Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

MGG

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door MGG »

DDD schreef:Het is inderdaad schokkend. Maar er zijn kerkenraden die het belangrijker vinden om de macht bij weinigen te beleggen dan om de kudde te weiden. Als dat het geval is, krijgt de gemeente wel trekken van een valse kerk. Toch begrijp ik het antwoord wel. Je kunt, als er iets misgaat, ook zelf aan de bel trekken.

Als blijkt dat de voorganger geen goede herder is, dan kun je dat altijd nog bij de kerkvisitatie aan de orde stellen. Hoewel dat voor veel mensen natuurlijk een heel grote stap is.
Inderdaad. Ik moet wel zeggen dat sommige mensen wel extreem veel van een dominee of wijkoudeling verwachten. Maak een schatting van de hoeveelheid tijd die overblijft naast de noodzakelijke arbeid. Deel dat door het aantal leden in de geeneente/je wijk en dan weet je op hoeveel minuten je kan rekenen ;).
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het niet mee eens. De kerkenraad moet zijn capaciteit aanpassen aan de pastorale noden in de kerk. Pas als er een tekort aan geld en mensen is, kan het aan de orde zijn dat de kerkenraad (na dat de gemeente te hebben gemeld) bezuinigt op pastoraat in noodzakelijke gevallen.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. De kerkenraad moet zijn capaciteit aanpassen aan de pastorale noden in de kerk. Pas als er een tekort aan geld en mensen is, kan het aan de orde zijn dat de kerkenraad (na dat de gemeente te hebben gemeld) bezuinigt op pastoraat in noodzakelijke gevallen.
Geld zal het probleem in veel gemeente niet zijn. Weet jij een gemeemte met een eigen pastoraalwerker?
Een predikant werkt vaak al ontzettend veel, dus daar zit in de meeste (grote) gemeenten weinig rek op.
Charles

Bericht door Charles »

pierre27 schreef:
Charles schreef:
Tiberius schreef:Ik weet niet wie GGlid bedoelt, maar het is inderdaad wel erg kort door de bocht om uit het enkele feit dat een pakketbezorger afscheid neemt te concluderen, dat het geen saai en stijf dorp zou zijn.
Vroeger toen ik naar middelbare refoschool ging kon ik kiezen uit twee bussen. Die uit Nunspeet en die uit Elspeet. Die uit Elspeet wenkte we dat die door kon rijden. We zaten liever in die van Nunspeet. Soms was Nunspeet al voorbij. We hebben dan wel eens voor lijndienst gekozen (kostte veel meer tijd). Waarom? Elspeet vonden we dom volk, weinig hersens, grote mond.
Hoe zie je dat nu wanneer je tot de volwassenheid bent gekomen?
Dat is een goede vraag, moeilijk te beantwoorden omdat ik er nadien nooit meer ben geweest. Feit is dat we een groot verschil ervoeren in cultuur tussen de bus van Nunspeet en Elspeet. Toevallig had ik het onlangs met iemand over het bussen naar de Middelbare school. Toen kwam dit ter sprake. Diegene zei: mijn moeder komt uit Elspeet. Dus ik zei 'sorry', maar ze antwoordde: ik snap het helemaal, mijn moeder is er vandaan gevlucht zodra ze 18 was.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef:
DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. De kerkenraad moet zijn capaciteit aanpassen aan de pastorale noden in de kerk. Pas als er een tekort aan geld en mensen is, kan het aan de orde zijn dat de kerkenraad (na dat de gemeente te hebben gemeld) bezuinigt op pastoraat in noodzakelijke gevallen.
Geld zal het probleem in veel gemeente niet zijn. Weet jij een gemeemte met een eigen pastoraalwerker?
Een predikant werkt vaak al ontzettend veel, dus daar zit in de meeste (grote) gemeenten weinig rek op.
Ja. Best veel zelfs. Maar in veel gevallen is het ook niet nodig. Misschien dat de zondagse preek een kwartier korter kan. Dat scheelt weer twee uur voorbereiden. Maar ik vind het ook niet speciaal de taak van de dominee. Niet iedere dominee kan met jongeren omgaan. En zeker in een grote gemeente zijn er genoeg andere dingen te doen, als daar je hart niet ligt. Maar dan moet de kerkenraad daar op een andere manier in voorzien. Wat de taak van de ouderlingen is, is niet onduidelijk. De dominee is er daar één van, maar die hoeft niet alles te doen, zeker niet in een grote gemeente. De wijkouderling is hier toch primair aan zet, lijkt mij.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Schokkend dat je als ouders geen contact zoekt met de kerkenraad maar wel met refoweb… een keurige reactie van Van Steensel.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik vroeg me in zijn antwoord of of hij die schaamte goed interpreteerde. Ik dacht zelf bij lezing dat het niet alleen schaamte van de ouders was, maar ook een vorm van schaamte bij gemeenteleden om het over een 'gênant' onderwerp te hebben. Zo simpel is het niet om tegen de mensen voor je in de kerkbank te zeggen: 'Joh, ik mis je zoon al een paar maanden in de kerk. En van mijn dochter hoor ik dat hij regelmatig dronken en stoned is. Kan ik iets voor je doen?' Het is een niet zo bespreekbaar thema, vrees ik. Of het wordt wel besproken, maar dan juist niet met de ouders. Drugs- en alcoholgebruik gaat echt niet onopgemerkt.
Maar dat ze de wijkouderling niet zien, is wel heel erg.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef:
MGG schreef:
Ja. Best veel zelfs. Maar in veel gevallen is het ook niet nodig. Misschien dat de zondagse preek een kwartier korter kan. Dat scheelt weer twee uur voorbereiden. Maar ik vind het ook niet speciaal de taak van de dominee. Niet iedere dominee kan met jongeren omgaan. En zeker in een grote gemeente zijn er genoeg andere dingen te doen, als daar je hart niet ligt. Maar dan moet de kerkenraad daar op een andere manier in voorzien. Wat de taak van de ouderlingen is, is niet onduidelijk. De dominee is er daar één van, maar die hoeft niet alles te doen, zeker niet in een grote gemeente. De wijkouderling is hier toch primair aan zet, lijkt mij.
Ik ben benieuwd. Ik ken wel regio's waar ze een kerkelijk werker hebben, maar geen (gg) gemeente.
De preek een kwatier korter lijkt mij geen goed idee. Met een preek bereik je meer dan duizend mensen en 2x een uurtje is al kort.
Louis2

