Hoe was je zondag [2]?

Mauries06

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mauries06 »

Gisteren 2x ds. J.M.J. Kieviet

'S ochtends:
Lezen: Mattheüs 11:1-19
Tekst: Mattheus 11: 12
Thema: De bestorming van het Koninkrijk der Hemelen
1) De noodzaak
2) Het geweld

'S middags:
Lezen: Mattheüs 11: 16-30
Tekst: Mattheüs 11: 25 en 26
Thema: Het welbehagen van de Vader
1) Voor de wijzen verborgen
2) Aan de kinderen bekend gemaakt
3) Door de Heere Jezus aangebeden

Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk

Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 10 jun 2024, 12:13 Je zou willen dat mijn dierbaren zich zouden overdopen ipv zich onttrokken hebben aan de kerk.
Dat begrijp ik. Maar als ze het zouden overwegen zou je het besprek over het feit dat ze als kind zijn gedoopt sowieso kunnen voeren. Nu zal dat wellicht niet eens gaan denk ik?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Bertiel schreef: 10 jun 2024, 12:08
Lilian1975 schreef: 10 jun 2024, 11:30
Bertiel schreef: 10 jun 2024, 10:48 omdat ik gevraagd was.

Philpot heeft zich ook opnieuw laten dopen.
Wie zonder zonde is...
Zoals je nu antwoord komt het op mij wat vreemd over. Ligt aan mijn beperkte vermogens misschien hoor ;)
Bedoel je nl met dit antwoord (wie zonder zonde is...) hiermee dat je overdopen wel als een zonde ziet. En dat je dus omdat het op uitnodiging was, je ervoor gekozen hebt wel getuige te zijn van deze zonde omdat je zelf ook zondaar bent...
Maar in hoeverre ben je dan zelf ook betrokken bij het zondigen. Ik zoek naar woorden om het onder woorden te brengen. Is getuigen zijn van dan ook een vorm van zondigen....

Het gaat mij nu niet over de discussie of je erbij mag zijn. Ikzelf zou er niet bewust voor kiezen. Waarschijnlijk denken wij daar verschillend over. ;) Maar om de redenering wie zonder zonde is... als rechtvaardiging om erbij te zijn.
de laatste zin was uit irritatie richting de vraagsteller.
Ik weet niet of ik het als zonde zie, er zijn godvruchtige mensen zoals genoemde Philpot die dit ook ondergaan zijn. Ik vind het meer een persoonlijk falen, van mij, van de opvoeders en ook de kerk, dat degene niet de rijkdom heeft gezien van de kinderdoop dan dat ik een duidelijke mening heb over het overdopen. Het was iemand ie mij zeer bijzonder dierbaar is.
Ik denk inderdaad dat er veel mensen op drift zijn geraakt door falen, geen duidelijk onderwijs etc. Maar ook dat mensen zich niet meer laten onderwijzen.Dat je er niet in slaagt dat de ander niet de rijkdom ziet.... heeft 'm.i. niet altijd te maken met falen aan jouw of mijn kant. (We moeten onszelf daarop wel onderzoeken) De ogen kunnen wij niet openen, zeg maar.
Wbt of het zonde is, dat is een andere discussie . Niet voor nu. :) . Ik meen wel dat er niemand in de Hemel komt die meent geen zondaar te zijn. En dat Gods kinderen zeker zondigen. Ook in theologische opvattingen. Allen komen niet dankzij hun theologische opvattingen in de hemel. Maar ondanks dat, dankzij het Verzoenend lijden en sterven van hun/onze Heiland. Laten we maar steeds vragen om.Licht en Wijsheid bij het bestuderen van de Schriften.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 10 jun 2024, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik heb het gesprek niet gevoerd, anderen wel. De afweging is voor hunzelf. Ik ben blij dat ze überhaupt naar kerk gaat.
Wat ik al eerder gezegd heb, noem ik geloofsdoop na kinderdoop geen zonde, heb geen expleciete mening hierover. Vind het jammer dat we de persoon niet de rijkdom en inhoud van de kinderdoop hebben bij kunnen brengen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 10 jun 2024, 12:31 ik heb het gesprek niet gevoerd, anderen wel. De afweging is voor hunzelf. Ik ben blij dat ze überhaupt naar kerk gaat.
Wat ik al eerder gezegd heb, noem ik geloofsdoop na kinderdoop geen zonde, heb geen expleciete mening hierover. Vind het jammer dat we de persoon niet de rijkdom en inhoud van de kinderdoop hebben bij kunnen brengen.
Niet iedereen wil er ook naar luisteren. Zeker als ze onder invloed staan van mensen die de overdoop erg overtuigend kunnen brengen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat vond ik wel jammer, ze accepteren enkel de geloofsdoop, de lokale doopsgezinde gemeente geeft de optie om wel belijdenis te doen, niet te dopen als ze als kind al gedoopt zijn, en dat vind ik een stuk mooier.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

