Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Job »

Ook vandaag staat de SGP in de peiling van Maurice de Hond weer op twee zetels. Regelmatig werd de SGP in het verleden op vier gepeild, maar dit zou toch wel een bittere pil zijn.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
CvdW
Berichten: 2988
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door CvdW »

Job schreef: 21 okt 2023, 22:53 Ook vandaag staat de SGP in de peiling van Maurice de Hond weer op twee zetels. Regelmatig werd de SGP in het verleden op vier gepeild, maar dit zou toch wel een bittere pil zijn.
SGP is een getuigenis partij. Beter twee zetels met goede getuigenis dan vier en meelopen met andere partijen. Ofzoals in recente verleden is gebeurd, gedoogsteun geven aan regerende partijen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Job »

CvdW schreef: 23 okt 2023, 07:07
Job schreef: 21 okt 2023, 22:53 Ook vandaag staat de SGP in de peiling van Maurice de Hond weer op twee zetels. Regelmatig werd de SGP in het verleden op vier gepeild, maar dit zou toch wel een bittere pil zijn.
SGP is een getuigenis partij. Beter twee zetels met goede getuigenis dan vier en meelopen met andere partijen. Ofzoals in recente verleden is gebeurd, gedoogsteun geven aan regerende partijen.
Zo mag je er natuurlijk over denken, maar als je SGP louter als getuigenispartij wilt inzetten dan is het toch alsnog beter als dat getuigenis uit drie of vier monden op drie of vier verschillende plekken tegelijk gehoord kan worden?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

CvdW schreef: 23 okt 2023, 07:07
Job schreef: 21 okt 2023, 22:53 Ook vandaag staat de SGP in de peiling van Maurice de Hond weer op twee zetels. Regelmatig werd de SGP in het verleden op vier gepeild, maar dit zou toch wel een bittere pil zijn.
SGP is een getuigenis partij. Beter twee zetels met goede getuigenis dan vier en meelopen met andere partijen. Ofzoals in recente verleden is gebeurd, gedoogsteun geven aan regerende partijen.
Gedoogsteun is niet perse slecht. Een van de belangrijke punten van de SGP is de betrouwbaarheid: Ze stemmen voor wat ze als goed en rechtvaardig zien en tegen wat ze als daartegenin zien gaan. Op andere punten lijken ze vooral wel het belang van stabiel land te zien en stemmen ze vaak met regering mee. Dat is ook een getuigenis, maar ook een reden waarom regering op gedoogsteun van SGP kunnen rekenen (vaak zelfs zonder het formeel te regelen, omdat de SGP door haar betrouwbaarheid voorspelbaar is).

Een van de grootste problemen van de huidige politiek is m.i. dat er oppositiepartijen zijn die de val van een kabinet als doel zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
CvdW
Berichten: 2988
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door CvdW »

Gedoogsteun geven aan D66 past niet bij mij. Wat heeft ons de geschiedenis geleerd m.b.t. abortus, euthanasie enz.?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

CvdW schreef: 23 okt 2023, 11:28 Gedoogsteun geven aan D66 past niet bij mij. Wat heeft ons de geschiedenis geleerd m.b.t. abortus, euthanasie enz.?
Want D66 is erger dan VVD?
Wat is het effect van niet gedogen? Stemmen tegen beleid waar je eigenlijk voor bent?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
CvdW
Berichten: 2988
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door CvdW »

