De kleine lettertjes van het Evangelie

Bertiel

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

Ik kan niet anders constateren dan dat je de discussie oneerlijk voert door er van alles bij te halen en in te vullen wat anderen niet gezegd hebben en de mede formuleren bijzonder oneerlijk behandeld en wegzet op deze manier.
En dat je het met mij doet vind ik niet erg maar ik zie je het hier continue doen.
Bah ::bye
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef: 18 mei 2023, 20:28Dat bedoel ik @Geytebeekje als wat er fout gaat. De weg die de Heere gaat met gelovigen nadat ze tot geloof zijn gekomen, wordt voorgehouden als zijnde de weg waardoor mensen tot geloof zouden moeten komen.
Maar de tollenaar achterin de tempel dan?
Onbekende

Bericht door Onbekende »

Ad Anker schreef: 18 mei 2023, 18:51
Onbekende schreef: 18 mei 2023, 18:07 Uit deze reactie blijkt een hoog "ik weet alles beter" gevoel.

Waarom probeer je me telkens negatief weg te zetten?
Je hebt je post gewijzigd?
Ik zet je als persoon niet negatief weg, zou prima een bak koffie met je kunnen drinken denk ik. Maar de manier waarop je mening hier naar voren komt roept bij mij reactie op. Verder eens met huisman.
Laat ik nou dat gevoel ook regelmatig hebben als ik bijdragen van jouw hand lees in andere topics, dat we vast samen prima een bak koffie zouden kunnen drinken en ook nog een goed gesprek zouden kunnen hebben.

Daarom begrijp ik niet dat je telkens lijkt te reageren als de spreekwoordelijke stier op een rode lap. Kun je uitleggen wat voor mechanisme dat is?
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dat is inderdaad een prima voorbeeld over hoe de Heere mensen tot hem kan trekken.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef: 18 mei 2023, 20:59 Dat is inderdaad een prima voorbeeld over hoe de Heere mensen tot hem kan trekken.
De Heere Jezus verbindt er wel een 'algemene' regel aan: "Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden."

Zou jij willen beweren dat er iemand tot Christus komt als niet-vernederd zondaar?
Terri

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef: 18 mei 2023, 17:15
Terri schreef:@Ad Anker, ik begrijp iets niet. Als jij zelf een pittig stukje schrijft en dan komt de rechterflank er ook niet zonder kritiek vanaf, is het dan wel oké en als iemand anders het doet kunnen we dat niet verdragen? Wat is het verschil? Is dit eerlijk?
Ik accepteer en begrijp kritiek op de rechterflank redelijk goed. Dat mag ook gewoon.
Je zin loopt verder wat raar. Ik begrijp niet precies wat je nu wil zeggen. Kun je dat verduidelijken?
Het klopt, ik had hier en daar de zin wat veranderd om het beter leesbaar te maken, maar dat is dus mislukt. Sorry.
Ik bedoelde te zeggen, dat jij zelf ook wel eens een pittig stukje post, waarin je met een bepaald soort prediking binnen de rechterflank moeite hebt, vergelijkbaar met wat @Onbekende schrijft.
Maar blijkbaar is dat recht maar voor enkelen toegestaan.
Laat verder maar. Ik was weg vandaag en las net je vraag, vond dat ik het moest beantwoorden, maar wil het graag hier bij laten. Ik schrik van de vijandigheid naar elkaar toe en ben er verdrietig van.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 18 mei 2023, 20:56 Ik kan niet anders constateren dan dat je de discussie oneerlijk voert door er van alles bij te halen en in te vullen wat anderen niet gezegd hebben en de mede formuleren bijzonder oneerlijk behandeld en wegzet op deze manier.
En dat je het met mij doet vind ik niet erg maar ik zie je het hier continue doen.
Bah ::bye
????. Helaas is er geen PB mogelijkheid meer want dit begrijp ik oprecht niet. Je mag het ook hier in het openbaar uitleggen.

Hoe heb ik jou weggezet met mijn laatste post? Volgens mij hadden wij een redelijk gesprek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Onbekende schreef: 18 mei 2023, 20:58 Laat ik nou dat gevoel ook regelmatig hebben als ik bijdragen van jouw hand lees in andere topics, dat we vast samen prima een bak koffie zouden kunnen drinken en ook nog een goed gesprek zouden kunnen hebben.

Daarom begrijp ik niet dat je telkens lijkt te reageren als de spreekwoordelijke stier op een rode lap. Kun je uitleggen wat voor mechanisme dat is?
Het delen van je 'bevrijdingservaring' en het vervolgens je vroegere kerkelijke omgeving met lieve woorden stevig afkraken in een topic waar behoefte is aan inhoudelijke standpunten is inderdaad de lap voor de stier. Het lukt jou om me steeds weer te doen reageren. Dat is best knap. ;)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Posthoorn schreef: 18 mei 2023, 21:06
Bertiel schreef: 18 mei 2023, 20:59 Dat is inderdaad een prima voorbeeld over hoe de Heere mensen tot hem kan trekken.
De Heere Jezus verbindt er wel een 'algemene' regel aan: "Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden."

