Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

DDD schreef: 12 jan 2024, 22:53 Een mooi videointerview met ds. Sonnevelt in het RD.

https://www.rd.nl/artikel/1048649-met-d ... r-den-haag
Klopt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Chrisje72 schreef: 11 jan 2024, 22:39
Ouddorp schreef:Onlangs hadden we een familiedag van de zijde van de opa en oma van mijn vrouw met hun kinderen en kleinkinderen. Wat me opviel is dat je de ontwikkeling van de Ger. Gem. prachtig in hun familiegeschiedenis terug vindt. In 1957 getrouwd vertrokken ze van Goeree-Overflakkee naar Hoogvliet vanwege werk in de haven van Rotterdam. Ze kwamen terecht in wat de Gereformeerde Gemeente van Hoogvliet is geworden, zelf waren ze Nederlands Hervormd (Melissant). Hun drie kinderen vestigden zich later in de randgemeenten van Rotterdam en de Zuid-Hollandse eilanden. Zelf keerden ze na hun pensionering terug naar het eiland. Hun 14 kleinkinderen (allen kerkelijk) zijn nog steeds lid van de Ger. Gem. (5) en verder Hersteld Hervormd (4), Gereformeerde Bondsgemeente (3), de rest is lid van een andere gemeente.
Je ziet terug:
1. De trek van platteland naar stad waardoor veel Gereformeerde Gemeenten in de steden groeiden en er nieuwe gemeenten werden gesticht.
2. Nederlandse Hervormden die lid werden van de Gereformeerde Gemeenten in de periode 1930-1960.
3. De trek vanuit de steden (zoals Rotterdam) naar de omliggende (rand)gemeenten.
4. En tenslotte de beweging dat leden van de Gereformeerde Gemeente zich aansluiten bij HHK en GB-gemeenten. Andersom ook, maar minder.

De ontkerkelijking is gelukkig nog niet terug te zien ;)
Ik heb het gevoel dat ik deze mensen moet kennen... maar gaat nog geen lampje branden.
Ik ken ze ook; Hoogvliet is maar een kleine gemeente.
De oma van je vrouw was op Flakkee al GG; opa is met haar meegegaan.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »


Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef: 12 jan 2024, 22:36 Oke het is mij denk ik wel duidelijk dat er met meerdere maten word gemeten.
Is niet heel veel anders dan bij de hhk dus, daar wrijf ik ook af en toe m'n ogen uit of check ik mijn verstand soms even.
In mijn woonplaats wonen behoorlijk wat "hhk'ers" en die zijn lid in hhg Ouderkerk, hhg Kralingse Veer, hhg Barendrecht, hhg Ridderkerk of hhg Schiedam.
Ook diverse ambtsdragers
Snapt u/jij het nog??
Kralingse Veer en Schiedam zal wel met historie te maken hebben, want dat is niet veel liggingsverschil. Ridderkerk en Ouderkerk zal ook niet veel schelen. Barendrecht zit dan weer tussenin.
Ik vroeg alleen: snapt u/jij het nog?
Jij lijkt dus te begrijpen dat iemand uit mijn buurt ouderling is in Ridderkerk, iemand uit mijn buurt diaken is in Barendrecht, nog iemand is ouderling in Ouderkerk en we wonen allemaal in Krimpen bij elkaar in de buurt.
(We zeggen elkaar wel gedag, maken als het zo uitkomt een oppervlakkig praatje maar we kunnen niet door één deur naar dezelfde kerk in dezelfde kerkbank zitten Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Vanuit Krimpen lijkt Barendrecht of Schiedam niet heel logisch gezien de geografie en het aantal kerken dat voorbij gereden wordt.
Het zal inderdaad met het verleden of bepaalde banden in de desbetreffende gemeente te maken hebben. Kralingse Veer en Schiedam waren van oorsprong vrije gemeenten.

Een straat verder woont iemand die een half uur rijden verderop kerkt. Die persoon is in die gemeente opgegroeid (zijn ouders zitten daar nog), kent daar iedereen en wil daarom graag daar blijven kerken. Op zich zijn zulke redenen best te begrijpen.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouddorp »

Tiberius schreef: 13 jan 2024, 13:49
Chrisje72 schreef: 11 jan 2024, 22:39
Ouddorp schreef:Onlangs hadden we een familiedag van de zijde van de opa en oma van mijn vrouw met hun kinderen en kleinkinderen. Wat me opviel is dat je de ontwikkeling van de Ger. Gem. prachtig in hun familiegeschiedenis terug vindt. In 1957 getrouwd vertrokken ze van Goeree-Overflakkee naar Hoogvliet vanwege werk in de haven van Rotterdam. Ze kwamen terecht in wat de Gereformeerde Gemeente van Hoogvliet is geworden, zelf waren ze Nederlands Hervormd (Melissant). Hun drie kinderen vestigden zich later in de randgemeenten van Rotterdam en de Zuid-Hollandse eilanden. Zelf keerden ze na hun pensionering terug naar het eiland. Hun 14 kleinkinderen (allen kerkelijk) zijn nog steeds lid van de Ger. Gem. (5) en verder Hersteld Hervormd (4), Gereformeerde Bondsgemeente (3), de rest is lid van een andere gemeente.
Je ziet terug:
1. De trek van platteland naar stad waardoor veel Gereformeerde Gemeenten in de steden groeiden en er nieuwe gemeenten werden gesticht.
2. Nederlandse Hervormden die lid werden van de Gereformeerde Gemeenten in de periode 1930-1960.
3. De trek vanuit de steden (zoals Rotterdam) naar de omliggende (rand)gemeenten.
4. En tenslotte de beweging dat leden van de Gereformeerde Gemeente zich aansluiten bij HHK en GB-gemeenten. Andersom ook, maar minder.

