De kleine lettertjes van het Evangelie

Simon0612

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

3 augustus:
DDD schreef:
-DIA- schreef:Wat ik niet begrijp...
is dat hier zoveel woorden over nodig zijn.
Na mijn uitvoerig bericht aangaande deze predikant was het toch duidelijk.
Meer hierover is dus echt niet nodig, het zorgt enkel maar voor verwarring.
Zo lijkt mij.
Jouw bericht was in het geheel niet duidelijk. Ik moest het twee keer lezen om een verantwoorde inschatting te maken van wat jouw mening was, en eigenlijk was het toen nog niet duidelijk aan de hand van de tekst. Maar je schrijft al langer mee op dit forum, dat hielp.

Los daarvan heb je louter vragen gesteld, geen standpunten, laat staan een onderbouwing gegeven. Dus het spreekt vanzelf dat het daar niet bij kan blijven.
26 juli:
DDD schreef:
DIA schreef een samenvatting. Die is prima te lezen. Los daarvan: kijk gewoon even op Refoweb. Lees vijf vragen en antwoorden over dit onderwerp van deze predikant, dan begrijp je het al een stuk beter.
Misschien toch goed om dan eerst te luisteren naar de lezing :humhihi :yahoo
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Onbekende schreef:
huisman schreef:
Onbekende schreef:
Eens. Ik begrijp dat jij er praktisch misschien wat meer mee kan als ik dat kan, maar misschien leer ik dat nog. In ieder geval vind ik dat er in dit topic mooie bijdragen over voorbijkomen.
Vooralsnog ben ik er persoonlijk wat huiverig voor om in Gods verborgen wil te gaan roeren, omdat ik God heb leren kennen als zó anders, en Zijn genade valt gewoon niet te bevatten. Ik accepteer dat mijn verduisterde verstand het gewoonweg niet kán begrijpen, maar dat maakt het wonder niet minder groot, integendeel!
God heeft de verkiezing geopenbaard als troost. Ik ben bang dat dit vergeten wordt. Je kunt niet alleen in de roeping rusten. Zie 2 Petrus 1 : 10 en 11.
Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen. Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onze Heere en Zaligmaker, Jezus Christus .

Lees ook Zacharia 3 . Daar lees je dat de satan tegen één zaak niet op kan. De verkiezing. Josua de hogepriester was bekleed met vuile klederen en de satan klaagde hem aan bij de HEERE. Doch de HEERE zeide tot de satan : De HEERE schelde u , gij satan, ja, de HEERE schelde u , Die Jeruzalem verkiest;

Dan is de satan machteloos. Hij kan nog wel een miljoen zonde opnoemen maar tegen Gods verkiezing en liefde van eeuwigheid kan hij niet op. Hij vertrekt verslagen!

Daarom mogen Gods ware kinderen roemen in de verkiezing.
Persoonlijk ben ik nog geen kinderen van God tegengekomen die roemen in de verkiezing, wel die roemen in het werk van Christus en die gekruisigd.
Als de verkiezing ter sprake komt, fungeert die als troost (omdat er verkiezing is, is er de mogelijkheid tot zalig worden) en fungeert altijd achteraf, dat wil zeggen men kijkt achterom en zegt: ik heb het geloof mogen ontvangen, dus ben ik uitverkoren.
Persoonlijk kom ik geen mensen tegen die het andersom beweren: ik ben uitverkoren, dus ik geloof. Wie er uitverkoren zijn en wie niet, is voor ons verborgen. Wij zullen het moeten doen met de vruchten: het geloof enz. En dan nóg kunnen we er wat betreft een ander, fors naast zitten. Daarom vind ik het een wat gevaarlijke uitspraak: "Gods ware kinderen mogen (...). Waarschijnlijk heb je het niet op deze manier bedoeld, maar ik wilde het toch gezegd hebben. Voor je het weet gaat zo'n uitspraak een eigen leven leiden en fungeren als 'voorwaarde' of 'kenmerk' waarmee we anderen die het wat anders verwoorden omdat ze in een andere cultuur staan, weer 'buitensluiten' of 'te licht bevinden'. Dat komt ons niet toe, het is Zijn werk, dus laten we de beslissing maar aan Hem laten dan.

