Waar zijn de doden?

Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad, het gaat daar gewoon om het lichaam dat na de dood weer in de aarde wordt "gezaaid".
refo

Bericht door refo »

FlyingEagle schreef:
refo schreef:Maar wat betekent dit dan eigenlijk:
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
gaat het hier niet over het lichaam dat als het sterft tot stof vergaat en op de Jongste dag een nieuw lichaam opstaat?
Maar als de mens uit lichaam en ziel bestaat, zou God hier dan niet wat meer informatie gegeven moeten hebben? Of zou Adam meteen begrepen hebben dat het hier natuurlijk alleen maar over het lichaam gaat?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

refo schreef:
FlyingEagle schreef:
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
gaat het hier niet over het lichaam dat als het sterft tot stof vergaat en op de Jongste dag een nieuw lichaam opstaat?
Maar als de mens uit lichaam en ziel bestaat, zou God hier dan niet wat meer informatie gegeven moeten hebben? Of zou Adam meteen begrepen hebben dat het hier natuurlijk alleen maar over het lichaam gaat?
Je kunt wel een hoop gaan speculeren maar dan verval je al snel in inlegkunde. Doen dominees ook wel eens. ze zeggen dan "het staat er niet, maar we mogen toch aannemen dat...." daar moeten we heel voorzichtig mee zijn denk ik.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

FlyingEagle schreef:
refo schreef:
FlyingEagle schreef:
Je kunt wel een hoop gaan speculeren maar dan verval je al snel in inlegkunde. Doen dominees ook wel eens. ze zeggen dan "het staat er niet, maar we mogen toch aannemen dat...." daar moeten we heel voorzichtig mee zijn denk ik.
En je moet zeker voorzichtig zijn met: "Zou God hier dan niet beter dit of dat kunnen doen"
refo

Bericht door refo »

Ja, zeg, inlegkunde. De Bijbel van Adam en Eva is hier nog maar drie bladzijden dik.
Marnix

Bericht door Marnix »

refo schreef:
FlyingEagle schreef:
Waarover heb je dan meer info nodig?

De bijbel is duidelijk:

1. Je lichaam kan dood, je ziel niet.
2. Je lichaam staat pas weer op op de jongste dag en is dus niet in de hemel of in hades of waar dan ook.
3. Je ziel en je lichaam zullen op de nieuwe hemel en aarde weer bij elkaar zijn.

Meer hoeven we toch niet te weten? Of zijn er essentiele punten op dit gebied die je moet weten om te kunnen geloven?
FlyingEagle

refo schreef:Ja, zeg, inlegkunde. De Bijbel van Adam en Eva is hier nog maar drie bladzijden dik.
ja? wat bedoel je daar mee te zeggen?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Bij de vraag naar aanleiding van 'stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren' moeten we oppassen om niet de realiteit uit het oog te verliezen.

Er is een auteur geweest die alles heeft opgetekend, ook het boek Genesis.

Dat de Bijbel toen drie bladzijden dik was, is een verkeerde voorstelling. De mondelinge traditie was toen drie bladzijden dik. De mondelinge traditie wist ook dat hij [Adam] uit het stof [aarde] genomen was en dat God hem het leven had ingeblazen door de neusgaten.

De vraag die nu opkomt heeft te maken met de vraag 'wanneer is Adam geopenbaard hoe God hem geschapen heeft'. Dat is onbekend, want er is niemand bij geweest, ook niet bij de schepping.

Ik ga ervan uit dat God Adam heeft verteld hoe Hij hem geschapen heeft. Wellicht [maar dat is veronderstelling!] in de paradijsperiode. Dan zullen Gods woorden niet vreemd zijn geweest voor Adam.
FlyingEagle

ik vraag me echt af of dit erg belangrijk is om te weten
Marnix

Bericht door Marnix »

ndonselaar schreef:Bij de vraag naar aanleiding van 'stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren' moeten we oppassen om niet de realiteit uit het oog te verliezen.

Er is een auteur geweest die alles heeft opgetekend, ook het boek Genesis.

Dat de Bijbel toen drie bladzijden dik was, is een verkeerde voorstelling. De mondelinge traditie was toen drie bladzijden dik. De mondelinge traditie wist ook dat hij [Adam] uit het stof [aarde] genomen was en dat God hem het leven had ingeblazen door de neusgaten.

De vraag die nu opkomt heeft te maken met de vraag 'wanneer is Adam geopenbaard hoe God hem geschapen heeft'. Dat is onbekend, want er is niemand bij geweest, ook niet bij de schepping.

Ik ga ervan uit dat God Adam heeft verteld hoe Hij hem geschapen heeft. Wellicht [maar dat is veronderstelling!] in de paradijsperiode. Dan zullen Gods woorden niet vreemd zijn geweest voor Adam.
De bijbel was toen niet maar 3 kantjes.... De bijbel is Gods Woord zeggen we toch? Toen wandelde God gewoon door de hof waar de mensen woonden... en ze konden Hem alles vragen.... Waar hadden ze dan een bijbel voor?