De ontkerkelijking is gelukkig nog niet terug te zien ;)
Ik heb het gevoel dat ik deze mensen moet kennen... maar gaat nog geen lampje branden.
Ik ken ze ook; Hoogvliet is maar een kleine gemeente.
De oma van je vrouw was op Flakkee al GG; opa is met haar meegegaan.
Ah ok, dat zou goed kunnen, is ook al even geleden ;) Opa is jarenlang ambtsdrager geweest in de inmiddels opgeheven gemeente van Hoogvliet, rond 2005 zijn ze in Middelharnis gaan wonen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17527
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Op gergeminfo zie ik wel de telefoonnummers van de predikanten maar geen emailadres. Zijn die online te vinden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Alleen van ds. Zondag, zover ik weet: https://www.tua.nl/nl/over-tua/hooglera ... w-a-zondag
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17527
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 15 jan 2024, 17:24 Alleen van ds. Zondag, zover ik weet: https://www.tua.nl/nl/over-tua/hooglera ... w-a-zondag

Ik moet er verschillende mailen. Omdat nu via een contactformulier via gergeminfo te doen vind ik nogal omslachtig.
Staan ze in het Jaarboek van de GG? Die kocht ik vroeger om de paar jaar maar die ligt niet meer in de boekhandel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2984
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Kijk op de website van betreffende gemeente. Bijvoorbeeld: Amersfoort, mailadres predikant staat vermeld.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17527
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

CvdW schreef: 15 jan 2024, 17:38 Kijk op de website van betreffende gemeente. Bijvoorbeeld: Amersfoort, mailadres predikant staat vermeld.

Bedankt voor de tip. Ga ik vanavond proberen. De eerste website die ik probeer staat helaas het mailadres van de predikant niet op.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Van sommige predikanten staat het mailadres in het jaarboek maar niet van allen helaas.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17527
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 15 jan 2024, 18:25 Van sommige predikanten staat het mailadres in het jaarboek maar niet van allen helaas.
Ga ze maar allemaal bellen en maak dan een bestandje die ik wel op RF dump. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32821
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 13 jan 2024, 13:49
Chrisje72 schreef: 11 jan 2024, 22:39
Ouddorp schreef:Onlangs hadden we een familiedag van de zijde van de opa en oma van mijn vrouw met hun kinderen en kleinkinderen. Wat me opviel is dat je de ontwikkeling van de Ger. Gem. prachtig in hun familiegeschiedenis terug vindt. In 1957 getrouwd vertrokken ze van Goeree-Overflakkee naar Hoogvliet vanwege werk in de haven van Rotterdam. Ze kwamen terecht in wat de Gereformeerde Gemeente van Hoogvliet is geworden, zelf waren ze Nederlands Hervormd (Melissant). Hun drie kinderen vestigden zich later in de randgemeenten van Rotterdam en de Zuid-Hollandse eilanden. Zelf keerden ze na hun pensionering terug naar het eiland. Hun 14 kleinkinderen (allen kerkelijk) zijn nog steeds lid van de Ger. Gem. (5) en verder Hersteld Hervormd (4), Gereformeerde Bondsgemeente (3), de rest is lid van een andere gemeente.
Je ziet terug:
1. De trek van platteland naar stad waardoor veel Gereformeerde Gemeenten in de steden groeiden en er nieuwe gemeenten werden gesticht.
2. Nederlandse Hervormden die lid werden van de Gereformeerde Gemeenten in de periode 1930-1960.
3. De trek vanuit de steden (zoals Rotterdam) naar de omliggende (rand)gemeenten.
4. En tenslotte de beweging dat leden van de Gereformeerde Gemeente zich aansluiten bij HHK en GB-gemeenten. Andersom ook, maar minder.

De ontkerkelijking is gelukkig nog niet terug te zien ;)
Ik heb het gevoel dat ik deze mensen moet kennen... maar gaat nog geen lampje branden.
Ik ken ze ook; Hoogvliet is maar een kleine gemeente.
De oma van je vrouw was op Flakkee al GG; opa is met haar meegegaan.
De leegloop van Rotterdam is zeker iets om op te merken. Waar eertijds de Kerk bloeide, te midden van het gewoel van de grote wereldstad overheerst nu de ietsisme, het atheïsme, het boeddhisme, en wat al nog meer, en de kerk is er overgebleven als een hutje in de komkommerhof Ik trof pas nog een preek uit die regio, en dan denk je: het is nog niet allemaal weg. Ook in Spijkenisse zijn er nog wat. Hier hoorden we nog een 'ouderwetse' preek:
https://www.youtube.com/watch?v=lB3hOzugvEs&t=26s
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Zeeuw
Berichten: 11751
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 15 jan 2024, 18:26
Tiberius schreef: 15 jan 2024, 18:25 Van sommige predikanten staat het mailadres in het jaarboek maar niet van allen helaas.
Ga ze maar allemaal bellen en maak dan een bestandje die ik wel op RF dump. :huhu
Ik zou het verkopen. Zijn er vast die er een stevig bedrag voor over hebben.. :)
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef: 15 jan 2024, 18:26
Tiberius schreef: 15 jan 2024, 18:25 Van sommige predikanten staat het mailadres in het jaarboek maar niet van allen helaas.
Ga ze maar allemaal bellen en maak dan een bestandje die ik wel op RF dump. :huhu
Niet meteen over 3-verbonden hebben he ;) Dan schrik je ze erg snel af
Plaats reactie