Ad Anker schreef: ↑08 jul 2023, 10:37
Job schreef: ↑08 jul 2023, 10:26Ha Ad, we hebben hier vaker de degens over gekruist en nogmaals: ik waardeer het dat je "eer bewijst" aan hen die over ons gesteld zijn. Dat heeft me destijds zeker aan het denken gezet en dat proces is nog steeds gaande, een stuk bewustwording. Het is goed om oog te hebben voor de weerbarstige realiteit.
Verder puntsgewijs op je bericht wat vragen/opmerkingen:
- Wat vind jij qua waarheid/grijs gebied/ onwaarheid toelaatbaar wanneer iemand binnen zijn of haar politieke rol opereert?
Liegen is niet oké. Al hangt de politiek aan elkaar van op het juiste moment dingen zeggen die op dat moment handig zijn. Dan wordt het soms heel grijs. Maar loog Jorritsma?
- Hoe vind je het dat Jorritsma twee jaar geweigerd heeft Pieter Omtzigt te spreken en hem nu pas voor het eerst in de ogen keek?
Daar vind ik niks van.
- Waar zag je Pieter Omtzigt gebruik of misbruik maken van een slachtofferrol? Ik heb hem meermaals hartgrondig horen verzuchten dat hij dit hele gedoe waardeloos vindt omdat het tijd eet van zeer aangelegen dossiers. Maar dit debat moet toch gevoerd worden omdat het om iets essentieels gaat: is het wantrouwen van een deel van de NL'se terecht of niet? Daarbij, en dat wordt hier terecht opgemerkt: er IS ook bijzonder veel akeligs rondom Omtzigt gepasseerd.
Zeker. Hij piept dat hij als eenmansfractie bijna geen spreektijd heeft etc. Het zal allemaal waar zijn maar het is een voedingsbodem om als een soort held een stemmentrekker te worden. En dat is ook voor de bühne.
Mogen er negatieve kwalificaties gegeven worden aan oa bewindslieden? Goede vraag. Ik denk dat ik moet oppassen om me in het openbaar te laten gaan, dat past niet. Het vraagt binnenkamerwerk, maar dat klinkt erg vroom. Is intussen wel waar. Tegelijk: als iemand in het openbaar zó opzichtig liegt... mag dat dan niet benoemd worden? Als je het overleg terugkijkt zul je zien dat ze haar visie/herinneringen steeds iets bijstelt naarmate ze met feiten geconfronteerd wordt. Het verhaal bleek fluïde - en dat is niet nieuw in dit dossier.
Ben jij helderziend? Een vleesgeworden leugendetector?
- Ik gun het CDA ook veel. Tegelijk is de verwaterde of misschien wel verdwenen C een groot zorgpunt.
- Mona Keijzer... wie weet!
Precies, CDA, BBB en Omtzigt moeten samengaan. Met Pieter of Mona als voorman/vrouw. Waarbij mijn voorkeur sterk uitgaat naar een man.
Bro,
Pieter Omtzigt "piept", doet het "voor de buhne", "soort held". Waarom mag jij deze dingen wel (zo) zeggen? En ik de mijne niet? En dan dat "Etc.". Ga eens verder... waar positioneert hij zich "nog meer" als slachtoffer?
Ik ben gelukkig geen helderziende of vleesgeworden leugendetector. Wel is boven tafel gekomen tijdens die zitting: er is WEL over Pieter Omtzigt gesproken. Aan het begin van deze rondetafel en eerder was dat nog niet zo volgens Jorritsma, toen ze er niet meer onderuit kon was het toch wel gegaan "over de nummer 2 van het CDA" en nog weer later gaf ze toe de naam van Omtzigt WEL genoemd te hebben. Is dat fluïde of fluïde? Is dat liegen of liegen?
Overigens, nog even over Rutte, jouw gerespecteerde CDA noemt de move van Rutte van deze week "onverantwoord hard", "bijna roekeloos". D66'er Paternotte sluit zich hierbij aan: ”Het heeft mij enorm verbaasd. Wekenlang hebben de partijen en ministers met elkaar in kamertjes gezeten. Dingen laten uitzoeken en er is een hele stapel met maatregelen gekomen. Maar afgelopen woensdag kwam daar opeens een extra eis bij op tafel. En echt op een manier van: dit moet het zijn en anders zoeken jullie het maar uit.”
Je hoeft het van mij niet aan te nemen, maar dit zijn mensen dichtbij het vuur.