Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Het kabinet gaat 'vallen'

Ja
20
48%
Nee
16
38%
Weet ik niet
6
14%

Totaal aantal stemmen: 42

Wim Anker

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 13 jul 2023, 22:23
Wim Anker schreef: 13 jul 2023, 22:22
DDD schreef: 13 jul 2023, 22:03
Wim Anker schreef: 13 jul 2023, 21:42

Alles goed en best, maar ik verbaas me ook over het feit dat @DDD in ieder geval suggereert (met veel woordjudo) dat in het OT het doden van pasgeborenen gangbare praktijk was en dat de Schrift daar niet zoveel over te melden had (lees: niet afkeurde). Om dat even af te doen met "komt zeker niet overeen met gangbare klanken" is echt onder de maat.

Op z'n minst mag en moet dat onderbouwd worden. Dit lijkt me heel wat erger dan deze fittie. Als een mod kan ingrijpen met wat theorie over ad hominem dan kan de mod ook wel vragen om de aantijgingen over abortuspraktijken in het OT te onderbouwen.
Dit vind ik te zot voor woorden.

Maar goed.

https://www.rd.nl/puntuit/bijbel/jbgg-b ... html?dag=1
DDD schreef:Ik denk dat het christelijke verzet tegen abortus en bijvoorbeeld ook de positieve behandeling van gehandicapten een vorm is van doorwerking van de heilige Geest in onze cultuur, waarvoor in de Bijbel wel aanzetten te vinden zijn, maar die zeker niet in de Bijbel zijn voorgeschreven.
Ga je dit terugnemen dan?
Nee, waarom? Leg liever uit waarom je vindt dat die dingen op gespannen voet staan.
Omdat het grote gebod en het tweede gebod, gelijk aan het eerste, ook al in het OT de leefregel waren.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 13 jul 2023, 22:32
parsifal schreef: 13 jul 2023, 22:20 Misschien interessant:
https://earlychurchhistory.org/medicine ... ent-world/

ik meen dat abortus in Didache genoemd (en veroordeeld) wordt. Het was blijkbaar niet onbekend in Bijbelse tijd.

Ik gaf eerder de link over Joodse interpretaties van Exodus 21:22-23. De Bijbel is gewoon niet expliciet wanneer iemand als mens gezien wordt. Bevruchting? Maar hoe zit het met tweelingen? Geboorte? Dat is ook weer zo wat met alles wat we weten over feutus. Hoeveel haren zijn nodig om een paardenstaart te vormen? Hoeveel mensen zijn nodig om een mensenmassa te zijn? We weten dat sommige aantallen duidelijk genoeg zijn en andere duidelijk niet.
Toch bevredigd dit niet uiteraard niet. Is voorzichtigheid niet geboden als we het gewoon niet weten? Want met mensenrechten valt niet te marchanderen. Een embryo heeft toch niet "een beetje mensenrechten" die "overruled" kunnen worden als de moeder bepaalde "issues' heeft? Een "beetje" mens bestaat toch niet? Het is een mens of niet.
Maar meningen kunnen veschillen, net als over dierenrechten. De voorzichtige kant kiezen is niet altijd de beste. In geval van abortus denk ik wel, maar niet perse door directe wetgeving. En zet vooral in op voorkomen. En doordenk gevolgen van standpunt (chemo in eerste trimester? Hoe gaan we sociaal om met vroege zwangerschappen?) Het tweede punt heeft geen gevolgen voor visie op status van bevruchte eicel, maar als het goed is heeft visie op bevruchte eicel wel gevolgen voor onze houding over vroege zwangerschap.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Job

Bericht door Job »

huisman schreef: 13 jul 2023, 22:22
Maar is de bevruchting een toeval of een door God gewild begin van een nieuw leven met een onsterfelijke ziel?
De geboorteaankondiging aan Maria en de ontmoeting met haar nicht Elisabeth zie je dat er met eerbied gesproken wordt over de Vrucht die Maria draagt. Elisabeth is dan 6 maanden zwanger en het kindje springt op in haar buik. Elisabeth zegt dan: Gezegend is de Vrucht uws buiks. Die Vrucht is dan nog maar enkele dagen oud. Maria ging volgens Lukas 1 direct na de aankondiging en haar zwanger worden naar Elisabeth . De Schrift spreekt dus vanaf het prille begin over de vrucht als bezield leven.

