Hoe was je zondag [2]?

Bertiel

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

ik ben een groot voorstander van de gereformeerde leer, echter heb nog nergens gezien dat er enige reformator of belijdenisgeschrift zegt dat iemand die wedergedoopt is niet zalig kan worden. Dus onderbouw het ajb, ngb 34 heeft het over een dwaling.
Volgens mij noemt de bijbel maar 1 zonde tot de dood
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Christen

Bericht door Christen »

Want wie tegen ons niet is, die is voor ons ;).
Laatst gewijzigd door Christen op 10 jun 2024, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ook ik ben eens aanwezig geweest bij een overdoop en sluit niet uit dat ik binnen afzienbare tijd weer een uitnodiging krijg.

Voor mij blijft er een verschil tussen instemmen en aanwezig zijn. Dat is niet één en het zelfde. Net zoals ik niet eens ben met crematie zal ik toch overwegen aanwezig te zijn als dat van mij zal worden gevraagd.

@Bertiel wordt best suggestief stevig aangevallen alsof dat hij zich prima kan vinden in de overdoop. Of dat hij het niet stevig genoeg veroordeelt. Ik blijf maar bij mijzelf: Ook al verwoorden de Dordtse vaderen op die manier, durf ik het niet voor mijn rekening nemen dat een overgedoopte het eeuwige leven niet zal beërven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef: 10 jun 2024, 15:24 Rest laat ik voor jouw rekening
Ik hoop dat je je woorden richting mij heroverweegt.

Nu schijnt de zon amper vandaag, maar ik verwijs toch graag naar Eféze 4: 26b. Ik heb er een onbestemd gevoel over en dat vind ik niet prettig.
Heroverweeg je dan ook jouw woorden richting hem?
newton

Bericht door newton »

Bertiel schreef: 10 jun 2024, 15:40 ik ben een groot voorstander van de gereformeerde leer, echter heb nog nergens gezien dat er enige reformator of belijdenisgeschrift zegt dat iemand die wedergedoopt is niet zalig kan worden. Dus onderbouw het ajb, ngb 34 heeft het over een dwaling.
NGB Artikel 34 zegt dat wel wat krachtiger:
Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen,
die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop,
zonder dien immermeer te herhalen;
https://www.nederlandse-geloofsbelijdenis.nl/artikel-34
Bertiel

Bericht door Bertiel »

newton schreef: 10 jun 2024, 15:48
Bertiel schreef: 10 jun 2024, 15:40 ik ben een groot voorstander van de gereformeerde leer, echter heb nog nergens gezien dat er enige reformator of belijdenisgeschrift zegt dat iemand die wedergedoopt is niet zalig kan worden. Dus onderbouw het ajb, ngb 34 heeft het over een dwaling.
NGB Artikel 34 zegt dat wel wat krachtiger:
Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen,
die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop,
zonder dien immermeer te herhalen;
https://www.nederlandse-geloofsbelijdenis.nl/artikel-34
daarmee zeggen ze toch niet dat wederdopers niet in de hemel kunnen komen? Of gaan we er vanuit dat Philpot in de hel is?
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Maanenschijn

Ik wil trouwens aanvullen dat een overdoop niet altijd een opnieuw dopen met aanroepen van de Drie enig God is.

Na het afleggen van een geloofsbelijdenis (getuigenis) wordt dat in die gevallen gevolgd door een onderdompeling als in “Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden”.

Maakt dat nog verschil en hoe verhoud zich dat tot het (gehele!) artikel in de NBG?
huisman

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef: 10 jun 2024, 15:45 Ook ik ben eens aanwezig geweest bij een overdoop en sluit niet uit dat ik binnen afzienbare tijd weer een uitnodiging krijg.

Voor mij blijft er een verschil tussen instemmen en aanwezig zijn. Dat is niet één en het zelfde. Net zoals ik niet eens ben met crematie zal ik toch overwegen aanwezig te zijn als dat van mij zal worden gevraagd.

@Bertiel wordt best suggestief stevig aangevallen alsof dat hij zich prima kan vinden in de overdoop. Of dat hij het niet stevig genoeg veroordeelt. Ik blijf maar bij mijzelf: Ook al verwoorden de Dordtse vaderen op die manier, durf ik het niet voor mijn rekening nemen dat een overgedoopte het eeuwige leven niet zal beërven.
Ik heb nergens Bertiels aanwezigheid bij deze dienst veroordeeld. Mijn berichten ging over zijn woorden dat hij niet weet of hij overdopen zonde moet vinden. Dat vonden onze gereformeerd vaderen iig wel. Guido de Brès is wel één van de meest uitgesprokenen van deze vaderen. Zie link naar zijn boek over de weerlegging van de wederdopers. Dat gevoelen heeft zijn afdruk gekregen in de NGB.