Bericht door Louis2 »

MGG schreef: Ik ben benieuwd. Ik ken wel regio's waar ze een kerkelijk werker hebben, maar geen (gg) gemeente.
De preek een kwatier korter lijkt mij geen goed idee. Met een preek bereik je meer dan duizend mensen en 2x een uurtje is al kort.
De reden dat ik deze post wilde delen is dat ik vind dat je een kerkelijke gemeente naar elkaar hoort om te kijken. Hier zie je dat er blijkbaar nauwelijks tot geen sociale controle in deze gemeente is.
Als iemand die vaak vrijwilligerswerk gedaan heeft, en daarin vaak met ouders met kinderen met (ernstige) gedrags en/of psychische problemen heb gewerkt, kan ik een ding zeggen: je kunt vaak niet helpen om het probleem op te lossen. Je kunt echter wel heel waardevol zijn als degene die met een luisterend oor en met praktische dingen de situatie veel leefbaarder maakt voor alle betrokken partijen.
Dat is niet alleen een taak van ambtsdragers, maar van alle gemeenteleden.
Waarschijnlijk heeft deze jongen een lage eigenwaarde. Ik denk dat geloof, hoop en liefde daar de enige remedie voor is.
De JBGG heeft een mooi filmpje gemaakt over ene "Joan", die vond ik wel mooi.

Uiteindelijk zal God nooit laten varen het werk dat hand begon, ik bid dat dat ook mag gelden voor de zoon van deze mevrouw.
Al zal het gezin wel echt professionele hulp nodig hebben, een veel steun van de kerkelijke gemeente.
DDD

Bericht door DDD »

Voor zover ik weet waren er in Ridderkerk en Geldermalsen en in Goes pastoraal werkers. Maar ik houd het niet bij. Er zijn er meer, maar ik weet niet precies waar. Ik las het pas ook van een OGGiN, als ik het goed heb onthouden.
windorgel

Bericht door windorgel »

In Moerkapelle is er ook een pastoraal werker.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef:Voor zover ik weet waren er in Ridderkerk en Geldermalsen en in Goes pastoraal werkers. Maar ik houd het niet bij. Er zijn er meer, maar ik weet niet precies waar. Ik las het pas ook van een OGGiN, als ik het goed heb onthouden.
Ik zie dat ze er in Moerkapelle, Hardinxveld-Giessendam, Geldermalsen en Dordrecht ook een pastoraal werker hebben. Ik dacht altijd dat kerkelijkwerkers bijvoorbeeld verbonden waren aan een verzorgingshuis oid.
Zeker als je weinig ouderlingen heb die ruim in hun tijd zitten, dan is het een ideale manier om de werkdruk te verminderen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Erasmiaan schreef:Schokkend dat je als ouders geen contact zoekt met de kerkenraad maar wel met refoweb… een keurige reactie van Van Steensel.
Dat schoot ook even door me heen maar geldt natuurlijk voor meer vragen op dat web.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef:
DDD schreef:Voor zover ik weet waren er in Ridderkerk en Geldermalsen en in Goes pastoraal werkers. Maar ik houd het niet bij. Er zijn er meer, maar ik weet niet precies waar. Ik las het pas ook van een OGGiN, als ik het goed heb onthouden.
Ik zie dat ze er in Moerkapelle, Hardinxveld-Giessendam, Geldermalsen en Dordrecht ook een pastoraal werker hebben. Ik dacht altijd dat kerkelijkwerkers bijvoorbeeld verbonden waren aan een verzorgingshuis oid.
Zeker als je weinig ouderlingen heb die ruim in hun tijd zitten, dan is het een ideale manier om de werkdruk te verminderen.
Goes niet volgens mij. Maar er zitten er hier op het forum, die daar connecties hebben, dus die kunnen dat beter zeggen.
Alblasserdam heeft er ook één, dacht ik.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erasmiaan schreef:Schokkend dat je als ouders geen contact zoekt met de kerkenraad maar wel met refoweb… een keurige reactie van Van Steensel.
Inderdaad. Ik kreeg ook al gelijk een vermoeden welke gemeente het was. En ik wenste dat die gedachte nooit door mijn hoofd was geschoten...
Plaats reactie