“Vraag er maar veel om.”

Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Zeeuw schreef: 07 aug 2023, 09:29 Gisteren naar de HHK in Garderen geweest. Preek van ds Zoet over Elia. Rondgang langs de profetenscholen; doorgang door de Jordaan en opgang naar de Hemel. Veel waarheden gehoord, goede voordracht en veel ‘vraag er maar veel om’.
Enige versterking van gastvrije houding zou de leden van de gemeente niet misstaan. Een iets sneller zangtempo wellicht ook, maar ‘s lands wijs, ‘s lands eer.

In de middag naar de eigen gemeente geluisterd waar ds Blijderveen voorging.
Dit bericht is het begin zita
staan nog wel berichten tussen die enkel in dit topic horen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Zita schreef: 09 aug 2023, 14:49 Als er gesplitst moet worden: graag even reageren met een linkje naar het bericht waar de knip moet plaatsvinden. Dat scheelt mij een halfuur gezoek. Nieuwe topictitel erbij leveren wordt als een zeer gewaardeerde service ervaren.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 6#p1105156

Ik zou hier starten. En de paar on topic berichten voor lief nemen tussendoor.

Topictitel: Vraag er maar veel om... (uit: Hoe was je zondag [2]?)
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

tja schreef: 09 aug 2023, 14:17
GerefGemeente-lid schreef: 09 aug 2023, 14:08
tja schreef: 09 aug 2023, 13:55
GerefGemeente-lid schreef: 09 aug 2023, 12:12
En daarom de oproep: 'Vraag er maar veel om!' God eist bekering en geloof en we kunnen niet aan die eis voldoen. Maar het aanhoudend gebed, het kermen, zuchten en wenen van verloren zondaren, zal bij God vandaan verhoord worden! De beweringen hier dat dit met lijdelijkheid te maken zou hebben vind ik dus een valse en onjuiste bewering.
Beste Gerefgemeente-lid

Een tijdje terug hebben we een korte discussie gehad over het feit of God verplicht is om te verhoren.

Mijn standpunt is dat God dat verplicht is omdat hij dat zelf beloofd (niet omdat wij dat verdiend hebben)

Je reageerde daar best scherp op dat ik daarmee Gods eer tekort deed
(Ik kon ze snel het bericht niet terug vinden dus citeer dit hier uit het hoofd)

Ik moest daaraan terug denken toen ik jou post las. Het dikgedrukte zal in je reactie lijkt toch wel aan te geven dat God gebed zeker gaat verhoren.

Maar het beeld wat op veel plaatsen in de gezindte heerst en wat jezelf toen naar mijn mening ook schetste is van een God die niet verplicht is om je te horen. Je kunt het niet zeker weten of het gaat gebeuren. Als dat de achterliggende cultuur is achter de oproep om er veel om te bidden werkt dat zeker een lijdelijk afwachten in de hand. Of denk je daar anders over?
God is niets verplicht. Het is rechtvaardig als Hij ons voor eeuwig voorbij gaat.
Maar dat betekent niet dat Hij het gebed van de rechtvaardige niet verhoort.

En dat is nu die genade, Hij doet het niet om ons, niet om een eis of een verplichting die wij Hem opleggen, maar vanuit het vrije welbehagen Gods.
Zeker waar hoor. Dat ben ik van harte met je eens, maar het gebed van een rechtvaardige is toch iets anders dan van een ongelovige? Dan heeft een oproep tot ongelovigen om te bidden toch niet zoveel zin?

Dit is m.i. de kern van het vraagstuk. Mogen we bidden in de verwachting dat de Heere biddende zondaren, die niets verdienen, nergens rechts op hebben en nooit iets kunnen toevoegen, van harte wil zaligmaken? Of zoals ik heel dicht in mijn omgeving veel hoor ‘ik bid er veel om, maar de Heere moet het doen he’. Waarbij dat laatste heel erg waar is, maar het ook veel twijfel uitdrukt of de Heere überhaupt gewillig is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Ad Anker »

Sorry Zita, ik was er nu toch. Hier gaan we verder met 'vraag er maar veel om', in de andere topic weer ontopic graag!

