Waar zijn de doden?

refo

Bericht door refo »

Salomo verwoordde het zo:
19 Want wat den kinderen der mensen wedervaart, dat wedervaart ook den beesten; en enerlei wedervaart hun beiden; gelijk die sterft, alzo sterft deze, en zij allen hebben enerlei adem, en de uitnemendheid der mensen boven de beesten is geen; want allen zijn zij ijdelheid.
20 Zij gaan allen naar een plaats; zij zijn allen uit het stof, en zij keren allen weder tot het stof.
21 Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde?
22 Dies ik gezien heb, dat er niets beters is, dan dat de mens zich verblijde in zijn werken, want dat is zijn deel; want wie zal hem daarhenen brengen, dat hij ziet, hetgeen na hem geschieden zal?
De joodse gedachte was dat de adem die God in de mens geblazen heeft, weer naar hem terugkeert. Adem, niet ziel.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De vertaling van de Lukas 23,43 is toch duidelijk. Er staat niet in de grondtekst 'heden', maar 'semeron' [vandaag].

Jezus zegt tot de moordenaar: Amen, ik zeg u, vandaag zult u met mij in het paradijs zijn.
ndonselaar
Contacteer:

refo schreef:Salomo verwoordde het zo:
19 Want wat den kinderen der mensen wedervaart, dat wedervaart ook den beesten; en enerlei wedervaart hun beiden; gelijk die sterft, alzo sterft deze, en zij allen hebben enerlei adem, en de uitnemendheid der mensen boven de beesten is geen; want allen zijn zij ijdelheid.
20 Zij gaan allen naar een plaats; zij zijn allen uit het stof, en zij keren allen weder tot het stof.
21 Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde?
22 Dies ik gezien heb, dat er niets beters is, dan dat de mens zich verblijde in zijn werken, want dat is zijn deel; want wie zal hem daarhenen brengen, dat hij ziet, hetgeen na hem geschieden zal?
De joodse gedachte was dat de adem die God in de mens geblazen heeft, weer naar hem terugkeert. Adem, niet ziel.
Dat vereist nog een aparte studie Refo. Er is in het OT niet alleen sprake van een 'ruach', maar ook van een 'nefesj' [vgl. 1 Kon. 17,7]. Met dat laatste wordt wél gedachte als het alles omvattende leven, de ziel. Trouwens je kunt adem en ziel uit het OT niet zomaar één op één plaatsen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat we moeten oppassen voor 'halve' kennis. D.w.z. je hebt wat gelezen over de betekenis van bepaalde Hebreeuwse woorden en zo, en hup, een heel hoofdstuk van de gereformeerde dogmatiek wordt van tafel geveegd (alsof de theologen van vroeger géén kennis van het Grieks en Hebreeuws hadden).
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

En zo héél belangrijk is nou ook weer niet...... :|
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Hand. 7 :59

En zij stenigden Stefanus, aanroepende en zeggende: Heere Jezus, ontvang mijn geest.

Stefanus geloofde zeker dat het sterven een onmiddelijke doorgang is tot het eeuwige leven. Dat lezen we toch hier?
refo

Bericht door refo »

Matthijs schreef:Hand. 7 :59

En zij stenigden Stefanus, aanroepende en zeggende: Heere Jezus, ontvang mijn geest.

Stefanus geloofde zeker dat het sterven een onmiddelijke doorgang is tot het eeuwige leven. Dat lezen we toch hier?
Dat is ook zo. Bij het sterven houdt de tijd op. Omdat wij doorleven lijkt het net of die mensen nog eeuwen moeten wachten op de jongste dag. Sterven is God ontmoeten. En dat gebeurt één keer.
ndonselaar
Contacteer:

Wat is de functie van de volgende gelijkenis?

