Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Job

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Job »

Christen schreef: 26 okt 2023, 12:29 Ik vind de kieswijzer altijd leuk en interessant maar tegen de tijd dat ik in het stemhokje sta, ben ik de uitslag ervan alweer vergeten :haha. Dan ben ik al blij dat ik de juiste partij vind en dat ik goed inkleur met het rode potlood zodat mijn stem echt meetelt.
Beter, want doe er maar niet teveel waarde aan hechten ook. In podcast De Spindoctors werd eens haarfijn uitgelegd - door mensen die het weten - dat de Stemwijzer bepaald niet neutraal en zonder effectbejag is opgesteld.

Desondanks vond ik het toch best aardig dat ik op 1 bij NSC uitkwam. Ik ga het advies niet opvolgen vanwege het ontbreken van duidelijke christelijke noties maar was wel blij te zien dat Pieter Omtzigt geen verruimingen wil op abortus, euthanasie enzo. Integendeel zelfs.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Christenunie en NSC 65%
CDA en SGP op 61%

Bij shoot out tussen SGP en NSC werd het 3/2
Bij shoot out tussen SGP en Christenunie werd het 3/2

Christenunie verraste me of ik ben wat socialer gaan denken, terwijl ik mezelf echt wel als rechtsconservatief zie en dat sluit aan bij NSC. Bij de College Tour afgelopen week vond ik Omtzigt ook weer sympathiek. VVD staat bij mij lager omdat ik overheidsinmenging in religie zwaarder had laten meewegen. VVD stelt artikel 1 boven artikel 23 en is voor afschaffing van bijzonder onderwijs wanneer dit strijdt met het schadebeginsel. De overheid moet niet gaan bepalen wat er op scholen gedoseerd wordt, dat telt bij mij zwaar mee.
Fides Quaerens Intellectum
Henk J

Bericht door Henk J »

NSC is niet echt een rechts-conservatieve partij volgens mij. Eerder een CDA wat meer nadruk legt op fundamentele veranderingen in het bestuur. Maar economisch rechts beleid kom je daar niet zo snel tegen.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Job schreef: 25 okt 2023, 19:54 Geniet van mooi Zwitserland!
Dat komt zeker goed; en voor wat betreft de verkiezingen: stem wijs.

Ik heb de stemwijzer ook eens ingevuld. Ik vind de stellingen altijd een beetje slappe soep maar vooruit, daar gaan we.

BVNL 73%
PVV 70%
JA21 67%

Ik heb overigens stomverbaasd gekeken naar de 'bijdrage' van mevrouw Simons gisteren bij het Israel-debat, waarbij zij haar middelvinger opstak naar Joost Eerdmans.
Waar was de voorzitter? Waar blijft de reprimande, wat zijn de consequenties? Is dit de nieuwe norm van debatteren?! Zijn dit de nieuwe omgangsvormen? Elke keer als je denkt dat de lat niet lager kan, lukt het bepaalde personen toch weer om er onder te kruipen.
Profesto

Bericht door Profesto »

Heeft iemand het al over de buil van Minerva gehad? :D

Het is niet goed dat een politicus op zijn hoofd geslagen wordt. Het laat opnieuw zien dat politici niet altijd veilig hun zegje kunnen doen.

Bovenstaand woordgrapje wat ik op Twitter tegenkwam vond ik dan wel weer heel goed gevonden.
TSD

Bericht door TSD »

parsifal schreef: 25 okt 2023, 09:22
TSD schreef: 24 okt 2023, 15:09
parsifal schreef: 24 okt 2023, 14:35 De eerste dingen die ik over Omtzigt's programma lees, maken het toch wel echt een soort "oorspronkelijk CDA". Bontenbal wil ook die kant op, dus ik denk dat er straks twee heel vergelijkbare partijen in de kamer zitten.
Waarbij Omtzigt een geloofwaardig 'track record' heeft en (de partij van) Bontenbal niet. Dat gaat voor de kiezer erg veel uitmaken, gezien de mate van vertrouwen in de huidige politiek.
Ik denk het ook. Al heb je bij NSC weer wat mensen op de lijst staan waarvan ik bang ben dat ze alle kanten op kunnen gaan (Rosanne Hertzberger kan ik best waarderen als columniste, maar ze lijkt me niet de meest geschikte persoon als volksvertegenwoordiger). Van CDA verwacht ik wel wat meer stabiliteit.

