel met die opmerking over die oud-curator het volgende. En het zijn vast opmerkingen vol ongeloof. Wat mij best echt wel opvalt, zijn een paar dingen die feitelijk controleerbaar zijn:
1. Als je mijn link naar Wikipedia bekijkt, dan zie je dat vacant zijn bij gemeenten boven de 1000 leden weinig voorkomt.
2. Opvallend is ook bij de aanname van studenten, dat ze vaak, maar zeker niet altijd, binding hebben met curatoren. Komen uit hun gemeenten, of curatoren zijn consulent. Of dat ze op de een of andere manier familie zijn van dienende predikanten.
Als je dit op je in laat werken, kan je misschien mijn onderbuikgevoel over H'veld en een oud-curator snappen, want die zou ook in dit rijtje passen.
En zouden er menselijke overwegingen zijn in aannemen van studenten of beroepen (zoals jij stellig ontkent, maar wat ik echt wel geloof), dan vind ik dat echt niet erg, maar dan zou het wel goed zijn als daar eerlijk over gesproken zou worden.

Jouw Wikipedialink is wel confronterend, ja.

Ik geloof juist ten stelligste dat er wél menselijke overwegingen een rol spelen. Het geloofsleven ligt intens verstrengeld met het gevoelsleven, het loopt er naadloos in over, zeker het bevindelijke leven. Maar het wil er in de meeste gevallen bij mij niet in dat de grootte van de gemeente en de omvang v/h traktement de doorslag geven, zoals iemand hier ergens boven lijkt te betogen. Ik weet niet wat er van mijn geloofsleven nog overeind zou blijven als ik voor die bewering het bewijs zou zien. Dan kunnen we de kerk wel opdoeken. Ik weet het wel: mijn geloof moet niet gegrond zijn op gedrag van predikanten. Maar als zij die mij de Weg ten Leven prediken er staan met stoffelijke en materialistische overwegingen, dan weet ik het niet meer hoor.

Want wat is er dan nog wél waar?

Ik geloof echter wél dat er bij sommige personen en sommige gemeenten een sterke gevoelswaarde ligt. En triest genoeg bij sommige gemeenten minder of niet. Dat is een proces wat zichzelf steeds verder versterkt, zowel enerzijds als anderzijds. Ik snap dat ook niet, maar probeer er Helma's raad in op te volgen.
Robbie

Bericht door Robbie »

Job schreef:
Robbie schreef: 06 jul 2024, 17:14
Job schreef:

Bedankt, Job!

Jouw Wikipedialink is wel confronterend, ja.

Ik geloof juist ten stelligste dat er wél menselijke overwegingen een rol spelen. Het geloofsleven ligt intens verstrengeld met het gevoelsleven, het loopt er naadloos in over, zeker het bevindelijke leven. Maar het wil er in de meeste gevallen bij mij niet in dat de grootte van de gemeente en de omvang v/h traktement de doorslag geven, zoals iemand hier ergens boven lijkt te betogen. Ik weet niet wat er van mijn geloofsleven nog overeind zou blijven als ik voor die bewering het bewijs zou zien. Dan kunnen we de kerk wel opdoeken. Ik weet het wel: mijn geloof moet niet gegrond zijn op gedrag van predikanten. Maar als zij die mij de Weg ten Leven prediken er staan met stoffelijke en materialistische overwegingen, dan weet ik het niet meer hoor.

Want wat is er dan nog wél waar?

Ik geloof echter wél dat er bij sommige personen en sommige gemeenten een sterke gevoelswaarde ligt. En triest genoeg bij sommige gemeenten minder of niet. Dat is een proces wat zichzelf steeds verder versterkt, zowel enerzijds als anderzijds. Ik snap dat ook niet, maar probeer er Helma's raad in op te volgen.
Het wil er bij mij niet echt in dat de hoogte van het traktement de doorslag geeft. Wel de grootte van de gemeenten. Hoe vaak ik in een gebed heb horen vragen of de Heere nog arbeiders wil uitstoten in Zijn wijngaard, want er zijn zoveel grote gemeenten vacant (ja, serieus!!!)...

MGG

Bericht door MGG »

Smytegelt, Brakel, Voetius, Immens, Hellenbroek en vele andere zeer gewaardeerde dominees maakte 'carrière'. Vaak begonnen zij in een kleine gemeente en volgde daarna alleen grotere gemeentes. In die tijd was het niet gebruikelijk dat je een dominee beriep die in een grotere gemeente stond. Volgensmij was het Smytegelt van wie ik las dat hij een beroep aannam, omdat hij meer mensen onder zijn gehoor zou krijgen. Voor hem was dit een geestelijk argument. Hoe meer mensen hij kon bereiken hoe beter.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Als je als kerkenraad van een vacante gemeente echt verknocht zou zijn aan een bepaalde dominee die niet de roeping heeft om over te komen, zou je ook ( wellicht in gewijzigde vorm) zijn preken kunnen opschrijven en ze te laten lezen in de eredienst.
Plaats reactie