Jezus leeft in eeuwigheid
Durf je na mijn posting nog voorstander te zijn??Gert10 schreef:Beste mensen, ik ben nu benieuwd naar een reaktie van iemand die het wel eens is het het 'verbouwen' van allerlei liederen. Iedereen is het grondig met elkaar eens en vult elkaar perfect aan maar dit is een discussieforum dus graag het woord aan de voorstanders ........................................................
Als de Heilige Geest (graag voluit, je praat ook niet over d eH.J. of G. de V.) iets in de Psalmen laat zetten, hebben wij dan niet de vrijheid om dit ook in de zelfgemaakte liedjes te zetten?jacob schreef:hoewel dezelfde inhoudt toch maar een dubbele meetlat toepassen?Gert10 schreef:Moeten we geen verschil maken tussen psalmen die tot stand zijn gekomen door de inspiratie van de H.G. en de liedjes die later zijn gemaakt?
lijkt me erg onwenselijk. Overigens is de berijming niet geinspieerd.
Memento, over de wij-vorm, waar jij niet van zegt te houden: Hoe begint ook al weer het volmaakte gebed zoals Jezus dat aan Zijn ons leerde?
Klinkt als: durf jij een van mij afwijkende mening te hebben? :mrgreen:Afgewezen schreef:Durf je na mijn posting nog voorstander te zijn??Gert10 schreef:Beste mensen, ik ben nu benieuwd naar een reaktie van iemand die het wel eens is het het 'verbouwen' van allerlei liederen. Iedereen is het grondig met elkaar eens en vult elkaar perfect aan maar dit is een discussieforum dus graag het woord aan de voorstanders ........................................................
Memento was voor. Een voorstander dus.
Maar afgewezen heeft wel gelijk. Strikt genomen zou de cath. ook aangepast worden. Niet meer:
Wat is uw enige troost in leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus.
Maar:
Wat is de enige troost in het leven en sterven van Gods volk?
Dat ze met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom zijn, niet van hunzelf, maar hun trouwe Heiland Jezus Christus.
Of Paulus in de bijbel:
Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus
Dus:
Gods volk dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door hun Heere Jezus Christus
En de wij-vorm van Paulus? Ik heb er al eens een topic over gehad dat we tegenwoordig die wij-vorm maar vermeiden, maar of dit zo bijbels is?memento schreef:Aan wie leerde Hij dat ook alweer? Juist, aan Zijn discipelen...Memento, over de wij-vorm, waar jij niet van zegt te houden: Hoe begint ook al weer het volmaakte gebed zoals Jezus dat aan Zijn ons leerde?
- Miscanthus
je onttrekt je aan je roeping, memento.memento schreef:Aan wie leerde Hij dat ook alweer? Juist, aan Zijn discipelen...Memento, over de wij-vorm, waar jij niet van zegt te houden: Hoe begint ook al weer het volmaakte gebed zoals Jezus dat aan Zijn ons leerde?
dat heeft Jezus ons zelf geleerd.
Dat geldt ook voor: Jullie zijn het zout der aarde en jullie zijn het licht der wereld. Dat kun je dan ook naats je neerleggen en zeggen: dat was voor de discipelen maar niet voor mij.
Zoals ik ook eerder al gezegd heb, is het probleem niet zozeer of we de 'wij-vorm' mogen gebruiken (dat gebeurd in de Schrift ook), maar dat de gemeente bestaat uit vele onbekeerden...
Een oproep aan gelovigen ja, niet aan dode leden van de kerk...Dat geldt ook voor: Jullie zijn het zout der aarde en jullie zijn het licht der wereld. Dat kun je dan ook naats je neerleggen en zeggen: dat was voor de discipelen maar niet voor mij.
Was de bergrede alleen voor de discipelen? Niet ook voor het volk dat er rondom verzameld was?memento schreef:Aan wie leerde Hij dat ook alweer? Juist, aan Zijn discipelen...Memento, over de wij-vorm, waar jij niet van zegt te houden: Hoe begint ook al weer het volmaakte gebed zoals Jezus dat aan Zijn ons leerde?

Tja, wanneer je niet functioneerd als zout of als licht der wereld... Ben je dan niet juist dat dode lid?memento schreef:Een oproep aan gelovigen ja, niet aan dode leden van de kerk...Dat geldt ook voor: Jullie zijn het zout der aarde en jullie zijn het licht der wereld. Dat kun je dan ook naats je neerleggen en zeggen: dat was voor de discipelen maar niet voor mij.
Hoho, de meeste (kerk)mensen vinden zichzelf geen vijand van God hoor, ze zijn 'alleen' nog niet bekeerd. Dus zingt men vrolijk mee over de zaligheid, terwijl men zelf verloren ligt...Afgewezen schreef:Memeno, liederen voor dode leden van de kerk bestaan niet.
Dat zou betekenen dat er geestelijke liederen zouden zijn voor vijanden van God.