Maar goed mijn stem gaat waarschijnlijk naar een vrouw :).
Tsja, ik denk dat die bespiegeling voor 90% van de kiezers al te ver gegrepen is. Ik denk dat de meesten niet eens weten dat zij op de lijst staat.

Ik vind stabiliteit ook wel een issue inderdaad, dat geeft bij mij de meeste huiver. Maar het oorspronkelijke CDA zou ik nooit meer kiezen nu eigenlijk degenen die de oorspronkelijke lijn van het CDA voorstonden ofwel weg zijn naar NSC ofwel naar BBB. Het bestaansrecht van CDA als partij zelf lijkt mij discutabel geworden.

Maar goed, ik ben geen zwevende kiezer en bij mij wordt het onvermijdelijk een man :D
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

CDA 67%
CU en NSC 63% 2:3
SGP en DENK 60%
TSD

Bericht door TSD »

Chrisje72 schreef: 27 okt 2023, 17:08 CDA 67%
CU en NSC 63% 2:3
SGP en DENK 60%
SGP 63%
CDA 51%
CU 51%

Onderaan bungelen o.a. LEF, PVV en BVNL. Het gekke is dat BVNL bij een andere stemwijzer (stemadvies.nl) juist als 1e boven komt drijven.

Mijn voorzichtige conclusie: Pin je niet vast op stemwijzers want wat er uit komt is echt heel erg afhankelijk van de stellingen.
Job

Bericht door Job »

TSD schreef: 27 okt 2023, 17:20
Mijn voorzichtige conclusie: Pin je niet vast op stemwijzers want wat er uit komt is echt heel erg afhankelijk van de stellingen.
Die conclusie hoef je zeker niet voorzichtig te trekken. Luister dit eens: https://open.spotify.com/episode/3S1ebx ... gA_Nohm86g
Mannetje

Bericht door Mannetje »

SGP 63%
CDA 51%
CU 51%

Onderaan bungelen o.a. LEF, PVV en BVNL. Het gekke is dat BVNL bij een andere stemwijzer (stemadvies.nl) juist als 1e boven komt drijven.

Stemadvies.nl doet het niet. Wellicht .nu?
- Niet meer zo actief -
TSD

Bericht door TSD »

Mannetje schreef: 27 okt 2023, 18:34
SGP 63%
CDA 51%
CU 51%

Stemadvies.nl doet het niet. Wellicht .nu?
Ja klopt, excuus!
TSD

Bericht door TSD »

Job schreef: 27 okt 2023, 17:47
Die conclusie hoef je zeker niet voorzichtig te trekken. Luister dit eens: https://open.spotify.com/episode/3S1ebx ... gA_Nohm86g
Mogelijk niet, maar ik ik had zelf geen diepgaand onderzoek verricht dus dan formuleer ik voorzichtig ;)
Job

Bericht door Job »

TSD schreef: 27 okt 2023, 19:20
Job schreef: 27 okt 2023, 17:47
Mogelijk niet, maar ik ik had zelf geen diepgaand onderzoek verricht dus dan formuleer ik voorzichtig ;)
Dat is altijd wijs :super
parsifal

Bericht door parsifal »

Bij Kieskompas is het vrij duidelijk CU. Dat is wel een bevestiging.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik zit in een progressief rechts blok. Daar zitten geen politieke partijen. Ik zit volgens deze stemhulp evenver van de SGP als van D66. :oO
Plaats reactie