Kahoot kan een bijzonder goede werkvorm zijn als het goed wordt ingezet. Voorkennis activering, wisselende werkvorm, als feedbackmoment voor de toets, etc. Ik vind dat niet passen in het rijtje dat eindigt met lummelen.Mannetje schreef:Mijn kinderen hebben morgen wel hun kerstvieringen, bijzonder dus...Zeeuw schreef:De roosters laten de hele dag les zien. Geen kerstviering. Dat is wellicht deze week al wat geweest. Maar ik vind het een mooie gewoonte de laatste dag af te ronden met een invulling gericht op kerst. Niet met toetsen voor allerhande vakken.Mannetje schreef:Morgenochtend is er toch kerstviering?
Maar heb je dan liever dat ze de andere uren vullen met films, kahoot en lummelen?
Neuropsycholoog Prof. dr. Scherder benadrukt heel vaak het belang van ontspannen en heeft veel onderzoek gedaan naar hoe dit in het brein werkt. Recent zag ik van hem een filmpje waarin hij vroeg: hoe vaak schuif je per dag (week, maand, jaar) je bureau leeg om even voor je uit te kijken en gewoon helemaal niets te doen. Zo vreemd is de suggestie van Zeeuw dus niet. Je brein moet 'afkoelen' van een werkperiode en daar kun je al tijdig mee beginnen door het touw de laatste dag iets te laten vieren. Afgelopen zomer stond in de New York Times een onderzoek dat je minimaal 8 dagen vakantie nodig hebt om fysiek en mentaal te kunnen ontspannen. Tijdig beginnen met afschalen van het stressniveau is goed voor lichaam en brein.