Daarom is abortus ook in een vroeg stadium een misdaad tegenover de Schepper.
Onder deze tere post wil ik graag een streepje zetten. Laten we niet vergeten dat de Heere Jezus niets voor niets heeft gedaan, óók het afdalen in de moederschoot had vanaf het prilste begin een heilig nut.

Als Psalm 51 werkelijkheid wordt (in zonde heeft mij mijner moeder ontvangen) wordt de zinsnede uit het Avondmaalsformulier dat Hij Zich van het begin Zijner menswording heeft willen vernederen en de wet heeft gedragen en vervuld, een uitnemend wonder.

En is het levensbegin ter discussie stellen volgens mij zonde.
huisman

Bericht door huisman »

Job schreef: 14 jul 2023, 00:09
huisman schreef: 13 jul 2023, 22:22
Maar is de bevruchting een toeval of een door God gewild begin van een nieuw leven met een onsterfelijke ziel?
De geboorteaankondiging aan Maria en de ontmoeting met haar nicht Elisabeth zie je dat er met eerbied gesproken wordt over de Vrucht die Maria draagt. Elisabeth is dan 6 maanden zwanger en het kindje springt op in haar buik. Elisabeth zegt dan: Gezegend is de Vrucht uws buiks. Die Vrucht is dan nog maar enkele dagen oud. Maria ging volgens Lukas 1 direct na de aankondiging en haar zwanger worden naar Elisabeth . De Schrift spreekt dus vanaf het prille begin over de vrucht als bezield leven.

Daarom is abortus ook in een vroeg stadium een misdaad tegenover de Schepper.
Onder deze tere post wil ik graag een streepje zetten. Laten we niet vergeten dat de Heere Jezus niets voor niets heeft gedaan, óók het afdalen in de moederschoot had vanaf het prilste begin een heilig nut.

Als Psalm 51 werkelijkheid wordt (in zonde heeft mij mijner moeder ontvangen) wordt de zinsnede uit het Avondmaalsformulier dat Hij Zich van het begin Zijner menswording heeft willen vernederen en de wet heeft gedragen en vervuld, een uitnemend wonder.

En is het levensbegin ter discussie stellen volgens mij zonde.
Dank voor deze aanvulling.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

huisman schreef: 13 jul 2023, 13:03
Ambtenaar schreef: 13 jul 2023, 12:41
Job schreef: 13 jul 2023, 12:38 Klopt wel maar hier gaat het om het frame dat het specifiek Kaag te beurt zou vallen, wat feitelijk onjuist is.
Niemand beweert dat enkel Kaag bedreigd wordt. Dus je moet geen onzin verkondigen. Blijkbaar werkt Kaag als een rode lap op menig refo, terwijl daar geen enkele reden toe is.

Komt denk ik omdat D66 en Kaag van de bedreigingen een soort verdienmodel maakten. De meeste politici die ernstig bedreigd worden praten zelden daarover. (bv Rutte) . Kaag bleef het maar uitventen. Zelf denk ik dat ook het fragment in college tour met haar dochters geregisseerd was. Met de docu over Kaag en de inhoudelijke bemoeienis van D66 (Sjoerdsma) is gebleken dat D66 sterke banden met de NPO heeft.
Ik ben blij dat ze vertrekt en hoop dat Rob Jetten haar vervanger wordt. Dat vind ik meer het redelijk alternatief.
Rob Jetten wil lijsttrekker worden:
https://nos.nl/artikel/2482729-rob-jett ... d66-worden
MGG

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 13 jul 2023, 19:22
MGG schreef: 13 jul 2023, 19:08
Mannetje schreef: 13 jul 2023, 18:57
Ambtenaar schreef: 13 jul 2023, 18:55
Battle of the sexes. Beetje oldschool.
Zou je denken? Ik vermoed dat er nog veel van tussen de meeste oren zit...
Aan de andere kant zien we bij elke verkiezingen dat een aanzienlijk groep stemmers bewust een vrouw kiezen.
Die discussie heb ik ook wel eens met mensen gehad. 'Ik kies voor de eerste vrouw op de lijst'. 'Ken je haar?'. 'Nee, maar ik kies haar omdat ze een vrouw is'. '....'
En als je dan waarom vraagt
nicob