Ik zie dus ook weinig suggestief stevige aanvallen.

Zelf zou ik trouwens nooit aanwezig zijn bij een overdoopdienst….en ja die keus heb ik al een paar keer moeten maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik zie in de NGB dat het een dwaling wordt genoemd, dat is toch wat anders dan een zonde tot de dood? Ik onderschrijf de NGB trouwens.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 10 jun 2024, 15:38 ik ben niet boos, ik zeg alleen wat ik er van denk.
Neem aan dat ik die vrijheid hier nog krijg
Nee, je noemt mij een irritant jochie en dat zou ik in het echt ook vast wel zijn. Dat is toch wel een beetje op de persoon...

Ik kan nergens zien wat die irritatie opwekt. Dus ik begrijp je woorden oprecht niet!
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef: 10 jun 2024, 09:38 Gistermorgen een heerlijk bevindelijke preek gehad over 1 Petrus 1 vers 3.

Gisteravond een interessante lezing over het oproer van Dimetrius in Efeze.
Lijkt het nou zo dat je van preken van gastpredikanten vaak onder de indruk bent en van je eigen dominee niet of minder? Het viel me al een paar keer op dat je in dit topic e.e.a. post en dan is het vaak een gastpredikant.
Maar misschien zie ik iets wat er niet is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 10 jun 2024, 15:46
GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef: 10 jun 2024, 15:24 Rest laat ik voor jouw rekening
Ik hoop dat je je woorden richting mij heroverweegt.

Nu schijnt de zon amper vandaag, maar ik verwijs toch graag naar Eféze 4: 26b. Ik heb er een onbestemd gevoel over en dat vind ik niet prettig.
Heroverweeg je dan ook jouw woorden richting hem?
Ik ben me van geen kwaad bewust.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef: 10 jun 2024, 16:21
Bertiel schreef: 10 jun 2024, 15:38 ik ben niet boos, ik zeg alleen wat ik er van denk.
Nee, je noemt mij een irritant jochie en dat zou ik in het echt ook vast wel zijn. Dat is toch wel een beetje op de persoon...

Ik kan nergens zien wat die irritatie opwekt. Dus ik begrijp je woorden oprecht niet!
Ik vind Bertiel behoorlijk vaak heel vreemd en bot uit de hoek komen, dat heb ik ook wel eens eerlijk tegen hem gezegd.
Ik vind GG-Lid ook behoorlijk hijgerig op bepaalde thema's, ook dat heb ik wel eens eerlijk tegen hem gezegd.

Voor de geruststelling, ook ik krijg regelmatig opbouwende feedback, waar ik zo goed als mogelijk probeer mee om te gaan. Vaak zit er toch wel een kern van waarheid in.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef: 10 jun 2024, 16:21

Dus Bertiel zegt toch niets verkeerd, wanneer je dit zelf bevestigd?
Maanenschijn

huisman schreef:
Maanenschijn schreef: 10 jun 2024, 15:45 Ook ik ben eens aanwezig geweest bij een overdoop en sluit niet uit dat ik binnen afzienbare tijd weer een uitnodiging krijg.

Ik heb nergens Bertiels aanwezigheid bij deze dienst veroordeeld. Mijn berichten ging over zijn woorden dat hij niet weet of hij overdopen zonde moet vinden. Dat vonden onze gereformeerd vaderen iig wel. Guido de Brès is wel één van de meest uitgesprokenen van deze vaderen. Zie link naar zijn boek over de weerlegging van de wederdopers. Dat gevoelen heeft zijn afdruk gekregen in de NGB.

Ik zie dus ook weinig suggestief stevige aanvallen.

Zelf zou ik trouwens nooit aanwezig zijn bij een overdoopdienst….en ja die keus heb ik al een paar keer moeten maken.
Ik heb ook niet beweerd dat je Bertiel hebt veroordeeld, of zijn aanwezigheid.

Zoals je inderdaad aangeeft heeft is NBG nadrukkelijk beïnvloed door de strijd tegen de Wederdopers. Ook trouwens op het gebied van de positie overheid.

Ik denk dat we het inhoudelijk helemaal niet oneens zijn. Ik heb niet zo’n eenvoudig zwart-wit karakter en wil altijd eerst eens verder vragen of overdenken voordat ik een oordeel geef. Zoals ik een een post later heb aangegeven zijn er ook in het overdopen (of wederdopen) verschillen.

Vooral op het gebied van de doop is binnen het Christendom veel verschil. Vanuit mijn gereformeerd denken dwalen goede vrienden van mij in binnen en buitenland op het gebied van de doop. Met wie ik mij hartelijk, in het geloof verbonden weet. Dwalingen binnen onze gereformeerde kerken, maar ook daarbuiten in baptistenkringen.
Plaats reactie