Wellicht zijn er berichten hier die eigenlijk in de andere topic thuishoren. Mocht dat bezwaarlijk zijn dan verzoek de auteurs om ze daar opnieuw even te plaatsen. Dank!
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 09 aug 2023, 12:12
En daarom de oproep: 'Vraag er maar veel om!' God eist bekering en geloof en we kunnen niet aan die eis voldoen. Maar het aanhoudend gebed, het kermen, zuchten en wenen van verloren zondaren, zal bij God vandaan verhoord worden! De beweringen hier dat dit met lijdelijkheid te maken zou hebben vind ik dus een valse en onjuiste bewering.
Als je het zo uitlegt, ben ik het echt voor 100% met je eens.
Dit is bidden met verwachting, alles uit Hem, niks uit ons.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef: 09 aug 2023, 15:34Waarbij dat laatste heel erg waar is, maar het ook veel twijfel uitdrukt of de Heere überhaupt gewillig is.
Dat laatste is God naar beneden halen. Het gaat tegelijkertijd meestal gepaard met de onuitgesproken mening dat de persoon zelf heel gewillig is. Waarbij de mens zichzelf dus verheft.

Wanneer een mens echter zichzelf als onwillig en Christus als gewillig leert zien, is hij niet ver van het koninkrijk Gods.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef: 09 aug 2023, 15:34 Dit is m.i. de kern van het vraagstuk. Mogen we bidden in de verwachting dat de Heere biddende zondaren, die niets verdienen, nergens rechts op hebben en nooit iets kunnen toevoegen, van harte wil zaligmaken? Of zoals ik heel dicht in mijn omgeving veel hoor ‘ik bid er veel om, maar de Heere moet het doen he’. Waarbij dat laatste heel erg waar is, maar het ook veel twijfel uitdrukt of de Heere überhaupt gewillig is.
Mensen in jouw omgeving zijn dus openlijke vijanden van God en van Zijn dienst. Er zijn hier wat citaten uit Joël en Jeremia geplaatst. Daar wordt het volk ook bestraft om hun ongeloof en zonde, ze worden opgeroepen zich te bekeren en God geeft zelf de belofte dat Hij het zal doen.
Als het goed is worden er in de prediking korte metten gemaakt met mensen die zeggen: maar de Heere moet het doen hè.
2e Hans
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door 2e Hans »

Zeeuw schreef: 09 aug 2023, 15:34 Dit is m.i. de kern van het vraagstuk. Mogen we bidden in de verwachting dat de Heere biddende zondaren, die niets verdienen, nergens rechts op hebben en nooit iets kunnen toevoegen, van harte wil zaligmaken? Of zoals ik heel dicht in mijn omgeving veel hoor ‘ik bid er veel om, maar de Heere moet het doen he’. Waarbij dat laatste heel erg waar is, maar het ook veel twijfel uitdrukt of de Heere überhaupt gewillig is.
Het gaat hierbij ook echt om het juist gebruik van de taal. Steeds dat “maar”: het ontkracht veel.

‘ ik bid er veel om, maar de Heere moet het doen he’.
Dat hoort te zijn: “ik bid er veel om én de Heere zal het doen”. Bidden is immers totaal geen tegenstelling met wat de Heere doet. Mijn gebed is veel zekerder verhoord dan ik in mijn hart gevoel.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Terri »

Ik denk eigenlijk dat jullie het met elkaar eens zijn, alleen niet op gelijke golflengte zitten over hoe de dominee de uitspraak bedoeld.
Dat is altijd zo lastig, als er een naam voorbij komt, gaat het vaak fout. We vinden daar altijd wat van.
Hier komen ook wel eens negatieve beoordelingen voorbij over predikanten die ik erg hoog heb staan, dat doet zeer.

Bid er maar veel om kan een dwingende oproep zijn, alleen ik zou het woord 'maar' weglaten. Het geeft een idee van: wie weet, misschien wordt het verhoord.
@Helma gaf in haar post ook weer hoe het over kan komen en zelfs bedoeld wordt als je leest wat er achteraan kwam over oma. Tenminste, ik lees niet dat het bij oma ook gebeurd is.
Dan lijkt me het niet bepaald moedgevend.


En @Ad, wat bedoel je hiermee?
"Mensen in jouw omgeving zijn dus openlijke vijanden van God en van Zijn dienst"
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef: 09 aug 2023, 15:41
Zeeuw schreef: 09 aug 2023, 15:34Waarbij dat laatste heel erg waar is, maar het ook veel twijfel uitdrukt of de Heere überhaupt gewillig is.
Dat laatste is God naar beneden halen. Het gaat tegelijkertijd meestal gepaard met de onuitgesproken mening dat de persoon zelf heel gewillig is. Waarbij de mens zichzelf dus verheft.