parsifal schreef: 23 okt 2023, 11:34
CvdW schreef: 23 okt 2023, 11:28 Gedoogsteun geven aan D66 past niet bij mij. Wat heeft ons de geschiedenis geleerd m.b.t. abortus, euthanasie enz.?
Want D66 is erger dan VVD?
Wat is het effect van niet gedogen? Stemmen tegen beleid waar je eigenlijk voor bent?
D66 was de kartrekker op het gebied van ethische vraagstukken.
De geschiedenis leert ons dat de regerende partijen heel blij waren met de gedoogsteun van de SGP, maar toen ze de SGP niet meer nodig hadden (getalsmatig) lieten ze SGP 'links' liggen.
Dit heeft ook met de discussie te maken van koopzondagen. Laat de getuigenis zijn dat we geen koopzondagen willen en de Heere bidden of hij uitkomst wil geven. Er zijn SGP-raadsleden geweest die hebben gestemd voor koopzondagen.
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef: 23 okt 2023, 12:26
parsifal schreef: 23 okt 2023, 11:34
CvdW schreef: 23 okt 2023, 11:28 Gedoogsteun geven aan D66 past niet bij mij. Wat heeft ons de geschiedenis geleerd m.b.t. abortus, euthanasie enz.?
Want D66 is erger dan VVD?
Wat is het effect van niet gedogen? Stemmen tegen beleid waar je eigenlijk voor bent?
D66 was de kartrekker op het gebied van ethische vraagstukken.
De geschiedenis leert ons dat de regerende partijen heel blij waren met de gedoogsteun van de SGP, maar toen ze de SGP niet meer nodig hadden (getalsmatig) lieten ze SGP 'links' liggen.
Dit heeft ook met de discussie te maken van koopzondagen. Laat de getuigenis zijn dat we geen koopzondagen willen en de Heere bidden of hij uitkomst wil geven. Er zijn SGP-raadsleden geweest die hebben gestemd voor koopzondagen.
Wellicht om erger te voorkomen en laten we niet doen alsof we beter zijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

De eerste dingen die ik over Omtzigt's programma lees, maken het toch wel echt een soort "oorspronkelijk CDA". Bontenbal wil ook die kant op, dus ik denk dat er straks twee heel vergelijkbare partijen in de kamer zitten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 359
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Edelweiss »

parsifal schreef: 24 okt 2023, 14:35 De eerste dingen die ik over Omtzigt's programma lees, maken het toch wel echt een soort "oorspronkelijk CDA". Bontenbal wil ook die kant op, dus ik denk dat er straks twee heel vergelijkbare partijen in de kamer zitten.
Inderdaad, het komt een beetje over als CDA-light.
Nieuw kiesstelsel en referenda ben ik persoonlijk wel een groot voorstander van, maar dat komt vast voort uit het feit dat ik positief tegenover het Zwitserse model sta.

(Het heeft overigens geen invloed op mijn keuze want ik ga niet stemmen, maar vanaf de zijlijn vind ik het erg interessant.)
TSD
Berichten: 2167
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door TSD »

parsifal schreef: 24 okt 2023, 14:35 De eerste dingen die ik over Omtzigt's programma lees, maken het toch wel echt een soort "oorspronkelijk CDA". Bontenbal wil ook die kant op, dus ik denk dat er straks twee heel vergelijkbare partijen in de kamer zitten.
Waarbij Omtzigt een geloofwaardig 'track record' heeft en (de partij van) Bontenbal niet. Dat gaat voor de kiezer erg veel uitmaken, gezien de mate van vertrouwen in de huidige politiek.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Job »

Edelweiss schreef: 24 okt 2023, 14:58
parsifal schreef: 24 okt 2023, 14:35 De eerste dingen die ik over Omtzigt's programma lees, maken het toch wel echt een soort "oorspronkelijk CDA". Bontenbal wil ook die kant op, dus ik denk dat er straks twee heel vergelijkbare partijen in de kamer zitten.
Inderdaad, het komt een beetje over als CDA-light.
Nieuw kiesstelsel en referenda ben ik persoonlijk wel een groot voorstander van, maar dat komt vast voort uit het feit dat ik positief tegenover het Zwitserse model sta.

(Het heeft overigens geen invloed op mijn keuze want ik ga niet stemmen, maar vanaf de zijlijn vind ik het erg interessant.)
Mag je niet stemmen? Of is dat een principiële keuze? Als je er wat over wilt zeggen natuurlijk.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Job »

parsifal schreef: 24 okt 2023, 14:35 De eerste dingen die ik over Omtzigt's programma lees, maken het toch wel echt een soort "oorspronkelijk CDA". Bontenbal wil ook die kant op, dus ik denk dat er straks twee heel vergelijkbare partijen in de kamer zitten.
Dat is wel zuur hoor, voor trouwe CDA'ers, die niets kunnen doen aan het handelen van de partijtop. Je zult er maar goede, hardwerkende partijgenoten heen zien vertrekken. Ik vergelijk het maar met gewaardeerde gemeenteleden zien vertrekken naar een ander kerkverband en ze daar zien opbloeien. Pijnlijk en zuur.