Wellicht is het wat overtrokken van mij, maar ik ben daar oprecht huiverig voor. Ik twijfel zeker niet aan je goede intenties, en misschien maak ik het ook wel veel te groot. Zie het niet als persoonlijke aanval, maar het moet me wel van het hart.

Als ik dingen niet juist zie, hoor ik het graag dan kan ik er van leren.
Onbegrijpelijk wat jij allemaal in mijn bijdrage legt en leest. Jammer dat je niet op de Bijbelteksten ingaat. Als het goed is laten wij toch gezeggen door de Schrift!.

Maar ik zal proberen wat meer uit te leggen aan de hand van de Schrift wat dat roemen inhoud. Lees het zegelied van Paulus in Romeinen 8 :31-39 Daar zegt Paulus. Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? om daarna verder te roemen in Gods liefde in Christus . Die verkiezing hoort daadwerkelijk bij de troost,
Jullie lijken het toch behoorlijk eens.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Het genade-aanbod moet zonder verwijzing naar de uitverkiezing worden gepreekt. Ik zou zo snel geen enkel bijbels voorbeeld weten waarin het aanbod onder de beheersing van de uitverkiezing staat.
Handelingen 13: 48b: (...) en er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
In de preek die eraan voorafgaat werd er geen woord over gezegd. Sterker nog, daarin klonk de waarschuwing om de oproep: "38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, waarvan gij niet kondet gerechtvaardigd worden door de wet van Mozes, door Dezen een iegelijk, die gelooft, gerechtvaardigd wordt" niet te verachten en op te passen dat je niet overkomt wat gezegd is in de profeten.
En wat vind je van het citaat uit Joh. 6?
Mistig

Bericht door Mistig »

Valcke schreef:
Mistig schreef:
Marck schreef:
DDD schreef:Dat kan wel. Maar het is uitdrukkelijk in strijd met de Bijbel.
?
1 Timotheüs 2:3-4
Het vraagteken bij de bewering van DDD blijft.
Allereerst kan deze tekst op meerdere manieren uitgelegd/verklaard worden (zie bv. de uitleg van Calvijn en de kanttekeningen).
In de tweede plaats kan nooit een tekst die gaat over Gods geopenbaarde wil uitgespeeld worden tegen Gods raad of andersom.
Wanneer we spreken over Gods geopenbaarde wil en het Evangelieaanbod, dan is er geen beperking.
Wanneer we spreken over Gods verborgen wil, Zijn raad en verkiezing, dan kunnen we zeker niet zeggen dat het Gods wil is dat alle mensen zalig worden.
Mijn eerdere opmerking blijft hierover dus staan. Laten we nu eens stoppen met deze twee zaken tegenover elkaar uit te spelen.
Dat lijkt me niet. Volgens mij hebben wij als mensjes, maar met één ding van doen. En dat is met Gods eigen Woord (lees: Zijn geopenbaarde wil). Dat is van belang voor ons zondaren. En zo willen we in het geloof staan; altijd Gods Woord laten spreken.

En God wil dat eenieder zalig zal worden. Dat wij dat kunnen tegenstaan, dat is helaas in het paradijs al gebleken, en dat zal tot het einde zo blijven. Maar God wil genadig zijn. En dat mogen (moeten) predikers verkondigen. En niet één of andere vreemde uitleg om alles maar een beetje kloppend te maken en daarmee de Heere zo ontzettend tekort doen. En volgens mij is dat één van de zaken waar Dr. Van den Brink zo tegen probeert te waarschuwen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Onbekende schreef:
huisman schreef:
God heeft de verkiezing geopenbaard als troost. Ik ben bang dat dit vergeten wordt. Je kunt niet alleen in de roeping rusten. Zie 2 Petrus 1 : 10 en 11.
Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen. Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onze Heere en Zaligmaker, Jezus Christus .

Lees ook Zacharia 3 . Daar lees je dat de satan tegen één zaak niet op kan. De verkiezing. Josua de hogepriester was bekleed met vuile klederen en de satan klaagde hem aan bij de HEERE. Doch de HEERE zeide tot de satan : De HEERE schelde u , gij satan, ja, de HEERE schelde u , Die Jeruzalem verkiest;

Dan is de satan machteloos. Hij kan nog wel een miljoen zonde opnoemen maar tegen Gods verkiezing en liefde van eeuwigheid kan hij niet op. Hij vertrekt verslagen!