Wanneer een mens echter zichzelf als onwillig en Christus als gewillig leert zien, is hij niet ver van het koninkrijk Gods.
Ook hiermee 100% eens.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

2e Hans schreef: 09 aug 2023, 15:46
Zeeuw schreef: 09 aug 2023, 15:34 Dit is m.i. de kern van het vraagstuk. Mogen we bidden in de verwachting dat de Heere biddende zondaren, die niets verdienen, nergens rechts op hebben en nooit iets kunnen toevoegen, van harte wil zaligmaken? Of zoals ik heel dicht in mijn omgeving veel hoor ‘ik bid er veel om, maar de Heere moet het doen he’. Waarbij dat laatste heel erg waar is, maar het ook veel twijfel uitdrukt of de Heere überhaupt gewillig is.
Het gaat hierbij ook echt om het juist gebruik van de taal. Steeds dat “maar”: het ontkracht veel.

‘ ik bid er veel om, maar de Heere moet het doen he’.
Dat hoort te zijn: “ik bid er veel om én de Heere zal het doen”. Bidden is immers totaal geen tegenstelling met wat de Heere doet. Mijn gebed is veel zekerder verhoord dan ik in mijn hart gevoel.
Het wordt eentonig: ook hiermee 100% eens.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: 09 aug 2023, 15:42
Zeeuw schreef: 09 aug 2023, 15:34 Dit is m.i. de kern van het vraagstuk. Mogen we bidden in de verwachting dat de Heere biddende zondaren, die niets verdienen, nergens rechts op hebben en nooit iets kunnen toevoegen, van harte wil zaligmaken? Of zoals ik heel dicht in mijn omgeving veel hoor ‘ik bid er veel om, maar de Heere moet het doen he’. Waarbij dat laatste heel erg waar is, maar het ook veel twijfel uitdrukt of de Heere überhaupt gewillig is.
Mensen in jouw omgeving zijn dus openlijke vijanden van God en van Zijn dienst. Er zijn hier wat citaten uit Joël en Jeremia geplaatst. Daar wordt het volk ook bestraft om hun ongeloof en zonde, ze worden opgeroepen zich te bekeren en God geeft zelf de belofte dat Hij het zal doen.
Als het goed is worden er in de prediking korte metten gemaakt met mensen die zeggen: maar de Heere moet het doen hè.
Dat laatste gebeurt zeker Ad. En het doet me bijzonder veel verdriet die uitspraak dan toch nog heel vaak te horen. Zeker als het mensen erg dicht bij je zijn. Ik weet, buiten bidden en de Heere te vragen hun harten te verbreken, echt soms niet wat ik dan nog kan zeggen.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door tja »

Zeeuw schreef: 09 aug 2023, 16:36
Ad Anker schreef: 09 aug 2023, 15:42
Zeeuw schreef: 09 aug 2023, 15:34 Dit is m.i. de kern van het vraagstuk. Mogen we bidden in de verwachting dat de Heere biddende zondaren, die niets verdienen, nergens rechts op hebben en nooit iets kunnen toevoegen, van harte wil zaligmaken? Of zoals ik heel dicht in mijn omgeving veel hoor ‘ik bid er veel om, maar de Heere moet het doen he’. Waarbij dat laatste heel erg waar is, maar het ook veel twijfel uitdrukt of de Heere überhaupt gewillig is.
Mensen in jouw omgeving zijn dus openlijke vijanden van God en van Zijn dienst. Er zijn hier wat citaten uit Joël en Jeremia geplaatst. Daar wordt het volk ook bestraft om hun ongeloof en zonde, ze worden opgeroepen zich te bekeren en God geeft zelf de belofte dat Hij het zal doen.
Als het goed is worden er in de prediking korte metten gemaakt met mensen die zeggen: maar de Heere moet het doen hè.
Dat laatste gebeurt zeker Ad. En het doet me bijzonder veel verdriet die uitspraak dan toch nog heel vaak te horen. Zeker als het mensen erg dicht bij je zijn. Ik weet, buiten bidden en de Heere te vragen hun harten te verbreken, echt soms niet wat ik dan nog kan zeggen.
Ja @zeeuw, ik kan je heel goed volgen. Ontzettend herkenbaar in mijn omgeving. Ik ben van mening dat veel mensen het echt niet perse onverschillig bedoelen, maar denken dat het de goede manier is om elke avond te bidden om een nieuw hart en verder af te wachten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

2e Hans schreef: 09 aug 2023, 15:46Het gaat hierbij ook echt om het juist gebruik van de taal. Steeds dat “maar”: het ontkracht veel.