19 En er was een zeker rijk mens, en was gekleed met purper en zeer fijn lijnwaad, levende elke dag vrolijk en prachtig.
20 En er was een zeker bedelaar, met name Lázarus, die voor zijn poort lag vol zweren;
21 En begeerde verzadigd te worden van de kruimpjes, die van de tafel van de rijke vielen; maar ook de honden kwamen en lekten zijn zweren.
22 En het geschiedde, dat de bedelaar stierf, en door de engelen gedragen werd in de schoot van Abraham.
23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En toen hij in de hel [of: dodendrijk] zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lázarus in zijn schoot.
24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lázarus, dat hij het uiterste van zijn vinger in het water dope, en mijn tong verkoele; want ik lijd smarten in deze vlam.
25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lázarus evenzo het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten.
26 En boven dit alles, tussen ons en u is een grote kloof gevestigd, zodat zij, die van hier tot u willen overgaan, niet zouden kunnen, noch ook die daar zijn, van daar tot ons overkomen.
27 En hij zeide: Ik bid u dan, vader, dat gij hem zendt tot het huis mijns vaders;
28 Want ik heb vijf broeders; dat hij hun dit betuige, opdat ook zij niet komen in deze plaats der pijniging.
29 Abraham zeide tot hem: Zij hebben Mozes en de profeten, dat zij die horen.
30 En hij zeide: Neen, vader Abraham, maar zo iemand van de doden tot hen heenging, zij zouden zich bekeren.
31 Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al ware het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de 'hades' en de 'geennan'. Dit laatste woord spreekt Jezus uit in Mk. 6 waar hij zegt dat ons lichaam daar terecht zal komen. Toch kunnen we niet om de gelijkenis van de arme man en Lazarus heen én daarbij het kruiswoord tegen de moordenaar: vandaag zult u met mij zijn.

Woorden om over na te denken. Ook mogen we ons afvragen of het belangrijk is. Als de ziel / adem / leven ons lichaam verlaat, dan is onze genadetijd voorbij. Nooit zal dan de boodschap van het heil onze oren meer bereiken. Als we nog zonder God of zonder Christus leven, dan zal het een eeuwig omkomen worden. Eeuwig buiten God. Eeuwig [zonder tijd] zonder Gods omgang. Hier niet de verborgen omgang gekend; daar eeuwig van die verborgen omgang uitgesloten.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ds. H.G. Koekkoek legt het keerpunt bij het sterven en de opstanding van Christus. Voor die tijd ging iedereen naar het dodenrijk (in twee compartimenten). Na die tijd de zaligen naar de hemel en de verlorenen gaan pas na de wederkomst naar de hel. Dan vindt het echte oordeel plaats. Dan zal ook satan in de hel geworpen worden. In zijn optiek is de hel nu leeg.
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

Er zijn een aantal bijbelteksten die de gedachte ondersteunen dat in het OT mensen naar het dodenrijk gingen, en dat dat dodenrijk bestond uit twee delen: een plaats van vuur en pijniging, maar ook een plaats die de 'schoot van Abraham' wordt genoemd (Luk 16). De gedachte is dan dat Jezus na zijn sterven afgedaald is naar het dodenrijk en daar de OT heiligen heeft opgezocht en meegenomen naar de hemel. De overigen zijn daar nu nog, alleen de 'schoot van Abraham' is leeg.

Efeze 4:8-9
8 Daarom zegt Hij: Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft den mensen gaven gegeven.
9 Nu dit: Hij is opgevaren; wat is het, dan dat Hij ook eerst is nedergedaald in de nederste delen der aarde?

De gevangenis gevangen genomen: dit duidt erop dat de gestorven heiligen die daar waren - hoewel op een goede plek - toch gevangenen waren. Christus heeft ze bevrijd.
De nederste delen der aarde: dit duidt op de plek: het dodenrijk dat zich bevindt in het 'hart der aarde' (Mat 12:40).

Ook een tekst als 1 Petrus 3:19-20 lijkt in die richting te wijzen:
19 In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft,
20 Die eertijds ongehoorzaam waren, wanneer de lankmoedigheid Gods eenmaal verwachtte, in de dagen van Noach, als de ark toebereid werd; waarin weinige (dat is acht) zielen behouden werden door het water.
Marnix

Re: Waar zijn de doden?

Bericht door Marnix »

Johannes 3:16 schreef:De algemene leer in de christelijke kerken is, dat wanneer iemand sterft, zijn geest naar de hemel of hel gaat en zijn lichaam hier achter blijft hier op de aarde. Pas wanneer Christus is wedergekomen zullen de ware gelovigen een hemels lichaam krijgen. Toch vraag ik mij af, vooral omdat deze stelling schijnbaar heel Bijbels wordt weerlegd door sommige 'christelijke' stromingen, of deze leer inderdaad wel Bijbels is.
Ik las ergens dat er een boekje, genaamd 'Waar zijn de doden?' is, maar dat ken ik nergens vinden...
Inderdaad. Dat onze lichamen op aarde blijven lijkt me sowieso wel duidelijk op grond van de bijbel. Of je ziel naar de hemel gaat? Het lijkt mij wel, hoewel de bijbel er niet veel over zegt. Wel wordt in Openbaring gesproken over de zielen onder het altaar die telkens roepen: Hoe lang nog Here, oordeelt en wreekt u ons bloed niet aan hen die op aarde wonen? Maar of we bewust die periode meemaken vraag ik me af, want direct daarna lezen we: 11 En aan elk hunner werd een wit gewaad gegeven, en hun werd gezegd, dat zij nog een korte tijd moesten rusten, totdat ook het getal vol zou zijn van hun mededienstknechten en hun broeders, die gedood zouden worden evenals zij. (Opb 6)

In ieder geval maken we denk ik wel eens verkeerde voorstellingen denk ik... Als iemand is overleden wordt er gezegd: ... is nu in de hemel... Maar ik heb dan vaak de voorstelling gehad dat die persoon met lichaam en ziel in de hemel is en vanaf daar ook naar ons kijkt.... terwijl ik me nu wel eens afvraag of daar nou zo'n bewustzijn is....

