Wat doen we vandaag?
Re: Wat doen we vandaag?
Lekker wezen padellen in de regen. Heerlijke temperatuur. Beetje afgekoeld. Zo te lezen hadden velen hier beter dat voorbeeld kunnen volgen. 

Dat was de planning voor erna, maar we waren al zo nat geregend, we zagen het voordeel niet meer zo :-)
Heerlijk! Ik vind de laatste schoolweken altijd zo hectisch dat het sporten er bij inschiet. Ik ben net thuis uit Laren en moet nog eten. Ik ben best gaar.
Ik had vorige week woensdag tot en met zaterdag en deze week eerste 3 dagen veel te druk. Nu echt even afschalen. Merk het bij de kinderen ook. Ik begrijp niet zo goed de functie van toetsweken zo aan het einde van het jaar. Ik zag liever wat meer verdeling over het jaar.
Sporten van de kids is gelukkig afgelopen.
Morgen wel lekker 2 potjes spelen, maar ook nog een hele hoop administratie wegwerken.
Leerlingen moeten wel het idee hebben dat ze de laatste weken nog ergens voor moeten werken. Stel je toch voor dat ze dan denken dat ze al bijna vakantie hebben en daarom wat minder hard gaan werken. Dat zou toch verschrikkelijk zijn!
- Niet meer zo actief -
Ja, dat moeten we niet willen :-). Ik bedoel meer 'spreiden'. Dus ook in die laatste weken gewoon toetsen, maar niet in de laatste weken een enorme hausse aan toetsen. Ik merk dat de cijfers 3/4 van het jaar goed zijn en met de hoeveelheid aan het einde van het jaar teruglopen.
Het idee is ook dat je dingen leert die je ook na de zomervakantie nog weet. Niet dat je stampt op de avond voor een overhoring en drie dagen later alles alweer kwijt bent.
Ik vind die concentratie aan het einde van het schooljaar wel goed. Er zijn al veel te veel leerlingen die slecht leren, en dat is toch een vaardigheid die kinderen moeten aanleren.
Ik vind die concentratie aan het einde van het schooljaar wel goed. Er zijn al veel te veel leerlingen die slecht leren, en dat is toch een vaardigheid die kinderen moeten aanleren.
Goed leren vind ik zeker ook heel belangrijk! Maar of je dat werkelijk stimuleert met toetsen aan het einde van het jaar, betwijfel ik. Puberbreinen werken nu eenmaal niet op een volstrekt logische manier...
Ongeveer een half jaar geleden begon ik met stof voor de laatste toets. De meeste vragen krijg ik vandaag, want morgen is de toets... Dan heb ik het niet over brugklassers, voor de helderheid.
Ongeveer een half jaar geleden begon ik met stof voor de laatste toets. De meeste vragen krijg ik vandaag, want morgen is de toets... Dan heb ik het niet over brugklassers, voor de helderheid.
- Niet meer zo actief -
Dat denk ik ook niet. Ik ben voorstander van opdrachten waar ze vooral veel moeten doen, werkstukken, kennis in de praktijk, lees- en luistertoetsen. Niet zo van puur leren en reproduceren.Mannetje schreef: ↑22 jun 2023, 20:36 Goed leren vind ik zeker ook heel belangrijk! Maar of je dat werkelijk stimuleert met toetsen aan het einde van het jaar, betwijfel ik. Puberbreinen werken nu eenmaal niet op een volstrekt logische manier...
Dat laatste is herkenbaar. Ik hou dat hier thuis best goed in de gaten. Ene is eerste, andere tweede klas. Ik ga deze weken op vrijdag vaak even zitten om een planning te helpen maken voor de week erna. In de, wellicht ijdele, hoop dat ik langzaam de komende jaren een terugtrekkende beweging kan maken.
Herkenbaar! Aankomend jaar gaat onze derde naar de middelbare school. Het verschilt per kind hoeveel hulp nodig is. Een kind heeft veel hulp nodig, terwijl een broer nooit hulp met plannen krijgt.Zeeuw schreef: ↑22 jun 2023, 20:54Dat denk ik ook niet. Ik ben voorstander van opdrachten waar ze vooral veel moeten doen, werkstukken, kennis in de praktijk, lees- en luistertoetsen. Niet zo van puur leren en reproduceren.Mannetje schreef: ↑22 jun 2023, 20:36 Goed leren vind ik zeker ook heel belangrijk! Maar of je dat werkelijk stimuleert met toetsen aan het einde van het jaar, betwijfel ik. Puberbreinen werken nu eenmaal niet op een volstrekt logische manier...
