Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Forummer

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Forummer »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:(...) Waarvan we beloofd hebben deze "in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, of te doen (en te helpen) onderwijzen" Leg alleen het Doopsformulier dan maar eens naast de zondagse preken en het onderwijs op catechisatie. Dan loop je klem. Die verantwoording weegt heel zwaar. En dan kunnen er situaties zijn dat er geen andere mogelijkheid meer is dan om te gaan.(...)
Dank Bezorgd, ik waardeer dit en kan het ook heel goed begrijpen. Ik pik deze zin er wel even uit. Je geeft dus aan dat de preken en en het onderwijs op catechisatie niet overeenkomt met bijv. het Doopsformulier en dat je daardoor klem loopt. Je zegt "alleen het..", dus misschien geldt het op meerdere punten dat de overeenkomst wordt gemist. Daarmee zeg je natuurlijk wel wat. Heeft dat te maken met de predikant die op dat moment de gemeenten dient of een gastpredikant die de doop bedient of is dit iets wat het hele kerkverband aangaat? En is de leer in vergelijking met het doopsformulier in de nieuwe kerk wel zuiver?
Ik noemde het Doopsformulier. maar er is natuurlijk veel meer. Ook bij het lezen van (nadere) reformatoren en de puriteinen ga je de verschillen zien. En lees bv eens de uitleg van Het Schatboek naast de HC prediking. In ons geval had het vooral te maken met een tweetal predikanten die hier echt heel anders in stonden dan de predikanten die vanaf mijn jeugd de gemeente gediend hebben. En dat heeft een grote invloed op kerkenraad en gemeente. Daarbij zie je een ontwikkeling in een kerkverband die je ook niet veel hoop geeft op verbetering. Maar het kerkverband is niet doorslaggevend geweest. Eerlijk gezegd ervaar ik de binding met een kerkverband als geheel al jaren veel minder. (En misschien heb ik zelfs nog wel meer binding met het vorige kerkverband dan de huidige, ja dat kan ;) ) Maar m.i. gaat het om de autonome plaatselijke gemeente. Ik vraag me af hoelang de huidige kerkverbanden in deze vorm blijven bestaan. Er is meer herkenning over kerkmuren heen dan binnen veel kerkelijke denominaties zelf.

In de zoektocht die je dan gaat, ga je zeker opzoek naar een prediking die meer in de lijn van de reformatie en het puritanisme wil staan.
Waarbij ik ervaren heb dat een kerkelijke overgang een heel moeilijk proces is, ik vergelijk het wel eens met een rouwproces. Het gaat gepaard met pijn en verdriet. Tot op de huidige dag.
In onze vacante gemeente werd de doop echt niet altijd door de consulent bediend, maar ook regelmatig door andere predikanten. En élke doopdienst was daar die spanning dat in het formulier toch echt dingen anders stonden dan hoe het uitgelegd werd. Of dit GG breed zo is kan ik niet goed beoordelen, wel dat het dus breder voorkomt.
Bij familie heeft de predikant ook eens eerlijk toegegeven dat die spanning er was. Hij was van mening dat we die spanning ook gewoon moesten laten staan. De uitleg daarvan heb ik niet gehoord, dus of ik het daar mee eens ben weet ik niet. Ik waardeer het altijd wel als predikanten op deze manier open zijn en zich kwetsbaar opstellen.

Wat ook opvalt is als er eens een oudvader gelezen wordt, je eigenlijk gelijk denkt: hè, wat een 'lichte' preek is dit eigenlijk. Achteraf hoor je dan dat het om een oudvader ging. Let wel, dit is vanuit ultra-rechts oogpunt bezien.

Afgelopen zondag heb ik nog erg getwijfeld of ik met mijn zus mee zou gaan naar de GG waar zij lid is. In de avonddienst ging een predikant voor waar ik zeer goede herinnering aan bewaar. Uiteindelijk ervoor gekozen om naar de avonddienst te gaan in wat waarschijnlijk mijn nieuwe gemeente wordt. Ik was daar nog niet eerder in de avonddienst geweest, en had eigenlijk besloten om deze zondag naar beide diensten te gaan.
Maar, eigenlijk had ik er 'zin' in om naar de GG van mijn zus te gaan. Zo zie je maar, er zijn ook goede herinneringen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Willem87

Bericht door Willem87 »

Er zijn heel veel Kerken groeperingen.
Helaas...ook voor ieder wat wils. En met alle nare gevolgen van dien.
Al mogen wij als mensen niet lichtvaardiglijk oordelen over een ander.
We leven in een gebroken wereld.
Zeg maar gewoon Willem.
CvdW

Bericht door CvdW »

