Job schreef: ↑13 jan 2024, 05:47
huisman schreef: ↑13 jan 2024, 00:27
Eens, maar in 2024 laat ik toch mijn reactie graag staan. Ik twijfel niet maar Zijn vraag was . Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde? Die vraag wordt tegenwoordig beantwoord met natuurlijk, er is nog nooit zoveel geloof geweest op aarde dan nu……zou het?
Alhoewel eens met @HHR en anderen dat vastheid iets is waar we naar moeten staan en dat er ook daadwerkelijk alle vastheid in de Heere Jezus Christus te vinden is (aan Hem ligt het niet), toch dankbaar voor jouw bijdrage @Huisman. Het zijn op het kerkelijk erf gure tijden voor mensen die wachten op Gods spreken, die uitzien naar Zijn heil. Zoals een Simeon, die biddend
verwachtte.
De onbegrepenheid hiervan maakt in tijden van hoog-godsdienst mensen weleens eenzaam maar doet tevens afzien van alle mensenhulp. Dat is heilzaam. En het grootste: Hij hoort naar hen die in gevangenis kwijnen.
Wat is verzekerdheid? Wat is daar het Bijbelse antwoord op? Hoe er soms over de zekerheid gesproken wordt zie ik niet terug in Gods Woord. Neem bv de Zaligsprekingen. Het lijkt wel alsof geloven zou inhouden dat armen van geest rijken van geest worden.
De beloften die de Heere Jezus geeft bij de Zaligsprekingen bv zullen vertroost worden, zullen God zien, zullen verzadigd worden zijn ten dele wel degelijk in dit leven maar ten volle in het toekomende.
Ik heb al vaker DL 1: 16 aangehaald waar pastorale aandacht is de van verre staanden, de grote catechismus van Westminster besteed ook aandacht aan de wankelmoedigen.
Tegenwoordig lijkt het enige pastorale advies te zijn: Geloof het nu maar, het komt best goed. Daar zijn de echte armen van geest niet mee geholpen.
Als een gelovige niet de strijd, ja bijna de wanhoop kent van Romeinen 7 moet hij of zij maar veel bidden om ontdekkende genade.
Jezus laat juist zien dat de kleintjes in Zijn ogen een groot geloof hebben. Zelf zagen ze dat echt niet. De bloedvloeiende vrouw, de Kananese vrouw, de tollenaar achter in de tempel enz. Het ware geloof is een weg van minder worden, Hij moet wassen.
Daarom voel ik mij niet thuis bij al die blijde sterke gelovigen terwijl ik anderzijds niets over hun staat durf te zeggen.
Dan voel ik mij meer thuis bij wat Luther in zijn sterfkamer op een briefje had geschreven: Wir sind bettler, Hoc est verum ( Wij zijn bedelaars, dat is waar)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.