Dat laatste is herkenbaar. Ik hou dat hier thuis best goed in de gaten. Ene is eerste, andere tweede klas. Ik ga deze weken op vrijdag vaak even zitten om een planning te helpen maken voor de week erna. In de, wellicht ijdele, hoop dat ik langzaam de komende jaren een terugtrekkende beweging kan maken.
Vanavond verbaas ik mij over de vele emoties op het forum en berichten van vertrek, blijven etc. Het is ' maar' een forum. Waar maakt iedereen zich druk om.
Je kunt ook andere vragen stellen dan vragen die louter gericht zijn op reproductie van kennis. Ik vind juist de praktijkopdrachten bij sommige vakken wel erg de boventoon voeren. En vooral als dan de een niet objectiveerbaar criterium zoals creatieve vormgeving fors meetelt. Leuk voor beeldende vorming, maar niet bij geschiedenis of aardrijkskunde.
Die ijdele hoop heb ik ook. Mijn ouders hebben mij nooit geholpen met huiswerk, maar tegenwoordig hoor ik van alle ouders dat ze helpen met plannen of praktijkopdrachten.Ik hou dat hier thuis best goed in de gaten. Ene is eerste, andere tweede klas. Ik ga deze weken op vrijdag vaak even zitten om een planning te helpen maken voor de week erna. In de, wellicht ijdele, hoop dat ik langzaam de komende jaren een terugtrekkende beweging kan maken.
Dan schiet het onderwijs tekort. Het zou zogenaamd moeten voorbereiden op leren (zelfstandig) leren, maar het zorgt integendeel voor verschuiving van de werkzaamheden naar ouders en dus ook voor ongelijkheid. Want een deel van de ouders kan zoiets niet. Zo simpel is het. Als je vmbo met moeite hebt afgerond, dan kun je in de meeste gevallen heus geen drie kinderen inhoudelijk aansturen op hun huiswerk.
Mijn ouders hielpen ook niet. Alleen vind ik het voor de pubers van nu veel overzichtelijker dan in onze tijd. Wij kregen dan het einde van een les huiswerk op. Dat huiswerk schreef je zelf in een agenda. Ook repetities en toetsen werden opgegeven. Nu verschijnt alles in een digitaal schema. Het kan zomaar zijn dat dit de avond van te voren opgegeven wordt, o dat een docent het eerder vergeten was in het systeem te zetten. Hierdoor heb je minder overzicht. Officieel mag dat niet, maar het gebeurt wel.Ambtenaar schreef: ↑22 jun 2023, 22:46Je kunt ook andere vragen stellen dan vragen die louter gericht zijn op reproductie van kennis. Ik vind juist de praktijkopdrachten bij sommige vakken wel erg de boventoon voeren. En vooral als dan de een niet objectiveerbaar criterium zoals creatieve vormgeving fors meetelt. Leuk voor beeldende vorming, maar niet bij geschiedenis of aardrijkskunde.
Die ijdele hoop heb ik ook. Mijn ouders hebben mij nooit geholpen bij huiswerk, maar tegenwoordig hoor ik van alle ouders dat ze helpen met plannen of praktijkopdrachten.Ik hou dat hier thuis best goed in de gaten. Ene is eerste, andere tweede klas. Ik ga deze weken op vrijdag vaak even zitten om een planning te helpen maken voor de week erna. In de, wellicht ijdele, hoop dat ik langzaam de komende jaren een terugtrekkende beweging kan maken.
Wij helpen bij sommige kinderen met het plannen en indien nodig en zij het vrage met overhoren. Praktijkopdrachten maken doen we niet. Bonze oudste regelt alles zelf.
Het onderwijs schiet m.i. ook tekort. Ik hoor van mijn kinderen terug dat het klassikale onderwijs afneemt. Zij krijgen steeds meer groepsopdrachten. Voor sommige kinderen prima. Voor de planmatig minder sterke leerling niet.DDD schreef: ↑22 jun 2023, 22:55 Dan schiet het onderwijs tekort. Het zou zogenaamd moeten voorbereiden op leren (zelfstandig) leren, maar het zorgt integendeel voor verschuiving van de werkzaamheden naar ouders en dus ook voor ongelijkheid. Want een deel van de ouders kan zoiets niet. Zo simpel is het. Als je vmbo met moeite hebt afgerond, dan kun je in de meeste gevallen heus geen drie kinderen inhoudelijk aansturen op hun huiswerk.