Ar-Jan schreef:Miscanthus schreef:Ar-Jan schreef:Is het niet zo dat uit de liefde tot God de zondekennis ontstaat? Dat we daaruit zien dat we gezondigt hebben tegen God?
De HC zegt dat de kennis der zonde uit de wet is.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je pas/slechts tijdens het lezen van de tien geboden zondekennis ervaart of bemerkt.
Dat kan (bij aanvang) op verschillende manieren en zeer zeker als we zien op de gekruisigde Christus, die daar hing, voor onze zonden.
De hoofdman zag Christus aan het kruis sterven en dat deed hem uitroepen: Waarlijk, deze was Gods Zoon.
idd.. maar wat zo in me op kwam was: hoe komt het dat men zich ellendig voelt? Is dat omdat men de verdoemenis voor ogen ziet? of is het omdat we God lief krijgen? Of misschien een samentrekking van beide?
Of omdat je ziet dat je leven in de zonde een uitzichtloos leven is.
Of omdat je ziet dat je een doelmisser bent en niet tot Gods eer leeft.
of omdat je merkt dat je niet tot God kunt naderen vanwege Zijn heiligheid en jouw onheiligheid....
Of omdat men onrustig is, gejaagd of in het donker loopt...
In ieder geval omdat God ons trekt en de manier waarop zal verschillend beleefd worden denk ik.
We hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Dat wordt zichtbaar op Golgotha en dat geeft verbrokenheid.
Jezus zegt: Joh 12:32 En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.