Heeft de preek mij nog wat gedaan?

Andre

Bericht door Andre »

Gisteravond dacht ik, wat heeft de preek mij nu gedaan, wat heeft mij nu geraakt, wat ga ik ermee doen?

Zo maar wat gedachten

Wij hadden gisteren een preek n.a.v. Johannes ; de kruisiging, dat Christus het kruis moest dragen.

Veel gedachten kwamen bij mij op zodoende een topic.
Kislev

Bericht door Kislev »

Gisteren niet veel aan gehad. Donderdagavond echter naar ds. Pronk geweest. Dat was een preek met een wijze les voor mij! Ging over Lukas 19 vers 11 t/m het einde.

Die pond werd uitgelegd als Gods Woord, de bijbel met daarin de geboden en beloften.

[Aangepast op 28/2/05 door Kislev]
RvP

Bericht door RvP »

Ik had 2x leesdienst.

Ik had idd dingen die ik kon meenemen, vooral de 2e preek was leerzaam.

mvrgr.

RvP
Adorote

Bericht door Adorote »

De preek is maar een onderdeel van de Eredienst.

De vraag is ---heeft heel de Heilige Eredienst ja wat gedaan---

en werd je verlicht en vervuld met en door de Heilige Geest.

En was je je bewust van de tegenwoordigheid van de Drieeene God.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

De verhoogde Christus op Cavalrie, die ze allen tot hen trekken zal, ook mij. Onuitsprekelijk wonder van genade!
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Veel antwoorden gekregen op veel vragen.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
aorta

Bericht door aorta »

Het is nu dinsdag. Heb ik nog iets met de preek gedaan?
Mariken

Bericht door Mariken »

Zondagavond zeer mooie dienst gehad. Psalm 91: Wie in de schaduw des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen.
Ik zal tot de Here zeggen: Mijn Toevlucht en Mijn Burg! Mijn God op Welken ik vertrouw.

Zeer troostende en bemoedigende avond gehad!!!!! Waarin met name de goedheid en de genade van God centraal stonden. En ook de psalmen 90 en 146 werden aangehaald.
Mariken

Bericht door Mariken »

Maar om antwoord te geven op de vraag wat de preek met mij heeft gedaan: de dienst heeft mij zeer bemoedigd, vertroost en geinspireerd!

[Aangepast op 1/3/05 door Mariken]
Egbert

Bericht door Egbert »

Ja, een fijne, goede rustdag gehad. 's Morgens Heilig Avondmaal a.d.h. van deze tekst
Jesaja 43:25 Ik, Ik ben het, Die uw overtredingen uitdelg, om Mijnentwil, en Ik gedenk uwer zonden niet.

's avond uiteraard nabetrachting a.d.h. van volgende tekst.
Exodus 28:38 En zij zal op het voorhoofd van Aaron zijn, opdat Aaron drage de ongerechtigheid der heilige dingen, welke de kinderen Israels zullen geheiligd hebben, in alle gaven hunner geheiligde dingen; en zij zal geduriglijk aan zijn voorhoofd zijn, om henlieden voor het aangezicht des HEEREN aangenaam te maken.

De preek ging hierover dat zelfs onze meest geheiligde handelingen nog vol van zonde zijn. Dat klinkt misschien negatief maar is werkelijkheid, Maar de predikant had ook troostboodschap, dat voor alle zonden van Zijn [Christus] volk voldaan was.

Kortom een gezegende zondag [ook de vooorbereiding was een zegen. Lang niet meegemaakt dat het allemaal zo goed ging.

Loof de Heere
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Andre

Bericht door Andre »

Door omstandigheden heb ik gisteren niet kunnen kerken, dus een cassette opgegezet het was een preek eigelijk na pasen.

De Ds. verhandelde de volgende tekst: 1 Corinthiers 14 5a En dat Hij is van Cefas gezien.

een indrukwekkende en opwekkende preek.

Petrus hoe hij zichzelven vervloekte, dat hij de Heere Jezus niet kende, en de Heere Jezus hem wel kende toen Hij Cefas vrijkocht.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Door omstandigheden heb ik gisteren niet kunnen kerken, dus een cassette opgegezet het was een preek eigelijk na pasen.

De Ds. verhandelde de volgende tekst: 1 Corinthiers 14 5a En dat Hij is van Cefas gezien.

Petrus hoe hij zichzelven vervloekte, dat hij de Heere Jezus niet kende, en de Heere Jezus hem wel kende toen Hij Cefas vrijkocht.
Je bedoelde zeker dat hij de Heere Jezus niet kende toen hij Jezus nog niet ontmoet had?
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Je bedoelde zeker dat hij de Heere Jezus niet kende toen hij Jezus nog niet ontmoet had?
zo kun je het ook zien, maar het gaat hierover de "verlochening".
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

zo kun je het ook zien, maar het gaat hierover de "verlochening".
Ik denk dat het probleem dieper zit. W.s. is de onderhavige predikant van mening dat 'de weg van de borg de weg van de discipelen de weg van de kerk' is en men leert daarbij dat de discipelen Christus pas leerden kennen na Pinksteren.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Lecram

Bericht door Lecram »

Het kan zijn dat een uitdrukking wat ongelukkig over is gekomen dan, want Petrus had toen al zo'n drie jaar met Jezus rondgewandeld. En rake uitspraken gedaan ("Gij zijt de Christus" ) .

Dat er nog veel te leren viel was duidelijk, maar dat geldt voor iedereen op ieder tijdstip. Maar dat hij Hem toen niet kende moet een vergissing zijn.

[Aangepast op 14/3/05 door Lecram]
Plaats reactie