Hades of dodenrijk is geen specifieke plaats denk ik.... zo werd het in het OT wel eens afgeschilderd.... afdalen in het dodenrijk.... Maar heeft dat niet meer te maken met de cultuur van toen en hoe ze dingen zich voorstelden?
refo

Bericht door refo »

volgeling schreef:Er zijn een aantal bijbelteksten die de gedachte ondersteunen dat in het OT mensen naar het dodenrijk gingen, en dat dat dodenrijk bestond uit twee delen: een plaats van vuur en pijniging, maar ook een plaats die de 'schoot van Abraham' wordt genoemd (Luk 16). De gedachte is dan dat Jezus na zijn sterven afgedaald is naar het dodenrijk en daar de OT heiligen heeft opgezocht en meegenomen naar de hemel. De overigen zijn daar nu nog, alleen de 'schoot van Abraham' is leeg.

Efeze 4:8-9
8 Daarom zegt Hij: Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft den mensen gaven gegeven.
9 Nu dit: Hij is opgevaren; wat is het, dan dat Hij ook eerst is nedergedaald in de nederste delen der aarde?

De gevangenis gevangen genomen: dit duidt erop dat de gestorven heiligen die daar waren - hoewel op een goede plek - toch gevangenen waren. Christus heeft ze bevrijd.
De nederste delen der aarde: dit duidt op de plek: het dodenrijk dat zich bevindt in het 'hart der aarde' (Mat 12:40).

Ook een tekst als 1 Petrus 3:19-20 lijkt in die richting te wijzen:
19 In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft,
20 Die eertijds ongehoorzaam waren, wanneer de lankmoedigheid Gods eenmaal verwachtte, in de dagen van Noach, als de ark toebereid werd; waarin weinige (dat is acht) zielen behouden werden door het water.
Psalm 139:
15 Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde.

Kanttekening:
23) nederste delen
Alzo noemt hij de barmoeder, waar de vrucht in geformeerd wordt, of den eersten oorsprong der mensen, Gen. 2:7. Of hij vergelijkt de baarmoeder bij een graf, waarin de mens vóór de geboorte gelijk begraven ligt. Of men kan verstaan door de nederste delen der aarde, dat hij op de aarde geformeerd is, welke het benedenste deel van de wereld is. Verg. Ef. 4:9.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

ndonselaar schreef:Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de 'hades' en de 'geennan'. Dit laatste woord spreekt Jezus uit in Mk. 6 waar hij zegt dat ons lichaam daar terecht zal komen. Toch kunnen we niet om de gelijkenis van de arme man en Lazarus heen én daarbij het kruiswoord tegen de moordenaar: vandaag zult u met mij zijn.

Woorden om over na te denken. Ook mogen we ons afvragen of het belangrijk is. Als de ziel / adem / leven ons lichaam verlaat, dan is onze genadetijd voorbij. Nooit zal dan de boodschap van het heil onze oren meer bereiken. Als we nog zonder God of zonder Christus leven, dan zal het een eeuwig omkomen worden. Eeuwig buiten God. Eeuwig [zonder tijd] zonder Gods omgang. Hier niet de verborgen omgang gekend; daar eeuwig van die verborgen omgang uitgesloten.
Aangrijpend hè!
Je zou het wel van de daken willen schreeuwen tegen de mensen die geen persoonlijke relatie hebben met de Here Jezus: Mensen....geloof het toch.........de bijbel is Gods woord.....Jezus wil je redden en voor eeuwig gelukkig maken!!!

Ik heb familie die er niks van wil weten.
Persoonlijk grijpt dit mij wel eens aan.
Als ze zich niet bekeren gaan ze voor eeuwig verloren.
refo

Bericht door refo »

Maar wat betekent dit dan eigenlijk:
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

refo schreef:Maar wat betekent dit dan eigenlijk:
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
gaat het hier niet over het lichaam dat als het sterft tot stof vergaat en op de Jongste dag een nieuw lichaam opstaat?
Plaats reactie