Wat doen we vandaag?

Ambtenaar

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 22 jun 2023, 22:55 Dan schiet het onderwijs tekort. Het zou zogenaamd moeten voorbereiden op leren (zelfstandig) leren, maar het zorgt integendeel voor verschuiving van de werkzaamheden naar ouders en dus ook voor ongelijkheid. Want een deel van de ouders kan zoiets niet. Zo simpel is het. Als je vmbo met moeite hebt afgerond, dan kun je in de meeste gevallen heus geen drie kinderen inhoudelijk aansturen op hun huiswerk.
Ik weet niet of dat klopt, het zit ook in de kinderen zelf en de mate van afleiding die ze tegenwoordig hebben. Dat is ook van grote invloed op hun prestaties en concentratievermogen.

En over de ouders, mijn ouders hadden niet de kennis en ervaring om mij te begeleiden. Mijn beide ouders hadden niet meer dan huishoudschool en drie jaar ULO en toch heb ik fluitend een VWO diploma behaald. En dat lag heus niet perse aan de docenten. Die waren op het VLC echt niet allemaal van topniveau.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 22 jun 2023, 22:58

Mijn ouders hielpen ook niet. Alleen vind ik het voor de pubers van nu veel overzichtelijker dan in onze tijd. Wij kregen dan het einde van een les huiswerk op. Dat huiswerk schreef je zelf in een agenda. Ook repetities en toetsen werden opgegeven. Nu verschijnt alles in een digitaal schema. Het kan zomaar zijn dat dit de avond van te voren opgegeven wordt, o dat een docent het eerder vergeten was in het systeem te zetten. Hierdoor heb je minder overzicht. Officieel mag dat niet, maar het gebeurt wel.
Bij mijn oudste op school hebben ze dit jaar de papieren agenda weer ingevoerd. Huiswerk, etc. staat niet meer online, maar moeten ze zelf weer opschrijven.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste lijkt mij dan weer een grote verbetering. Al vind ik zelf een synchroniserende agenda wel heel praktisch.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 22 jun 2023, 22:46
Zeeuw schreef: 22 jun 2023, 20:54 Dat denk ik ook niet. Ik ben voorstander van opdrachten waar ze vooral veel moeten doen, werkstukken, kennis in de praktijk, lees- en luistertoetsen. Niet zo van puur leren en reproduceren.
Je kunt ook andere vragen stellen dan vragen die louter gericht zijn op reproductie van kennis. Ik vind juist de praktijkopdrachten bij sommige vakken wel erg de boventoon voeren. En vooral als dan de een niet objectiveerbaar criterium zoals creatieve vormgeving fors meetelt. Leuk voor beeldende vorming, maar niet bij geschiedenis of aardrijkskunde.

Ik hou dat hier thuis best goed in de gaten. Ene is eerste, andere tweede klas. Ik ga deze weken op vrijdag vaak even zitten om een planning te helpen maken voor de week erna. In de, wellicht ijdele, hoop dat ik langzaam de komende jaren een terugtrekkende beweging kan maken.
Die ijdele hoop heb ik ook. Mijn ouders hebben mij nooit geholpen met huiswerk, maar tegenwoordig hoor ik van alle ouders dat ze helpen met plannen of praktijkopdrachten.
Ik ben ook nooit geholpen. Wellicht dat ik daardoor ook iets meer help nu. Maar, wat Merel zegt, het verschilt enorm per kind.
Ik kom eigenlijk heel weinig praktijkopdrachten tegen. Ik zou het graag iets meer in balans zien. Toepassen van kennis ipv reproduceren.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 22 jun 2023, 22:55 Dan schiet het onderwijs tekort. Het zou zogenaamd moeten voorbereiden op leren (zelfstandig) leren, maar het zorgt integendeel voor verschuiving van de werkzaamheden naar ouders en dus ook voor ongelijkheid. Want een deel van de ouders kan zoiets niet. Zo simpel is het. Als je vmbo met moeite hebt afgerond, dan kun je in de meeste gevallen heus geen drie kinderen inhoudelijk aansturen op hun huiswerk.
Tsja, dat ging dus in Corona-tijd bij sommigen mis omdat ze teveel konden helpen en zelf daardoor overbelast raakten en bij anderen omdat ze te weinig konden helpen. School is er niet voor niks.
merel

Bericht door merel »