We geloven toch ook niet dat we op de nieuwe aarde bijbels hebben? Daar woont God onder de mensen en verlicht ons, en we kunnen alles met Hem bespreken....
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Bron: Refoweb

Vraag: Ik heb een vraag over de oordeelsdag/Gods oordeel. Mensen die voor de oordeelsdag sterven, worden die tweemaal veroordeeld? Moeten die tweemaal voor God verschijnen?

Antwoord: Gods oordeel en de dag van het oordeel, hoe zal dat zijn? Wanneer de kinderen van God sterven dan gaan hun zielen direct naar de rechter van hemel en aarde en vindt een persoonlijk oordeel plaats. Zij zullen ingaan in de vreugde van de Vader, in het huis van de Vader met de vele woningen. Wanneer het laatste oordeel daar is zullen Gods kinderen openlijk vrij gesproken worden en zal blijken voor zelfs de vijanden van Gods kerk, hun zaak die van Gods Zoon te zijn. Er is dus sprake van een dubbel oordeel: een die persoonlijk is en een in het openbaar. Over het laatste oordeel is het goed om art.37 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis erop na te lezen.

Met vriendelijke groet. ds. A. J. Schalkoort
Unionist

Bericht door Unionist »

Worden er geen twee dingen door elkaar gehaadl? De rechtersteoel van Christus (waar Gods kinderen verschijnen, hier worden hun daden getoets of ze goud zijn of hout en stoppelen. Dit heeft consequenties voor het leven in de hemel) en de grote witte troon van God de Vader (waar de anderen ge- (ver-) oordeeld worden)?

Als de Heere zegt in Zjn Woord dat Hij onze zonden vergeten is, komt HIj er dan in een oordeel op terug? Of vindt het oordeel van Gods kinderen bij de wedergeboorte plaats (vierschaar)?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Unionist schreef:Worden er geen twee dingen door elkaar gehaadl? De rechtersteoel van Christus (waar Gods kinderen verschijnen, hier worden hun daden getoets of ze goud zijn of hout en stoppelen. Dit heeft consequenties voor het leven in de hemel) en de grote witte troon van God de Vader (waar de anderen ge- (ver-) oordeeld worden)?

Als de Heere zegt in Zjn Woord dat Hij onze zonden vergeten is, komt HIj er dan in een oordeel op terug? Of vindt het oordeel van Gods kinderen bij de wedergeboorte plaats (vierschaar)?

Pffffff.......wat maak je het toch moeilijk........
Rechterstoel en witte troon..........zou dat niet hetzelfde kunnen zijn?

Vierschaar?????? Wat bedoel je?
Is "gelooft het evangelie" niet meer genoeg........?

Worden als een kind..............
Marnix

Bericht door Marnix »

Goede vraag.... bij de wedergeboorte leer je je verlossing en verlosser echt kennen..... je bent dan vrij van schuld, vergeven.... maar je moet nog wel voor de rechter komen.... die zal je dan vrijspreken. En satan zal ook niet stoppen met je aan te klagen hoor...

Ik vind overigens die dominee wel erg stellig in zijn antwoord, terwijl de Bijbel hier niet zo veel over zegt.... Sterker nog, ik vraag me sterk af of zijn antwoord wel juist is. De bijbel geeft duidelijk aan dat pas bij de wederkomst we in zullen gaan tot het feest van God, en dat ook dan pas ons lichaam op zal staan. Ik lees ook nergens over een dubbel oordeel. In het gebed in het dooprformulier bidden: Geeft dat hij op de jongste dag voor de rechterstoel van Christus zal mogen verschijnen, met vrijmoedigheid. Waar is dit verhaal over een eerder, persoonlijk oordeel, op gebaseerd? En hoe kan de dominee zeggen dat de gelovigen op voor de wederkomst in Gods vreugde in zal gaan terwijl de voorbereidingen voor het feest nog in volle gang zijn, en hoe kunnen de zielen onder het altaar daar dan nog zuchten en roepen: "hoelang nog Here?"

Ik heb grote vraagtekens bij de bijbelse juistheid van dit antwoord.
Unionist

Bericht door Unionist »

Breekijzertje schreef: Vierschaar?????? Wat bedoel je?
Is "gelooft het evangelie" niet meer genoeg........?
Ik heb het niet over de vierschaarbeleving. Oorspronkelijk werd de vergeving van zonden uitgebeeld als een rechtzaak (vierschaar). Dit was een uitbeelding. Later heeft men daar ene visioen van gemaakt, maar dat bedoel ik niet.

Wat ik bedoeld heb, is dat bij de vergeving van zonden je zonden weggeworpen worden en God belooft dat HIj er niet meer aan denkt. Dan zou het vreemd zijn als ze bij een later oordeel ineens weer ter sprake zouden komen. Een soort tweede vergeving dus.
Plaats reactie