Zou jij willen beweren dat er iemand tot Christus komt als niet-vernederd zondaar?
Nee. Zolang het hoe en n wat niet gestandaardiseerd worden volledig ens met d3ze stellingname
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef: 18 mei 2023, 21:18
Posthoorn schreef: 18 mei 2023, 21:06Zou jij willen beweren dat er iemand tot Christus komt als niet-vernederd zondaar?
Nee. Zolang het hoe en n wat niet gestandaardiseerd worden volledig ens met d3ze stellingname
Dat had ik ook niet anders verwacht. :super
Onbekende

Bericht door Onbekende »

Ad Anker schreef: 18 mei 2023, 21:17
Onbekende schreef: 18 mei 2023, 20:58 Laat ik nou dat gevoel ook regelmatig hebben als ik bijdragen van jouw hand lees in andere topics, dat we vast samen prima een bak koffie zouden kunnen drinken en ook nog een goed gesprek zouden kunnen hebben.

Het delen van je 'bevrijdingservaring' en het vervolgens je vroegere kerkelijke omgeving met lieve woorden stevig afkraken in een topic waar behoefte is aan inhoudelijke standpunten is inderdaad de lap voor de stier. Het lukt jou om me steeds weer te doen reageren. Dat is best knap. ;)
Ben ik toch nog ergens goed in ;)

Is het voor jou ook mogelijk om het niet als 'afkraken' te zien? Ik ben inderdaad dankbaar voor de verandering die bij mij heeft mogen plaatsvinden en dat wil ik ook uitdragen. Tegelijkertijd heb ik oprechte zorg voor degenen die mij dierbaar zijn maar achterblijven in een naar mijn ervaring ongezond geestelijk klimaat. Dat is een iets andere opstelling dan wat jij eruit filtert. De 'nestbevuilers'-kaart word nogal snel getrokken (niet alleen door jou).

Zou het met een wat meer open houding naar elkaar toe mogelijk zijn om zonder stierengedrag op elkaar te reageren? Deze vraag stel ik ook aan anderen.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is anders niet heel moeilijk hoor. :lock
MGG

Bericht door MGG »

Onbekende schreef: 18 mei 2023, 21:34

Is het voor jou ook mogelijk om het niet als 'afkraken' te zien? Ik ben inderdaad dankbaar voor de verandering die bij mij heeft mogen plaatsvinden en dat wil ik ook uitdragen. Tegelijkertijd heb ik oprechte zorg voor degenen die mij dierbaar zijn maar achterblijven in een naar mijn ervaring ongezond geestelijk klimaat. Dat is een iets andere opstelling dan wat jij eruit filtert. De 'nestbevuilers'-kaart word nogal snel getrokken (niet alleen door jou).

Zou het met een wat meer open houding naar elkaar toe mogelijk zijn om zonder stierengedrag op elkaar te reageren? Deze vraag stel ik ook aan anderen.
Opzich is dat logisch, maar het (subtiel) blijven benadrukken van een persoonlijke ervaring/mening/overtuiging wordt vaak als irritant ervaren. Bijvoorbeeld een veganistische collega die zijn/haar overtuigen talloze keren deelt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef: 18 mei 2023, 21:34

Ik heb oprechte zorg over degenen die zo makkelijk het nest achterlaten en (in mijn visie) heel veel mogelijkheden aangrijpen om het ook nog te bevuilen.
Ik voel me thuis bij de prediking waar jij tegen ageert. Ik ken mijn omgeving ook mensen die daartegen in opstand komen. Daar heb ik veel verdriet over. Ik meen dat zij niet beseffen dat juist in de prediking de noodzaak van de wedergeboorte en de noodzakelijkheid van onze onmacht niet ondergeschikt behoort te zijn aan de onwilligheid en het ongeloof van de mens.

Het grote punt is dat dit beiden in de prediking moet klinken. En wat mijn ervaring is, mede gelet op wat ik in mijn omgeving (soms van heel dicht) meemaak en ervaar, is dat daar waar de onmacht en de onwil van de mens zelden meer wordt benoemd of soms zelfs helemaal niet meer wordt gepredikt, men een gearriveerd geloof krijgt, waarin de mens alles bezit, nooit meer twijfelt en waarin alles pais en vree lijkt.

Maar als ik in Gods Woord leest over Gods volk, ervaren zij juist ook na ontvangen genade nog zoveel zonde en schuld. Denk aan David in Psalm 51. En zo zijn er nog wel een heleboel voorbeelden.

Ik mis dat in de bijdragen van jou, maar bijvoorbeeld ook in die van @Bertiel, @tja en @Psalm. De noodzaak van de kennis van ellende en schuld blijft nodig, ook na ontvangen genade. De noodzaak van wedergeboorte en het stuk der ellendekennis zijn geen stationnetjes die we passeren en daarna nooit meer tegenkomen. Ik krijg de indruk dat dit bij jou wel zo lijkt te zijn.

Ik vind dat je teveel verabsolutiseert in je bijdrages en je niet verplaatst in de bezwaren die anderen hebben tegen de lezing van dr. Van den Brink. Zolang je je daarin niet wilt of kunt verplaatsen en het afschrijft als een juk waaruit je zelf zou zijn uitgehaald, mis ik het respect en de waardigheid om je gesprekpartners serieus te nemen. Dat vind ik erg verdrietig.
CvdW

Bericht door CvdW »

We kennen het boek van Bunyan.
Christen verliet z'n nest en waarschuwde hij andere inwoners niet?
Gesloten