?
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Maar laten we ons dan toch niet verlagen om er zo menselijk over te spreken.
Het is immers God die Zijn knechten zendt waar en tot wie Hij dat wil.
Als er een van Zijn knechten naar Rijssen moest is dat geen mensenwerk, als het recht ligt.
Dan zou Rijssen er ook slecht mee af zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Toen ds. van Nieuw Amerongen kandidaat was is hij door onze kerkenraad ook niet op tweetal gezet. Kand. Hoogerbrug is nu ook niet gekandideerd.Evangelist schreef: ↑19 jun 2023, 15:40 Op dit moment is de thuisgemeente van twee van de drie kandidaten vacant. Vinden jullie dat je een kandidaat kan beroepen in de 'eigen' gemeente? (Kandidaat Evers staat op drietal in Capelle-West; ik weet niet of kandidaat Hoogerbrug in Stolwijk is gekandideerd.)
Ik denk inderdaad om de reden die @Job al noemde. En bovendien beide broeders hebben jaren in de gemeente gezeten en ook als ouderling gediend, het is dan idd misschien niet gelijk wenselijk om in een al zo bekende gemeente te gaan dienen als eerste gemeente....
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Romeinen 14:23
Laten we ook iedereen een beetje accepteren! zolang de forumregels niet overtreden worden. SanderL interesseert zich voor beroepingswerk, iemand anders wellicht ook maar dan weer in mindere mate.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Het is een op zichzelf terechte spiegel die je voorhoudt.Ad Anker schreef: ↑20 jun 2023, 08:36 Het is gewoon even pittig voor de GG. Veel gemeenten die nu gaan bidden voor dezelfde kandidaat.
De beroepenweegschaal werkt op volle toeren. Links beroept X, rechts Y en we hebben ook een tussenvariant. Maar toch zijn er verrassingen.
Straks worden de beroepen aangenomen en analyseren we dat nog even. (Weer de grote gemeente, toch bijzonder hè, naar een kleinere gemeente, gebeurt de laatste tijd meer, het was wel te verwachten dat X zendingspredikant zou worden etc.)
En vervolgens kunnen we weer overgaan tot ledentallen, standen en intergemeentelijk gedoe. Tot mei 2024 DV.
Wel heb ik een paar nuanceringen daarbij.
Ik denk dat je met die tweede zin: Veel gemeenten die nu gaan bidden voor dezelfde kandidaat een groot zwak punt beschrijft binnen het (ons) beroepingswerk. Precies op het dat punt krijgt het bijna iets... ja, iets van spot. Waardoor het neigt te ontsporen en elke keer sensatie oproept. Je zou nu kunnen denken dat het als volgt werkt en ik bedoel het ernstig.
Iemand houdt een grote groep kinderen drie begerenswaardige zaken voor. Geen van de kinderen kan in principe zonder de zaak. De kinderen verdringen zich en roepen: Mag ik het? Mag ik het? Ze moeten daarbij denken aan hun tone of voice. Want ze hebben geen rechten, maar ze hebben de zaak eerlijk gezegd wel nodig. Ze kijken ook nog met een schuin oog naar elkaar: welk kind kijkt naar welk van de drie zaken? En heeft dat invloed? Enne, psst... bepaalde kinderen kregen wel opvallend vaak de zaak in het verleden... De drie zaken zelf hebben ook eigen argumenten (alhoewel daarover verschillend wordt gedacht) en de misschien wel de meest tere zaak: degene die de zaken uitdeelt weet al voor wie de zaken bestemd zullen zijn.
Ik heb het zo zorgvuldig mogelijk geprobeerd op te schrijven. Als je dit goed beschouwt, is het toch een cocktail die niet klopt. Als we het zo blijven doen, zal het tot in lengte van dagen sensatie blijven geven. En door het een vrome saus te blijven geven doen we eigenlijk ook nog alsof God hardvochtig is. Alsof Hij wel goedertierenlijk boodschappers wil zenden naar Rijssen (schier onafgebroken, waardoor een gemeentelid aldaar zich zomaar kan gaan afvragen hoe het verder moet als er "al" drie bedankjes zijn gekomen) maar niet naar Oostkapelle.
En volgens mij doen we het alleen maar "zo" (met al die beroepen) omdat een kandidaat nu eenmaal "wettiglijk door Gods gemeente beroepen" moet worden.
Laatst gewijzigd door Job op 20 jun 2023, 09:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Maar daarmee doe je net alsof er niet heel veel menselijke overwegingen meespelen in een beroep. Je kunt de uitkomsten van het beroepingswerk niet zomaar gelijk stellen met Gods wil.
Is dit echt zo? Want ik zie nergens een (officieel) bericht (ook niet in het topic hier).
Dan begreep ik het niet goed, maar dan is dat ook weer duidelijk.
Krijgt moet nu kiest zijn en kan krijgt worden.
Uiteraard. En gelukkig maar.
Overigens gaat het heel prima gelijk op. Stand na één dag: alle kandidaten hebben zeven beroepen.
Dat is niet zo pijnlijk als sommige andere jaren.
Je zou eens moeten zien als er 3 studenten hun opleiding afronden er er beroepen maar 6 gemeenten. Wat denk je dat er dan gebeurd? Dan zullen de reacties ook niet mals zijn, zoals: Oh, jullie willen geen dominee zeker?Ad Anker schreef: ↑20 jun 2023, 08:36 Het is gewoon even pittig voor de GG. Veel gemeenten die nu gaan bidden voor dezelfde kandidaat.
De beroepenweegschaal werkt op volle toeren. Links beroept X, rechts Y en we hebben ook een tussenvariant. Maar toch zijn er verrassingen.
Straks worden de beroepen aangenomen en analyseren we dat nog even. (Weer de grote gemeente, toch bijzonder hè, naar een kleinere gemeente, gebeurt de laatste tijd meer, het was wel te verwachten dat X zendingspredikant zou worden etc.)
En vervolgens kunnen we weer overgaan tot ledentallen, standen en intergemeentelijk gedoe. Tot mei 2024 DV.
Op de eerste dag stemmen 21 gemeenten op een kandidaat als nieuwe voorganger voor hun gemeente. Er zijn drie kandidaten. Hoeveel beroepen krijgt elke kandidaat?
Inderdaad, 7.
Inderdaad, 7.