Maar er liggen ook kansen voor het CDA. Dieper dan de peilingen kunnen ze nauwelijks zinken dus kan het bijna alleen nog maar meevallen en kunnen ze in de luwte zichzelf helemaal opnieuw gaan uitvinden. Moeten ze die luwte wel een keer met beide handen aangrijpen en eens niet in een coalitie gaan zitten. En die Bontenbal heeft een hoge gunfactor geloof ik. Sympathieke kerel volgens mij en ik vind het extra leuk dat hij reformatorische wortels heeft.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 359
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Edelweiss »

Job schreef: 24 okt 2023, 19:07Mag je niet stemmen? Of is dat een principiële keuze? Als je er wat over wilt zeggen natuurlijk.
Dat wil ik wel hoor :)

Ik vind stemmen een groot, democratisch goed. Dat we dat in vrijheid mogen doen is iets wat niet vanzelfsprekend is en dat realiseer ik mij terdege. Ik ben ook nog gewoon stemgerechtigd voor Nederland, aangezien ik nog de Nederlandse nationaliteit heb; zodra ik een Zwitsers paspoort heb, vervalt dit.
Echter, ik woon niet meer in Nederland, ik ben niet meer belastingplichtig in Nederland en heb ik ook geen plannen om mij daar ooit nog te vestigen. Een stem uitbrengen voelt voor mij daarom hypocriet.

Daarbij speelde naast de rationele argumenten ook nog een stukje sentiment mee, hoe raar dat wellicht ook klinkt. Ik ben opgegroeid in een zeer multiculturele wijk met een hoop fanatieke nationalisten uit bepaalde landen, die hun leider en het land doelbewust verlieten maar wel massaal stemden voor hem stemden en hun landgenoten, die voor de oppositie kozen, met liefde de hersens insloegen. Als jong meisje vond ik dat bijzonder onbegrijpelijk, en nu als 'groot mens' denk ik daar nog steeds hetzelfde over. Nu ben ik allesbehalve een nationalist, ik ben ook niet onverdeeld trots dat ik een Nederlandse ben en ik zou ook nooit iemand fysiek aanvallen voor zijn of haar stem, maar het sentiment speelde alsnog een rol in mijn afweging.

Ik heb altijd een grote interesse voor de politiek gehad, en daarmee ook een tijdje concrete ambities, en zal daarom de verkiezingen met grote interesse volgen.
Hier in Zwitserland waren er afgelopen zondag verkiezingen, waarbij er een flinke afslag naar rechts is genomen. Ik ben benieuwd hoe dat in Nederland uitpakt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

TSD schreef: 24 okt 2023, 15:09
parsifal schreef: 24 okt 2023, 14:35 De eerste dingen die ik over Omtzigt's programma lees, maken het toch wel echt een soort "oorspronkelijk CDA". Bontenbal wil ook die kant op, dus ik denk dat er straks twee heel vergelijkbare partijen in de kamer zitten.
Waarbij Omtzigt een geloofwaardig 'track record' heeft en (de partij van) Bontenbal niet. Dat gaat voor de kiezer erg veel uitmaken, gezien de mate van vertrouwen in de huidige politiek.
Ik denk het ook. Al heb je bij NSC weer wat mensen op de lijst staan waarvan ik bang ben dat ze alle kanten op kunnen gaan (Rosanne Hertzberger kan ik best waarderen als columniste, maar ze lijkt me niet de meest geschikte persoon als volksvertegenwoordiger). Van CDA verwacht ik wel wat meer stabiliteit.

Maar goed mijn stem gaat waarschijnlijk naar een vrouw :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie