Wat doen we vandaag?

Zeeuw

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 06 mar 2023, 20:22
huisman schreef:
Ambtenaar schreef: 06 mar 2023, 10:39
Hoopvol schreef: 04 mar 2023, 12:48 Maar dat vind ik dan ook weer hypocriet. Wat doe je in midden Italië? Alsof rijden met de auto zo goed voor het milieu is.
Mensen die menen niet te willen vliegen zouden eigenlijk ook niet in het buitenland op vakantie moeten gaan. Ga op een camping in een naburig dorp op vakantie en geniet van de groene rust.
In principe heb je gelijk. Het is echter zo dat vliegen per persoon per kilometer zo'n 4 keer zoveel CO2 uitstoot oplevert in vergelijking met reizen met onze auto. In ons geval is de uitstoot per persoon met het reizen met de auto vergelijkbaar met uitstoot per persoon met reizen per trein.

Zelfs als je geen moderne auto hebt, dan zorgt reizen met het vliegtuig voor een hogere uitstoot per persoon per kilometer. Het vliegtuig is dus altijd de slechtste keuze betreffende uitstoot. Dat zou je dus eigenlijk moeten vermijden.
Want? Je mag dus wel uitstoten begrijp ik uit jouw verhaal maar er is een soort max waarde? Oeganda is best lastig met de auto maar als ik ga vliegen is dat zondig?

Ik heb heb begrip voor veganisten of mensen die geen gebruik maken van welke brandstofmotor dan ook. Maar dat middelmatige gedoe lijkt mij teveel op het nieuwe farizeïsme.

Ik dank dat ik minder vlieg dan die tollenaar.
Ik dank dat ik minder vlees eet dan die tollenaar.
Ik dank dat ik elektrisch rij en in het bezit ben van een warmtepomp en zonnepanelen en die tollenaar niet.

Je mag voor tollenaar huisman invoegen.
Reageer je niet een beetje erg allergisch?

Een beetje opletten wat we doen is toch het minste wat we kunnen.
Jep. Dit is Huismans allergie en dan schiet hij in deze kramp. Onlangs zag ik wat inzicht, nu is het weer even weg. Komt wel weer.
huisman

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef: 06 mar 2023, 20:22
huisman schreef:
Ambtenaar schreef: 06 mar 2023, 10:39
Hoopvol schreef: 04 mar 2023, 12:48 Maar dat vind ik dan ook weer hypocriet. Wat doe je in midden Italië? Alsof rijden met de auto zo goed voor het milieu is.
Mensen die menen niet te willen vliegen zouden eigenlijk ook niet in het buitenland op vakantie moeten gaan. Ga op een camping in een naburig dorp op vakantie en geniet van de groene rust.
In principe heb je gelijk. Het is echter zo dat vliegen per persoon per kilometer zo'n 4 keer zoveel CO2 uitstoot oplevert in vergelijking met reizen met onze auto. In ons geval is de uitstoot per persoon met het reizen met de auto vergelijkbaar met uitstoot per persoon met reizen per trein.

Zelfs als je geen moderne auto hebt, dan zorgt reizen met het vliegtuig voor een hogere uitstoot per persoon per kilometer. Het vliegtuig is dus altijd de slechtste keuze betreffende uitstoot. Dat zou je dus eigenlijk moeten vermijden.
Want? Je mag dus wel uitstoten begrijp ik uit jouw verhaal maar er is een soort max waarde? Oeganda is best lastig met de auto maar als ik ga vliegen is dat zondig?

Ik heb heb begrip voor veganisten of mensen die geen gebruik maken van welke brandstofmotor dan ook. Maar dat middelmatige gedoe lijkt mij teveel op het nieuwe farizeïsme.

Ik dank dat ik minder vlieg dan die tollenaar.
Ik dank dat ik minder vlees eet dan die tollenaar.
Ik dank dat ik elektrisch rij en in het bezit ben van een warmtepomp en zonnepanelen en die tollenaar niet.

Je mag voor tollenaar huisman invoegen.
Reageer je niet een beetje erg allergisch?

Een beetje opletten wat we doen is toch het minste wat we kunnen.
Een beetje opletten is prima maar dat etaleren op een forum en anderen die een tikje minder opletten wegzetten geeft bij mij inderdaad een allergische reactie
Een beetje allergie is trouwens gezond :) Ik zou zeggen ga veel de natuur in een geniet van de schepping.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 06 mar 2023, 16:51

We zitten nu eenmaal in de situatie dat niet alle vervoersbewegingen zonder uitstoot kunnen. De techniek is nog niet zo ver gevorderd. Wel kun je bewuste keuzes maken. En een bewuste keuze is om niet of zo min mogelijk te vliegen. Want een ding is helder, vliegen leidt ruimschoots tot de hoogste uitstoot per kilometer per persoon. Dus waarom all-inclusive naar Turkije of voor een stedentrip vliegen naar Milaan of Barcelona als er ook alternatieven voor handen zijn.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 07 mar 2023, 12:27

We zitten nu eenmaal in de situatie dat niet alle vervoersbewegingen zonder uitstoot kunnen. De techniek is nog niet zo ver gevorderd. Wel kun je bewuste keuzes maken. En een bewuste keuze is om niet of zo min mogelijk te vliegen. Want een ding is helder, vliegen leidt ruimschoots tot de hoogste uitstoot per kilometer per persoon. Dus waarom all-inclusive naar Turkije of voor een stedentrip vliegen naar Milaan of Barcelona als er ook alternatieven voor handen zijn.
Hoe voller het vliegtuig hoe minder uitstoot per persoon. Dus boek snel een vliegticket want vol is vol. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: 07 mar 2023, 13:01
Ambtenaar schreef: 07 mar 2023, 12:27

Hoe voller het vliegtuig hoe minder uitstoot per persoon. Dus boek snel een vliegticket want vol is vol. :)
Ben ik een vreemde als ik nog nooit heb gevlogen... Als je wat om je heen hoort begin je dat soms te denken.... :garde
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Henk J

Bericht door Henk J »

Valt wel mee denk ik, ken genoeg mensen die nog nooit gevlogen hebben. Zelf heb ik wel gevlogen, puur omdat er familie in Canada woont. Rijden of varen naar Canada is ook wat.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Je reageert als een klein kind, die met de vingers in de oren heel hard roept: "Lalalalalala, ik hoor je toch lekker niet".

Vliegen is aantoonbaar de meest schadelijke vorm van vervoer. En dat zou voor christenen iets moeten betekenen. Maar blijkbaar geldt dat niet voor conservatieve christenen. Rentmeesterschap is hun kennelijk vreemd.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ambtenaar schreef:
Vliegen is aantoonbaar de meest schadelijke vorm van vervoer. En dat zou voor christenen iets moeten betekenen. Maar blijkbaar geldt dat niet voor conservatieve christenen. Rentmeesterschap is hun kennelijk vreemd.
Je bent weer lekker aan het generaliseren. Ik reken mezelf ook tot een conservatief christen en ik vermoed dat ik in mijn leven minder gevlogen heb dan jij en dan heel veel andere klimaatactivisten. En dat geldt voor heel veel van mijn ‘soortgenoten’
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 07 mar 2023, 14:40
Je reageert als een klein kind, die met de vingers in de oren heel hard roept: "Lalalalalala, ik hoor je toch lekker niet".

Wat een bijzondere insinuatie. Klimaatgeloof brengt rare dingen voort.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

FlyingEagle schreef:
Ambtenaar schreef:
Je bent weer lekker aan het generaliseren. Ik reken mezelf ook tot een conservatief christen en ik vermoed dat ik in mijn leven minder gevlogen heb dan jij en dan heel veel andere klimaatactivisten. En dat geldt voor heel veel van mijn ‘soortgenoten’
Dat verbaast me dan weer, gezien je forumnaam Afbeelding.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 07 mar 2023, 14:40

Jij noemt het Rentmeesterschap ik noem het neo-farizeïsme.

Fijnzinnig ook dat je mijn mening rechtstreeks plakt op een hele groep ( conservatieve christenen. )
Ik spreek hier uitsluitend namens mijzelf. Dat jij een allergie hebt voor conservatieve christenen is ons al heel lang duidelijk.

P.S. ik heb de afgelopen decennia hoogstens 1 keer in de vijf jaar gevlogen maar als mensen 5 keer per jaar vliegen zie ik geen reden om ze te veroordelen of buiten het christendom te plaatsen.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Maanenschijn schreef:Dat verbaast me dan weer, gezien je forumnaam Afbeelding.
Haha, die had ik zelf nog niet bedacht Afbeelding
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef: 07 mar 2023, 14:30 Valt wel mee denk ik, ken genoeg mensen die nog nooit gevlogen hebben. Zelf heb ik wel gevlogen, puur omdat er familie in Canada woont. Rijden of varen naar Canada is ook wat.
Ook wij hadden goede kennissen in Canada. Nog wel, maar na het overlijden van de oudere generatie verwatert het toch. Maar desondanks toch nooit geweest.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

FlyingEagle schreef: 07 mar 2023, 14:46
Ambtenaar schreef:

Precies dit.
De grootste klimaatactivisten hebben al heel wat vlieguren gemaakt.
Daarom ga ik me echt niet schuldig voelen over die enkele korte vliegtripjes, hooguit één keer per jaar, die ik doe.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Een beter milieu begint bij jezelf.
Plaats reactie