Mooi!Bezorgd schreef:Ds. W. Visscher deelt op Twitter weer een mooi stukje van ds Paauwe.
https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 05/photo/1
De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Laat ik dan iets toevoegen. In de RK kerk van enkele eeuwen terug stonden de geestelijken in hoog aanzien. En zij hadden macht en geld. De paus is er het ultieme voorbeeld van. Maar dat ging ten koste van de schapen. Door gebruik van Latijn werden zij dom gehouden. Zij moesten hun eigen zaligheid kopen met aflaten, fijn voor de kerkbouw. Maar de geestelijken waren geen herders voor de schapen meer. Hoeveel is onze situatie verschillend met de RK van toen? Sommige predikanten staan bijna als heiligen bekend, wee je gebeente als kritiek hebt. Sommige gemeentes bulken van het geld. De tale Kanaäns maakt een preek er niet gemakkelijker op. En de schapen, zij worden verwaarloosd of onder de duim gehouden. Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die zelfs gewaarschuwd worden als ze naar het Avondmaal gaan. En soms lijkt het wel of we de zaligheid verdienen moeten door voldoende zondekennis. Het is de vraag of we - ja, ik generaliseer - überhaupt als gemeentes van Christus functioneren. Ik noem een voorbeeld, omdat het zo veel zegt: ik ken iemand die eens logeerde bij een gehandicapt echtpaar in een grote refo-gemeente met eigen predikant (2000 leden of zo, misschien meer). Hij was daar ook op zondag en vroeg hoe ze naar de kerk gingen. Het antwoord was: "niet". Worden jullie niet opgehaald dan? "Nee!" Hij heeft ze toen maar naar de kerk gebracht. Het gaat hier om een heel degelijke refokerk. Meer dan 2000 leden (!) en niemand die naar ze omzag. Dat is wat we geworden zijn. De drempels worden zo hoog opgeworpen dat zelfs gehandicapten niet naar de kerk kunnen. Denken wij echt dat we zo veel beter zijn dan de afgodische RK?huisman schreef:
...en ook tegen Arminius.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Eens!Ad Anker schreef:Mooi!Bezorgd schreef:Ds. W. Visscher deelt op Twitter weer een mooi stukje van ds Paauwe.
https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 05/photo/1
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Goede werken zijn ook heel Bijbels. Dus de situatie is bijzonder vergelijkbaar.Ad Anker schreef:Luther streed voor een Bijbelse visie op de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze, zonder de werken.
V.d. Brink strijdt voor een evangelieverkondiging zonder drempels. Terwijl die drempels best Bijbels zijn.
Bij Luther was de genoegdoening door het offer van Christus in het gedrang, bij v.d. Brink speelt dat geen rol. In alle reformatorische kerken leert men dat men rechtvaardig wordt uit louter genade.
Het vergelijk gaat dus inderdaad niet op.
Al mag de rechterflank best gezuiverd worden van het roomse zuurdesem. Daar mag best een dominee voor opstaan. Maar dat zou een andere discussie zijn.
" In alle reformatorische kerken leert men dat men rechtvaardig wordt uit louter genade." Niet dus. Helaas, men leert officieel het ene, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd voldoende.
Laatst gewijzigd door Cyrillus op 18 aug 2022, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
- Berichten: 8382
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Inderdaad.Cyrillus schreef:Eens!Ad Anker schreef:Mooi!Bezorgd schreef:Ds. W. Visscher deelt op Twitter weer een mooi stukje van ds Paauwe.
https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 05/photo/1
Zondagmiddag komt hij onverwachts alhier preken.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Bijzonder. Hij is al 76 jaar geleden overleden en in leesdiensten wordt hij alleen incidenteel gelezen in een enkele gemeente (OGG, enkele vrije gemeenten). - ik snap je natuurlijk wel, maar je leidt direct af van wat er geplaatst is.GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad.Cyrillus schreef:Eens!Ad Anker schreef:Mooi!Bezorgd schreef:Ds. W. Visscher deelt op Twitter weer een mooi stukje van ds Paauwe.
