Gereformeerde Gemeenten

Chrisje72
Berichten: 1502
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Chrisje72 »

Ouddorp schreef:Onlangs hadden we een familiedag van de zijde van de opa en oma van mijn vrouw met hun kinderen en kleinkinderen. Wat me opviel is dat je de ontwikkeling van de Ger. Gem. prachtig in hun familiegeschiedenis terug vindt. In 1957 getrouwd vertrokken ze van Goeree-Overflakkee naar Hoogvliet vanwege werk in de haven van Rotterdam. Ze kwamen terecht in wat de Gereformeerde Gemeente van Hoogvliet is geworden, zelf waren ze Nederlands Hervormd (Melissant). Hun drie kinderen vestigden zich later in de randgemeenten van Rotterdam en de Zuid-Hollandse eilanden. Zelf keerden ze na hun pensionering terug naar het eiland. Hun 14 kleinkinderen (allen kerkelijk) zijn nog steeds lid van de Ger. Gem. (5) en verder Hersteld Hervormd (4), Gereformeerde Bondsgemeente (3), de rest is lid van een andere gemeente.
Je ziet terug:
1. De trek van platteland naar stad waardoor veel Gereformeerde Gemeenten in de steden groeiden en er nieuwe gemeenten werden gesticht.
2. Nederlandse Hervormden die lid werden van de Gereformeerde Gemeenten in de periode 1930-1960.
3. De trek vanuit de steden (zoals Rotterdam) naar de omliggende (rand)gemeenten.
4. En tenslotte de beweging dat leden van de Gereformeerde Gemeente zich aansluiten bij HHK en GB-gemeenten. Andersom ook, maar minder.

De ontkerkelijking is gelukkig nog niet terug te zien ;)
Ik heb het gevoel dat ik deze mensen moet kennen... maar gaat nog geen lampje branden.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Helaas wordt in sommige streken binnen de GG inderdaad ontzettend moeilijk gedaan over kerkelijke grenzen, soms tot straten en huisnummers toe.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef: 11 jan 2024, 22:40 Helaas wordt in sommige streken binnen de GG inderdaad ontzettend moeilijk gedaan over kerkelijke grenzen, soms tot straten en huisnummers toe.
Ook als men ''stug'' daarnaar toe blijven gaan? Op een gegeven moment zal de kerkenraad toch moeten toegeven dat ze bij hun gemeente willen horen toch?
Chrisje72
Berichten: 1502
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Chrisje72 »

Maar toch niet binnen gezinnen? Wat verwachten ze dan, dat een vrouw naar kerk A gaat en de man naar kerk B op hetzelfde tijdstip? En wat als er kinderen komen? En dopen?
Ik kan dit niet zo geloven eigenlijk.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Wat zijn de consequenties als men toch blijft kerken in de andere gemeente? Zou het stel daar een kind mogen laten dopen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Mag ik zeggen dat ik het niet al te schokkend vindt allemaal? Sommige GG's hebben duidelijke kerkelijke grenzen die voor iedereen bekend (kunnen) zijn. Als je dan in een andere plaats gaat wonen, moet je niet de kerk de schuld geven.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Chrisje72 schreef:Maar toch niet binnen gezinnen? Wat verwachten ze dan, dat een vrouw naar kerk A gaat en de man naar kerk B op hetzelfde tijdstip? En wat als er kinderen komen? En dopen?
Ik kan dit niet zo geloven eigenlijk.
Ik kan ook niet geloven dat het zo strikt is. Dat is namelijk onwerkbaar.

Grenzen blijken blijkbaar nodig, maar enige ruimte en soepelheid is vaak wel aanwezig, afhankelijk van de argumenten. Tenminste, voor mijn waarneming, als buitenstaander.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Job schreef: 11 jan 2024, 22:47 Mag ik zeggen dat ik het niet al te schokkend vindt allemaal? Sommige GG's hebben duidelijke kerkelijke grenzen die voor iedereen bekend (kunnen) zijn. Als je dan in een andere plaats gaat wonen, moet je niet de kerk de schuld geven.
Als er geen wooncrisis zou zijn zou ik je gelijk geven, maar het is wel zo lastig om er tussen te komen dat je niet altijd de keuze heb om dicht(er)bij de kerk te wonen waar je altijd (hebt ge) kerkt.
Chrisje72
Berichten: 1502
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Chrisje72 »

Maar waarom mag de vrouw dan wel blijven. Of is dit voor de vorm en verwachten ze door deze situatie te creëren dat ze vanzelf wel weg zal gaan?
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Chrisje72 schreef: 11 jan 2024, 22:42 Maar toch niet binnen gezinnen? Wat verwachten ze dan, dat een vrouw naar kerk A gaat en de man naar kerk B op hetzelfde tijdstip? En wat als er kinderen komen? En dopen?
Ik kan dit niet zo geloven eigenlijk.
Lijkt me bijzonder dat je dan als stel maar besluit om dan toch naar kerk A te gaan. Als stel zou je toch voor B kiezen die ze wel allebei accepteren?
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Als je van God een woning krijgt, zou de kerk dan een probleem zijn?
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van de kerkenraad. Het lijkt mij vreemd om soepel met grenzen om te gaan voor eigen leden, maar moeilijk te zijn voor niet leden. Het klinkt niet consequent, maar we hebben ook maar 1 kant van het verhaal.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef: 11 jan 2024, 22:51 Als je van God een woning krijgt, zou de kerk dan een probleem zijn?
Stel dat er alleen maar op Ameland woningen beschikbaar zijn, dan moet je echt heel veel moeite doen om naar een Bijbelgetrouwe kerk te gaan.
Ja, dan zou je moeten afspreken om een dag te verblijven bij mensen thuis.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Geytenbeekje schreef: 11 jan 2024, 22:48
Job schreef: 11 jan 2024, 22:47 Mag ik zeggen dat ik het niet al te schokkend vindt allemaal? Sommige GG's hebben duidelijke kerkelijke grenzen die voor iedereen bekend (kunnen) zijn. Als je dan in een andere plaats gaat wonen, moet je niet de kerk de schuld geven.
Als er geen wooncrisis zou zijn zou ik je gelijk geven, maar het is wel zo lastig om er tussen te komen dat je niet altijd de keuze heb om dicht(er)bij de kerk te wonen waar je altijd (hebt ge) kerkt.
Daar heb je een punt. Maar om om die reden nou gelijk op hoge poten je kerkverband te verlaten, dat zegt ook wel wat over de instelling van deze a.s. echtelieden vermoed ik.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Job schreef: 11 jan 2024, 23:02
Geytenbeekje schreef: 11 jan 2024, 22:48
Job schreef: 11 jan 2024, 22:47 Mag ik zeggen dat ik het niet al te schokkend vindt allemaal? Sommige GG's hebben duidelijke kerkelijke grenzen die voor iedereen bekend (kunnen) zijn. Als je dan in een andere plaats gaat wonen, moet je niet de kerk de schuld geven.
Als er geen wooncrisis zou zijn zou ik je gelijk geven, maar het is wel zo lastig om er tussen te komen dat je niet altijd de keuze heb om dicht(er)bij de kerk te wonen waar je altijd (hebt ge) kerkt.
Daar heb je een punt. Maar om om die reden nou gelijk op hoge poten je kerkverband te verlaten, dat zegt ook wel wat over de instelling van deze a.s. echtelieden vermoed ik.
T ligt er misschien ook wel hoeveel kerken je voorbij moet rijden om bij de kerkgenootschap te komen waar je lid van was.
Plaats reactie