De kleine lettertjes van het Evangelie

Ad Anker
Moderator

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:Ds. W. Visscher deelt op Twitter weer een mooi stukje van ds Paauwe.

Afbeelding

https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 05/photo/1
Mooi!
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef:
...en ook tegen Arminius.
Laat ik dan iets toevoegen. In de RK kerk van enkele eeuwen terug stonden de geestelijken in hoog aanzien. En zij hadden macht en geld. De paus is er het ultieme voorbeeld van. Maar dat ging ten koste van de schapen. Door gebruik van Latijn werden zij dom gehouden. Zij moesten hun eigen zaligheid kopen met aflaten, fijn voor de kerkbouw. Maar de geestelijken waren geen herders voor de schapen meer. Hoeveel is onze situatie verschillend met de RK van toen? Sommige predikanten staan bijna als heiligen bekend, wee je gebeente als kritiek hebt. Sommige gemeentes bulken van het geld. De tale Kanaäns maakt een preek er niet gemakkelijker op. En de schapen, zij worden verwaarloosd of onder de duim gehouden. Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die zelfs gewaarschuwd worden als ze naar het Avondmaal gaan. En soms lijkt het wel of we de zaligheid verdienen moeten door voldoende zondekennis. Het is de vraag of we - ja, ik generaliseer - überhaupt als gemeentes van Christus functioneren. Ik noem een voorbeeld, omdat het zo veel zegt: ik ken iemand die eens logeerde bij een gehandicapt echtpaar in een grote refo-gemeente met eigen predikant (2000 leden of zo, misschien meer). Hij was daar ook op zondag en vroeg hoe ze naar de kerk gingen. Het antwoord was: "niet". Worden jullie niet opgehaald dan? "Nee!" Hij heeft ze toen maar naar de kerk gebracht. Het gaat hier om een heel degelijke refokerk. Meer dan 2000 leden (!) en niemand die naar ze omzag. Dat is wat we geworden zijn. De drempels worden zo hoog opgeworpen dat zelfs gehandicapten niet naar de kerk kunnen. Denken wij echt dat we zo veel beter zijn dan de afgodische RK?
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Ds. W. Visscher deelt op Twitter weer een mooi stukje van ds Paauwe.

Afbeelding

Mooi!
Eens!
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Ad Anker schreef:Luther streed voor een Bijbelse visie op de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze, zonder de werken.
V.d. Brink strijdt voor een evangelieverkondiging zonder drempels. Terwijl die drempels best Bijbels zijn.

Bij Luther was de genoegdoening door het offer van Christus in het gedrang, bij v.d. Brink speelt dat geen rol. In alle reformatorische kerken leert men dat men rechtvaardig wordt uit louter genade.

Het vergelijk gaat dus inderdaad niet op.

Al mag de rechterflank best gezuiverd worden van het roomse zuurdesem. Daar mag best een dominee voor opstaan. Maar dat zou een andere discussie zijn.
Goede werken zijn ook heel Bijbels. Dus de situatie is bijzonder vergelijkbaar.
" In alle reformatorische kerken leert men dat men rechtvaardig wordt uit louter genade." Niet dus. Helaas, men leert officieel het ene, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd voldoende.
Laatst gewijzigd door Cyrillus op 18 aug 2022, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef:
Ad Anker schreef:

Afbeelding

Mooi!
Eens!
Inderdaad.

Zondagmiddag komt hij onverwachts alhier preken. :)
Valcke

Bericht door Valcke »

GerefGemeente-lid schreef:
Cyrillus schreef:
Ad Anker schreef:

Afbeelding

Mooi!
Eens!
Inderdaad.

Zondagmiddag komt hij onverwachts alhier preken. :)
Bijzonder. Hij is al 76 jaar geleden overleden en in leesdiensten wordt hij alleen incidenteel gelezen in een enkele gemeente (OGG, enkele vrije gemeenten). - ik snap je natuurlijk wel, maar je leidt direct af van wat er geplaatst is.
huisman

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef:
huisman schreef:
Laat ik dan iets toevoegen. In de RK kerk van enkele eeuwen terug stonden de geestelijken in hoog aanzien. En zij hadden macht en geld. De paus is er het ultieme voorbeeld van. Maar dat ging ten koste van de schapen. Door gebruik van Latijn werden zij dom gehouden. Zij moesten hun eigen zaligheid kopen met aflaten, fijn voor de kerkbouw. Maar de geestelijken waren geen herders voor de schapen meer. Hoeveel is onze situatie verschillend met de RK van toen? Sommige predikanten staan bijna als heiligen bekend, wee je gebeente als kritiek hebt. Sommige gemeentes bulken van het geld. De tale Kanaäns maakt een preek er niet gemakkelijker op. En de schapen, zij worden verwaarloosd of onder de duim gehouden. Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die zelfs gewaarschuwd worden als ze naar het Avondmaal gaan. En soms lijkt het wel of we de zaligheid verdienen moeten door voldoende zondekennis. Het is de vraag of we - ja, ik generaliseer - überhaupt als gemeentes van Christus functioneren. Ik noem een voorbeeld, omdat het zo veel zegt: ik ken iemand die eens logeerde bij een gehandicapt echtpaar in een grote refo-gemeente met eigen predikant (2000 leden of zo, misschien meer). Hij was daar ook op zondag en vroeg hoe ze naar de kerk gingen. Het antwoord was: "niet". Worden jullie niet opgehaald dan? "Nee!" Hij heeft ze toen maar naar de kerk gebracht. Het gaat hier om een heel degelijke refokerk. Meer dan 2000 leden (!) en niemand die naar ze omzag. Dat is wat we geworden zijn. De drempels worden zo hoog opgeworpen dat zelfs gehandicapten niet naar de kerk kunnen. Denken wij echt dat we zo veel beter zijn dan de afgodische RK?
Bedankt voor de zoveelste post waar je anoniem beschuldigingen uit.
Aflaten vergelijken met zonde kennis is
bijzonder maar volkomen misplaatst.

Nooit de behoefte om een goed gerucht te verspreiden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

—-knip—- Respect graag.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef:
Cyrillus schreef:
huisman schreef:
1) Bedankt voor de zoveelste post waar je anoniem beschuldigingen uit.
2) Aflaten vergelijken met zonde kennis is
bijzonder maar volkomen misplaatst.

3) Nooit de behoefte om een goed gerucht te verspreiden?
1) Wat stel je voor, wil je nu echt dat ik hier man en paard noem?
2) Zondekennis kan, ik zeg kan, precies op dezelfde manier als aflaten werken hoor.: hoe dieper ik mijn zonde besef, hoe meer punten ik verdien. Beetje plat uitgedrukt, maar zo simpel is het.
3) Nee, ik ben er voor de slechte waarheden :-)
DDD

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:

[img]https://pbs.twimg.com/media/Fabp0tvXEAI ... name=large[/img]

Mooi!
Ik begrijp niet zo goed hoe je dit kunt rijmen met jouw eerdere bijdrage. Het lijkt me meer in lijn met wat ik betoog.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Cyrillus schreef: Goede werken zijn ook heel Bijbels. Dus de situatie is bijzonder vergelijkbaar.
" In alle reformatorische kerken leert men dat men rechtvaardig wordt uit louter genade." Niet dus. Helaas, men leert officieel het ene, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd voldoende.
Kijk, dat maakt het wel lastig. In de praktijk blijkt dat niet voldoende. Dat zal. Onvolmaaktheden heb je overal. Maar het is toch wel onvergelijkbaar met Luther. Alleen al om het feit dat Luther vogelvrij verklaard werd. ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:

Mooi!
Ik begrijp niet zo goed hoe je dit kunt rijmen met jouw eerdere bijdrage. Het lijkt me meer in lijn met wat ik betoog.
Ik ken ds. Paauwe een heel klein beetje. Ik ben niet zo'n citatenhijger. Dat ds. Visscher dit aan een breed publiek bekend maakt, zorgt misschien wel voor begrip dat ik dit mooi vind?

Op welke bijdrage doel je overigens?
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:

Mooi!
Ik denk dat het met de instemming van DDD heel snel voorbij is wanneer hij ook de andere zijde leest bij ds. P. Verder ben ik natuurlijk wel blij dat zo’n gedeelte kennelijk breed aanspreekt. Ds. P. heeft het aanbod en de eis van het geloof onverkort gepredikt. Maar ook de andere zijde (het werk van de HG); en daar haken zeer velen op af. Verder is hij natuurlijk bij velen niet populair omdat hij geen ander geloof erkende dan het toe-eigenende geloof volgens zondag 7. Hij leerde geen wedergeboorte vóór dit toe-eigenende geloof; in dit opzicht stond hij volledig in de lijn van de reformatie, Van der Groe en Marrow men.
DDD

Bericht door DDD »

Welnee. Noem eens een citaat? Behalve dan over kerken en dominees, want dat lijkt nergens naar, mijns inziens.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

We leven wel in een consumptiemaatschappij waar we hap snap alles verzamelen wat wij aangenaam vinden. Dus dit citaat spreekt ons aan, een ander citaat weer helemaal niet. Het is goed om integraal kennis te hebben van wat onze vaderen schreven. Zo ook met het citaat van Valcke van Erskine. Heel links-RF bijzonder opgewonden. Maar zo werkt het gewoon natuurlijk niet.

Al is het citaat van ds. Paauwe natuurlijk bijzonder toepasselijk in dit gesprek.
Gesloten