Daarom mogen Gods ware kinderen roemen in de verkiezing.
Persoonlijk ben ik nog geen kinderen van God tegengekomen die roemen in de verkiezing, wel die roemen in het werk van Christus en die gekruisigd.
Als de verkiezing ter sprake komt, fungeert die als troost (omdat er verkiezing is, is er de mogelijkheid tot zalig worden) en fungeert altijd achteraf, dat wil zeggen men kijkt achterom en zegt: ik heb het geloof mogen ontvangen, dus ben ik uitverkoren.
Persoonlijk kom ik geen mensen tegen die het andersom beweren: ik ben uitverkoren, dus ik geloof. Wie er uitverkoren zijn en wie niet, is voor ons verborgen. Wij zullen het moeten doen met de vruchten: het geloof enz. En dan nóg kunnen we er wat betreft een ander, fors naast zitten. Daarom vind ik het een wat gevaarlijke uitspraak: "Gods ware kinderen mogen (...). Waarschijnlijk heb je het niet op deze manier bedoeld, maar ik wilde het toch gezegd hebben. Voor je het weet gaat zo'n uitspraak een eigen leven leiden en fungeren als 'voorwaarde' of 'kenmerk' waarmee we anderen die het wat anders verwoorden omdat ze in een andere cultuur staan, weer 'buitensluiten' of 'te licht bevinden'. Dat komt ons niet toe, het is Zijn werk, dus laten we de beslissing maar aan Hem laten dan.

Wellicht is het wat overtrokken van mij, maar ik ben daar oprecht huiverig voor. Ik twijfel zeker niet aan je goede intenties, en misschien maak ik het ook wel veel te groot. Zie het niet als persoonlijke aanval, maar het moet me wel van het hart.

Als ik dingen niet juist zie, hoor ik het graag dan kan ik er van leren.
Onbegrijpelijk wat jij allemaal in mijn bijdrage legt en leest. Jammer dat je niet op de Bijbelteksten ingaat. Als het goed is laten wij toch gezeggen door de Schrift!.

Maar ik zal proberen wat meer uit te leggen aan de hand van de Schrift wat dat roemen inhoud. Lees het zegelied van Paulus in Romeinen 8 :31-39 Daar zegt Paulus. Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? om daarna verder te roemen in Gods liefde in Christus . Die verkiezing hoort daadwerkelijk bij de troost,
Jullie lijken het toch behoorlijk eens.
Mijn tekst ging verder en daar zit het verschil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mistig schreef: En God wil dat eenieder zalig zal worden. Dat wij dat kunnen tegenstaan, dat is helaas in het paradijs al gebleken, en dat zal tot het einde zo blijven. Maar God wil genadig zijn. En dat mogen (moeten) predikers verkondigen. En niet één of andere vreemde uitleg om alles maar een beetje kloppend te maken en daarmee de Heere zo ontzettend tekort doen. En volgens mij is dat één van de zaken waar Dr. Van den Brink zo tegen probeert te waarschuwen.
Ik snap het toch niet zo goed. Laat het staan dat God wil dat iedereen zalig wordt. Is het wijzen op de Schriftuurlijke uitverkiezing, op de opmerking van Jezus dat al wat de Vader geeft tot Hem zal komen een vreemde uitleg om alles maar een beetje kloppend te krijgen? Leg dat eens uit?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: Mijn tekst ging verder en daar zit het verschil.
Het kan wel eens goed zijn om de overeenkomsten te benadrukken.
DDD

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:3 augustus:
DDD schreef:
Zo lijkt mij.
Jouw bericht was in het geheel niet duidelijk. Ik moest het twee keer lezen om een verantwoorde inschatting te maken van wat jouw mening was, en eigenlijk was het toen nog niet duidelijk aan de hand van de tekst. Maar je schrijft al langer mee op dit forum, dat hielp.

Los daarvan heb je louter vragen gesteld, geen standpunten, laat staan een onderbouwing gegeven. Dus het spreekt vanzelf dat het daar niet bij kan blijven.
26 juli:
DDD schreef:
DIA schreef een samenvatting. Die is prima te lezen. Los daarvan: kijk gewoon even op Refoweb. Lees vijf vragen en antwoorden over dit onderwerp van deze predikant, dan begrijp je het al een stuk beter.
Suggereer je nu een tegenstelling?

Die is er niet. De samenvatting was prima te lezen. Maar de opvattingen van DIA ontbreken, of zijn in de vorm van één tussenzin als vraag te vinden. Dat sluit elkaar helemaal niet uit.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: Hier een bijdrage van ds. W. Pieters over dit onderwerp. Ook voor @DDD en ons allen leerzaam
http://dspieters.refoweb.nl/1459696.htm
Ik heb het gelezen, maar er eerlijk gezegd niets van opgestoken. Wat vond je nu zulke leerzame gedachten?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:3 augustus:
DDD schreef:
Zo lijkt mij.

26 juli:
DDD schreef:
Suggereer je nu een tegenstelling?

Die is er niet. De samenvatting was prima te lezen. Maar de opvattingen van DIA ontbreken, of zijn in de vorm van één tussenzin als vraag te vinden. Dat sluit elkaar helemaal niet uit.
Nee hoor! Ik concludeer dat het gaat om een 'prima te lezen samenvatting' die 'geheel niet duidelijk is', die na 'twee keer lezen' 'eigenlijk toen nog niet duidelijk was aan de hand van de tekst'.

De quote van 26 juli gebruikte je om jezelf te verdedigen om de lezing niet te beluisteren. Want er was een prima te lezen samenvatting van DIA. Gezien wat je nu schrijft was het dus niet duidelijk. :super
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
Goede intentie van jou maar dat gaat niet werken met een half opgeknipte tekst van mij. Dan kan je alles gladstrijken.

Blijf het jammer vinden dat er niet wat dieper ingegaan wordt op de Schriftgedeelten die ik noem. Dat zal toch onze basis moeten zijn? En als ik zaken schrijf die op grond van de Schrift niet kloppen wordt ik daar graag op aangesproken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
Goede intentie van jou maar dat gaat niet werken met een half opgeknipte tekst van mij. Dan kan je alles gladstrijken.

Blijf het jammer vinden dat er niet wat dieper ingegaan wordt op de Schriftgedeelten die ik noem. Dat zal toch onze basis moeten zijn? En als ik zaken schrijf die op grond van de Schrift niet kloppen wordt ik daar graag op aangesproken.
Ok. Ik mag je niet aanspreken op spelfouten begrijp ik?
Ik zie vooral mensen hier die Bijbelteksten 2 kanten uitleggen en weinig aan de ander willen toegeven en m.i. dichter bij elkaar zitten dan ze zelf willen/durven toegeven. Zeker na tig pagina's 'discussie'.
DDD

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef: Nee hoor! Ik concludeer dat het gaat om een 'prima te lezen samenvatting' die 'geheel niet duidelijk is', die na 'twee keer lezen' 'eigenlijk toen nog niet duidelijk was aan de hand van de tekst'.

De quote van 26 juli gebruikte je om jezelf te verdedigen om de lezing niet te beluisteren. Want er was een prima te lezen samenvatting van DIA. Gezien wat je nu schrijft was het dus niet duidelijk. :super
d

Je begrijpt er duidelijk niets van.

De samenvatting was prima te lezen.

De opvattingen van DIA daartussendoor waren erg onduidelijk geformuleerd en niet onderbouwd.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef: Hier een bijdrage van ds. W. Pieters over dit onderwerp. Ook voor @DDD en ons allen leerzaam
http://dspieters.refoweb.nl/1459696.htm
Ik heb het gelezen, maar er eerlijk gezegd niets van opgestoken. Wat vond je nu zulke leerzame gedachten?
Dat de Bijbelse leer van verkiezing en verwerping het aanbod van genade niet ontkracht. Dit eenvoudig aan catechisanten uitgelegd door deze predikant.
Soms moeten we weer even terug in de schoolbankjes. Leerzaam!
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef:
Simon0612 schreef: Nee hoor! Ik concludeer dat het gaat om een 'prima te lezen samenvatting' die 'geheel niet duidelijk is', die na 'twee keer lezen' 'eigenlijk toen nog niet duidelijk was aan de hand van de tekst'.

d

Je begrijpt er duidelijk niets van.

De samenvatting was prima te lezen.

De opvattingen van DIA daartussendoor waren erg onduidelijk geformuleerd en niet onderbouwd.
Of waren ze onzin? :nananere :yahoo

P.S. je gebruikt nogal eens het woord onzin(vandaar m'n kwinkslag)
Gesloten