HersteldHervormd schreef:Maar gewoon dus even een opsomming, wat zijn de belangrijkste redenen dat er een groep van de GG naar andere bevindelijk gereformeerde kerken gaat? Ik vind, na een flink aantal pagina’s van gedachte verwisselt te hebben, het wel tijd worden voor een voorzichtige conclusie. Kan iemand een opsomming maken?
1. Dat de leer niet in overeenstemming is met Gods Woord.
2. De sacrament van de doop niet overeenkomt.
3. Tucht niet wordt gehandhaafd. (Richting leden wel, maar richting kerkenraad niet)
Ik hoop dat ik het voorzichtig genoeg heb geschreven.
Forummer

Bericht door Forummer »

Forummer schreef:
Refiosi schreef:
Maanenschijn schreef:Ik denk dat je met bovenstaande reactie mijn post geen recht doet. Als ik alles herlees, heb ik jouw post ook geen recht gedaan. Ik heb er meer in gelezen dan dat je aangeeft, wat mij irriteerde. Ik heb daar overigens ook mijn excuus voor aangeboden, ik doe dat nogmaals.
Fijn en aanvaard.
- Vaak wordt de kritiek op de GG afgedaan als: men zoekt een makkelijke prediking, men zoekt niet meer door een weg van recht zalig te worden, er is een andere visie op doop en avondmaal etc. Ik ontken zeker niet dat dat voorkomt, maar in veel gevallen is dat niet het geval. Door hierin te generaliseren en onder het beeld van ‘onzuiverheid’ te plaatsen, ontstaat er framing van al die mensen die andere redenen hebben, of vragen stellen. Ik ken helaas daarvan op dit forum, in de kerk, in de politiek en in werkkring te veel voorbeelden.
Ik geloof niet dat ik dat heb gedaan in dit topic, maar ik sluit niet uit dat ooit wel te hebben gedaan. Laten we nuchter constateren dat mensen als bijv. Forummer daar ook aanleiding toe geven. Maar het is dan niet goed om iedereen over één kam te scheren. Als ik dat gedaan heb wil ik daar mijn excuses voor aanbieden.
- We hebben, is mijn indruk, weinig kennis van theologische werken van puriteinen, (nadere) reformatoren en wat meer hedendaagse theologen. Dat geeft dat inhoudelijke discussies over onderwerpen als doop, avondmaal, verbond, wedergeboorte, standen etc (op dit forum) moeilijk gevoerd kunnen worden.
Dat is voor mij een reden om weg te blijven uit die discussies, overigens om überhaupt weinig te plaatsen.
Ad Anker schreef:Ik zou zo graag horen wat de GG kan leren van de vertrekkers, zodat het proces stopt. Ik blijf graag positief.
dat is een mooie insteek. Ik denk dat er zeker wat te leren is, de sfeer van veroordeling en wantrouwen, bijv. Of de kerkenraad tegenover de gemeente, zoals Afgeschreven daarover schreef.

Aan de andere kant is het denk ik wel gewoon zo dat overstappers vaak een andere visie hebben op de toe-eigening, op het verbond, op de doop en op de prediking. Die verschillen worden voor hen vaak onoverbrugbaar als er een dominee komt die dat wat scherper aanzet. Als dan ook nog de prediking weinig sprankelend is (of er zijn veel leesdiensten) dan lijkt het gras bij de buren algauw groener. Daar is verder ook weinig aan te doen, behalve hen overtuigen van de Bijbelse grondslag van de leer in de Gereformeerde Gemeenten en hen wijzen op de belijdenis.
Waar geef ik aanleiding toe, en waarom geef ik daar aanleiding toe? Ik hoor het graag en hoop er van te kunnen leren.

Verder richting iedereen mijn complimenten dat dit topic toch richting een goed gesprek met inhoud gaat.
Nogmaals:
Waar geef ik aanleiding toe, en waarom geef ik daar aanleiding toe? Ik hoor het graag en hoop er van te kunnen leren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
pierre27

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:
HersteldHervormd schreef:Maar gewoon dus even een opsomming, wat zijn de belangrijkste redenen dat er een groep van de GG naar andere bevindelijk gereformeerde kerken gaat? Ik vind, na een flink aantal pagina’s van gedachte verwisselt te hebben, het wel tijd worden voor een voorzichtige conclusie. Kan iemand een opsomming maken?
3. Tucht niet wordt gehandhaafd. (Richting leden wel, maar richting kerkenraad niet)
4. Er zich van bewust is soms andere kerken voorbij te gaan.
5. Leer en leven niet meer in overeenstemming is met de momenten dat er ja op gezegd is.
6. Aantrekingskracht van het anders "geloven"
7. Op zoek is naar authenticiteit.
8. Er een proces is van losweken en wederzijds sreeds minder begrip.
9. Persoonlijke situaties die dus erg verschillend kunnen zijn.
10.....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:
CvdW schreef:
5. Leer en leven niet meer in overeenstemming is met de momenten dat er ja op gezegd is.
6. Aantrekkingskracht van het anders "geloven"
8. Er een proces is van losweken en wederzijds reeds minder begrip.
10.....
Ik vind de 3 punten van CdW echt tekort door de bocht. Punt 3 is volgens mij ook een persoonlijk punt, kan ik me herinneren van eerdere postings van hem. Volgens mij hebben we het daarover hier niet zo gehad. Punt 1 en 2 behoeft ook minstens enige nuance. Ik durf echt niet te zeggen dat de leer niet in overeenstemming is met Gods Woord.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:
CvdW schreef:
10.....
Ik vind de 3 punten van CdW echt tekort door de bocht. Punt 3 is volgens mij ook een persoonlijk punt, kan ik me herinneren van eerdere postings van hem. Volgens mij hebben we het daarover hier niet zo gehad. Punt 1 en 2 behoeft ook minstens enige nuance. Ik durf echt niet te zeggen dat de leer niet in overeenstemming is met Gods Woord.
Klopt, blijkbaar is rondom punt 3 bij hem een zaak onverwerkt en dat laat hij zo nu en dan merken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Mensen, niet op de persoon. Zeker in deze mogelijk nare kwesties.