https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 05/photo/1
Zondagmiddag komt hij onverwachts alhier preken.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Bedankt voor de zoveelste post waar je anoniem beschuldigingen uit.Cyrillus schreef:Laat ik dan iets toevoegen. In de RK kerk van enkele eeuwen terug stonden de geestelijken in hoog aanzien. En zij hadden macht en geld. De paus is er het ultieme voorbeeld van. Maar dat ging ten koste van de schapen. Door gebruik van Latijn werden zij dom gehouden. Zij moesten hun eigen zaligheid kopen met aflaten, fijn voor de kerkbouw. Maar de geestelijken waren geen herders voor de schapen meer. Hoeveel is onze situatie verschillend met de RK van toen? Sommige predikanten staan bijna als heiligen bekend, wee je gebeente als kritiek hebt. Sommige gemeentes bulken van het geld. De tale Kanaäns maakt een preek er niet gemakkelijker op. En de schapen, zij worden verwaarloosd of onder de duim gehouden. Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die zelfs gewaarschuwd worden als ze naar het Avondmaal gaan. En soms lijkt het wel of we de zaligheid verdienen moeten door voldoende zondekennis. Het is de vraag of we - ja, ik generaliseer - überhaupt als gemeentes van Christus functioneren. Ik noem een voorbeeld, omdat het zo veel zegt: ik ken iemand die eens logeerde bij een gehandicapt echtpaar in een grote refo-gemeente met eigen predikant (2000 leden of zo, misschien meer). Hij was daar ook op zondag en vroeg hoe ze naar de kerk gingen. Het antwoord was: "niet". Worden jullie niet opgehaald dan? "Nee!" Hij heeft ze toen maar naar de kerk gebracht. Het gaat hier om een heel degelijke refokerk. Meer dan 2000 leden (!) en niemand die naar ze omzag. Dat is wat we geworden zijn. De drempels worden zo hoog opgeworpen dat zelfs gehandicapten niet naar de kerk kunnen. Denken wij echt dat we zo veel beter zijn dan de afgodische RK?huisman schreef:
...en ook tegen Arminius.
Aflaten vergelijken met zonde kennis is
bijzonder maar volkomen misplaatst.
Nooit de behoefte om een goed gerucht te verspreiden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
—-knip—- Respect graag.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
1) Wat stel je voor, wil je nu echt dat ik hier man en paard noem?huisman schreef:1) Bedankt voor de zoveelste post waar je anoniem beschuldigingen uit.Cyrillus schreef:Laat ik dan iets toevoegen. In de RK kerk van enkele eeuwen terug stonden de geestelijken in hoog aanzien. En zij hadden macht en geld. De paus is er het ultieme voorbeeld van. Maar dat ging ten koste van de schapen. Door gebruik van Latijn werden zij dom gehouden. Zij moesten hun eigen zaligheid kopen met aflaten, fijn voor de kerkbouw. Maar de geestelijken waren geen herders voor de schapen meer. Hoeveel is onze situatie verschillend met de RK van toen? Sommige predikanten staan bijna als heiligen bekend, wee je gebeente als kritiek hebt. Sommige gemeentes bulken van het geld. De tale Kanaäns maakt een preek er niet gemakkelijker op. En de schapen, zij worden verwaarloosd of onder de duim gehouden. Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die zelfs gewaarschuwd worden als ze naar het Avondmaal gaan. En soms lijkt het wel of we de zaligheid verdienen moeten door voldoende zondekennis. Het is de vraag of we - ja, ik generaliseer - überhaupt als gemeentes van Christus functioneren. Ik noem een voorbeeld, omdat het zo veel zegt: ik ken iemand die eens logeerde bij een gehandicapt echtpaar in een grote refo-gemeente met eigen predikant (2000 leden of zo, misschien meer). Hij was daar ook op zondag en vroeg hoe ze naar de kerk gingen. Het antwoord was: "niet". Worden jullie niet opgehaald dan? "Nee!" Hij heeft ze toen maar naar de kerk gebracht. Het gaat hier om een heel degelijke refokerk. Meer dan 2000 leden (!) en niemand die naar ze omzag. Dat is wat we geworden zijn. De drempels worden zo hoog opgeworpen dat zelfs gehandicapten niet naar de kerk kunnen. Denken wij echt dat we zo veel beter zijn dan de afgodische RK?huisman schreef:
...en ook tegen Arminius.
