Henk J schreef:Philip schreef:
Natuurlijk geen boeren opruimen. Wel de veestapel drastisch inkrimpen en ook andere stikstofbronnen bestrijden. Dat is 1. nodig voor de natuur 2. nodig voor het klimaat en 3. wettelijk verplicht. Doe je dit niet, dan vernietig je niet alleen de schepping, maar breng je het land tot stilstand. De rechter zal dan vergunningen voor woningbouw, landbouw en industrie vernietigen.
Ik schaam me deze dagen diep voor de SGP. Populistisch geschreeuw zonder inzicht in de werkelijke situatie. Alsof de VVD dit doet om even lekker de boeren te slopen. Nee, de VVD is na twintig jaar ontkennen wakker geworden. Nu de SGP nog.
Maak je geen illusies, met dit beleid en deze doelen blijven er op termijn bijna geen boeren meer over in Nederland. Er zitten te veel onzekerheden in de modellen om te constateren dat het beleid echt helpt. En natuurlijk is deze wensnatuur niet, zelfs al veeg je Nederland leeg dan haal je nog de doelen niet. Zeggen dat je minder vee wilt en niet minder boeren is onrealistisch, dan kunnen de Nederlandse boeren niet meer concurreren tegen Europese collega's. Zeggen dat we zoveel voedsel exporteren is ook zwak, veel voedsel wordt binnen een paar honderd kilometer van de grens geconsumeerd, Frankrijk noemt dat een streekproduct.
Schepping vernietigen, tja, alle natuur is al gecultiveerd door mensen en veranderd al 2000 jaar lang. Waarom dan nu kostte wat het kost iets vasthouden wat ooit door mensen is gemaakt.
Verder vereist Brussel geen stikstofnormen maar zijn er ook andere manieren om aan de Natura 2000 regels te voldoen.
Tot slot, realiseer je eens wat dit beleid kost... Terwijl er velen nu al te weinig geld hebben om fatsoenlijk rond te komen.
Inderdaad. En als we nu werkelijk over 20 jaar konden zeggen: kijk eens hoe de natuur opgebloeid is!
Maar miljarden gaan we er tegenaan gooien, in zeer onzekere tijden, stijgende prijzen, en een economie die begint te haperen.
Als ik de Veluwe zie, ons buitengebied, wat is dat genieten, genieten van de natuur, het vee, de geur van mest, van gras, hooi, genieten van wat God ons gegeven heeft. Zoveel zegeningen, die we uit de schepping ontvangen, en waar zoveel mensen hun voedsel uit ontvangen.
En exporteren, we vragen Oekraïne ook niet om enkel voor zichzelf te produceren.
Ik ben dankbaar, dat we zoveel boeren hebben, de mooie natuur op de Veluwe, wilde zwijnen, herten, reeën, wolven, vossen, hazen, konijnen, bijen, vlinders en vliegen in overvloed, om maar te zwijgen over de mussen, merels, zwaluwen, buizerds, haviken, ooievaars, kieviten, vinken, mezen, kwikstaartjes, enz die elke dag in, op en om de stallen vliegen..... dankbaar, oprecht dankbaar voor dat alles.