MGG schreef: ↑08 jul 2023, 17:13
huisman schreef: ↑08 jul 2023, 16:57
MGG schreef: ↑08 jul 2023, 16:51
huisman schreef: ↑08 jul 2023, 16:21
Van mij mag de hypotheekrenteaftrek verdwijnen maar ik vind dat wel wat egoïstisch. Jarenlang van deze aftrek geprofiteerd en nu ik het niet meer nodig heb gun ik deze aftrek de jongere generatie niet meer ?
Kan jij of Parsifal mij uitleggen wat zo slecht is aan deze aftrek?
Vind het ook vreemd om Rutte deze aftrek in de schoenen te schuiven. Die bestaat immers al vele decennia. Sommigen willen zelfs voor de tweede wereldoorlog en de slavernij de schuld bij Rutte neerleggen.
De VVD en niet te vergeten het CDA zijn de hoofdreden dat de hypotheekrente aftrek nog bestaat. Het voordeel is mensen met een hoog inkomen wel met een kwart verminderd.
Het slechte aan deze regeling is dat rijke mensen gemiddeld genomen het meest profiteren en arme mensen niet of minder. Rijkere hebben namelijk veel vaker een koopwoning en hogere hypotheken.
Het kost jaarlijks miljarden die beter gebruikt kunnen worden voor iets waar iedereen van profiteert. Bijvoorbeeld een lager belastingtarief. Daarbij komt nog dat deze regeling een prijsopdrijvend effect heeft op de huizenprijs.
Samengevat. Jonkheer prof. Dr. Floris Constatijn Arthur van Knijnenburg is blij met deze regeling en stratenmaker Jan de Boer heeft er niks aan, want hij woont in een huurwoning.
Volgens mij heeft deze aftrek in het verleden er juist voor gezorgd dat ook Jan de Boer een huis kon kopen .
Dat doen Jonkheer prof. Dr. Floris Constatijn Arthur van Knijnenburg ons graag geloven. Het aantal woningen stijgt niet en hoe meer mensen kunnen lenen hoe hoger de prijs. (Los van conjunctuur golven.) Daarom was de lage rente eerder een nadeel dan een voordeel.
De hypotheekrente aftrek blijkt uit evaluatie niet voor niks ondoelmatig. Vanuit mijn eigen portemonnee geredeneerd mag de regeling blijven. Ik heb maximaal geleend en in plaats van extra af te lossen heb ik voor een schijntje in box 3 belegd.
Na onderzoekt zegt het ministerie van financiën.
'Zo is het discutabel of de eigenwoningregeling heeft geleid tot meer eigenwoningbezit, terwijl de regeling wel (macro-economische) neveneffecten kent zoals
hogere huizenprijzen, hogere hypotheekschulden, een verstoring van de woonbeslissing en een
lagere arbeidsmobiliteit.'
Hoog tijd dus dat we dit geldverslindende belastingvoordeel van de woningbezitters afpakken en teruggeven aan alle inwoners van Nederland.