2) Aflaten vergelijken met zonde kennis is
bijzonder maar volkomen misplaatst.
3) Nooit de behoefte om een goed gerucht te verspreiden?
2) Zondekennis kan, ik zeg kan, precies op dezelfde manier als aflaten werken hoor.: hoe dieper ik mijn zonde besef, hoe meer punten ik verdien. Beetje plat uitgedrukt, maar zo simpel is het.
3) Nee, ik ben er voor de slechte waarheden :-)
Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Ik begrijp niet zo goed hoe je dit kunt rijmen met jouw eerdere bijdrage. Het lijkt me meer in lijn met wat ik betoog.Ad Anker schreef:Mooi!Bezorgd schreef:Ds. W. Visscher deelt op Twitter weer een mooi stukje van ds Paauwe.
[img]https://pbs.twimg.com/media/Fabp0tvXEAI ... name=large[/img]
https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 05/photo/1
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Kijk, dat maakt het wel lastig. In de praktijk blijkt dat niet voldoende. Dat zal. Onvolmaaktheden heb je overal. Maar het is toch wel onvergelijkbaar met Luther. Alleen al om het feit dat Luther vogelvrij verklaard werd.Cyrillus schreef: Goede werken zijn ook heel Bijbels. Dus de situatie is bijzonder vergelijkbaar.
" In alle reformatorische kerken leert men dat men rechtvaardig wordt uit louter genade." Niet dus. Helaas, men leert officieel het ene, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd voldoende.

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Ik ken ds. Paauwe een heel klein beetje. Ik ben niet zo'n citatenhijger. Dat ds. Visscher dit aan een breed publiek bekend maakt, zorgt misschien wel voor begrip dat ik dit mooi vind?DDD schreef:Ik begrijp niet zo goed hoe je dit kunt rijmen met jouw eerdere bijdrage. Het lijkt me meer in lijn met wat ik betoog.Ad Anker schreef:Mooi!Bezorgd schreef:Ds. W. Visscher deelt op Twitter weer een mooi stukje van ds Paauwe.
[img]https://pbs.twimg.com/media/Fabp0tvXEAI ... name=large[/img]
https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 05/photo/1
Op welke bijdrage doel je overigens?
Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Ik denk dat het met de instemming van DDD heel snel voorbij is wanneer hij ook de andere zijde leest bij ds. P. Verder ben ik natuurlijk wel blij dat zo’n gedeelte kennelijk breed aanspreekt. Ds. P. heeft het aanbod en de eis van het geloof onverkort gepredikt. Maar ook de andere zijde (het werk van de HG); en daar haken zeer velen op af. Verder is hij natuurlijk bij velen niet populair omdat hij geen ander geloof erkende dan het toe-eigenende geloof volgens zondag 7. Hij leerde geen wedergeboorte vóór dit toe-eigenende geloof; in dit opzicht stond hij volledig in de lijn van de reformatie, Van der Groe en Marrow men.DDD schreef:Ik begrijp niet zo goed hoe je dit kunt rijmen met jouw eerdere bijdrage. Het lijkt me meer in lijn met wat ik betoog.Ad Anker schreef:Mooi!Bezorgd schreef:Ds. W. Visscher deelt op Twitter weer een mooi stukje van ds Paauwe.
[img]https://pbs.twimg.com/media/Fabp0tvXEAI ... name=large[/img]
https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 05/photo/1
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Welnee. Noem eens een citaat? Behalve dan over kerken en dominees, want dat lijkt nergens naar, mijns inziens.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
We leven wel in een consumptiemaatschappij waar we hap snap alles verzamelen wat wij aangenaam vinden. Dus dit citaat spreekt ons aan, een ander citaat weer helemaal niet. Het is goed om integraal kennis te hebben van wat onze vaderen schreven. Zo ook met het citaat van Valcke van Erskine. Heel links-RF bijzonder opgewonden. Maar zo werkt het gewoon natuurlijk niet.
Al is het citaat van ds. Paauwe natuurlijk bijzonder toepasselijk in dit gesprek.
Al is het citaat van ds. Paauwe natuurlijk bijzonder toepasselijk in dit gesprek.