Jezus leeft in eeuwigheid

jacob

Bericht door jacob »

en met de psalm berijming van 73.

Ik denk dan maar gewoon. Zoeken jullie betweters het allemaal maar uit. Ik zing met gerust hart en ik leer het later aan mijn kinderen nog geruster.

God heb ik lief.
Zo zullen wij de schapen Uwer weiden
en vele andere prachtig berijmde psalmen.
Gert10

Bericht door Gert10 »

Moeten we geen verschil maken tussen psalmen die tot stand zijn gekomen door de inspiratie van de H.G. en de liedjes die later zijn gemaakt?
plebe

Bericht door plebe »

Gert10 schreef:Moeten we geen verschil maken tussen psalmen die tot stand zijn gekomen door de inspiratie van de H.G. en de liedjes die later zijn gemaakt?
Nee, dat gebod ken ik niet.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
jacob

Bericht door jacob »

Gert10 schreef:Moeten we geen verschil maken tussen psalmen die tot stand zijn gekomen door de inspiratie van de H.G. en de liedjes die later zijn gemaakt?
hoewel dezelfde inhoudt toch maar een dubbele meetlat toepassen?

lijkt me erg onwenselijk. Overigens is de berijming niet geinspieerd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gert10 schreef:Beste mensen, ik ben nu benieuwd naar een reaktie van iemand die het wel eens is het het 'verbouwen' van allerlei liederen. Iedereen is het grondig met elkaar eens en vult elkaar perfect aan maar dit is een discussieforum dus graag het woord aan de voorstanders ........................................................
Durf je na mijn posting nog voorstander te zijn??
Unionist

Bericht door Unionist »

jacob schreef:
hoewel dezelfde inhoudt toch maar een dubbele meetlat toepassen?

lijkt me erg onwenselijk. Overigens is de berijming niet geinspieerd.
Als de Heilige Geest (graag voluit, je praat ook niet over d eH.J. of G. de V.) iets in de Psalmen laat zetten, hebben wij dan niet de vrijheid om dit ook in de zelfgemaakte liedjes te zetten?

Memento, over de wij-vorm, waar jij niet van zegt te houden: Hoe begint ook al weer het volmaakte gebed zoals Jezus dat aan Zijn ons leerde?
memento

Bericht door memento »

Memento, over de wij-vorm, waar jij niet van zegt te houden: Hoe begint ook al weer het volmaakte gebed zoals Jezus dat aan Zijn ons leerde?
Aan wie leerde Hij dat ook alweer? Juist, aan Zijn discipelen...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:
Gert10 schreef:Beste mensen, ik ben nu benieuwd naar een reaktie van iemand die het wel eens is het het 'verbouwen' van allerlei liederen. Iedereen is het grondig met elkaar eens en vult elkaar perfect aan maar dit is een discussieforum dus graag het woord aan de voorstanders ........................................................
Durf je na mijn posting nog voorstander te zijn??
Klinkt als: durf jij een van mij afwijkende mening te hebben? :mrgreen:

Memento was voor. Een voorstander dus.

Maar afgewezen heeft wel gelijk. Strikt genomen zou de cath. ook aangepast worden. Niet meer:
Wat is uw enige troost in leven en sterven?

Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus.

Maar:
Wat is de enige troost in het leven en sterven van Gods volk?

Dat ze met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom zijn, niet van hunzelf, maar hun trouwe Heiland Jezus Christus.

Of Paulus in de bijbel:
Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus

Dus:
Gods volk dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door hun Heere Jezus Christus
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:
En de wij-vorm van Paulus? Ik heb er al eens een topic over gehad dat we tegenwoordig die wij-vorm maar vermeiden, maar of dit zo bijbels is?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:
je onttrekt je aan je roeping, memento.
dat heeft Jezus ons zelf geleerd.

Dat geldt ook voor: Jullie zijn het zout der aarde en jullie zijn het licht der wereld. Dat kun je dan ook naats je neerleggen en zeggen: dat was voor de discipelen maar niet voor mij.
memento

Bericht door memento »

Zoals ik ook eerder al gezegd heb, is het probleem niet zozeer of we de 'wij-vorm' mogen gebruiken (dat gebeurd in de Schrift ook), maar dat de gemeente bestaat uit vele onbekeerden...
Dat geldt ook voor: Jullie zijn het zout der aarde en jullie zijn het licht der wereld. Dat kun je dan ook naats je neerleggen en zeggen: dat was voor de discipelen maar niet voor mij.
Een oproep aan gelovigen ja, niet aan dode leden van de kerk...
Corydoras

Bericht door Corydoras »

memento schreef:
Was de bergrede alleen voor de discipelen? Niet ook voor het volk dat er rondom verzameld was?
Afbeelding
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:
Een oproep aan gelovigen ja, niet aan dode leden van de kerk...
Tja, wanneer je niet functioneerd als zout of als licht der wereld... Ben je dan niet juist dat dode lid?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Memeno, liederen voor dode leden van de kerk bestaan niet.
Dat zou betekenen dat er geestelijke liederen zouden zijn voor vijanden van God.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Memeno, liederen voor dode leden van de kerk bestaan niet.
Dat zou betekenen dat er geestelijke liederen zouden zijn voor vijanden van God.
Hoho, de meeste (kerk)mensen vinden zichzelf geen vijand van God hoor, ze zijn 'alleen' nog niet bekeerd. Dus zingt men vrolijk mee over de zaligheid, terwijl men zelf verloren ligt...
Plaats reactie