Belijdenis en dan......?

Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door janneke
ik heb belijdenis van mijn geloof afgelegd in de ware kerk...
Is de Ware kerk niet die gemeenschap van heiligen, geheiligd door het bloed van Christus?
Met een dergelijke belijdenis van je geloof ben je een gelukkig mens Janneke, dan kan je ook met gelovig zien op God door Christus je problemen te lijf. Dan mag je, ook al zak je door de bodem van je geloof heen, daaronder de handen van Christus verwachten.
Wat bedoel ik met "de bodem van het geloof"? Hét geloof kan in een mensenleven wel eens dermate bestreden worden dat er geen geloof, nooit genade geweest schijnt te zijn. Dan nog kan en mag je het overgeven met de gedachte dat alles wat God doet goed is ook al is het schijnbaar tegen je gekeerd [Rom.8:28].

Maar om ook bij het onderwerp te blijven, er leven veel vragen bij mij én bij de jeugd over het [gemakkelijk] doen van belijdenis van de waarheid [die op dat moment in dat kerkgebouw] beleden wordt. Zodoende kan men zonder problemen kinderen laten dopen e.d. Losgelaten is het principe "belijdenis van je persoonlijk geloof". Nu weet ik wel ook daar zat en zit kaf onder het koren, maar de noodzaak van bekering wordt in het belijdenis doen niet meer gevoelt.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
roseline

Bericht door roseline »

Oorspronkelijk gepost door kridje
De aankomende feestdagen wordt in veel kerken belijdenis van het geloof afgelegd.

Onder ons zijn personen die dit ook al hebben gedaan. En daarna???? Hebben jullie het hierbij gelaten t.a.v. van de verdieping in de leer? Of hebben jullie een cursus of iets dergelijks gevolgd om je meer te verdiepen in de leer van het geloof?
Bestaat het dan slechts uit theorie?
Verdieping in de leer.... Cursus....

Of gaan we - na beleden te hebben wat we geloven - hetgeen we geloven in praktijk brengen?

Geloof zonder werken is dood geloof. Jacobus 2.
Kijk naar Hebreeen 11. Door het geloof... Wat gebeurde er door het geloof? Door het geloof geschiedde er een werk.
Door het geloof heeft Noach, door Goddelijke aanspraak vermaand zijnde van de dingen, die nog niet gezien werden, en bevreesd geworden zijnde, de ark toebereid tot behoudenis van zijn huisgezin;
Door het geloof is Abraham, geroepen zijnde, gehoorzaam geweest, om uit te gaan naar de plaats, die hij tot een erfdeel ontvangen zou; en hij is uitgegaan, niet wetende, waar hij komen zou.
Door het geloof heeft Abraham, als hij verzocht werd, Izak geofferd, en hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd,
Door het geloof heeft Mozes, nu groot geworden zijnde, geweigerd een zoon van Farao's dochter genoemd te worden;
Verkiezende liever met het volk van God kwalijk gehandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben; Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons.
Door het geloof heeft hij Egypte verlaten, niet vrezende den toorn des konings; want hij hield zich vast, als ziende den Onzienlijke.
Door het geloof heeft hij het pascha uitgericht, en de besprenging des bloeds, opdat de verderver der eerstgeborenen hen niet raken zou.

Ik bid dat er later van mij mag staan:
Door het geloof is Rose trouw geweest aan het licht dat God haar heeft gegeven over haar eigen leven, zij is gehoorzaam geweest aan Zijn stem, zodat zij een voorbeeld is geweest voor degenen om haar heen.

En dat gaat niet vanzelf... En ik sta nog maar aan het begin... Maar door geloof kan een berg in zee storten.

Het geloof nu is de zekerheid van de dingen die men hoopt en het bewijs van de dingen die men niet ziet. Heb. 11:1.

Krachtens dat geloof mag ik meer en meer veranderen naar het beeld zijns Zoons.

Groeten, Rose.

[Aangepast op 12/4/03 door roseline]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

In veel reformatorische kerken doen belijdeniscatechisanten belijdenis van de waarheid. Het kan volgens de dominees en kerkenraden ook niet anders.

Als je namelijk zou eisen dat zo'n persoon bekeerd zou moeten zijn, dan kreeg je wel heel weinig lidmaten. Dit is heel praktisch. Hoewel ik hierin toch wel liever de Schotse methode verkies.

Vandaar dat men van chr. geref. tot oud geref. is gaan onderscheiden tussen 'kerkelijk recht' om aan het Heilig Avondmaal te gaan (omdat je belijdenis gedaan hebt). Maar dit betekent niet dat je ook het Goddelijk recht hebt (omdat je bekeerd bent, en dat recht kan de kerk niet geven omdat ze je niet in het hart kunnen kijken).

Tegenwoordig is een verschuiving merkbaar. Hoewel aan de ene kant in veel (oud) gereformeerde gemeenten nog de definitie van hierboven wordt vastgehouden, is het in veel chr. geref. gemeenten en bondsgemeenten zo dat men geen belijdenis doet van de waarheid, maar dat DAARBIJ komt dat men iets moet hebben leren kennen van Jezus Christus, iets moet hebben leren meemaken van een verandering. We zouden kunnen zeggen: je moet bekeerd zijn.

En dat is ook het meest bijbelse mijns inziens. Het probleem hierbij is echter dat er nog steeds in veel gevallen op praktisch dezelfde wijze belijdenis wordt gedaan als in veel (oud) geref. gem., dat wil zeggen, men doet belijdenis van de waarheid. En het gaat zelfs steeds meer gepaard met een slordiger (zacht uitgedrukt) levenswandel dan in de (O)GG.
Ook doet men op exact dezelfde leeftijd belijdenis (18-20 jaar) waardoor het toch min of meer een afsluiting vormt op de jaren van catechisatie.