Bij ons op school steeds meer praktijkopdrachten en zelfstandig werken. Ik vind dat een lastige. Voor het kind dat nieuwsgierig van aard is en kennis wil vergaren werkt dit prima. Voor het kind met een goed verstand, maar beter leert door echt klassikaal les te krijgen is dat minder. Dat gaat het zoals @mannetje aangeeft. Een paar dagen voor de toets tot de ontdekking komen dat het hoofdstuk van wiskunde totaal niet beheerst wordt en zich dan in paniek zich bij een ouder die het van a tot z uit kan leggen. Het betreffende kind aan het lot overlaten is dan ook weer wat.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 23 jun 2023, 12:49 Bij ons op school steeds meer praktijkopdrachten en zelfstandig werken. Ik vind dat een lastige. Voor het kind dat nieuwsgierig van aard is en kennis wil vergaren werkt dit prima. Voor het kind met een goed verstand, maar beter leert door echt klassikaal les te krijgen is dat minder. Dat gaat het zoals @mannetje aangeeft. Een paar dagen voor de toets tot de ontdekking komen dat het hoofdstuk van wiskunde totaal niet beheerst wordt en zich dan in paniek zich bij een ouder die het van a tot z uit kan leggen. Het betreffende kind aan het lot overlaten is dan ook weer wat.
Kom ik er hier nu achter dat ik blijkbaar gelukkig toch niet de enige ouder ben die dit meemaakt? :-). Echt....

'Vrijdag wiskunderepetitie', 'Ah, en, ken je het al een beetje?', 'ja hoor', 'waar gaat het over?', 'over kwadraten ofzo', 'ah, kwadratische formules, parabolen etc?', 'ik denk het'. 'Hm, hoeveel is eigenlijk 2 kwadraat?', 'geen idee'. Dan weet je dus dat 2 keuzes hebt: of het kind (12 jaar oud) helemaal te laten zakken of serieus mee te helpen en aan te geven dat dit de volgende keer planningstechnisch echt anders moet.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 23 jun 2023, 12:59
merel schreef: 23 jun 2023, 12:49 Bij ons op school steeds meer praktijkopdrachten en zelfstandig werken. Ik vind dat een lastige. Voor het kind dat nieuwsgierig van aard is en kennis wil vergaren werkt dit prima. Voor het kind met een goed verstand, maar beter leert door echt klassikaal les te krijgen is dat minder. Dat gaat het zoals @mannetje aangeeft. Een paar dagen voor de toets tot de ontdekking komen dat het hoofdstuk van wiskunde totaal niet beheerst wordt en zich dan in paniek zich bij een ouder die het van a tot z uit kan leggen. Het betreffende kind aan het lot overlaten is dan ook weer wat.
Kom ik er hier nu achter dat ik blijkbaar gelukkig toch niet de enige ouder ben die dit meemaakt? :-). Echt....

'Vrijdag wiskunderepetitie', 'Ah, en, ken je het al een beetje?', 'ja hoor', 'waar gaat het over?', 'over kwadraten ofzo', 'ah, kwadratische formules, parabolen etc?', 'ik denk het'. 'Hm, hoeveel is eigenlijk 2 kwadraat?', 'geen idee'. Dan weet je dus dat 2 keuzes hebt: of het kind (12 jaar oud) helemaal te laten zakken of serieus mee te helpen en aan te geven dat dit de volgende keer planningstechnisch echt anders moet.
Haha, dan hadden ze moeite met dezelfde toets. Hier hetzelfde onderwerp en dezelfde moeite. Hier uiteindelijk deemoedig de belofte om eerder aan de bel te trekken. Een vriendinnetje had dezelfde moeite, maar geen ouder die het uit kon leggen. Dat werd een 1,4 en dochterlief sleepte een voldoende eruit. Over kansengelijkheid gesproken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 23 jun 2023, 13:14
Zeeuw schreef: 23 jun 2023, 12:59

Haha, dan hadden ze moeite met dezelfde toets. Hier hetzelfde onderwerp en dezelfde moeite. Hier uiteindelijk deemoedig de belofte om eerder aan de bel te trekken. Een vriendinnetje had dezelfde moeite, maar geen ouder die het uit kon leggen. Dat werd een 1,4 en dochterlief sleepte een voldoende eruit. Over kansengelijkheid gesproken.
Jep. Onlangs had de andere een toets over ontbinden in factoren. Iets wat er dan uitziet als (X-1)^2(X+1)^2(X+2) oid. Nou, t gemiddelde van de klas was 4,6. Door mijn uitleg had die van mij dan een 5. Maar dit was duidelijk echt nog even te hoog gegrepen.
Maar inderdaad: als ouders niet helpen... Dan had de oudste vorig jaar grif een jaar moeten over doen.

En nummer 2? Heb ik in het hele jaar 2 keer geholpen (waaronder dus het kwadratendebacle).
refo

Bericht door refo »

Hebben ze op die scholen wel leraren wiskunde? Zo te zien niet.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Mogelijk toch wel, maar ondanks een leraar kan de opbrengst van de les toch wat tegenvallen.

Overigens vraag ik mij wel af of je de leerling (of je zoon of dochter) de mogelijkheid moet ontnemen om "veilig" op hun gezicht te gaan. Als je ze altijd toch maar weer helpt, dan krijgen ze het gevoel dat er altijd wel een ontsnappingsmogelijkheid is.
Een oud-leerling zei het eens tegen mij toen hij vier maanden op het HBO zat: "Jullie waren veel te goed voor ons. Je wist dat er altijd een nieuwe kans kwam, dus kon je alles laten lopen. Nu heb ik al alle studiepunten die ik mag missen dit jaar gemist, en bij de volgende die ik mis kan ik niet naar jaar 2, dus ik houd nu wel alles goed bij."
- Niet meer zo actief -
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Bertiel schreef: 06 jun 2023, 17:21
Bertiel schreef: 31 mei 2023, 22:56 Vanavond met de ladder onderuit gegleden en een flinke smakkerd gemaakt. Net niet schuin genoeg, zo’n klein hoekje zeg maar.
Niks gebroken wel alles gekneusd en verrekt in rechter bovenarm en schouder.
Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn

Paar dagen rust en dan hopelijk weer verder met het schilderwerk
Toch breuk in bovenarm, komende twee weken wel bewegen maar geen fiets of auto besturen…
Valt me best tegen
stukje bot verschoven. komende week veel rust, als het dan niet verder is gegaan komt het goed, anders operatie...
bij optie 1 mag ik over 2 weken naar Frankrijk, optie 2 dan is het geen zomervakantie....
Had de vorige keer ook enkel maar over een breukje gehoord, niet over iets wat helemaal af was.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
helma

Bericht door helma »

Oh wat naar Bertiel! Beterschap!
merel

Bericht door merel »

refo schreef: 23 jun 2023, 14:06 Hebben ze op die scholen wel leraren wiskunde? Zo te zien niet.
O zeker wel en ook nog prima docenten ook. Alleen geeft de een wat meer klassikaal les en de andere meer door middel van opdrachten.

Daarnaast kan je je inschrijven voor flex lessen. Dat houdt in dat je tijdens deze extra lessen vragen kan stellen over de stof of extra verdiepende stof kan krijgen. Kind 1 schrijft zich in voor de vakken waar het vragen over heeft. Kind 2 peinst daar niet over: de vakken beeldende vorming, techniek, gym en muziek zijn leuker. Of flexlessen godsdienst, omdat je weet dat de docent toch ziek is. Op zich erg grappig, maar het is de vraag of zelfsturend onderwijs voor de gemiddelde puber ook echt werkt.
merel

Bericht door merel »

Bertiel schreef: 23 jun 2023, 15:43
Bertiel schreef: 06 jun 2023, 17:21
Bertiel schreef: 31 mei 2023, 22:56 Vanavond met de ladder onderuit gegleden en een flinke smakkerd gemaakt. Net niet schuin genoeg, zo’n klein hoekje zeg maar.
Niks gebroken wel alles gekneusd en verrekt in rechter bovenarm en schouder.
Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn

Paar dagen rust en dan hopelijk weer verder met het schilderwerk
Toch breuk in bovenarm, komende twee weken wel bewegen maar geen fiets of auto besturen…
Valt me best tegen
stukje bot verschoven. komende week veel rust, als het dan niet verder is gegaan komt het goed, anders operatie...
bij optie 1 mag ik over 2 weken naar Frankrijk, optie 2 dan is het geen zomervakantie....
Had de vorige keer ook enkel maar over een breukje gehoord, niet over iets wat helemaal af was.
Bah wat naar Bertiel! Sterkte!
Plaats reactie