Bericht door nicob »

Carola Schouten (CU) vertrekt ook uit landelijke politiek
https://www.rd.nl/artikel/1027982-carol ... e-politiek
parsifal

Bericht door parsifal »

nicob schreef: 14 jul 2023, 12:42 Carola Schouten (CU) vertrekt ook uit landelijke politiek
Dat is wel jammer. Ze heeft heel moeilijke ministeries gehad. Het is echt grote schoonmaak.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refomart
Inactief

Bericht door refomart »

parsifal schreef: 14 jul 2023, 14:27
nicob schreef: 14 jul 2023, 12:42 Carola Schouten (CU) vertrekt ook uit landelijke politiek
Dat is wel jammer. Ze heeft heel moeilijke ministeries gehad. Het is echt grote schoonmaak.
Na een verkiezingsuitslag kan ik 'schoonmaak' plaatsen.
Nu niet, want wie maakt hier schoon?
Of is het meer overeenkomstig het spreekwoord dat de ratten het zinkende schip verlaten?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 14 jul 2023, 09:27
Mannetje schreef: 13 jul 2023, 18:57
Zou je denken? Ik vermoed dat er nog veel van tussen de meeste oren zit...
Aan de andere kant zien we bij elke verkiezingen dat een aanzienlijk groep stemmers bewust een vrouw kiezen.
Die discussie heb ik ook wel eens met mensen gehad. 'Ik kies voor de eerste vrouw op de lijst'. 'Ken je haar?'. 'Nee, maar ik kies haar omdat ze een vrouw is'. '....'
'Omdat diversiteit belangrijk is'. Overigens een standpunt waar ik het wel mee eens ben. Maar ik vind het kiezen op 1 aspect toch te beperkt.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef: 13 jul 2023, 21:55
Wim Anker schreef: 13 jul 2023, 21:42
Zeeuw schreef: 13 jul 2023, 19:18
Zita schreef: 13 jul 2023, 18:15

Op de persoon is iets geheel anders. https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem
Als Anker had gezegd: 'Jij bent een Zeeuw en daarom praat je onzin', dan was het op de persoon geweest.
:)
Alles goed en best, maar ik verbaas me ook over het feit dat @DDD in ieder geval suggereert (met veel woordjudo) dat in het OT het doden van pasgeborenen gangbare praktijk was en dat de Schrift daar niet zoveel over te melden had (lees: niet afkeurde). Om dat even af te doen met "komt zeker niet overeen met gangbare klanken" is echt onder de maat.

Op z'n minst mag en moet dat onderbouwd worden. Dit lijkt me heel wat erger dan deze fittie. Als een mod kan ingrijpen met wat theorie over ad hominem dan kan de mod ook wel vragen om de aantijgingen over abortuspraktijken in het OT te onderbouwen.
Juist. Daar sluit ik me van ganser harte bij aan.
Welkom terug!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 14 jul 2023, 16:25
MGG schreef: 14 jul 2023, 09:27

'Omdat diversiteit belangrijk is'. Overigens een standpunt waar ik het wel mee eens ben. Maar ik vind het kiezen op 1 aspect toch te beperkt.
Ik kies voor kwaliteit. Pas als meerdere mensen in mijn ogen even geschikt zijn, is diversiteit een van de overwegingen. De vraag is dan of je het eerlijk vindt om iemand anders te benadelen op basis van zaken waar hij/zij niks aan kan doen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef: 14 jul 2023, 17:09

Ik kies voor kwaliteit. Pas als meerdere mensen in mijn ogen even geschikt zijn, is diversiteit een van de overwegingen. De vraag is dan of je het eerlijk vindt om iemand anders te benadelen op basis van zaken waar hij/zij niks aan kan doen.
Daar hebben zowel man als vrouw mee te maken, dus er blijft sowieso altijd 1 benadeelde persoon achter ;)
MGG

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef: 14 jul 2023, 17:13

Daar hebben zowel man als vrouw mee te maken, dus er blijft sowieso altijd 1 benadeelde persoon achter ;)
Eens, loten is optie waarbij je iemand niet benadeeld op basis van zijn/haar geslacht.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef: 14 jul 2023, 17:13

Kwaliteit is niet iets waar je an sich niks aan kan doen.
Plaats reactie