sorry ik vind die kleurtjes echt leuk
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:
CvdW schreef: 1. Dat de leer niet in overeenstemming is met Gods Woord.
Punt 1 en 2 behoeft ook minstens enige nuance. Ik durf echt niet te zeggen dat de leer niet in overeenstemming is met Gods Woord.
Ik denk ook dat nuance op zijn plaatst is. De Gereformeerde Gemeenten onderschrijven zonder voorbehoud Gods Woord en het gezag daarvan, en de 3 formulieren van enigheid. Ons past dan enige bescheidenheid om te zeggen dat de leer niet in overeenstemming is met Gods Woord.

Ik beluisterde gisteren nog Ds. P.G. Heijkamp van de Gereformeerde Gemeenten. Dan voel ik als HHKer toch verbondenheid. Al moet ik zeggen dat ik met de lijn van ds. Verschuure (waar de standen in het geestelijke leven veel meer uit elkaar worden gehaald), niet goed overweg zou kunnen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GGotK

Bericht door GGotK »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:
CvdW schreef: 1. Dat de leer niet in overeenstemming is met Gods Woord.
Punt 1 en 2 behoeft ook minstens enige nuance. Ik durf echt niet te zeggen dat de leer niet in overeenstemming is met Gods Woord.
Ik denk ook dat nuance op zijn plaatst is. De Gereformeerde Gemeenten onderschrijven zonder voorbehoud Gods Woord en het gezag daarvan, en de 3 formulieren van enigheid. Ons past dan enige bescheidenheid om te zeggen dat de leer niet in overeenstemming is met Gods Woord.

Ik beluisterde gisteren nog Ds. P.G. Heijkamp van de Gereformeerde Gemeenten. Dan voel ik als HHKer toch verbondenheid. Al moet ik zeggen dat ik met de lijn van ds. Verschuure (waar de standen in het geestelijke leven veel meer uit elkaar worden gehaald), niet goed overweg zou kunnen.
Heb je al wel eens een paar preken van ds Verschuure beluisterd?
J.C. Philpot

GGotK schreef:Heb je al wel eens een paar preken van ds Verschuure beluisterd?
Ik moet eerlijk zeggen dat dat er niet veel zijn. Maar een preek die me nog goed voor de geest staat, is de preek die hij gehouden heeft na zijn ziekenhuisopname. En de preek waarbij hij aankondigd het beroep naar zijn huidige gemeente aan te hebben genomen. Daar werden zaken in gezegt die ik niet mee kon maken.

Maar nu gaat het me niet om zijn persoon (ik ben daar heel terughoudend in), maar wel om de theologische ligging.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ararat

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:
CvdW schreef:
10.....
Ik vraag me oprecht af:
Hoe objectief kan zo'n lijst zijn? Iedere betrokkene heeft zo zijn eigen punten en stokpaardjes.

Bedenk: Het wordt eigenlijk een heel nare lijst die wellicht alleen maar uitnodigt tot een nieuwe golf verbaal geweld.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik heb geprobeerd in voorzichtigheid te schrijven. Iets is waar tot het tegendeel bewezen is.
J.C. Philpot

CvdW schreef:Ik heb geprobeerd in voorzichtigheid te schrijven. Iets is waar tot het tegendeel bewezen is.
In het burgelijke recht is iemand onschuldig (dus de beschuldiging is niet waar), tenzei het tegendeel bewezen is.

Verder zegt de schrift:
1 Timotheüs 5:19 Neem tegen een ouderling geen beschuldiging aan, anders dan onder twee of drie getuigen.

Dan ga ik persoonlijk niet uit van "iets is waar tot het tegendeel bewezen is".

George Whitefield
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik lees 'er is niemand die goed doet, ook niet een'. Hoeveel feiten zijn er waarin naar voren komt dat het burgerlijk recht niet deugd?

Even een aanvulling: een ambtsdrager die een kind misbruikt. Uw woorden @Philpot kunnen zeer pijnlijk overkomen bij mensen die dit mee
gemaakt hebben.
Laatst gewijzigd door CvdW op 25 mar 2022, 08:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie