Hoed in eredienst?

Forummer

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Forummer »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Dat is dus ook een tekst waar ik niet mee uit de voeten kan.
merel schreef:Dat klinkt theoretisch heel mooi, maar ik ken weinig ( eigenlijk alleen @helma) vrouwen die kunnen onderbouwen op welke wijze dit binnen hun huwelijk gestalte krijgt. Bij de vrouwen waar het zo lijkt te gaan, is het vooral een kwestie van karakter en gemakzucht in plaats van overtuiging.
Wat leid je dan daaruit af? Leid je daaruit af dat je niets kunt met wat in de Bijbel staat? Of leid je daaruit af dat het niet goed zit in de gevallen waar je over spreekt (inclusief je eigen situatie).

M.i. (wanneer ik je postings zo lees) kies je voor het eerste. Dan ga je vanuit de praktijk dus zeggen: wat de Bijbel hier zegt, is tijdgebonden en geldt voor mij / ons niet. In plaats van gehoorzaamheid aan Gods Woord kies je dan voor je eigen opvattingen.
Ik vraag mij af op welke wijze dit geïnterpreteerd wordt in het dagelijks leven. Volgens de Van Dale betekent het 'ondergeschikt, nederig, gedwee, bereid tot gehoorzaamheid'. Hoe vindt dit in het dagelijks leven plaats? Op welke wijze zijn de huidige vrouwen onderdanig aan hun man? Krijgen ze huishoudgeld, krijgt de man het grootste stuk vlees? Ik denk inderdaad dat door culturele veranderingen, vrouwen die economisch zelfstandig zijn en niet meer voor elke aankoop toestemming vragen aan hun man, dit niet meer haalbaar is. Dan kunnen we ook in refo kringen wel zeggen dat het zo behoort, maar (bijna) niemand kan aangeven op welke wijze dat binnen hun gezin vorm gegeven wordt. Ik denk eerlijk gezegd dat veel mensen die alleen nog met de mond belijden, maar niet meer in de praktijk brengen. Hooguit zal dit nog spelen bij een oudere generatie. Al herken ik dit ook niet bij mijn oma's en hun gezinnen.
Andersom komt mijns inziens meer voor: de man werkt (fulltime of nog meer) en de vrouw regelt thuis alles. De man vind het maar wat makkelijk dat alles geregeld wordt en bemoeit zich er nauwelijks mee, al zijn er over de grote dingen wel 'overleg', al houdt dat meer in dat zij haar eisen op tafel legt, vermomd als wens, en hij enkel maar hoeft toe te stemmen. Als hij niet toestemt dan zwaait er wat.

Ik zet het bewust even wat overdreven neer om het duidelijk te maken.

Als beiden er tevreden mee zijn, is het trouwens de vraag of het erg is.

Maar Bijbels lijkt het niet te zijn?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
merel

Bericht door merel »

Een vrouw die alles regelt en waar een man alleen ja knikt als de beslissing al gevallen is, lijkt mij inderdaad niet bijbels. Vandaar nogmaals mijn vraag; hoe vindt dit in het dagelijks leven plaats?
Laatst gewijzigd door merel op 28 apr 2022, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Dat is dus ook een tekst waar ik niet mee uit de voeten kan.
merel schreef:Dat klinkt theoretisch heel mooi, maar ik ken weinig ( eigenlijk alleen @helma) vrouwen die kunnen onderbouwen op welke wijze dit binnen hun huwelijk gestalte krijgt. Bij de vrouwen waar het zo lijkt te gaan, is het vooral een kwestie van karakter en gemakzucht in plaats van overtuiging.
Wat leid je dan daaruit af? Leid je daaruit af dat je niets kunt met wat in de Bijbel staat? Of leid je daaruit af dat het niet goed zit in de gevallen waar je over spreekt (inclusief je eigen situatie).