Alleen nu gaat iedereen, inclusief de catechisanten zelf ervan uit dat ze allemaal bekeerd zijn. Oftewel, zo krijg je een gemeente waar iedereen boven de 18 ervan uit gaat dat ie bekeerd is. Naar het oordeel der liefde moet je ze er wel voor houden natuurlijk. Maar soms praat je wel eens met mensen en dat spreekt soms boekdelen.

Al met al kan ik mij dan nog het meeste vinden in wat ds. De Knegt zei in Om Sions Wil:
"Het hart hoort er helemaal bij. Maar als men niet durft te zeggen dat het hart er helemaal bij betrokken is, hoe dan? Dan zal er toch minstens de begeerte in het hart moeten zijn om met het hart te belijden waarop men "Ja" zegt. (...) Er wordt dus belijdenis afgelegd van het zaligmakend geloof. Nu is het ons bekend dat dit men min of meer zekerheid gedaan kan worden of in de begeerte dat het zo mag zijn, maar hoe het ook zij: het is belijdenis van het zaligmakend geloof."

Ik heb wel eens gehoord dat men vroeger een 'bewijs van goed gedrag' moest hebben om belijdenis te mogen doen. Wat vinden jullie daarvan? Je mag toch belijdenis doen zoals je bent?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik heb wel eens gehoord dat men vroeger een 'bewijs van goed gedrag' moest hebben om belijdenis te mogen doen. Wat vinden jullie daarvan? Je mag toch belijdenis doen zoals je bent?
Voor belijdenis doen gelden dezelfde voorwaarden als voor toegang tot het Avondmaal. Dat wil zeggen dat je het 'zondenregister' uit het avondmaalsformulier ook kunt hanteren voor belijdeniscandidaten. En natuurlijk ook de afzwakking daarvan (zie het stuk waarin wordt gezegd dat de gelovigen niet kleinmoedig moeten worden gemaakt).
timo

Bericht door timo »

belijdenis van de waarheid ik kan het niet rijmen
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door timo
belijdenis van de waarheid ik kan het niet rijmen
Leg uit...
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
timo

Bericht door timo »

Belijdenis in de kerk heeft volgensmij alles te maken met Geloof. Want als je niet geloof hoe kun je dan die vragen beantwoorden van Voetsius? En hoe kun je dan antwoordt geven als je je kind laten dopen
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Voor belijdenis doen gelden dezelfde voorwaarden als voor toegang tot het Avondmaal. Dat wil zeggen dat je het 'zondenregister' uit het avondmaalsformulier ook kunt hanteren voor belijdeniscandidaten. En natuurlijk ook de afzwakking daarvan (zie het stuk waarin wordt gezegd dat de gelovigen niet kleinmoedig moeten worden gemaakt).
Bij ons krijg je wel een gesprek van te voren, ik had dat al aan het begin van de belijdeniscatechisatie. Dan vragen ze ook je ook hoe je over bepaalde dingen denkt, bijv. TV, onnodig werken op zondag, enz. Dat vind ik wel goed, kijk maar naar de 3e vraag.

[Aangepast op 5/4/05 door pingpongbal]
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Ik moest eerst een aantal dingen beloven, er ja op zeggen voordat je mocht deelnemen aan de belijdenis cath.

dat je niet op zondag met het openbaar vervoer zou reizen

dat je twee keer per zondag naar de kerk zou gaan

dat je geen tv. zou hebben

dat je niet mee zou doen aan sportwedstrijden

en nog een vraag, die weet ik niet meer

volgens mij wordt dit nog steeds gedaan.

Er werd niet naar persoonlijk geloof gevraagd.....,...
vlinder

Bericht door vlinder »

Bij mij werd alleen gevraagd wat ik van de ger gem leer vond en of ik open internet gevaarlijk vond.
Verder niets gevraagd.
Niet over tv maar ook niet over persoonlijk geloof.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Vreemd........ hier zijn heel wat postings verwijderd...
Zoiets had ik ook Gabrielle!!
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
Ik moest eerst een aantal dingen beloven, er ja op zeggen voordat je mocht deelnemen aan de belijdenis cath.

Ik vind het schokkend om dit te Lezen. Heb zelf bij ds Silfhoudt belijdenis gedaan. Ook een gesprek gehad maar dat Ging over stukje leer en leven maar ook over het geloof. Dit is al twee jaar geleden
Jongere

Bericht door Jongere »

Dan zit er iets goed fout.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Bedroevend om te lezen.
En maar klagen dat er zo weinig doorbrekend werk wordt gevonden.....:sne
daarentegen worden er veel uitzinnige Galaten gevonden....
We moesten de Galatenbrief van Luther maar uitdelen aan zulke kerkenraden en daarbij Luthers boekje; "De Vrijheid van een Christenmens."

[Aangepast op 5/4/05 door Miscanthus]
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

Bedroevend om te lezen. En maar klagen dat er zo weinig doorbrekend werk wordt gevonden.....:sne
Overal worden uitzinnige Galaten gevonden....
We moesten de Galatenbrief van Luther maar uitdelen aan zulke kerkenraden en daarbij Luthers boekje; "De Vrijheid van een Christenmens."

[Aangepast op 5/4/05 door Miscanthus]

tja , dit soort reakties had ik wel verwacht

ik heb het gepost om aan te geven, dat dit soort dingen nog steeds voorkomen, niet om even de beschuldigende vinger naar een gemeente uit te steken.

belijdenis doen, iedereen heeft er zijn eigen mening over, dat kun je in deze toppic ook lezen.

wat zegt de Bijbel, dat is de vraag.
wat leeft er in jouw/mijn hart tav deze dingen.
Een ieder beproeve zichzelf.
Plaats reactie