Terri schreef: 10 jun 2024, 12:17
Bertiel schreef: 10 jun 2024, 12:08
Lilian1975 schreef: 10 jun 2024, 11:30
Bertiel schreef: 10 jun 2024, 10:48 omdat ik gevraagd was.

Philpot heeft zich ook opnieuw laten dopen.
Wie zonder zonde is...
Zoals je nu antwoord komt het op mij wat vreemd over. Ligt aan mijn beperkte vermogens misschien hoor ;)
Bedoel je nl met dit antwoord (wie zonder zonde is...) hiermee dat je overdopen wel als een zonde ziet. En dat je dus omdat het op uitnodiging was, je ervoor gekozen hebt wel getuige te zijn van deze zonde omdat je zelf ook zondaar bent...
Maar in hoeverre ben je dan zelf ook betrokken bij het zondigen. Ik zoek naar woorden om het onder woorden te brengen. Is getuigen zijn van dan ook een vorm van zondigen....

Het gaat mij nu niet over de discussie of je erbij mag zijn. Ikzelf zou er niet bewust voor kiezen. Waarschijnlijk denken wij daar verschillend over. ;) Maar om de redenering wie zonder zonde is... als rechtvaardiging om erbij te zijn.
de laatste zin was uit irritatie richting de vraagsteller.
Ik weet niet of ik het als zonde zie, er zijn godvruchtige mensen zoals genoemde Philpot die dit ook ondergaan zijn. Ik vind het meer een persoonlijk falen, van mij, van de opvoeders en ook de kerk, dat degene niet de rijkdom heeft gezien van de kinderdoop dan dat ik een duidelijke mening heb over het overdopen. Het was iemand ie mij zeer bijzonder dierbaar is.
Ik vind om geloofsdoop te kwalificeren als zonde niet juist. Als de Bijbel vol staat met dopen van volwassenen die tot geloof komen, moet je kinderdoop en geloofsdoop niet tegenover elkaar zetten, maar naast elkaar. Er waren overigens in de Bijbel meerdere soorten doop. Maar misschien mag ik dit hier niet schrijven?.....
Het ging hier over overdopen . Dat kom je niet tegen in de Schrift. Geloofsdoop kent de gereformeerde leer ook voor degenen die niet als kind gedoopt zijn. Lees het formulier voor de doop aan volwassenen.

@Bertiel ken ik als een gereformeerd denkend mens daarom verbaas ik mij wel een beetje over zijn standpunt hier. Daarmee neemt hij best flink afstand van de 3FvE. Vooral van NGB art 34. Waar o.a. staat: Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar eens gedoopt worden met den enigen doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden……Hierom verwerpen wij de dwaling der Wederdopers, die niet tevreden zijn met enig doopsel…..
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik heb gezegd dat ik niet weet ik of ik het al dan niet moet kwalificeren als zijnde zonde.
Dat ik het niet mee eens ben staat als een paal boven water.

