Er staan dus zeer moeilijke beslissingen op de agendaSilo schreef:Wie weet welke onderwerpen er deze week nog op de agenda staan van de synode? Ik had het idee dat die laatste paar dagen puur een afsluiting was met wat formaliteiten, maar in de voorbede gisteren bad de predikant voor de synode en de "zeer moeilijke beslissingen" die deze week genomen moesten worden.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
De eerste dagen zijn meestal het 'saaiste' met het overbrengen van groeten en ontzettend veel stemmingen waarvan de uitslag (gelukkig) grotendeels voorspelbaar is.Silo schreef:Wie weet welke onderwerpen er deze week nog op de agenda staan van de synode? Ik had het idee dat die laatste paar dagen puur een afsluiting was met wat formaliteiten, maar in de voorbede gisteren bad de predikant voor de synode en de "zeer moeilijke beslissingen" die deze week genomen moesten worden.
Op gergeminfo staat geen inhoudelijke agenda. Dus zo belangrijk zal het niet zijn. Door een beetje geheimzinnig te doen geef je er wat gewicht aan.
Ik snap dat echt niet: dominees die in de voorbede dingen zeggen maar ze toch niet zeggen. In onze gemeente was er een predikant bij wie er in de jaren dat hij de gemeentepredikant was meermaals in de voorbede werd gebeden voor 'een gemeentelid dat een verpletterende uitslag heeft ontvangen'. Na afloop van het gebed zat de hele gemeente met grote vraagtekens en hoorde je het geroezemoes: 'Over wie zou dit gaan?'. In de loop van maandag werd dan bekend om wie het ging. Zeg het wel of zeg het niet. Maar zeg het niet zo half zodat iedereen maar moet gaan gissen waar het over gaat. In beide gevallen - synode en verpletterende uitslag - is het zo dat toch in no time bekend wordt waar en om wie het gaat, dus die geheimzinnigheid is niet echt noodzakelijk of functioneel.Silo schreef:Wie weet welke onderwerpen er deze week nog op de agenda staan van de synode? Ik had het idee dat die laatste paar dagen puur een afsluiting was met wat formaliteiten, maar in de voorbede gisteren bad de predikant voor de synode en de "zeer moeilijke beslissingen" die deze week genomen moesten worden.
Op de agenda staat in elk geval ' mediagebruik' en 'regeling preekbeurten'.
-
Ik snap dat ook niet, bij ons gaat alles met naam en toenaam, tenzij mensen dat niet willen.Zita schreef: Ik snap dat echt niet: dominees die in de voorbede dingen zeggen maar ze toch niet zeggen. In onze gemeente was er een predikant bij wie er in de jaren dat hij de gemeentepredikant was meermaals in de voorbede werd gebeden voor 'een gemeentelid dat een verpletterende uitslag heeft ontvangen'. Na afloop van het gebed zat de hele gemeente met grote vraagtekens en hoorde je het geroezemoes: 'Over wie zou dit gaan?'. In de loop van maandag werd dan bekend om wie het ging. Zeg het wel of zeg het niet. Maar zeg het niet zo half zodat iedereen maar moet gaan gissen waar het over gaat. In beide gevallen - synode en verpletterende uitslag - is het zo dat toch in no time bekend wordt waar en om wie het gaat, dus die geheimzinnigheid is niet echt noodzakelijk of functioneel.
Klopt, er staat inderdaad een lastige discussie op het programma, maar dat had hij niet mogen benoemen. Het gaat eigenlijk over de grens van de vertrouwelijkheid heen.Silo schreef:Wie weet welke onderwerpen er deze week nog op de agenda staan van de synode? Ik had het idee dat die laatste paar dagen puur een afsluiting was met wat formaliteiten, maar in de voorbede gisteren bad de predikant voor de synode en de "zeer moeilijke beslissingen" die deze week genomen moesten worden.
-
Als een dominee het niet had mogen benoemen, mag jij het dan wel weten?Tiberius schreef:Klopt, er staat inderdaad een lastige discussie op het programma, maar dat had hij niet mogen benoemen. Het gaat eigenlijk over de grens van de vertrouwelijkheid heen.Silo schreef:Wie weet welke onderwerpen er deze week nog op de agenda staan van de synode? Ik had het idee dat die laatste paar dagen puur een afsluiting was met wat formaliteiten, maar in de voorbede gisteren bad de predikant voor de synode en de "zeer moeilijke beslissingen" die deze week genomen moesten worden.
Jazeker.MGG schreef:Als een dominee het niet had mogen benoemen, mag jij het dan wel weten?Tiberius schreef:Klopt, er staat inderdaad een lastige discussie op het programma, maar dat had hij niet mogen benoemen. Het gaat eigenlijk over de grens van de vertrouwelijkheid heen.Silo schreef:Wie weet welke onderwerpen er deze week nog op de agenda staan van de synode? Ik had het idee dat die laatste paar dagen puur een afsluiting was met wat formaliteiten, maar in de voorbede gisteren bad de predikant voor de synode en de "zeer moeilijke beslissingen" die deze week genomen moesten worden.
Tiberius schreef:Klopt, er staat inderdaad een lastige discussie op het programma, maar dat had hij niet mogen benoemen. Het gaat eigenlijk over de grens van de vertrouwelijkheid heen.Silo schreef:Wie weet welke onderwerpen er deze week nog op de agenda staan van de synode? Ik had het idee dat die laatste paar dagen puur een afsluiting was met wat formaliteiten, maar in de voorbede gisteren bad de predikant voor de synode en de "zeer moeilijke beslissingen" die deze week genomen moesten worden.
Vrouw en ambt? Ik heb nog wel een goed onderbouwd rapportje liggen uit 1998/2001/2022.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen
Ik denk dat zoiets niet heel moeilijk is.
Er zijn twee opties: of het gaat over een zaak als de HSV of over de prediking van een predikant, waarbij ik overigens niet denk aan een bepaald specifiek iemand.
Nadere toevoeging: er kan ook nog een discussie zijn over de blijvende beelduitzendingen in sommige gemeenten, gelet op het mediagebruik wat op de agenda staat. Er zijn ongetwijfeld predikanten die dit graag volledig willen verbieden. Ik ken in ieder geval al één predikant die daarvoor in aanmerking komt.
Er zijn twee opties: of het gaat over een zaak als de HSV of over de prediking van een predikant, waarbij ik overigens niet denk aan een bepaald specifiek iemand.
Nadere toevoeging: er kan ook nog een discussie zijn over de blijvende beelduitzendingen in sommige gemeenten, gelet op het mediagebruik wat op de agenda staat. Er zijn ongetwijfeld predikanten die dit graag volledig willen verbieden. Ik ken in ieder geval al één predikant die daarvoor in aanmerking komt.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 13 feb 2023, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius schreef:Klopt, er staat inderdaad een lastige discussie op het programma, maar dat had hij niet mogen benoemen. Het gaat eigenlijk over de grens van de vertrouwelijkheid heen.Silo schreef:Wie weet welke onderwerpen er deze week nog op de agenda staan van de synode? Ik had het idee dat die laatste paar dagen puur een afsluiting was met wat formaliteiten, maar in de voorbede gisteren bad de predikant voor de synode en de "zeer moeilijke beslissingen" die deze week genomen moesten worden.
Zeker. Maar verder is het beter om niet te gissen.

Mijn mond zit op slot, maar dit thema zal nog wel een paar jaartjes duren.huisman schreef:Tiberius schreef:Klopt, er staat inderdaad een lastige discussie op het programma, maar dat had hij niet mogen benoemen. Het gaat eigenlijk over de grens van de vertrouwelijkheid heen.Silo schreef:Wie weet welke onderwerpen er deze week nog op de agenda staan van de synode? Ik had het idee dat die laatste paar dagen puur een afsluiting was met wat formaliteiten, maar in de voorbede gisteren bad de predikant voor de synode en de "zeer moeilijke beslissingen" die deze week genomen moesten worden.
Vrouw en ambt? Ik heb nog wel een goed onderbouwd rapportje liggen uit 1998/2001/2022.
-
Ik had verwacht dat jij wel op de hoogte zou zijnGerefGemeente-lid schreef:Ik denk dat zoiets niet heel moeilijk is.

Huhh?Tiberius schreef:Klopt, er staat inderdaad een lastige discussie op het programma, maar dat had hij niet mogen benoemen. Het gaat eigenlijk over de grens van de vertrouwelijkheid heen.Silo schreef:Wie weet welke onderwerpen er deze week nog op de agenda staan van de synode? Ik had het idee dat die laatste paar dagen puur een afsluiting was met wat formaliteiten, maar in de voorbede gisteren bad de predikant voor de synode en de "zeer moeilijke beslissingen" die deze week genomen moesten worden.