‘ ik bid er veel om, maar de Heere moet het doen he’.
Dat hoort te zijn: “ik bid er veel om én de Heere zal het doen”. Bidden is immers totaal geen tegenstelling met wat de Heere doet. Mijn gebed is veel zekerder verhoord dan ik in mijn hart gevoel.
Ik snap dat dat de gevoelswaarde is van het zinnetje. Wellicht vanuit hoe het zinnetje weleens gebruikt wordt.

Maar taalkundig is wat je hier aangeeft niet de betekenis van het woordje "maar". Ik ben geen Neerlandicus, maar het woordje "maar" geeft is geen geval aan dat de uitkomst onzeker is.

De zin "Bid er maar veel om. De Heere laat immers geen bidder staan" is een correcte zin. En dat toont aan dat het woordje "maar" niet betekend dat het een misschientje is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Posthoorn »

Hier een belangwekkend citaat van Wilhelmus à Brakel over deze materie:
XXX. Vraagt u dan: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
Ik antwoord: meent u het? Is 't waarheid, is 't ernst? Zou u alles, wat in de wereld vermakelijk is, wel willen missen, en afstand doen van uwe beminde, eerlijke, voordelige, vermakelijke zonde? Is de verzoening met God, God lief te hebben, te vrezen en te dienen in alle Godzaligheid, u beminnelijker dan alles wat er is? Wilt u, dat u dát kennen en boven alles beminnen mocht?
Zegt u: ja, ik meen het, 't is mij ernst.
Dan antwoord ik: bekeert u en gelooft het Evangelie.
Zegt u, dat weet men wel, dat men dan zalig worden zal.
Wel weet het met opmerking, dat het een onuitsprekelijke genade en voorrecht is, dat men op geloof en bekering zalig worden kán. God was niet gehouden u daarop zalig te maken, maar 't is Zijn vrije goedheid daarop de zaligheid te beloven en te geven. Welaan dan, bekeert u!
Vraagt u: kan ik wel? Is het in mijn macht?
Ik antwoord:
(a) Wees verzekerd, gelijk u het goedkeurt, dat het uw plicht is.
(b) Probeer het eens, als u 't begint, zult u ten eerste bevinden dat u blind zijt, dat u God, Christus, de weg om tot Christus te komen, de wedergeborenen staat der ziel en de ware heiligheid in hare natuur niet kent. En dat gij niet kent, hoe zult u dat doen? Maar behalve dat, u zult bevinden, als 't op een doen komt, dat gij niet wilt. "Ik wil niet", zal het eerste begin zijn van het nalaten. Daarbij is de boosheid van uw natuur zo groot, en de zonde is zó sterk, en de zaak is zó zwaar, dat u niet kunt. Zink dan in uw ellende en onmacht, en wees hopeloos en radeloos bij uzelf.
Vraagt u verder: Wat raad? Is er dan gans geen hoop voor mij?
Ik antwoord: niet in uzelf, maar wel bij God, en daar is hoop voor u, omdat u onder de bediening van het Evangelie leeft, het middel, ja het enige middel, waardoor God zielen bekeert. Verblijdt u dan, dat u onder de middelen leeft, en dat God u overtuiging geeft en begeerte tot bekering en zaligheid; neemt de middelen vlijtig waar, wees naarstig om de predikatiën en de catechisaties waar te nemen. Lees met aandacht veel in Gods Woord, of laat het u voorlezen, voegt u bij de Godzaligen, en verzoekt in hun bijeenkomsten toegelaten te worden. Volgt op de bewegingen tot bidden en tot Godzaligheid.
Zal ik dan bekeerd en zalig worden?
Ik antwoord: uw werk zal God niet bewegen om u de bekering te geven, maar ook, God zal u niet uitsluiten, als gij uzelf niet uitsluit; u hebt reden van hoop, omdat God u tot zover onder overtuiging gebracht heeft; wacht dan verder op de minste beweging des Geestes, volgt die op, en ziet toe, dat u ze niet tegenstaat. Blijft zo in volstandigheid onder de middelen, en geeft het niet op als u van uw begeerlijkheden telkens afgetrokken wordt.

Redelijke Godsdienst, H. 31
Plaats reactie