Je weet m'n woorden weer goed te verdraaien Huisman, as usual...
Arja

Bericht door Arja »

Zeeuw schreef: 10 jun 2024, 09:47 Wij mochten een mooie Avondmaalszondag meemaken. Fijn dat er weer nieuwe, jonge, mensen aan mochten gaan. Mooi om dan een gesprek te mogen voeren waarin Zijn liefde en genade voor zondaren naar voren komt.
Zo bijzonder ook steeds dat de Heere precies weet wat wij nodig hebben en meer dan overvloedig geeft.

Schriftlezing: Psalm 42

Thema: Hoop op God! (vers 4-6)
1. Aangevochten (vers 4)
2. Weemoedig terugdenken (vers 5)
3. En toch hopen op God (vers 6a)
Fijn @Zeeuw. En wat een mooie punten. Ben benieuwd naar de preek
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef: 10 jun 2024, 14:50
Zeeuw schreef: 10 jun 2024, 09:47 Wij mochten een mooie Avondmaalszondag meemaken. Fijn dat er weer nieuwe, jonge, mensen aan mochten gaan. Mooi om dan een gesprek te mogen voeren waarin Zijn liefde en genade voor zondaren naar voren komt.
Zo bijzonder ook steeds dat de Heere precies weet wat wij nodig hebben en meer dan overvloedig geeft.

Schriftlezing: Psalm 42

Thema: Hoop op God! (vers 4-6)
1. Aangevochten (vers 4)
2. Weemoedig terugdenken (vers 5)
3. En toch hopen op God (vers 6a)
Fijn @Zeeuw. En wat een mooie punten. Ben benieuwd naar de preek
Die zullen in de loop van de week beschikbaar komen denk ik: https://www.hhggoes.nl/kerkdienst/diens ... gluisteren
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 10 jun 2024, 14:43 ik heb gezegd dat ik niet weet ik of ik het al dan niet moet kwalificeren als zijnde zonde.
Dat ik het niet mee eens ben staat als een paal boven water.

Je weet m'n woorden weer goed te verdraaien Huisman, as usual...
Je bent vandaag wel snel geïrriteerd. De wijze waarop je reageerde op GerefGemeente-lid is ook ver onder de maat .Je noemt een mede forummer geen ‘bijzonder irritant jochie.

Nu inhoudelijk:
Ik laat onze gereformeerde belijdenis aan het woord juist omdat tegenwoordig jouw woorden gemeengoed zijn geworden. Jij weet niet of jij het moet kwalificeren als zonde. Nu dat wisten onze gereformeerde vaderen wel in hun strijd tegen de wederdopers en dat zie je terug in de 3FvE. Het sterkst in de NGB.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

noemen ze het daar zonde?

moeten we Philpot nu ook links laten liggen?
Rest laat ik voor jouw rekening
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 10 jun 2024, 15:24 Rest laat ik voor jouw rekening
Ik hoop dat je je woorden richting mij heroverweegt.

Nu schijnt de zon amper vandaag, maar ik verwijs toch graag naar Eféze 4: 26b. Ik heb er een onbestemd gevoel over en dat vind ik niet prettig.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik ben niet boos, ik zeg alleen wat ik er van denk.
Neem aan dat ik die vrijheid hier nog krijg
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 10 jun 2024, 15:24 1. noemen ze het daar zonde?

2. moeten we Philpot nu ook links laten liggen?
3.Rest laat ik voor jouw rekening
1. Ja, zelfs een zonde die je buiten de zaligheid houdt
2. Zou hem rechts laten liggen
3. Jammer. Zo wordt de sfeer op dit forum niet beter.

Je kunt ook nog een boekje lezen van de opsteller van de NGB.

https://www.vanderwalboeken.nl/product/ ... derdopers/

Of van een Reformator.

https://www.deboekenhoeve.nl/a-58127694 ... inderdoop/

Maar schrik niet van hun sterk afwijzende standpunten en hun bijzonder krachtige afwijzing van de over(weder)doop.
Plaats reactie