M.i. (wanneer ik je postings zo lees) kies je voor het eerste. Dan ga je vanuit de praktijk dus zeggen: wat de Bijbel hier zegt, is tijdgebonden en geldt voor mij / ons niet. In plaats van gehoorzaamheid aan Gods Woord kies je dan voor je eigen opvattingen.
Ik vraag mij af op welke wijze dit geïnterpreteerd wordt in het dagelijks leven. Volgens de Van Dale betekent het 'ondergeschikt, nederig, gedwee, bereid tot gehoorzaamheid'. Hoe vindt dit in het dagelijks leven plaats? Op welke wijze zijn de huidige vrouwen onderdanig aan hun man? Krijgen ze huishoudgeld, krijgt de man het grootste stuk vlees? Ik denk inderdaad dat door culturele veranderingen, vrouwen die economisch zelfstandig zijn en niet meer voor elke aankoop toestemming vragen aan hun man, dit niet meer haalbaar is. Dan kunnen we ook in refo kringen wel zeggen dat het zo behoort, maar (bijna) niemand kan aangeven op welke wijze dat binnen hun gezin vorm gegeven wordt. Ik denk eerlijk gezegd dat veel mensen die alleen nog met de mond belijden, maar niet meer in de praktijk brengen. Hooguit zal dit nog spelen bij een oudere generatie. Al herken ik dit ook niet bij mijn oma's en hun gezinnen.
Je verwijst zelf naar Helma. M.i. heeft zij duidelijk aangegeven hoe zij een Bijbelse invulling ziet.

Zelf denk ik onder meer aan dit:
- De man vervult het 'priesterlijk ambt' in het gezin: dat wil zeggen: hij leest (in beginsel) voor uit de Bijbel, gaat voor in gebed, en heeft de leiding in andere geestelijk gerelateerde zaken zoals gezinscatechese, nabespreking preek, enzovoort.
- Man en vrouw nemen gewoonlijk gezamenlijk beslissingen, echter op zo'n wijze dat de vrouw duidelijk maakt dat de man het primaat heeft. Dat doet zij op zo'n wijze dat zij hem die positie ook geeft en gunt. Wanneer iets bij de vrouw terecht komt (bv. een vraag vanuit de kinderen voor toestemming van iets wat niet vanzelfsprekend is), overlegt zij met haar man voordat zij een reactie geeft, of geeft de vraag zelfs door naar de man. Zij zorgt er ook voor dat vader en moeder door de kinderen niet tegen elkaar uitgespeeld worden, en verwijst de kinderen in bepaalde gevallen naar vader.
- Natuurlijk zal een man andersom ook zijn vrouw bij belangrijke beslissingen betrekken. Wanneer de vrouw meer inzicht in bepaalde zaken heeft, zal de vrouw ook een belangrijk stempel hebben op de eindbeslissing. Toch zal de vrouw nooit iets doordrukken of haar man passeren.
- In de onderlinge rolverdeling zullen de accenten tussen man en vrouw verschillen. De man zal leiding dienen te geven, de vrouw ook, maar in ondergeschiktheid aan haar man. De verzorgende taken liggen primair bij de vrouw, maar dan ook met ondersteuning van haar man.

Misschien is er nog wel veel meer te noemen, maar m.i. zijn bovengenoemde zaken essentieel en zou dit herkenbaar moeten zijn in een huwelijk.

Wanneer kinderen van hun ouders moeten zeggen: ik heb nooit gemerkt dat vader het hoofd was in het gezin (of zelfs: integendeel...) dan is er echt iets verkeerd gegaan.

Mooi boekje (helaas uitverkocht): Liefde en trouw bij de puriteinen. In dat boekje komt een Bijbelse visie op het huwelijk inclusief de positie van man en vrouw duidelijk aan de orde.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Merel eerlijke vraag zou je dit willen volgen en worstel je het hoe het concreet vorm te geven of meen je dat het achterhaald is deze op opdracht van Paulus?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Weet iemand een (actuele) preek over de verhouding man/vrouw?
Ik kan mij niet herinneren dat over die teksten gepreekt wordt. Tegelijkertijd is het wel iets wat echt lastig wordt gevonden om invulling te geven.
Valcke

Bericht door Valcke »

Niet recent, maar toch wel actueel is de eerste preek van dr. H.F. Kohlbrugge in deze pdf.
https://theologienet.nl/bestanden/kohlb ... us-3-4.pdf
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Zita schreef:Weet iemand een (actuele) preek over de verhouding man/vrouw?
Ik kan mij niet herinneren dat over die teksten gepreekt wordt. Tegelijkertijd is het wel iets wat echt lastig wordt gevonden om invulling te geven.
Catechismus preken zondag 41? Deel 1 t/ m 6 HHK Middelharnis. Terugluisteren kerkdiensten. Verhouding man, vrouw, kind, huwelijk etc.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 28 apr 2022, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Maanenschijn »

Wie het Engels een beetje machtig is, ds. Vergunst heeft er een prachtige serie over gehouden. Ooit heb ik het hier gepost. Ook heb ik ze nog op mijn pc opgeslagen. Ik zal nog eens zoeken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

https://kerkdienstgemist.nl/stations/31 ... 1780000315
Hoofdbedekking als sieraad voor de vrouw, maar komt ook andere dingen bij kijken. Hervormd Waarder
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef:Merel eerlijke vraag zou je dit willen volgen en worstel je het hoe het concreet vorm te geven of meen je dat het achterhaald is deze op opdracht van Paulus?
Ik weet niet of ik het wil en/of kan. Onderdanigheid zit niet echt in mijn genen. Mijn man en ik zijn beiden dominant en dat botst soms behoorlijk. Aan de andere kant houdt het ons ook in evenwicht.

De punten die @ valcke noemt gelden voor ons bv al niet. Ik ben opgegroeid met kerk en de bijbel en mijn man bijvoorbeeld niet. Qua Bijbelkennis haal je dat bijvoorbeeld niet meer in Inzake het geloof en keuzes die gemaakt worden, ben ik daarom meer kartrekker en ' priester' dan hij.
Natuurlijk overleg ik over bepaalde zaken met mijn man en hij met mij. Alleen niet vanuit het uitgangspunt dat hij hoofd is, maar vanuit het uitgangspunt dat wij samen een gezin runnen en niet ieder voor zich leven.
merel

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:
Hoofdbedekking als sieraad voor de vrouw, maar komt ook andere dingen bij kijken. Hervormd Waarder
Een paar jaar geleden hield dat Schenau hierover een preek. @ Luther vond zijn visie erg ver gezocht

@ Zita In onze gemeente is het afgelopen jaar over deze tekst eveneens een preek gehouden, (uiteraard )ook met de moderne visie van onderdanigheid. De inhoud sprak mij aan ;), maar de motivering ( andere zienswijze) vond ik rammelen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:
Geytenbeekje schreef:
Een paar jaar geleden hield dat Schenau hierover een preek. @ Luther vond zijn visie erg ver gezocht

@ Zita In onze gemeente is het afgelopen jaar over deze tekst eveneens een preek gehouden, (uiteraard )ook met de moderne visie van onderdanigheid. De inhoud sprak mij aan ;), maar de motivering ( andere zienswijze) vond ik rammelen.
Wat was de visie van dominee Schenau?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
Geytenbeekje schreef:

Gewoon even een vraagje tussendoor, worden er in jullie gemeente nog hoeden gedragen door vrouwen/meisjes?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
deschpin

Bericht door deschpin »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Geytenbeekje schreef:

Gewoon even een vraagje tussendoor, worden er in jullie gemeente nog hoeden gedragen door vrouwen/meisjes?
nauwelijks meer;
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

deschpin schreef:
nauwelijks meer;
Zit jij ook in merels kerk?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie